Van je paard stappen tijdens buitenrit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Camelanz
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 14:40

Ik ben 1 keer tijdens een buitenrit van m'n paard afgestapt omdat hij vreselijk bang was en als er iemand naast hem loopt wordt hij rustig.
Na enige tijd wou ik er weer op en ja hoor hij was in een vervelende stemming en begon echt vreselijk te bokken! Toen ik nog maar 1 voet in de steigbeugel had rende hij keihard weg en viel ik er halverwege af.
Ik was vreselijk kwaad maar vooral bang dat hem iets overkwam (hij rent namelijk overal naar toe behalve naar huis) Gelukkig ving een groepje westernruiters hem op, waar ik hen nog vreselijk dankbaar voor ben. Later heeft hij dit grapje nog een paar keer geprobeerd in de bak. Uiteraard heb ik hem toen heel erg hard aangepakt en stap ik er als het even kan niet meer af. Ook al zal hij het hoogstwaarschijnlijk nu wel uit z'n hoofd halen. groetjezz Camelanz

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 15:14

Ik stap heel snel af. Ik heb de grootste zeikerd op 4 benen. Hij gaat heel makkelijk langs enge dingen, maar als hij niet wil schiet/springt hij alle kanten op, niets of niemand ontziend. Dat is gewoon levensgevaarlijk.
Ik stap er daarom af voordat hij ontploft, dan is hij gelijk rustig en stapt hij netjes achter me aan. En niet alleen met mijn paard is dat zo, ook met Voltrack heb ik al situaties meegemaakt dat ik er liever naast sta. Liever paard kwijt, dan beiden gebutst en gedeukt. Het is echt niet zo dat je ze 'verwend' door er af te stappen, in tegendeel. Je bereikt hetgene je wilt bereiken zonder al te veel hommeles, leuker voor jou, voor je paard én je omgeving.

Voorbeeld: we reden achter iemand aan over de Veluwe, we moesten een glad bruggetje over, zij ging voor. Haar paard liep er zo overheen, Voltrack weigerde, steigerde en ging er NIET overheen. Hercules wilde ook niet, één grote bende. Ik stapte eraf, en ja, dat kan best gevaarlijk zijn, maar ik laat écht niet zomaar los, aan de hand kan hij gekker doen dan als ik erop zit, bovendien heb ik dan meer overwicht (niet meer macht). Na 2x hannesen liep hij zo achter me aan, hij zat zowat op mijn nek en door zijn gezeik gleed hij bijna uit. Hij kreeg op zijn flikker omdat hij mij overhoop liep, niet omdat hij andere rare dingen kreeg. Toen gingen beide paarden er met veel moeite overheen, maar als ik erop was blijven zitten hadden we er een uur later nog gestaan. Voor mijn eigen gezondheid (stress) kies ik er dan voor om er gewoon overheen te lopen en er dus af te stappen. Ik zie daar écht niets fouts in. Veel erger is het om om te draaien en het maar niet te doen.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-02 16:21

Ha, ik ben woensdag weer eens sinds tijden van Nappie afgestapt Haha! Er was namelijk een heel eng half houten bruggetje, dat was niet het enige enge, nee het water was ook heel eng, samen was dit zo levensbedreigend dat hij bedacht dat ie er echt niet overheen wilde mits..........het vrouwtje er als eerste een stap op zou zetten en als bleek dat det bruggetje inclusief dat verschrikkelijk enge water dat ook nog eens klotste niets met het vrouwtje deed dan wilde hij ook wel een poging wagen Knipoog Op de terugweg ging ie er overigens gewoon zonder al teveel poespas overheen, dus vanavond gaan we fijn weer even opnieuw naar dit bruggetje.....

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-02 10:22

Laura schreef:
ik stap NOOIT af. Wat ikke al zegt, afstappen is onkunde. Ik snap best dat het je veiliger lijkt om af te stappen wanneer je paard steigert enzo, maar in feite geef je hem dan gelijk ipv dat jij degene bent die uitmaakt wat te doen.


absoluut niet mee eens
bij de beslissing afstappen of niet speel het 'hem kunnen houden' natuurlijk een belangrijke rol
ALS je denkt dat je hem niet gaat kunnen houden als je ernaast staat ipv er op zit, blijf dan inderdaad maar beter zitten
in het andere geval en als je schat (op dat moment natuurlijk net ietsje minder lief en schattig Knipoog ) echt gevaarlijk begint te doen (achterover laten vallen, andere weggebruikers in gevaar brengen,...) stap je toch maar beter af
vele paarden laten zich aan de hand gemakkelijker langs iets leiden waar ze doodse schrik van hebben dan wanneer de commando's van ergens achter komen
het feit dat ze zien dat die brievenbus, riooldeksel, omheining, plasic linten, fiets,... jou niet aanvalt en met huid en haar opvreet is vaak al overtuigend genoeg

afstappen is helemaal niet je paard gelijk geven!!!!!!!!!!!!
als je door het afstappen je paard ergens langs krijgt waar hij eerst niet langswou, heb jij gelijk gekregen
je paard laten terugdraaien, dat is gelijk geven (of je er nu opzit of naastloopt)

maar zoals ik al zei, je moet wel zeker zijn dat je hem gaat kunnen houden
als mijn pony begint te flippen, is het voor mij geen probleem om af te stappen
ik weet dat ik haar kan houden
ja, zelfs als ze er opeens in galop vandoor schiet
ik heb het een enkele keer voorgehad en ik ga gewoon met mn volle gewicht aan de teugels hangen en dan staat ze in no time weer stil
met mijn oom zn paard daarentegen zou ik dat nooit doen, omdat dat beest ten eerste supergroot is (en ik ben erg klein, ik geraak er in mn eentje niet terug op Frusty ) en ten tweede omdat ik niet denk dat ik haar wel zou kunnen houden (waarschijnlijk denkt ze dan dat er een vliegje aan de teugels hangt ofzo Pling )

wat wel belangrijk is, als je met meer dan één ruiter bent, dan moeten de anderen wel blijven staan totdat jij weer in het zadel zit
ik bedoel daarmee dat ze niet alvast moeten verdergaan terwijl jij nog terug moet opstijgen
je paard zou wel ns kunnen gaan denken dat de anderen hem in de steek laten en zo gaan flippen om ze kunnen achterna te gaan dat ie geen geduld meer heeft om jou te laten opstappen
en als jij dan ook net nog in de weg staat, tja, dan stormt ie gewoon over je heen ( bliksemsnel op een bolletje rollen en op het beste hopen!!!!!!! Scheve mond )

Pegasus

Berichten: 1066
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-02 21:44

Een keer afgestap toen hij niet over een bruggetje durfde.
Daardoor kon toch zijn angst weggenomen worden, want op
de terugweg liep hij er zo overheen. Het is belangrijk dat je
je paard gerust kunt stellen en zijn angst weg kunt nemen.
Als je dat vanuit het zadel doet, prima. Maar maak hem niet
nog banger door hem ook nog te straffen, dan groeit zijn angst
m.i. alleen maar. Dan kun je m.i. beter even afstappen. Maar
dan moet je er zeker van zijn dat hij dan ook kalmeert. Want
als hij er dan vandoor wilt gaan, kun je hem echt niet houden.

Verder heeft die van ons nog wat lastigs. Als hij ergens bang
voor is en je spoort hem extra aan dan gaat hij de achteruit.
Helaas kan hij veel te goed achteruit lopen, dus dat schiet niet op.
Wel slim van dat paardje haha *LOL*