Pony gekocht, verkoper krabbelt terug.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Twinklestar

Berichten: 1768
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Provincie Zeeland

Pony gekocht, verkoper krabbelt terug.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:57

Heb ik weer

Paar weken geleden wezen kijken bij een welsh merrie die onze andere merrie gezelschap kan houden en waar ik ook mee wil gaan fokken en naar de keuringen kan gaan.
De pony moest daar weg vanwege te veel pony's en ernstig tijdgebrek. ( hou vooral deze zin in je achterhoofd tijdens het lezen )

Pony bekeken, heel leuk dier, goeie uitstraling, leuke afstamming en lekker lopen.
Ze was ook superbraaf en erg knuffelig.
Was er meteen helemaal weg van en de koop gesloten.

Afspraak gemaakt dat ik haar een week later op zou halen omdat ze nog gechipt en bekapt moest worden.
Ik zou dan de koopprijs betalen en de papieren krijgen.
Bekappen was echt hard nodig, hoeven veel te lang en hier en daar stukken eruit gebroken.
Leek me dus ook niet verstandig ze zo op een trailer te zetten, het was toch een rit van anderhalf uur.

Een paar dagen later gaat de telefoon, pony was bekapt en gechipt maar volgens de dierenarts was ze waarschijnlijk hoefbevangen omdat ze rechtsvoor niet goed liep ( ???.......bevangen aan 1 hoef??)
Volgens de dierenarts het advies om het 2 weken aan te kijken.

Ik dacht er eerder aan dat ze misschien te kort bekapt was en dat ze daardoor gevoelig liep.
Dus ik reageer heel rustig, oke, we kijken het even aan dan, laat maar even horen zodra het beter gaat dan haal ik haar op.

Nog geen 3 dagen later een mail dat het niet goed gaat en ze foto's willen maken en dat ze de pony niet meer verkoopt, ik moest maar een andere merrie gaan zoeken ( ?? )

Ik helemaal perplex natuurlijk, en reageer dat ik geen andere merrie ga zoeken maar het even af wil wachten.
Ik had nou eenmaal voor deze pony gekozen en was niet van plan de koop ongedaan te maken voor ik wist wat er aan de hand was.
( lijkt me vrij logisch toch ? )

Vervolgens overleg ik met mijn dierenarts en ook hij zegt het maar een vreemd verhaal te vinden.

Toevallig ontdek ik op een verkoopsite dat de verkoper op een ander welsh merrietje geld geboden heeft ( ! ) en dit terwijl die zelf tegelijkertijd diverse shetjes te koop aanbied wegens tijdgebrek.

Nu werd het wel heel erg verdacht , je gaat niet bieden op een pony terwiijl je er zelf een stuk of 6 te koop aanbied wegens tijdgebrek.
( of ben ik nou gek ?? )

Afijn, ik doe net of mijn neus bloed en stuur een mail dat ik graag met haar dierenarts een gesprek wil over de pony en dat ik de koop dus niet ongedaan wenst te maken tot ik weet wat er aan de hand is.
Heb zelfs nog voorgesteld de pony op MIJN kosten na te laten kijken !

Om een , nog veel langer verhaal , kort te houden:

Ik mag niet naar de pony komen kijken, mag geen gesprek met haar dierenarts en ook mijn eigen dierenarts mag niet met haar dierenarts overleggen.

Met andere woorden, einde verhaal, punt uit.

Verkoper verkoopt de pony niet meer .
Dit is toch belachelijk ????

Ik vermoed dat er andere zaken spelen , een hoger bod of spijt van de verkoop of zoiets, maar ik leg me er in ieder geval niet bij neer !
Hier ga ik echt stappen tegen ondernemen.

Verkocht is verkocht bij mijn weten en het het is in mijn ogen achterbaks en onbeschoft om op deze manier er onder uit te willen komen.

Heeft iemand ooit wel eens zoiets idioots meegemaakt ?
Ik niet in ieder geval en zit al bijna 40 jaar in de paardenwereld dus ben ook niet echt een leek.

Pfffff.......tis een lang verhaal geworden maar ik ben dan ook des duivels als mij onrecht word aangedaan

Een boze welshliefhebber.

_bonny_
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:00

Dat is idd balen..
Maar ben benieud welke stappen je kan ondernemen..
en of mondeling ook geld ..of heb je op papier staan?
al iets aanbetaald oid?

x_Charlie

Berichten: 2890
Geregistreerd: 22-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:01

Tssss...wat een rare vent zeg! Dit snap ik niet...verkocht is verkocht!

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:02

Goh.. wat een verhaal! Ik kan je helaas niet adviseren hierin maar hou je poot stijf en anders haal je er iemand bij die je wél kunt helpen. Desnoods rij je er heen ( overval je hem gewoon een beetje) Misschien met een handig praatje dat je tóch bij de pony kan komen!

Maarre een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig!

Heel veel succes!

Ruthje_
Berichten: 19
Geregistreerd: 08-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:03

Woow dit is echt Heel erg!!

kzou het hier ook niet bij laten zitten! (je weet dus wel waar ze wonen he? ik zelf had ze gewoon opgezocht en er persoonlijk over gepraat) nou heel veel succes!! leef met je mee xxx
Laatst bijgewerkt door Ruthje_ op 13-06-06 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_bonny_
Berichten: 356
Geregistreerd: 25-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:03

Of leg het geld erneer en pony inladen of als die er is geld geven pony pakken en inladen..verkocht is verkocht toch..

Twinklestar

Berichten: 1768
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:04

@ Bonny : heb geen aanbetaling gedaan, dat hoefde niet.
Maar ik heb alles op de mails en uitgeprint, ook de advertenties.
Ze gaan juridisch bekijken wat voor mogelijkheden er zijn.

ninja2

Berichten: 3645
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: de rips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:05

wat vervelend zeg!!

Modelingen afspraken zijn ook geldig alleen ze zijn zo moeilijk te bewijzen.
Heb je haar wat vooaf betaald of niet.
Ik hoop dat het allemaal goedkomt.
Maar ik denk eerder dat ze een ander bod hebben gekregen of zo.
Misschien kun je er even langs gaan.

Twinklestar

Berichten: 1768
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:05

pony inladen kan niet, ze staat ergens anders nu volgens verkoper bij een vriendin...........ook al zo vreemd.
En dan heb ik de papieren nog niet he.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:08

Dan nog zou ik er gewoon langs gaan om verhaal te halen...

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:11

Zou de pony voor een hoger bod misschien verkocht zijn?

ja ik zou ook gewoon langs gaan je heb toch geen straat verbod ofzo

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:13

ga gewoon eens MET je eigen dierenarts opbezoek bij de verkoper, overval de persoon en zeg dat je toch wel erg graag je eigen dierenarts naar het beestje wilt laten kijken voor dat je verder gaat met zoeken naar een andere pony.. waarscheinelijk krijg je dan wel de pony te zien en weet ej ook gelijk of je bedrogen wordt of niet!

netam12

Berichten: 2941
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:13

Inderdaad je moet het hier niet bij laten zitten.
Goed dat je wilt achterhalen wat nou precies de rede was en verkocht is verkocht ben ik mee eens.

Twinklestar

Berichten: 1768
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:14

@wendy, de sfeer werd op het laatst nogal grimmig via mails en tel.
lijkt me niet zo verstandig om er dan langs te gaan. Ik kan nogal driftig worden namelijk als ik kwaad word
En dan, als de pony er idd niet meer staat kan ik toch weinig beginnen.

De verkoper wenst geen enkel contact meer maar ik heb al laten weten dat ik het er niet bij laat zitten.

Ik ga het nu juridisch uit laten zoeken maar ik denk ook dat de koop rechtsgeldig is.
Ik heb alle bewijzen van koop op de mail dus dat bewijst genoeg.

Als ze een hoger bod hebben gekregen vind ik dit erg vreemd aangezien ik haar voor de vraagprijs gekocht heb ( ik vond het een hele redelijke prijs) en de pony al een maand te koop was ( datum was te zien op de advertentie )

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Pony gekocht, verkoper krabbelt terug.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:35

Ik vraag me af of de koop in principe al niet ongedaan is op het moment dat je besluit af te wachten. Dan geef je toch aan dat je haar "misschien" niet koopt?
Het is natuurlijk niet netjes van de verkoper.

Twinklestar

Berichten: 1768
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 16:48

@ imaudy, ik heb meteen al aan de verkoper aangeven dat ik vermoedde dat de pony te kort bekapt zou kunnen zijn maar dat ik haar op zou halen zodra ze beter liep en dat ik graag het tel.nr. van haar DA wilde om te vragen wat er aan de hand was.

Dus dat ik de pony nog steeds wou hebben tenzij de dierenarts aan zou geven dat er iets heel ernstigs mee zou zijn.


Ik wil de pony hoofdzakelijk voor de fok gebruiken dus als er een onregelmatigheid zou zijn waar de pony verder geen last van heeft hoeft dat voor de fok geen enkel probleem te zijn.
Ik zou ze dan zelfs voor dezelfde prijs toch willen hebben.

En ik geloof namelijk niets van het hele kreupel verhaal.

Hiermee is de koop dus niet ongedaan gemaakt.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:41

ik denk dat je niets hard kan maken..
er is geen handgeld of papier getekend..

waren er getuigen bij je?

Stybba

Berichten: 3016
Geregistreerd: 14-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:11

Ik weet bij de verkoop van huizen (is misschien wel iets heel anders, maar kan jurisisch gezien misschien overeenkomen) dat de verkoper, na een mondelinge overeenkomst, het huis ook niet mag verkopen aan iemand anders. Succes verder!

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:14

dit is een heel vreemd verhaal...
bij mij weten mag hij echt niet zomaar terug krabbelen, en al helemaal niet met zo'n smoes die kant noch wal raakt...

Eejj

Berichten: 3733
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:19

dat is echt raar !
Ik denk niet dat je veel kan doen , het is haar pony , zei verkoopt hem niet dus einde verhaal vrees ik voor jou ..
Ik vind het wel heel raar van die vrouw hoor ! succes nog hoop dat je er nog wat aan kan doen

EsSther
Berichten: 807
Geregistreerd: 17-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:20

rechtsgeldig gezien heb jij recht op die pony, een mondelinge overeenkomst is zelfs rechtsgeldig.
en gezien je mails etc hebt, is dat vrij duidelijk!
maar de zegen is er wel van af.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:21

Het uitgangspunt: afspraak is afspraak.

Dan de praktijk: zie het maar te bewijzen (maar je hebt mails en dergelijke bewaard, dus dat is misschien niet eens het probleem)
en de vraag: is het je waard om het juridisch uit te vechten?

Er kan bijvoorbeeld een kink in de kabel zitten wanneer de pony daadwerkelijk aan een ander is verkocht die niets wist van de eerdere verkoop; dan heb je alsnog geen poot om op te staan.
Ja: schadevergoeding vragen, maar omdat je nog niks betaald hebt is schade moeilijk aan te tonen.

Terugkrabbelen mag niet, maar wat doe je eraan?

juval

Berichten: 13249
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:28

ik heb ongeveer zoiets meegemaakt. Via marktplaats een leuke pony gevonden, afspraak gemaakt om te gaan kijken. Het klikte wel, de pony was wel precies wat ik zocht eigenlijk, dus ik heb de verkoper 's avonds teruggebeld dat ik de pony van haar wil kopen. Prijs afgesproken, alles leek in orde. Ik wilde hem graag de donderdag met hemelvaart op gaan halen, ze zou nog even checken of dat op haar werk kon, en ze zou me de volgende dag terugbellen...
er werd niet teruggebeld, dus ik heb haar een dag later zelf gebeld. Toen had ze een vaag verhaal dat ze nog een maand stalgeld extra moest betalen omdat ze te laat was met opzeggen... toen heb ik aangeboden om de helft van dat stalgeld te betalen, en hem dus die donderdag op te halen... later kreeg ik een mail van haar dat ze het er toch zoo moeilijk mee had, en dat ze hem liever nog een paar weken langer wilde houden, dat vond ik niet zo leuk, ik had al stal en trailer enzo geregeld, maar goed... het weekend erop nog een keer afgesproken, ze wilde graag komen kijken waar haar pony zou komen te staan. Ze is geweest en klonk verder niet heel enthousiast, maar ook niet zo negatief dat het niet door zou gaan, de volgende dag zou ik nog een keer bij de pony komen kijken (rit van ca 60 km) en toen kwam ze dus gewoon helemaal niet opdagen, echt heel vreemd. Op die manege wist ook niemand er iets van af dat die pony te koop zou zijn... ik wacht nu nog steeds op een bericht van haar, het is nu 3 weken geleden.
Ik heb trouwens gelukkig inmiddels een veeeeeel leuker paard gevonden, die al ruim een week bij ons op stal staat en waar ik erg gelukkig mee ben, maar toch, hoe dat verhaal met die andere pony is gegaan zit me nog steeds niet lekker, misschien dat ik haar toch nog een keer ga mailen.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:33

Heb het ook eens gehad.

Ik had een pony die op een pensionstal stond en was op zoek naar een paard. op dezelfde pensionstal stond een mooie schimmel te koop. Doordat zij net een kindje erbij had gekregen regelde we het via de telefoon. Ik had haar maar een paar xtjes gezien op stal.
Dat paard werd verzorgd door een meisje die mij niet mocht.....
Word ik later terug gebeld dat de koop niet door ging, omdat de verzorgster mij niet goed genoeg vond....
Nu kon ik toevallig beter rijden dan haar en heb ik zeker een goede naam dat ik vriendelijk voor paarden ben. Die pony die ik al had was mishandeld geweest eenkennig, snel in paniek etc, maar ik kon daar goed mee overweg.....
Heeft zij 'm daarna aan een handelaar verkocht

Achteraf ben ik er blij mee, want het paard wat ik toen heb gekocht was 100 x beter voor ietsje meer geld.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:43

Je moet je in deze echt gaan afvragen of je van deze mensen überhaupt wel een pony nog wil kopen. Hoe mooi die merrie ook is, geen hand vol maar een land vol en het dekseizoen is toch al voorbij bijna, dus je hebt tijd zat.

Waarom zou je al die spanningen e.d. willen doorlopen? Denk aan jezelf, stuur nog een boos mailtje dat het een stelletje dozen zijn en dat je de pony heel veel sterkte wenst....

En dan lekker op zoek naar een nog veel mooiere welsh merrie! Van een echte fokker!