Emotionele paarden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 15:44

In mijn ogen woorden paarden tegenwoordig veel te veel vermenselijkt....
Mensen bedenken wat hun paard zal denken, behandelen hun paarden als mensen en worden boos of verdrietig als een paard die menselijke emotie niet begrijpt....

IMO vragen paarden gewoon altijd om duidelijkheid net als in een kudde, daar is een rangorde en ieder paard heeft zich daarin te schikken!!

Ik zie vaak dat mensen die bij de omgang met hun paard zich te veel door hun emotie laten meeslepen....maar paarden zijn geen mensen!!!
Je kan geen ruzie maken met je paard en het de volgende dag weer goedpraten! Een paard vraagt om duidelijkheid en consequentie, net als in een kudde en de mens staat altijd hoger in rang!!!

Ik ben benieuwd wat de achterliggende gedachte is van mensen die bijvoorbeeld 'boos' worden op hun paard, IMO heeft dat namelijk helemaal geen zin

_elske_
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 15:57

Jah, ik ben het wel met je eens
Een vriendin van mij neemt tegenover haar paard altijd zo'n "ik-ben-niet-boos-maar-teleurgesteld--houding" aan. Daar moet ik soms best om lachen. HEt heeft idd IMO ook geen zin om te doen alsof je paard menselijke emoties heeft.

en boos worden op een paard vind ik ook nutteloos. of van die mensen die liever 300 keer hun paard zacht aandrijven ipv hem een keer een tik te geven. dan heb ik ook zoiets van "wat vind een paard nu erger? één tik kan echt geen kwaad hoor!"

Citaat:
Je kan geen ruzie maken met je paard en het de volgende dag weer goedpraten!

helemaal mee eens

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:22

Maar paarden kennen wel degelijk emoties. ze kennen angst, tevredenheid en blijheid. En mensen kijken dan naar hun paard en daar van zullen ze vast wel kunnen zien wat er op dat moment in hun paard omgaat.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:30

Vanessa24 schreef:
Maar paarden kennen wel degelijk emoties. ze kennen angst, tevredenheid en blijheid. En mensen kijken dan naar hun paard en daar van zullen ze vast wel kunnen zien wat er op dat moment in hun paard omgaat.

Angst is aangeleerd (door ervaring, pijn, vluchtinstinct e.d.)
Tevredenheid en blijheid is gewoon een gemoedstoestand als zij goed verzorgt worden glimmen ze, zien ze er goed uit en hebben ze energie, maar wie zegt dat dat paard 'blij' is?
Geef een paard een bak voer en een paard stort zich daarop....is hij dan 'blij' ofzo?
Tuurlijk kan je bedenken of je paard lekker in zn vel zit oid, maar dat heeft niks met emoties te maken.....

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:33

jarrah schreef:
Vanessa24 schreef:
Maar paarden kennen wel degelijk emoties. ze kennen angst, tevredenheid en blijheid. En mensen kijken dan naar hun paard en daar van zullen ze vast wel kunnen zien wat er op dat moment in hun paard omgaat.

Angst is aangeleerd (door ervaring, pijn, vluchtinstinct e.d.)
Tevredenheid en blijheid is gewoon een gemoedstoestand als zij goed verzorgt worden glimmen ze, zien ze er goed uit en hebben ze energie, maar wie zegt dat dat paard 'blij' is?
Tuurlijk kan je bedenken of je paard lekker in zn vel zit oid, maar dat heeft niks met emoties te maken.....
Geef een paard een bak voer en een paard stort zich daarop....is hij dan 'blij' ofzo?


Tuurlijk niet, maar als ik mijn paard de wei op laat en ik hem zie sjeezen met de oortjes erop, zie ik weldegelijk blijheid.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:40

Ik zie vooral dat mensen paarden menselijke eigenschappen toekennen en dan niet zozeer emotionele.
Bijvoorbeeld, paarden moeten een deel van de dag in de stal om uit te rusten.
Of, dat paard pest mij met opzet.

Paarden zijn een stuk minder slim dan mensen en apen, ze hebben simpelweg minder hersens, maar vergeleken met andere dieren zijn ze slimmer.
Paarden kennen wel degelijk emoties, alleen minder dan mensen en ze laten het ook minder gauw merken.
Denk je echt dat het een paard niet kan schelen of hij de hele dag opgesloten staat in een stal?
Maar wat paarden niet kunnen is liegen of dingen opzettelijk doen. Alleen mensen en apen kennen leedvermaak, geen enkel ander dier. Ze doen alles met een goede reden. Als die reden niet duidelijk aanwezig is is het aangeleerd gedrag.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 17:43

Lenneke_ schreef:
Ik zie vooral dat mensen paarden menselijke eigenschappen toekennen en dan niet zozeer emotionele.
Bijvoorbeeld, paarden moeten een deel van de dag in de stal om uit te rusten.
Of, dat paard pest mij met opzet.

Paarden zijn een stuk minder slim dan mensen en apen, ze hebben simpelweg minder hersens, maar vergeleken met andere dieren zijn ze slimmer.
Paarden kennen wel degelijk emoties, alleen minder dan mensen en ze laten het ook minder gauw merken.
Denk je echt dat het een paard niet kan schelen of hij de hele dag opgesloten staat in een stal?
Maar wat paarden niet kunnen is liegen of dingen opzettelijk doen. Alleen mensen en apen kennen leedvermaak, geen enkel ander dier. Ze doen alles met een goede reden. Als die reden niet duidelijk aanwezig is is het aangeleerd gedrag.

Jij verwoord precies wat ik bedoel.....ik kan som de juiste woorden niet vinden.....
Maar ik ben het hier helemaal mee eens

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:47

Aan de ene kant vind ik dat mensen hun paard betuttelen, maar aan de andere kant worden veel mensen boos om hun eigen fouten. Ze vragen een paard iets op een onduidelijke manier of ze vragen iets dat het paard niet kent. Dan is het paard de pineut, het is zijn fout.

Mensen vinden vaak dat ik Anouar betuttel, maar ik ga hem echt niet op z'n donder geven als ik onduidelijk ben. Ik beloon liever goed gedrag

Whizzard
Berichten: 1367
Geregistreerd: 06-03-05
Woonplaats: Markelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:56

Hmm..

Ik ben ervan overtuigt dta paarden emoties hebben ja...

Ik heb liever mensen die hun paard betuttelen dan mensen die hun paard voor het minste of geringste afstraffen, dat wekt alleen maar angst en is niet beter voor een vertrouwensband die je opbouwt?

En ik denk dat een paard zich blij en/of tevreden voelt waneer hij/zij met respect wordt behandeld. Zolang je zelf maar duidelijk blijft.

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:04

In eerste instantie was ik het helemaal met jullie eens, je moet een paard niet vermenselijken en ze allerlei zaken toeschrijven die er niet inzitten.

Maar nu ik erover nadenk. Ik kom bij paarden (maar bijvoorbeeld ook mijn kat) wel eens gedrag tegen dat ik toch interpreteer als een bepaalde emotie of eigenschap/gedrag.

Zo vind ik dat je aan een paard duidelijk kunt zien of ie iets leuk vindt of niet. Ook heeft een paard wel duidelijk een gemoedstoestand (ene dag sjaggerijnig andere dag vrolijk etc).

Soms zie je ook gedrag dat op jaloezie lijkt (tegen de stal aantrappen omdat je een ander paard aandacht geeft).

En je zegt niet voor niets dat een paard 'snel beledigd' is (karakter van een paard dat fouten van zijn ruiter niet makkelijk accepteert).

Mijn kat kan ook uitermate beledigd zijn en toen ik laats perongeluk op zijn staart stond, kreeg ik me toch een paar verwijtende blikken.....

Dat neemt niet weg dat een paard een paard is, en dat het dus geen zin heeft om te denken dat ie graag in een lekker warme stal staat en wel genoeg moet slapen...... Ook kun je een paard niet chanteren of enige tijd later nog eens confronteren met iets..... en ze roddelen lekker niet over je.........Ze zijn wel lekker ongecompliceerd (hoewel...................)

immerslief

Berichten: 405
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: vleuten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:37

de dieren kunnen best hun gevoelens uiten van ik wil even aandahct door als je in de wei zit even bij je te komen een aai en een krabbeltje en weer weg te gaan om te eten en later nog even voor een krabbel paarden kunnen ook laten zien of ze het lekker vinden. een paard van een vriendin van mij kreeg een vrouw die met paarden kon praten en vertelde dat hij nog 1 dag samen met haar had en hij huilde niet 1 traan maar echt een paar tranen. en voordat de veearts kwam heeft het paard een uur om haar heen gehangen om haar te troosten dit doen ze echt niet zomaar ze voelen zoiets ook aan.

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 18:55

paarden moeten idd niet vermenselijkt worden, maar jij schildert ze af als gevoelloze machines! Alle levende wezens, met een bewustzijn hebben gevoelens. Je merkt het toch wel wanneer een paard blij is? Anders denk ik dat je nog veel kan leren van je paard!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-06 19:26

renatevb schreef:
paarden moeten idd niet vermenselijkt worden, maar jij schildert ze af als gevoelloze machines! Alle levende wezens, met een bewustzijn hebben gevoelens. Je merkt het toch wel wanneer een paard blij is? Anders denk ik dat je nog veel kan leren van je paard!

Ik heb het niet helemaal goed verwoord.....paarden hebben wel zeker gevoel, maar paarden denken niet als mensen

Als ik bijvoorbeeld naar deze foto's kijk, zie ik idd een tevreden paard...
Afbeelding
Afbeelding

Maar dit is eigenlijk niet waar ik met dit topic naartoe wilde
Ik bedoel eerder dat mensen hun paard behandelen als mensen...met de emoties die daarbij komen, die voor paarden onbegrijpelijk zijn....
Zo hoor je weleens mensen zeggen: 'mijn paard doet dat gewoon met opzet om mij te pesten'
Door menselijke emoties zijn mensen vaak onduidelijk naar hun paard toe, paarden snappen dat niet en gaan er tegenin. Aan het einde van het verhaal is het allemaal de schuld van het paard!
Maar dat is het niet!! In een kudde zijn de rangordes duidelijk en zal een ondergeschikte niet over een hoger in rang staande heenlopen!
Terwijl je dat bij sommige mensen (die hoger in rang horen te staan) toch nog vaak zat ziet gebeuren, waar ligt dat dan aan?

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:32

paarden zijn niet voor niets edeldieren en hebben geen poten maar benen... worden nie voor niets mensen medicaties gebruikt bij paarden omdat paarden de zelfde gevoeligheid hebben... en hebben zeker wel iets van ons weg

Twaalf
Berichten: 6666
Geregistreerd: 25-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:36

Lenneke_ schreef:
Ik zie vooral dat mensen paarden menselijke eigenschappen toekennen en dan niet zozeer emotionele.
Bijvoorbeeld, paarden moeten een deel van de dag in de stal om uit te rusten.
Of, dat paard pest mij met opzet.

Paarden zijn een stuk minder slim dan mensen en apen, ze hebben simpelweg minder hersens, maar vergeleken met andere dieren zijn ze slimmer.
Paarden kennen wel degelijk emoties, alleen minder dan mensen en ze laten het ook minder gauw merken.
Denk je echt dat het een paard niet kan schelen of hij de hele dag opgesloten staat in een stal?
Maar wat paarden niet kunnen is liegen of dingen opzettelijk doen. Alleen mensen en apen kennen leedvermaak, geen enkel ander dier. Ze doen alles met een goede reden. Als die reden niet duidelijk aanwezig is is het aangeleerd gedrag.

Even rechtzetten, ze hebben meer hersengewicht dan mensen en apen, maar hebben minder ontwikkelde hersenen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 20:55

Dat bedoel ik

Feria

Berichten: 3367
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:32

jarrah schreef:
renatevb schreef:
paarden moeten idd niet vermenselijkt worden, maar jij schildert ze af als gevoelloze machines! Alle levende wezens, met een bewustzijn hebben gevoelens. Je merkt het toch wel wanneer een paard blij is? Anders denk ik dat je nog veel kan leren van je paard!

Ik heb het niet helemaal goed verwoord.....paarden hebben wel zeker gevoel, maar paarden denken niet als mensen

Als ik bijvoorbeeld naar deze foto's kijk, zie ik idd een tevreden paard...

Maar dit is eigenlijk niet waar ik met dit topic naartoe wilde
Ik bedoel eerder dat mensen hun paard behandelen als mensen...met de emoties die daarbij komen, die voor paarden onbegrijpelijk zijn....
Zo hoor je weleens mensen zeggen: 'mijn paard doet dat gewoon met opzet om mij te pesten'
Door menselijke emoties zijn mensen vaak onduidelijk naar hun paard toe, paarden snappen dat niet en gaan er tegenin. Aan het einde van het verhaal is het allemaal de schuld van het paard!
Maar dat is het niet!! In een kudde zijn de rangordes duidelijk en zal een ondergeschikte niet over een hoger in rang staande heenlopen!
Terwijl je dat bij sommige mensen (die hoger in rang horen te staan) toch nog vaak zat ziet gebeuren, waar ligt dat dan aan?


ooh in dit geval vind ik dat je helemaal gelijk hebt! dan had ik het effe verkeerd verstaan, sorry.
Dat is gewoon een deel van de meeste mensen, ik denk dat sommigen door het feit dat ze niet met paarden kunnen communiceren, bang zijn verkeerd begrepen te worden wanneer ze straffen. Dus proberen ze een vriendelijke manier uit, die door kinderen wel zal worden begrepen, maar waar het paard nog minder aan heeft. Dat zie ik vaak in mijn omgeving.
Iemand heeft hier zo een heel wijs onderschrift:
"een niet goed paard is gemaakt door een niet goed mens"
ofzo iets in die trend

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:44

Mensen denken eigelijk gewoon heel moeilijk

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 21:56

Je ziet dat gedrag altijd weer terugkomen bij mensen die met dieren om gaan. Niet alleen bij paarden, maar ook bij honden. Mensen mopperen dan op de dieren, maar die kunnen daar helemaal niets mee. Tegelijlk pakken ze hun dieren niet aan maar laten ze juist begaan in het foute gedrag. Ik zal dat nooit begrijpen. Een keer zuchten als het paard met zijn hoef schraapt. Weet dat beests wat die ergelijlke zucht inhoudt. Dat soort dingen. Ik kan me daar heel erg aan ergeren.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 22:05

Een paard niet 'straffen' als hij eigelijk iets doet wat niet mag vind ik minder erg dan een paard straffen als hij niks verkeerd doet

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Emotionele paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:23

Ja ik snap wat je bedoel. Uitspraken als: hij doet het expres etc, slaan nergens op. Of een paard een standje geven met bepaalde woorden zonder dat de toon van je stem hetzelfde zegt. ( nou, niet doen hoor, is niet lief, op een zeurderige manier met langgerekte stem zeggen). Heeft natuurlijk nul effect.

Of nog erger: te lang doorgaan met straffen: echt even revange nemen.

Dus als je paard bijt eerst naar je medestalgenootjes roepen: zag je wat ie deed? Niet normaal. Dan uitgebreid aan je stalgenootjes uitleggen dat ie je beet. Dan naar je paard lopen en hem een knal proberen te geven. Paard ontwijkt dat. Dan je paard bij het halster pakken en goed neerzetten en zijn hoofd naar beneden trekken, dan een oplawaai geven. Dan uitgebreid en verontwaardigd vertellen tegen het paard dat ie het nooit meer mag doen. Dan ook nog excuses verwachten (dus dat je paard rustig gaat staan en lief gaat doen) en als het paard dat niet doet en schichtig of geirriteerd blijft reageren, nog maar een knal verkopen..................


Aan de andere kant babbel ik ook wat af als ik met mijn paard omga. En omdat ik zelf een mens ben doe ik dat op een menselijke manier en ik praat er ook wel eens tegen alsof het een mens is. Maar dat is voor mij meer voor de grap en voor de gezelligheid.

Ik zou dus ook hardop kunnen zuchten als mijn paard een keer met zijn hoef schraapt en bijvoorbeeld hardop kunnen zeggen: nou nou wat zijn we weer dwars en ongeduldig. Maar dat doe ik dan omdat ik voor die ene hoefschraap niet gelijk een standje geef. Als ingrijpen wel nodig is, doe ik dat duidelijk en kort (Foei!) zodat het paard het begrijpt.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:34

Lenneke_ schreef:
Aan de ene kant vind ik dat mensen hun paard betuttelen, maar aan de andere kant worden veel mensen boos om hun eigen fouten. Ze vragen een paard iets op een onduidelijke manier of ze vragen iets dat het paard niet kent. Dan is het paard de pineut, het is zijn fout.

Mensen vinden vaak dat ik Anouar betuttel,
maar ik ga hem echt niet op z'n donder geven als ik onduidelijk ben
. Ik beloon liever goed gedrag

Dat zie ik zovaak en dat vind ik zo fout! Al doet mijn paard een oefening 20x verkeerd, dan nog word ik niet boos op haar, want ze reageert wel op mijn hulpen en probeert het wel. Blijkbaar zijn mijn hulpen niet de juiste.

Ik denk zeker dat paarden 'gemoedstoestanden' hebben, maar je kunt ze inderdaad niet als mensen behandelen. Hetzelfde wanneer een paard boos wordt tijdens poetsen. Mijn paard staat geregeld te stampen als ik poets. Mensen zeggen dan 'Zou je niet eens een tik geven, wat een verveel, zeg!' Maar die mensen hebben er nooit bij nagedacht dat mijn paard misschien wel last van haar rug heeft of spierpijn heeft of wat dan ook. Een mens kan dat zeggen als ie pijn heeft, een paard niet!

[Edit: Typo's]

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:40

Als ik Anouar op z'n donder heb gegeven (alleen om een hele duidelijke reden) vraag ik daarna altijd even iets heel simpels van hem (iets dat hij gewoon niet verkeerd kan doen, bijvoorbeeld twee pasjes stappen en daarna weer stilstaan) en beloon hem daar uitgebreid voor. Na iets negatiefs komt altijd weer iets positiefs.

Als ik iets aan hem vraag dat wat moeilijker is en hij doet het in een keer goed beloon ik hem, maar zeg ik ook tegen mezelf dat ik het goed heb gedaan

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:43

Antropomorfisme

Klopt, zie je inderdaad heel veel. Hé maar m'n vis voelt zich ook in de steek gelaten als hij 15 minuten te laat eten krijgt

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 12:47

Lenneke_ schreef:
Als ik Anouar op z'n donder heb gegeven (alleen om een hele duidelijke reden) vraag ik daarna altijd even iets heel simpels van hem (iets dat hij gewoon niet verkeerd kan doen, bijvoorbeeld twee pasjes stappen en daarna weer stilstaan) en beloon hem daar uitgebreid voor. Na iets negatiefs komt altijd weer iets positiefs.

Als ik iets aan hem vraag dat wat moeilijker is en hij doet het in een keer goed beloon ik hem, maar zeg ik ook tegen mezelf dat ik het goed heb gedaan

Hier kan ik me erg goed in vinden!
Spark heeft soms moeite met het vanuit stap in galop aanspringen aan de longe. Als ze vanuit stap gaat draven i.p.v. galopperen, laat ik haar rustig terugkomen naar de stap en probeer ik het nog een keer. Springt ze goed aan, krijgt ze dat duidelijk te horen (mensen vragen wel eens aan me waarom ik altijd zo enthousiast sta te blèren door de bak, nou daarom dus ).
Als ik Spark een standje geef ('nee' of in mijn vingers knippen ofzo) wordt ze daar erg onzeker van en durft ze niks meer te doen. Als ze dan uiteindelijk weer braaf is, wordt ze gewoon goed beloond en laat ik het foutje voor wat het is.