Ruzie gehad met wegpiraat met tractor

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Ruzie gehad met wegpiraat met tractor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-02 00:04

Hier in de omgeving houdt bijna iedereen rekening met paarden maar je hebt er van die figuren bij. Als mijn dochter van acht naar buiten gaat met haar pony loop ik altijd mee met een touw om de pony vast te houden. Een tijdje geleden werden we voorbijgeraasd door een enorme tractor vlak voordat we het viaduct over wilden steken. De pony van mijn dochter is goed verkeersmak maar hier schrok ze behoorlijk van en ik kon mijn dochter nog net vangen voor ze op de grond belandde. Toen we een paar tellen later op het viaduct rakelings gepasseerd werden door een vrachtwagen hadden we helemaal de poppen aan het dansen.
Vanaf dat moment werd ze heel schrikachtig.

Maar de laatste tijd gaat het weer super, alleen tractoren met enorme aanhangers vindt ze wel eng. Geen probleem, meestal wachten ze wel even tot we in een zijweggetje kunnen gaan staan en dan gaat het goed.

Gisteren ging het dus goed fout. We reden over een breed pad wat zowel ruiterpad is als fietspad en wandelpad en waar ook wel eens een tractor of een enkele keer een auto overheen gaat.
Er kwam een enorm gevaarte aan vlak voor we aan het eind van het pad waren en ik ging er van uit dat de bestuurder wel even zou wachten tot we afgeslagen waren maar dat bleek verkeerd gedacht. Hij remde wel af maar de breedte van het pad is dusdanig dat hij ons wel rakelings moest passeren en dat was teveel voor Gwenn. Het meefietsende vriendinnetje kon zich het vege lijf redden door de berm in te duiken en ik kon weer kindvangen terwijl de pony alle kanten opsprong.
Ik voelde de woede opborrelen (en ik ben echt niet snel boos te krijgen) en mijn lippen vormden het woord klootzak. Dat kon ik natuurlijk niet hardop zeggen met twee onschuldige achtjarigen Clown
Maar de bestuurder bleek goed in liplezen, stopte zijn tractor en stapte uit. Het bleek een bijna twee meter hoge combinatie van vet en spieren te zijn die wijdbeens, roodhoofdig en zeer dreigend op mij af kwam. Als ik niet van het vrouwelijk geslacht geweest was en kindjes bij me had gehad denk ik dat hij zich niet in had gehouden. Nu bleef het bij schelden.
Ik wist niets van paarden, moest in de manege blijven met een niet makke pony etc. etc.
Toch maar even geïnformeerd hoe je een pony verkeersmak kan krijgen door in de manege te blijven maar dit viel niet in goede aarde. Daarop heb ik maar gezegd dat met mensen die niet wilden begrijpen een discussie zinloos was en ik ben verder gelopen.

Echt leuk is het natuurlijk niet. Ik heb geen idee wie het is maar hij zal wel in dienst zijn bij een loonwerker en hier veel in de buurt rondrijden. De paden zijn hier allemaal afgelegen en ik hoop maar dat ik hem niet meer tegen het grote lijf loop.

Gelukkig maakte ik vandaag weer kennis met mensen die wel weten hoe het hoort. Vanmorgen met mijn Tinker werd er rustig gereden, ruim om me heen of zelfs gewacht als hij lastig begon te doen. En toen ik vanmiddag met mijn dochter naar de manege ging zijn er meerdere trekkers voor ons gestopt zodat we naar een zijpad konden en ook vrachtwagenchauffers bleven even wachten tot we een uitwijk hadden.
Dat versterkt het vertrouwen in de mensheid weer Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 09:25

Ja ik ken het. Wij hebben een paar jaar geleden zo iets vervelends meegemaakt met een buitenrit met kinderen en pony's van de manege. Op een vrij smalle weg komt er een vrachtwagen van achteren. Die remde netjes af (dacht ik) en daarbij ontluchtten zijn remmen (daar kan hij niks aan doen). Daarvan schrok Penny (pony waar ik opzat, ik sloot als begeleiding de rij) en draaide met haar kont de weg op, haar neus bleef achter de pony waar ze achter reed. Dus ik wilde met mijn linkerbeen haar kont weer terugduwen, maar op dat moment kijk in naast met, rijdt die vrachtwagen op een halve meter afstand van mij! Frusty Ik kon dus haar kont helemaal niet terugzetten, want daar reed die stomme wagen al. Hij bleef duwen en al zijwaarts liep Penny steeds verder naar voren, langs de rij, tot ze tussen twee pony's een ruimte zag en ertussen doorsprong, om te ontkomen aan die kl**tzak.
Vervolgens reed die eikel gewoon lekker met veel tussengas langs de rij. De voorste begeider ging met haar pony midden op de weg rijden om de man tot zijn botte hersens te laten doordringen dat hij een beetje heel erg eikelig bezig was, maar de man reed gewoon door en kwam daarna zijn wagen uit. Begon een partij te schelden met de voorste ruiter, de rest van de groep stapte rustig verder (pony's waren nog braaf, gelukkig)
Toen stapte de l*l weer in zijn wagen en reed weer keihard langs ons heen. Twee pony's konden niet meer aan de kant springen en die heeft hij vooruit gejaagd (pony's in volle galop over de weg), zo een hele drukke weg over! Frusty Frusty Extreme duivel Extreme duivel Ik Misselijk echt van zulke eikels. Gelukkig is het goed afgelopen, er kwamen net geen auto's aan en aan de overkant kregen de betreffende kinderen de pony's weer tot rust, omdat die eikel gelukkkig afsloeg.
Ik heb echt geen woorden voor zulke eikels, want dit was echt iet uit onwetendheid, maar gewoon pure opzet. Bah!

Erik34

Berichten: 176
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Nijmegen

Wegpiraten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:42

Helaas, kom ik ze ook regelmatig tegen.......

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 10:56

In een eerder topic - http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 4&start=50 - heb ik mijn ervaringen met andere verkeersdeelnemers (zowel positief als negatief) al eens uit de doeken gedaan, en velen met mij. Echt te gek voor woorden dat JIJ je maar moet aanpassen met je paard terwijl zo'n kerel met zo'n landbouwvoertuig vrijuit denkt te gaan. Een paard blijft nu eenmaal een vluchtdier en daar verandert idd geen manege iets aan. Iets meer begrip voor ruiters en menners zou op z'n plaats zijn bij veel weggebruikers.

Zie ook de sticky van Laui op PP.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 11:15

Gelukkig bestaan er nog wel enkele nette medeweggebruikers!

Laatst liep ik langs de weg terug naar stal, Nikita is daar altijd al een beetje opgefokt, toen me een MT tegemoet kwam rijden. Die jongen zag dat het paard al wat gespannen was en bleef dus vervolgens vóór de afslag naar de stallen wachten zodat ik er rustig langskon.

Top! Zo zouden zich meer mensen zich moeten gedragen Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 14:24

Gelukkig, geef je er niet geheel op af op die tractorbestuurder. (Tja sorry, maar zo denk ik even, omdat ik een boerendochter ben, en we al zoveel te verduren krijgen).
Maar on-topic, jij vermoedt dat het een loonwerker is, vaak staat dan de naam van dat bedrijf op de zijkant van de tractor, of achter de namen, of op het werktuig vanachter. Vaak in grote letters (reclame), dan moet je eens met dat bedrijf bellen, en uitleggen wat er gebeurd is. Want die vent moet hier niet mee weg kunnen lopen, nu liep het nog redelijk goed af. Verder verliest de pony een beetje vertrouwen in het verkeer, geloof ik? Dan moet je maar veel gaan oefenen, want je moet toch lekker op pad kunnen gaan.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-02 22:49

Ach niet alleen op de weg gebeurt het...
Was ik samen met mandy en simone (Navy en Jordy) in de buitenbak bij de manege aan het rijden. En naast de bak waren ze spullen uit de springwei aan het opruimen met een tractor. De ponies vonden het allemaal al spannend, rijd die idioot ook nog eens zo de bak in, waar we aan het rijden waren. Hij reed gewoon recht op Tiko af, nu galopeerde Tiko gelukkig alleen heel hard weg, maar toch het had veel erger kunnen zijn. En die jongen die op die tractor zat heeft zelf ook gewoon paarden, dan kun je toch wel verwachten dat hij snapt dat ie beter even kan zeggen dat hij er langs wil.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-02 00:15

Tegen boeren heb ik helemaal niets Maya, ik woon in het buitengebied en dus tussen de boerenbedrijven in. Voor de meeste boeren heb ik groot respect. Het is een zwaar beroep en toch blijven de meesten met volle overtuiging en hart voor hun bedrijf hun werk voortzetten. Over het algemeen hebben de boeren hier in de omgeving ook hart voor hun dieren en houden rekening met paarden. Maar in elke beroepsgroep heb je idioten en dit was er dus duidelijk een.
Ik denk dat het een loonwerker was omdat er een nogal groot werktuig achter de tractor hing (stom genoeg weet ik niet meer wat voor een) en de meeste boeren hebben het grote materieel hier niet in eigendom maar er stond geen naam van een loonwerkbedrijf op de zijkant. Anders had ik zeker contact opgenomen.

sonjas
Berichten: 154
Geregistreerd: 24-03-02
Woonplaats: andel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 03:15

het typische bij mij is altijd dat als ik met een paard buiten was die echt alles kon hebben dan reed iedereen altijd heel beschaafd langs en ging aan de kant , dan was iedereen die ik tegen kwam echt heel netjes beschaafd en hielden ze rekening met het paard , maar ja zodra ik met een paard buiten was wat dus nog niet veel kon hebben en ik dus verkeers mak aan het maken was dan kwam ik echt bijna alleen maar aso's tegen , tuteren langscheuren en ga zo maar door
maar ja het blijft zwaar ###### als ze zo doen

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-02 04:53

ik had het ook een keer, paard was best verkeersmak (van een vriend van mij en ik reed em regelmatig) alleen grote voertuigen zoals bv. tractors vindt ie nix. komt er dus een tractor aan (tegenligger) dus ik denk ik draaf een stukje want dan zou ik nog net op een stuk gras kunnen gaan staan waar ik wel een beetje de ruimte heb als ie gaat klieren enzo... nee wat doet die tractor?! gaat ie SNELLER rijden terwijl dat ie ziet dat ik juist niet die tractor tegen wil komen!!!. Als je dat stuk gras oversteekt kom je ook weer op een weg en daar kwamen ook 2 tractors aan. Paard zag de steeds sneller rijdende tractor aankomen en raakte in paniek, ging ervandoor en was onbestuurbaar, rijdt recht op de sloot af! ik helemaal in de doodszenuwen en dacht dat het paard en ik er geweest zouden zijn, hij liep echt vlak langs de sloot! toen hij weer een beetje afweek bedacht ik me ineens dat er voor mij ook 2 tractors reden en dat we daar dus recht op af crossten! ik heb met heel veel moeite het paard tot stilstaan weten te krijgen en heb die bestuurder echt helemaal verrot gescholden! die andere 2 tractors gingen stilstaan en wachtte netjes enzo dus zo kan het ook....
ik snap wat die man er nou zo grappig aan vond? wat als ik de sloot in was gereden met het paard of dat ie op een auto was geklapt of wat dan ook...lijkt mij nou niet echt iets grappigs, en als hij gewoon op hetzelfde tempo was blijven rijden was er ook nix aan de hand want wij gingen draven voor hem zodat hij niet hoefde te stoppen ofzow...wat is dan het nut van harder gaan rijden?
soms snap ik mensen echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 11:51

Okay, dat geeft de mens weer hoop Percy Knipoog
Kan je niet beschrijven wat voor "groot ding" het was, het is nu nog niet zo lang geleden, dus als je er nog eens flink aandenkt dan herinner je misschien nog dingen, want als het iets is wat niet veel boeren hebben, dan ga je naar een boer in de buurt, en leg je uit wat er is gebeurd. En dan zeg je, het was een grote trekker (welke kleur, dan weet je ook welk merk), en ... hing erachter heb jij misschien een idee wie dat zou kunnen zijn, en zo verder.
Tja, het blijft een feit dat loonwerkers, werken en dat ze dus in drukke tijden veel moeten doen, en dan rijden ze hard. Ze hebben ook de nieuwste types trekkers, en die kunnen allemaal 40 km/u, dus dan scheuren ze. Dit is helaas het geval, en er zijn gelukkig nog zat mensen die liever iets aan de late kant aankomen dan dat ze een paard de stuipen op het lijf jagen, en aan die mensen moeten we denken. Ik groet ook iedereen die rustig passeert, of even aan de kant gaat. WANT, dan weten ze dat je dankbaar bent en dan doen ze het de volgende keer weer, en dan leren anderen ook dat ze dat moeten doen en wordt het alleen maar fijner rijden.

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:13

Jahaa, dat ken ik ook (helaas!). Ik heb eigenlijk meer last van wielrenners/fietsers die "opeens" naast mijn paard opduiken. Nu rijd ik standaard met mijn superlange dressuurzweep, zodat zij maar afstand houden. Ik heb gelukkig een paard dat niet snel schrikt. Maar stel je voor dat t wel eens gebeurd!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 15:29

wat een stuk verdriet van een vent zeg. Misschien had je hem in zijn kruis moeten stampen zodat hij nooit meer kon opstaan. Hoe komen mensen er toch bij om een ander zo in gevaar te brengen? Net of het ze niet kan schelen dat een ander zou kunnen verongelukken door hun toedoen.

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-02 17:17

Eeehm Desiree, hij was ongeveer twee meter groot en ook heel breed. Ik ben bang dat ik dan het onderspit had gedelfd Haha!
Ik pieker me suf wat voor machine er achter de tractor hing maar ik kan het me niet meer herinneren. Ik was ook erg druk bezig om kinderen en pony veilig te stellen.
Als ik dit zo lees lijkt het wel of sommigen er een sport van maken om
paarden te laten schrikken. Als ik dat verhaal van Marley lees lijkt dat er toch verdacht veel op.

Als ik de ruimte krijg van een bestuurder steek ik altijd mijn hand op om te bedanken maar dit soort mensen geven je daar niet eens de kans voor. Een tijdje geleden werd ik ook al zo hard gepasseerd door een vrachtwagen op het viaduct terwijl ik met mijn vierjare en haar Shetlander liep. Door de zijwind verloor ik bijna mijn evenwicht. Gelukkig is de Shetlander heel erg braaf want anders was dat ook goed fout gegaan.

Ik begrijp best dat die mensen hun werk moeten doen en haast hebben maar een beetje rekening houden met elkaar zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Als ik een loslopende koe vindt tijdens mijn buitenritten ga ik dat ook melden ook al kost me dat extra tijd. Dat heet sociaal gedrag volgens mij. En gelukkig is het overgrote deel zo sociaal maar dankzij die paar niet socialen krijg je een paard nauwelijks meer echt verkeersmak want na zo'n gebeurtenis zit de schrik er bij het paard ook weer goed in.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 19:45

Ik moest wel lachen om jullie stukjes hoor , van dat kindvangen en die zak-du-bal van een vent in z'n kruis stampen....

Ook bij mijn pony is het zo dat als ik haar NET weer zover heb dat ze met vertrouwen overal langs gaat , dan komt er weer een woeste hond achter
ons aan , of een stel *piiiiiiiep* op motoren die net even lekker flink blazen als ze op je paard af komen ...GRRRRRR !

Sommige mensen daarentegen zijn echter weer TE beleefd :
Rena is superbraaf , aan een "lang" teugeltje heel relaxed aan het stappen ,
komt er een tractor of vrachtwagen aan en dan zetten ze 'm helemaal in de berm , motor af...?

Wel lief hoor maar was absoluut niet nodig op zo'n moment.... (NEE hij ging niet toevallig parkeren nee !! Lachen )

Verschrikkelijk rot zo zeg voor die meidjes en die pony , dan wordt je toch bang om weer de weg op te gaan.......

Ik kreeg trouwens wel de kouwe rillingen toen MarijeJiplover met haar verhaal begon , ik dacht dat ze ging vertellen over het veulen van mijn lievelingspony op de manege .
Heette Robbie en op een dag hoorde ik dat hij tijdens een buitenrit vreselijk aan z'n eind gekomen was....

Was er een vrachtwagen over z'n voet heen gereden en de hele hoef losgerukt heb ik gehoord , hebben ze nog geprobeerd af te binden begreep ik maar mocht niet meer baten ....

Ik weet er verder de details niet van maar misschien dat Marije dat weet ?