Emotionele paarden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:57

Citaat:
Ik heb liever mensen die hun paard betuttelen dan mensen die hun paard voor het minste of geringste afstraffen, dat wekt alleen maar angst en is niet beter voor een vertrouwensband die je opbouwt?


Mischien begrijp ik je verkeerd en bedoel je het anders maar hier ben ik het niet mee eens.
Een paard vertrouwd je als hij weet waar die aan toe is. Dus duidelijkheid. En duidelijkheid verschaf je niet door te betuttelen en ook niet door structureel af te straffen.
Gewoon een paard belonen als hij iets goed doet en straffen als hij iets fout doet. Zo simpel is het. Zo weet het dier wat er van hem verwacht wordt en daar kan hij dan op vertrouwen.

Een paard dat betutteld wordt zal niet veel vertrouwen in zijn baas hebben. Het ligt in de natuur van die dieren om bovenaan in de kudde te komen. En als je hem betutteld zal hij dat dus ook gaan proberen. Dit geeft hem onduidelijkheid over wie nu de baas is en dus op wie die moet vertrouwen (jou of zichzelf). Je zal jezelf dus altijd boven je paard moeten plaatsen en daar consequent in zijn.

En ik bedoel natuurlijk niet dat je je paard maar moet afranselen maar wel duidelijk, kort en consequent zijn.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:01

Desiree schreef:
Een keer zuchten als het paard met zijn hoef schraapt. Weet dat beests wat die ergelijlke zucht inhoudt. Dat soort dingen. Ik kan me daar heel erg aan ergeren.

Die zucht 'op zich' is het ergste nog niet, maar vaak zien mensen dat als een 'eerste waarschuwing', máár het paard begrijpt die 'waarschuwing' niet en gaat dus door....
Gevolg is dat hij bij de volgende keer meteen een flinke opdonder kan krijgen (want hij was immers al gewaarschuwd ).....

Lenneke_ schreef:
Een paard niet 'straffen' als hij eigelijk iets doet wat niet mag vind ik minder erg dan een paard straffen als hij niks verkeerd doet

Toch zet ik hier op de lange duur wel mijn vraagtekens bij..... het paard zal op een gegeven moment de grens tussen 'goed' en 'slecht' gedrag niet meer kunnen onderscheiden. Het kan een paard erg onzeker maken als het 'slechte' gedrag de ene keer getolereerd word en hij kan er de volgene keer wel voor op zijn donder krijgen!

IMO hebben paarden gewoon duidelijkheid nodig, 'nee is nee' (en niet de volgende keer ineens ja)
Mijn paarden krijgen 1 waarschuwing, luisteren ze niet kunnen ze een schop onder hun kont krijgen! Vervolgens ga ik verder alsof er niks aan de hand is..... ik word niet boos, ga niet naar het hoofd meppen en ga niet lopen schreeuwen! (puur 1 simpele schop met platte voet onder de kont, hoeft niet eens hard, aanraken is vaak al voldoende)
Paarden onderling waarschuwen ook eerst (oren in de nek en dreigen).... gaat een ondergeschikt paard (in geval met mensen is een paard altijd ondergeschikt) dan toch door, zal hij op zijn plaats gezet worden (en geloof me, dat gaat er harder aan toe als dat ik doe )......

Ik hoef mijn paarden gelukkig vrijwel nooit te schoppen, omdat ze weten wat de consequenties zijn na een waarschuwing
Duidelijkheid naar paarden is het allerbelangrijkst!

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:27

Ik vind dat je naar het gedrag van je paard moet luisteren, niet meer en niet minder. Eerst zorgen dat je zelf goed in elkaar steekt en dan van je paard verlangen dat hij naar jou luistert.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:30

Narsica schreef:
Ik vind dat je naar het gedrag van je paard moet luisteren, niet meer en niet minder. Eerst zorgen dat je zelf goed in elkaar steekt en dan van je paard verlangen dat hij naar jou luistert.

Ja, maar hoe handel jij dan....met alleen luisteren kom je er niet

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:30

Betuttelen vind ik niet echt het goede woord. Dan krijg ik het idee van gewoon gezellig met je paard een beetje miepen. En daar hou ik wel van, lekker poetsen en verzorgen en nog een borsteltje en nog een knuffel hier en daar etc. En mijn paard vindt het in ieder geval niet erg en heeft er niet veel last van en laat mij mijn gang gaan.......

En tja, consequent zijn moet, dat weten we allemaal.

En toch betrap ik me er wel eens op dat het toch ook wel met mijn bui te maken heeft. Als ik zelf gestressed en gehaast ben accepteer ik stiekem toch minder van mijn paard. Dan moet ie gelijk stil staan en gelijk meekomen (niet dat ie anders een oplawaai krijgt maar ik kan wel sneller mopperen). En als ik zelf ontspannen een beetje aan het keutelen ben, ben ik daar toch soepeler in.

Niet goed, maar dat is toch een beetje mijn aard van het beestje.

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:35

Lenneke_ schreef:
Ik zie vooral dat mensen paarden menselijke eigenschappen toekennen en dan niet zozeer emotionele.
Bijvoorbeeld, paarden moeten een deel van de dag in de stal om uit te rusten.
Of, dat paard pest mij met opzet.



dit vind ik een hele goede.. een vriendin van mij zegt ook: Dat doet hij echt express rot beest.

dan denk ik altijd: dat kunnen ze niet expres doen.

Mensen zeggen ook dat je geen ruzie kan maken. Nou dat wil ik wel even uit de wereld helpen. Ik verzorg een belgen merrie die denkt dat ze heel wat is. Bv: dat ze hoog in de rang staat. Ze weet dat ik de baas ben maar in de wei wil ze tog altijd proberen boven me te komen. Dus kan je wel degelijk ruzie maken, ookal is het om de rang.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:42

Verosjaak schreef:
Mensen zeggen ook dat je geen ruzie kan maken. Nou dat wil ik wel even uit de wereld helpen. Ik verzorg een belgen merrie die denkt dat ze heel wat is. Bv: dat ze hoog in de rang staat. Ze weet dat ik de baas ben maar in de wei wil ze tog altijd proberen boven me te komen. Dus kan je wel degelijk ruzie maken, ookal is het om de rang.

Dan ben jíj niet duidelijk !
Dat paard pest jou niet!!!
Paarden zullen altijd proberen hoger in rang te komen en zolang jij dat toelaat, zul je nooit een fijne samenwerking met je paard hebben....
Dat is geen pesten, dat is gewoon het gevolg van niet consequent en duidelijk handelen

Narsica
Berichten: 45
Geregistreerd: 10-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:45

Over hoe ik mijn paarden behandel, nee ik luister niet alleen maar ik heb het hierbij alleen over het eerste stadium. Als ik een paard net leer kennen luister ik eerst naar zijn gedrag. Wat voor paard is het, is hij eenkennig, is hij bang voor me of juist heel dominant, heeft ie er zin in vandaag en zit ie lekker in zijn vel? Je hoeft niet altijd zo'n streng rollenspel te spelen, je moet lekker spelen met die ponys. Wel moet ik zeggen dat mijn merries allemaal boven de 19 zijn en dus niet minder fit maar wel minder jong. Minder kinderachtig en ze snappen heel goed wie er de baas is. Toch streef ik, politiek gezegd, naar een democratie. Paard en ruiter zijn samen een combinatie ook zonder zadel!...

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:48

jarrah schreef:
Verosjaak schreef:
Mensen zeggen ook dat je geen ruzie kan maken. Nou dat wil ik wel even uit de wereld helpen. Ik verzorg een belgen merrie die denkt dat ze heel wat is. Bv: dat ze hoog in de rang staat. Ze weet dat ik de baas ben maar in de wei wil ze tog altijd proberen boven me te komen. Dus kan je wel degelijk ruzie maken, ookal is het om de rang.

Dan ben jíj niet duidelijk !
Dat paard pest jou niet!!!
Paarden zullen altijd proberen hoger in rang te komen en zolang jij dat toelaat, zul je nooit een fijne samenwerking met je paard hebben....
Dat is geen pesten, dat is gewoon het gevolg van niet consequent en duidelijk handelen



had het over een vriendin die haar paard haar vond pesten.

ik weet dat het is om hoger in rang te komen.. had ik ook zelf getypt maar ik bedoel dat mensen vinden dat je geen ruzie kan maken met je paard dat ik het daar niet mee eens ben.

En de wei is voor mijn vp blijkbaar haar terein en probeer al 4 jaar duidelijk te maken dat ze me dan ook moet respecteren maar ze is eigenwijs haha nee hoor. Maar buiten de wei ziet ze me wel als leider en is ze wel gewoon braaf. Dus ik denk dat ze het telkens weer wil proberen om boven mij te komen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 13:52

Een paard kent het woord 'ruzie' niet
Dat probeer ik dus duidelijk te maken, paarden zijn geen mensen en paarden kennen geen 'ruzie'! Als jij niet duidelijk bent, zal hij iid zijn grenzen verleggen, maar een paard doet dit niet om 'ruzie' met jou te maken
Dat jij er boos om word en het vergelijkt met een ruzie is jouw menselijke gevoel, maar een paard kent dat niet

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:55

er stond pesten vandaar
nee snap ik wel maar ik noem het ruzie omdat er een strijd is om de rang in de wei. en als er strijd is noem je dat in mensentaal ruzie viola.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:59

Ruzie kan je op meerder manieren zien. Ik denk wel dat paard ruzie kennen, maar niet "Ik vind jou stom, daarom pest ik jou"
Vooral paarden lager in rang maken 'ruzie' om hoger op te komen

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:02

juist ja dat bedoelde ik ook.. miss voortaan wat beter typen zodat men me metteen snapt..

maar mijn vriendin denkt dat wel. dat van ik vind jou stom dus ga ik lekker pestte
heb al vaker tegen haar gezegd dat ze dat niet kunnen

liekiej1993
Berichten: 46
Geregistreerd: 23-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:06

maar mijn vriendin denkt dat wel. dat van ik vind jou stom dus ga ik lekker pestte
heb al vaker tegen haar gezegd dat ze dat niet kunnen

(berichtje hier boven)
stom zeg.. pesten dat kan gewoon niet..

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:09

ja dom he.. miss een excuus voor het wangedrag van haar paard op dat moment

Ziiggy__

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:12

Hier zat ik ongeveer zo ook aan te denken dat de mens gewoon altijd in de hoogste rang staat hoe dan ook.. Moet je eens bedenken dat de eenden nu alles gaan over nemen en alles gaan veranderen etc etc.. en dat alles zo doordraait dat ze allerlei nieuwe dingen gaan uitvinden en de grootste macht van de wereld hebben...
Dat is de mens nu,, er is dus een tijd geweest dat de mens helemaal is doorgedraait en allerlei nieuwe dingen is gaan ontwikkelen en gewoon de grootse macht heeft gekregen wat voor ons nu gewoon doodnormaal is..

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:16

nou moet ik zeggen dat ik vind dat mensen denken dat ze zo superier zijn. iemand uit de klas zegt zelfs dat alles voor mens gemaakt is.
IK: en wij zijn zo dom om het dus allemaal weer kapot te maken. hadden ze het beter aan de dieren kunnen geven.

Vind dus dat dieren slimmer zijn. Ze kunnen dan niet dingen uitvinden, maar als het nodig is evolueren ze wel en wij maar kleding kopen . Ook houden ze dingen simpel en maken het niet moeilijk voor zichzelf. En het belangrijkste is nog dat ze geen zelfvernietiging kennen.

Dus wie is er nu zo slim. De mens of het dier

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:17

Misschien is het handig als jullie hier verder op doorgaan in een ander topic, want het wijkt erg ver af van de beginstelling

SHALALA

Berichten: 4373
Geregistreerd: 30-08-04

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:19

Ik ben het volledig met jou eens!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:19

Ziiggy__ schreef:
Hier zat ik ongeveer zo ook aan te denken dat de mens gewoon altijd in de hoogste rang staat hoe dan ook.. Moet je eens bedenken dat de eenden nu alles gaan over nemen en alles gaan veranderen etc etc.. en dat alles zo doordraait dat ze allerlei nieuwe dingen gaan uitvinden en de grootste macht van de wereld hebben...
Dat is de mens nu,, er is dus een tijd geweest dat de mens helemaal is doorgedraait en allerlei nieuwe dingen is gaan ontwikkelen en gewoon de grootse macht heeft gekregen wat voor ons nu gewoon doodnormaal is..

Mensen zijn een plaag

Verosjaak

Berichten: 8387
Geregistreerd: 02-10-05
Woonplaats: Molenaarsgraaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:22

precies lenneke_

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:25

Er zijn niet voor niets steeds meer natuurrampen waarbij veel mensen om het leven komen.
Ja, het klinkt misschien ontzettend hard, maar ik denk dat het zo is.

Mensen verzieken de aarde, ze halen alles uit evenwicht.
Ik doe er ook aan mee, maar probeer het zo min mogelijk te doen, alleen ontkom je er bijna niet meer aan

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:26

jarrah schreef:
Misschien is het handig als jullie hier verder op doorgaan in een ander topic, want het wijkt erg ver af van de beginstelling

Jeohoe!!!
Zullen we even ontopic blijven

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:26

Sorry

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 14:30

Lenneke_ schreef:
Sorry

Geeft niet.....maar misschien is het wel leuk om daar een topic over te maken