Kreupel, het verhaal krijgt toch nog een staartje

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Kreupel, het verhaal krijgt toch nog een staartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 21:08

Jerai was dus kreupel (zoals de meesten wellicht gelezen hebben) aan een achterbeen.

Dat been ging weer heel erg goed, tot het mij opviel met uit het land halen, dat ze toch weer achteruit gegaan was.

Goed, stalgenoten gekeken als ik met haar draafde en we kwamen tot de conclusie dat we toch de VA weer moesten bellen, aangezien het nu in haar andere benen leek te zitten.

Vandaag heeft ze een compleet kreupelheidsonderzoek gehad, waarbij ze op 3 benen kreupel bleek te lopen.

Het lijkt er dus op dat Jerai aan de voorbenen artrose heeft (hier zijn ze bijna zeker van) en achter wellicht spat (hier zijn ze niet zo heel erg zeker van).

Ze heeft nooit eerder problemen gehad met haar voorbenen, maar die heeft ze of altijd ontlast door extra haar achterbenen te gebruiken (die hoeven sleten ook altijd sneller) en doordat dat nu niet kon, kreeg ze er last van, of het komt gewoon door het stilstaan (schijnt heel slecht te zijn voor paarden met artrose).

Ik moet nu 2 weken een uur op/met haar gaan stappen en dan hopen dat het vooruit gaat. Als dat niet zo is wordt er een kijkoperatie gedaan en als daar dan niks uitkomt, worden er foto's genomen. Als het wel vooruit gaat, is het bijna zeker artrose.

Ze schijnt wel oud te kunnen worden met de artrose en de spat, maar ik vind het wel zielig voor haar.

Ik hoop in ieder geval dat ze er binnenkort zeker achterkomen wat nu precies Jerai's problemen veroorzaakt.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:17

sneu verhaal.... Verdrietig ik hoop voor je dat alles goed komt met haar.

sterkte ermee!

_Debbie_

Berichten: 2154
Geregistreerd: 04-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:19

oh wat er patries Verdrietig Huilen

Geef Jerai maar een dikke knuffel van me , en ik kom nog wel een keertje langs!

Sterkte

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:19

oh bah, het paard van een vriendin heeft het ook en die is al 15, dus oud kunnen ze er zeker mee worden, zij heeft wel het idee dat hij beter loopt nu hij in de wei staat nu is hij meer in beweging dan van de winterop stal.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 21:28

Ja, het is inderdaad best wel balen, Jerai is nu ook alweer 17, dus ze heeft haar leeftijd ook niet echt mee.

Het is inderdaad zo dat beweging goed voor haar is, vandaar dat ze nu ze stil stond waarschijnlijk problemen kreeg.

De artrose is waarschijnlijk niet in een heel ver stadium, dit is de eerste keer dat ze kreupel is sinds ik haar heb en toen ik haar net had, rolde ze wel zo fdoor de buigproeven heen.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:36

mmm,zeeeeer warrig verhaal,met kreupelheid ga je meestal eerst foto's maken,dan vertellen hoe je het een paar weken moet doen,EN dan pas een kijkoperatie.stilstaan is idd heel slecht voor artrose+spat{hoe kan de veearts zulke"conclusies"nu al trekken?heeft ze hele ronde,gevulde kogels voor?heeft ze achter extreem bolle sprongewrichten?}maar zet haar lekker dag en nacht in de wei.
ze heeft minder baad bij iedere dag een uur stappen,en verder constant op stal,dan heel de dag in de wei.
horen wij wel hoe het verder gaat?het is idd heel zielig,maar met veel beweging,geen overbelasting{veel springen etc.}goede voeding en speciaal beslag worden ze heel oud.
mag ik weten hoe oud ze is?
ik had namelijk een jong paard,waar op 3 jarige leeftijd ook artrose was geconstateerd{foto's in utrecht},maar heeft na een jaar pauze weer de draad opgepakt,en ik heb hem nog 3 jaar gereden en nooit kreupel geweest.ik ben ervan overtuigt,dat als er zeer zorgvuldig met dit probleem wordt omgegaan,het proces stop gezet kan worden.{natuurlijk blijven het zwakken plekken}
spat wordt trouwens alleen maar erger{omdat het verbening van het kraakbeen is}maar ook hierbij geldt:goede voeding{spat}beslag en VEEEEEEEEEL beweging doen enkel goed.
succes!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 21:43

pebblientje schreef:
mmm,zeeeeer warrig verhaal,met kreupelheid ga je meestal eerst foto's maken,dan vertellen hoe je het een paar weken moet doen,EN dan pas een kijkoperatie.stilstaan is idd heel slecht voor artrose+spat{hoe kan de veearts zulke"conclusies"nu al trekken?heeft ze hele ronde,gevulde kogels voor?heeft ze achter extreem bolle sprongewrichten?}maar zet haar lekker dag en nacht in de wei.
ze heeft minder baad bij iedere dag een uur stappen,en verder constant op stal,dan heel de dag in de wei.


Hey misschien dat ik het ook allemaal wat onsamenhangend neerzet. Haha!

Ze staat overigens al overdag in de wei (vanaf 8 to 21 uur) en 's nachts binnen, omdat ze 's nachts niet buiten kan blijven met dit weer. Met warmere nachten staat ze wel buiten.

Missschien dat ik de kijkoperatie en de foto's heb omgedraaid zou kunnen.

Van de spat zijn ze ook niet zo zeker, van de artrose bijna wel, wegens de manier waarop haar hoeven slijten en het verloop van de kreupelheid in het algemeen. (ze was eerder kreupel aan haar achterbeen ---> toen stond ze stil --> achterbeen gaat beter, maar wordt kreupel op de voorbenen.)

Ik zal het ook allemaal misschien niet even duidelijk hebben neergezet.

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:45

aha,nee oke.
ik dacht al,wat is dat voor een bud da?
sorry:)
maarre,dat is al een goed begin,de hele dag buiten!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 21:51

Ik hoorde het toevallig vanmiddag al (mijn verzorgstertje was op bezoek bij een stalgenootje van je toen de veearts er was) en ik vond het meteen zo sneu voor je..

Eerst die pech met haar oog, en dan nu die kreupelheid..
Sterkte ermee!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-02 21:55

batje schreef:
Ik hoorde het toevallig vanmiddag al (mijn verzorgstertje was op bezoek bij een stalgenootje van je toen de veearts er was) en ik vond het meteen zo sneu voor je..

Eerst die pech met haar oog, en dan nu die kreupelheid..
Sterkte ermee!


Ja klopt, Reina was op bezoek bij Emma. Dank je wel.

Ik moest wel lachen om Reina en Emma bij het dierenartsbezoek. Er waren 2 studentes die niet zo heel veel wisten (de ander wel). Dan stonden hun te gokken en Emma en Reina wisten wel wat ze eigenlijk moesten zeggen Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 22:15

Jerai lover schreef:
Ik moest wel lachen om Reina en Emma bij het dierenartsbezoek. Er waren 2 studentes die niet zo heel veel wisten (de ander wel). Dan stonden hun te gokken en Emma en Reina wisten wel wat ze eigenlijk moesten zeggen Haha!

Yup, ik kreeg het hele verhaal in geuren en kleuren te horen.. Mooie studenten hoor Schijnheilig

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-02 23:37

Hai,

Wat rot patries!
Geef Jerai een dikke beterschapsknuffel van mij,oke.
Het zit jullie momenteel niet echt mee he?

Groetjes Jessy.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 08:51

Wat rot zeg.
Ik hoop voor je dat het toch niks ernstigs blijkt te zijn.
Sterkte ermee!

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 11:31

Tjonge, wat hebben jullie toch een pech samen. Ik hoop maar dat Jerai zich gauw wat beter gaat voelen.

lysie
Berichten: 1053
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-02 21:08

tjonge wat vervelend voor jullie...!!ik hoop dat het snel beter gaat met jerai

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-02 21:05

Hoi bedankt iedereen. Het stappen lijkt wel al iets te helpen al loopt ze de 1e 15 minuten echt naast me te hinken, na +/- 1/2 uurtje gaat ze wel stukken beter lopen.

Helaas lijkt ze er zelf niet zo'n zin meer in te hebben, ze is echt vreselijk sip zo zielig. Ze heeft ook wel heel veel te verduren gehad en ik denk dat dit de welbekende druppel is. Ze is niet chagerijnig ofzo, dat niet, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, ze is een beetje afgesloten, niet dat ze niet op haar omgeving let, maar een soort van...apathisch lijkt het wel. Is ook niet helemaal het juiste woord. Zaterdag ga ik een vitaminestoot halen, misschien dat ze dat nu even nodig heeft. Verder ben ik haar heel erg aan het verwennen met wortels en lekkere hapjes.

Ik vind het niet eens erg voor mezelf, maar ik heb echt zo'n medelijden met Jerai. Maar goed, de 2 weken zijn nog niet voorbij, misschien dat ze nog vooruit gaat.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 12:59

Ik zou aan de dierenarts een pijnstiller vragen. Op die manier heeft het stappen ook veel meer effect en voelt ze zich vast veel beter. (en dus vrolijker)

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 13:13

He joh, wat ontzettend sneu voor d'r! Ik weet hoe het voelt als je te horen krijgt dat je paard artrose heeft Huilen maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat je nog veel kan doen met een paard met Artrose, dus Kop op, over een tijdje kan je weer lekker rijden Knipoog

Btw, ik heb Nappie ook 2 x een vitaminenstoot gegeven toen ie zoveel op stal moest staan (10 weken boxrust) en hij kikkerde er echt van op. Hij werd namelijk helemaal sjacherijnig en down van alle kameringsmiddelen en verdovingen die hij in die periode heeft gehad en kwam niet goed door z'n vacht heen omdat ie de hele dag op stal moest staan (hij mocht niet in een paddock of in de wei omdat hij anders uit z'n dak zou gaan).

Veel succes ermee Knipoog