Wat vinden jullie van paardenfluisteraars??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mer_bren

Wat vinden jullie van paardenfluisteraars??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 00:17

ik was benieuwd naar jullie mening en ervaringen over paardenfluisteraars... zit er wat in, in wat ze zeggen of is het maar nutteloos gezwam??? reageer

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 00:22

Ik houd niet van de term paardenfluisteraar.
Als het betekent dat iemand zich verdiept heeft in de wijze van communiceren van paarden en daarop inspeelt, vind ik het alleen maar prima.

Als het een geitenwollensokkenverhaal wordt van iemand die een soort paranormale beleving met paarden beweert te hebben (ja die zijn er ook), dan haak ik af.

Huertecilla

Re: Wat vinden jullie van paardenfluisteraars??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:09

mer_bren schreef:
ik was benieuwd naar jullie mening en ervaringen over paardenfluisteraars... zit er wat in, in wat ze zeggen of is het maar nutteloos gezwam??? reageer

Beetje tendentieuze vraag waar totale onwetendheid uit te vermoeden is. Weet jij waar de term vandaan komt?
Lees eerst de biografie van de man die de inspiratie was eens. Vanaf 1860 tot nu is op basis van zijn kennis door een britse cavalerist de instructie voor het beleren van de paarden van de US-Cavalry opgesteld welke door de US-Cavalry is overgenomen. Voor álle paarden tot en met nu en die hadden slechts een paar miljoen paarden.

Voor mij en de info op mijn site is het boekje van deze man één van de peilers.

HC

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 09:26

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:15

SuperPepeijn schreef:
Hier moet je zijn: viewforum.php?f=125

Paardenfluisteren heeft niks te maken met natural horsemanship

Dat is de naam die de media er aan gaven en het slaat totaal de plank mis!!

SuperPepeijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:20

Wat heeft het dan met rijtechniek te maken? Fluister je iets in het oor tijdens het rijden?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:23

Hm, weetje, als een ieder zich wat meer in de paardenwereld en belevingswereld én wetenschappelijke dingen verdiept, kan men het gefluister van die paardenfluisteraar wel doorzien.

Picassox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:24

SuperPepeijn schreef:
Wat heeft het dan met rijtechniek te maken? Fluister je iets in het oor tijdens het rijden?

Het is niet letterlijk fluisteren, meer rijden op je gedachte. Kijk maar naar de Duitser Richard Hinrichs, hij is écht heel goed! Zonder zijn paard hulpen te geven laat hij het paard zonder enige moeite in piaff overgaan.
Hij heeft het rijden op z'n gedachte ontdekt, iemand toevallig de BIT gelezen? Daar staat het in.
Laatst bijgewerkt door Picassox op 14-06-06 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:24

SuperPepeijn schreef:

nou plaats het dan maar bij 'vraagmaarraak' ofzo

bij naturals hoort het niet thuis

krijgen wij weer een stempel 'hekserij' opgeplakt en bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:31

Ik zit al te kijken waar hij hoort

Hier niet, ook niet bij natural

bij PP misschien?
Denk dat ik hem daar maar achterlaat

Wicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:01

SuperPepeijn schreef:

Om het oor te bereiken moet ik luid en duidelijk praten, om het lijf te bewegen moet ik juist alleen maar denken en voelen

De term "paardenfluisteraar" is gezwam. NH is een andere omgangsvorm tussen mens en paard. Niet goed, niet slecht, maar anders. Soms past "anders" beter op een combinatie dan "gewoon". Het gaat nog steeds om respect, vertrouwen en gehoorzaamheid, maar dan van twee kanten.

vencedor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:16

Die bij ons is geweest met een schrikparcours was echt een zwamneus! Mijn paard werd een beetje hyper van al die dingen, en toen was die van mij levensgevaarlijk blaate hij, want hij ging hard over zeilen en volgende zijn vluchtinstinkt. Juist ja, en was dat dan niet de bedoeling dat hij daarmee zou helpen ? Niet dus hij bleef zo ver mogelijk van ons verwijderd .
Daarna was er een probleem paard die niet de trailer op wilde, en na een half uur 3 kwartier sessie nog steeds niet . Ze moesten maar terug komen voor een langer consult

Maar ik geloof ook echt dat er mensen met een gave zijn voor dieren
Maar er zijn dus ook veel zwetsneuzen

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:09

beantsje schreef:
Ik houd niet van de term paardenfluisteraar.
Als het betekent dat iemand zich verdiept heeft in de wijze van communiceren van paarden en daarop inspeelt, vind ik het alleen maar prima.

Als het een geitenwollensokkenverhaal wordt van iemand die een soort paranormale beleving met paarden beweert te hebben (ja die zijn er ook), dan haak ik af.

Sluit ik mij volledig bij aan...ik kan me er ook mateloos aan storen dat mensen zich zelf graag zo noemen omdat het in de volksmond kennelijk "wat lijkt". Dus meer om hun eigen "ego" optekrikken

Sunshine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:26

wat de term paardenfluisteraar precies inhoud weet ik niet,
maar ik ben wel getuigen van paranormale dingen bij paarden, ieder z'n eigen waarheid, maar het is zeker geen verzinsel dat het mogelijk is.

Atani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:29

Ik ben zondag bij een paardenfluisteraar geweest!
Wist je dat je om een paard te belonen, je hem beter streelt dan klopt? Want strelen en kriebelen doen paarden in de natuur ook, maar kloppen is niet 'natuurlijk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:34

Mijn eigen ervaring is dat "gebarentaal" een stuk beter en vlotter werkt dan fluisteren

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 16:39

1Flashke1 schreef:
Ik ben zondag bij een paardenfluisteraar geweest!
Wist je dat je om een paard te belonen, je hem beter streelt dan klopt? Want strelen en kriebelen doen paarden in de natuur ook, maar kloppen is niet 'natuurlijk'.

Ja , dat hebben ze me wel eens verteld.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 17:07

ja dat je beter kan aaien dan kloppen is toch wel algemeen bekend???

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 23:40

RUBYWHITE schreef:
ja dat je beter kan aaien dan kloppen is toch wel algemeen bekend???

dat dacht ik dus ook ja... duh... in feite is datgene wat sommigen 'paarden fluisteren' noemen heel eenvoudig. ga maar een middag op het hek bij de wei zitten, en kijk wat de paarden doen, hoe ze met elkaar omgaan. pas dit toe, en voilá, je bent een paardenfluisteraar. dit is erg simpel gezegd, maar veel vormen van NH werken volgens dit principe.

ECHT paardenfluisteren houdt imo in dat je daadwerkelijk met het dier kunt praten, dus niet zomaar communiceren in de vorm van lichaamstaal oid. hoe ik hier over denk hou ik maar voor me.

R_ChiChi schreef:
SuperPepeijn schreef:

Het is niet letterlijk fluisteren, meer rijden op je gedachte. Kijk maar naar de Duitser Richard Hinrichs, hij is écht heel goed! Zonder zijn paard hulpen te geven laat hij het paard zonder enige moeite in piaff overgaan.
Hij heeft het rijden op z'n gedachte ontdekt, iemand toevallig de BIT gelezen? Daar staat het in.

zonder hulpen die het menselijk oog kan zien ja. paarden zijn vele malen gevoeliger dan mensen, en op het moment dat de ruiter denkt aan de oefening, verandert er iets miniem in zijn houding. het paard reageert daarop. zo was er het beroemde tellende paard HANS, waarvan mensen dachten dat hij echt kon tellen. toen bleek dat hij reageerde op minimale (voor mensen onzichtbaar, maar wel aan te tonen) signalen van omstanders wanneer hij bij het goede antwoord was, was zijn roem snel over...