Tycho is net opgehaald.. verkocht aan een Grand Prix ruiter die hem ontzettend goed reed, dus daar ben ik in ieder geval heel blij om!
Ik ben 3 weken geleden begonnen met verkopen. Ik dacht laat ik hem maar gewoon op sporthorses gooien dan zien we vanzelf. Ik had duidelijk bij de advertentie gezet: “Niet bellen onder kantoortijden.” Nou, woensdagochtend, hélemaal platgebeld. Maar ik nam niet op, ik schrok me rot, dan besef je pas wat je gedaan hebt. Daarbij had ik letterlijk elke 5 minuten weer een nieuw mailtje. Ik stond helemaal perplex en heb eerst thuis overlegd wat ik er allemaal mee aan moest. Toen heb ik maar een groot kopersbestand gemaakt, en heb ik al die mensen na mijn werk terug zitten bellen. Toen het 12 uur ’s nachts was ben ik maar gestopt, haha.. de echt geïnteresseerden bellen toch nog wel terug. Daarnaast heb ik uiteindelijk ook nog 166 e-mails gehad.
Nouja waar ga je dan op selecteren, weidegang, grote stal, ambities, rijkunsten, of allemaal? Een beetje zitten pikken en daar kwam het dan. Ik was in het begin ontzettend zenuwachtig. Ik kreeg grofweg twee categorieën:
1) Mensen die hem omhoog wilden rijden en dan met (flinke) winst wilden verkopen (dat zeiden ze natuurlijk niet zo), of
2) mensen die geld hadden en graag een imposant (leer)paard wilden.
Categorie 1 reed erg goed. Zij waren echter erg gewiekst op potentiële gebreken, ze bekeken hem van top tot teen, nog net niet met een vergrootglas, keken naar dingen waar de eventuele volgende kopers hem op zouden laten staan, vroegen om de exacte waarderingen van het keuringsrapport van 2 jaar terug, waren achterdochtig, en durfden het uiteindelijk niet aan. Tycho is namelijk een paard wat je als uitdaging moet zien, hij is 1.81 m, is gewoon netjes aangereden, maar moet nu echt aan de slag, en je hebt hem in een jaartje nog niet zomaar ff gefixed, zo’n paard heeft de tijd nodig. Ik kon zelf ontzettend afknappen op mensen die belden en wiens enige vraag was hoe het voorbeen was. De andere gangen, het karakter of het paard zelf leken er totaal niet toe te doen. Tja op een gegeven moment ging ik maar zeggen van NEE, hij heeft geen spectaculaire draf! Ga dan op zoek naar een andere afstamming dan Ferro x Voltaire.
Categorie 2 reed natuurlijk minder. Ze konden knopjes indrukken, maar niet communiceren met het paard. Tja en dan gaat Tycho zelf het initiatief maar nemen. Niet dat hij gemeen is, maar ik had al snel genoeg door dat hij aan de middelmatige ruiter niet besteed is. Hij spande zich ook meteen als iemand niet onafhankelijk kon zitten. Hoogtepunt was een jongen met grote dromen voor het NK terwijl hij zelf zo onervaren was dat Tycho binnen een mum van tijd één brok spanning was. Ik viel bijna om toen hij zei dat hij erg fijn had gereden. En dan afmelden met de reden dat Tycho de potentie niet heeft, haha.. aandoenlijk. Dieptepunt was een grietje die de week ervoor al 5 paarden gereden had, Tycho even in zijn bek kwam raggen (ECHT zagen), en vervolgens vertelde dat ze hem geweldig vond, maar volgende week ook nog 10 paarden ging testen. Thanks for wasting my time.
Zodoende ging al met al de moed me in de schoenen zakken, zijn er dan geen mensen die gewoon met hun hart kopen en net zoals ik gewoon verkocht zijn als ze hem voor het eerst zien zonder al dat gemekker.
Dan had ik nog iemand staan die buiten beide categorieën viel, een vrouwtje die gewoon voor de hobby paarden een jaar of 2/3 opleidde, dan meteen in de lichte tour of Grand Prix startte, en verder geen paarden kon verkopen (dus ze had er al 4, waarvan 3 boven de 20, en de andere ging ze eerdaags Grand Prix mee starten). Het klonk geweldig maar ik dacht ja, die vindt Tycho toch niet goed genoeg.
Ik heb echter nog een laatste fotoshoot van Tycho laten maken door Peggy (Biebel op bokt), de foto’s daarvan volgen nog, en ze heeft me weer wat moed ingepraat, dat er echt heel wat in hem zat, maar dat daar gewoon nog werk in zat. Daar ben ik wel blij om geweest en ik heb haar gewoon uitgenodigd.
Gisteren kwamen ze, ze reed hem geweldig, beter dan ik eigenlijk haha, ze kon hem ook veel beter figuurlijk “kort houden”, Tycho zou bij haar nooit iets uit kunnen halen (hij speelt nog wel eens een spelletje (niet gemeen hoor)). Haar vader en trainer was helemaal verkocht, en zij zag er ook potentie in, zeker omdat hij er van achter goed bij is en zo mooi compact is ondanks zijn grootte. Dus ik dacht oke, mooi, nou zal de ellende wel komen.. het afdingen.. keuringen..
Niets van dat alles, hij zei: “Komen er nog meer mensen?” Dus ik zei ja morgen, dinsdag, vrijdag. “En als ik nou zeg dat ik hem wil?” “Ja dan is hij verkocht”. “Oke dan komen we hem morgen halen”. En hij klapte spreekwoordelijk in mijn hand.
Slik. Dat ging snel. Toch had ik er een erg goed gevoel over, ze reed hem het beste van iedereen die hem gereden heeft en haar vader had er ontzettend veel verstand van en hun benadering naar het paard vond ik erg prettig. Ik heb dus gewoon goed kunnen slapen al heb ik nog tot laat in de avond gepraat met mijn vader en vriend, het ging zo hard ineens, het contrast met alle vorige ‘kopers’ was zo groot. Eindelijk iemand die met gevoel een paard koopt en zichzelf niet voor de gek laat houden door de schijnzekerheid die een keuringsrapport geeft. Hij zei: We hebben nog nooit een paard laten keuren, onzin, voor hetzelfde geld ligt hij morgen dood in de wei. En daar kon ik me ook goed in vinden, al zou ik mijn paard wel altijd klinisch laten keuren.
In ieder geval, vandaag kwamen ze hem dan halen, mijn zus en ik stonden daar een beetje te janken, het kwam allemaal zo plotsklaps, maarja we kwamen toch al redelijk penny over volgens mij haha.. Tycho liep de trailer vlot op, er was zelfs nog enige speling tussen het plafond en zijn hoofd haha, en hij had er duidelijk zin in. Dat deed me goed. Toch is de leegte op stal groot. Ik bel vanavond of hij zich een beetje netjes heeft gedragen en over een week of twee komen we kijken. Haar vader zei steeds: “Kom over een jaar maar eens kijken, dan weet je niet wat je ziet!” Dat vond ik wel leuk, ze hadden duidelijk zin om met hem aan de slag te gaan. Ik ben benieuwd.
Ik heb veel van de verkoop geleerd, maar zeker ook van hem. Het is het meest bijzondere paard wat ik ooit meegemaakt heb. Hij is zo hartverwarmend op de een of andere manier.
Het ga je goed

heel veel sterkte
je zou het er nog wel moeilijk mee krijgen , maar gelukkig ga je hem snel weer zien !