Paarden kijken....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Paarden kijken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 19:33

Ik ben met de toekomstige eigenaar van mijn verzorgpaard op zoek gegaan naar een paard. De bedoeling is dat ik haar ongeveer een jaar ga helpen. Over een jaar wil ik mijn eigen paard gaan kopen, nadat ik getrouwd ben, en dat ik dan dus geen tijd meer heb.
Silvia, de toekomstige eigenaar, is 27 jaar en is 10 jaar uit de paardenwereld geweest. Heeft vroeger wel een pony gehad.

We gingen naar Eindhoven toe. Daar hebben we een 3 jarige merrie gekeken die geen volledig papier heeft. De vader was nog bezig met de verichtingsonderzoeken, heeft toen met zijn sperma al veel merries laten insemineren en tadaaaaaaa... werd niet goedgekeurd. De mensen gingen allemaal op uiterlijk af, maar de hengst was niet zuiver en had geen voldoende voor het karakter. Dus de mensen willen haar niet houden als fokmerrie.

De merrie zag er mooi uit. 1.62, fokproduct van de mensen, de moeder is hun dressuurpaard maar die is groter, veel groter. Ze willen ze eigenlijk in een tweespan hebben, maar ja, het is geen gezicht als er 10 cm. verschil in zit. Verder was de jongen die haar zou moeten rijden ook enorm lang. Tuurlijk groeit de merrie wel maar vast niet zo extreem.

De merrie was mooi donkerbruin met een fantastisch hoofdje erop. We gingen naar de vereniging waar ze haar los lieten. De merrie zat erg veel in galop, veel overkruist maar liet eigenlijk geen draf zien. Daarna aan de longeerlijn. Niet echt luisteren, veel galopperen en ook weer vaak overkruist. Toen even een hoofdstel in, longeersingeltje en een bijzetteugel. Dat vond ze niet echt fijn. Ze liet zich wel een beetje zien.
Goed achterbeengebruik maar ik vond haar voorbeentechniek niet super.

Daarna even gerelativeerd. Ik vind dat een paard goed in balans op eigen benen moet lopen. En dan moet het eruit komen. Als een paard dan geen mooie gangen heeft, geen goede techniek, dan kan je het er ook niet uitrijden. Vaak is een paard los veel mooier dan onder het zadel of je moet echt goed kunnen rijden.
De merrie is 3, de eigenaar heeft 10 jaar niet gereden. Ze wil recreatief/dressuurmatig aan het werk.
De merrie zal nog wat groeien, zal bespierder worden, maar voordat ze goed en wel is ingereden (echt net 3, 1 juni jarig geweest) en de eigenaar er goed mee naar buiten kan, dan zijn we weer veel verder.
Ben zelf van mening dat een paard door 1 iemand ingereden moet worden en niet door 2 mensen. Dus of zij moet het doen of ik. Maar niet twee rijstijlen door elkaar want dan weet zo'n paard het ook niet meer.

Toen naar het tweede paard... Schijndel.

Daar aangekomen lopen we naar de wei. Daar staan 2 merries met veulen en een derde merrie. De derde merrie was een plaatje om te zien en had mooie bewegingen. Het was er 1 met de afstamming Jazz x Doruto. Echt een kanjer. Een type wat ik zo zou meenemen, zonder tasje of strik er omheen. :-D
De paarden werden op stal gezet zodat de merrie op het gemak losgegooid kon worden en daarna bereden kon worden.

WAUW... we schrokken van de hoogte. We hadden het daar niet over gehad en deze merrie zit tegen de 1.70 aan.
Maar wat een mooi paard. Beenwerk zag er goed uit, bouw is goed, leuk hoofd, vriendelijke ogen en we mochten gewoon aan het veulen komen.

Hij liet het paard met veulen los in de bak en jemig... wat een gangen. Zweven. Af en toe even een voetje op de grond omdat ze steun nodig had, maar het grootste gedeelte was ze aan het zweven. Mooi techniek van het been. Wat de andere tekort kwam dat had zij duidelijk gekregen.

Met gemak werd ze weer rustig en liep ze op haar gemak achter me aan in de bak. Terug naar stal, borstel erover en een zadel erop. De toekomstige eigenaar durfde er niet gelijk op. Dus ik kroop er eerst op. Schaam me... ik ging zonder cap Frusty

Wat een F*ck zadel. Dat was hard, dat deed pijn. Kon je niet op zitten, geen houvast.
Maar wat een paard. Denken waar je heengaat, je lichaam in die richting op draaien. Drijven en van voor meegeven en ze liep perfect aan de teugel en je voelde haar achterbenen ondertreden.

Ik was verkocht! Wat een dier. Wat een fantastisch eerlijk en fijn doorgereden paard. Toen de toekomstige eigenaar erop. Ze vond het een fijn dier om op te rijden. Voelde ook wat ik bedoelde.

Maar... ze is niet verliefd. Ze vond het paard mooi, maar mist iets. De kleur is standaard en de vonk was er niet.

We hebben alle papieren nog gezien, alle bewijzen van inseminatie en controle's door artsen.

Ik heb het nog goed met Silvia over gehad. Ik heb gezegd dat dit een koopje is. Gedekt door een superpaard, mooie gangen, mooi lichaam, rijdt goed, is gezond, pas 6 jaar, zelf een goed papier en eerlijk in de omgang.
Verteld dat de hoogte er over 1 tot 2 maanden niet meer toe doet. Dat ze het dan gewend is. En de vonk... die komt als ze merkt dat dit haar paard is, dat het een erg fijn beest is.

Ik heb haar gezegd dat ze dit weekend goed moet nadenken. Dat ze het paard niet moet afstoten. Dit is echt een topper.

De merrie is, zoals jullie misschien hebben gelezen in andere topics, drachtig van Redford. Mijn vriend en ik hebben interesse in het veulen. Als ze dit paard neemt willen wij eigenlijk het veulen over een jaar kopen, naast een goed dressuurpaard voor mezelf. Het veulen laten inscharen en na 2,5 jaar verder zelf opvoeden, met 3 een keer zadelmak maken en weer het land op tot ze 4 is. Dan heb ik er vrij goedkoop een goed paard bij. Maar goed... eerst maar zien of ze dit paard wil kopen, anders kopen we zelf volgend jaar een goed dressuurpaard en een veulen.

Misschien neemt ze het... misschien niet. Maar ik weet wel dat ik verliefd ben. Lovers

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:31

Hey!! Ik zal wel weer harstikke kippig zijn en 't zal wel ergens staan, maar waarom kun jij 'm nie kopen? Misschien is er volgens jaar nie zo'n fantastisch paard meer...

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 21:58

Waarom ik hem niet kan kopen staat bovenin... ik ga trouwen.
En dat brengt een hoop kosten met zich mee. Mijn vriend en ik zijn nog hard aan het sparen voor de laatste dingen.

Dan wil ik pas een paard nadat ik getrouwd ben. Hier in Rotterdam is een goede stalling met weidegang erg duur. Dan nog de hoefsmid, de verzekering, sparen voor extra kosten... dat is zeker € 350 per maand en dat kunnen we nu niet missen. Pas volgend jaar als we geen verplichtingen meer hebben zoals nu met het hotel waar we het feest vieren.
Dan hebben we dat makkelijk over.

Mijn spaarpotje om het paard te kopen is nog zoals het was. Daar komen we niet aan. Zodra we niet meer zoveel per maand hoeven te sparen voor het huwelijk dan komt mijn paardje. En er zijn altijd wel goede paarden te koop...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 00:16

He kleintje.

Wat jammer zeg, ik had jou en dat andere meisje dit paard best gegund Knipoog .
Het klinkt als een fijn paard en het is ook al ingereden, dat scheelt al heel wat, plus een veulen er volgend jaar bij, wat wil je nog meer Verward .

Nou ja zo te horen kom je ook nog wel bij ons, maar wat een gereis zeg.

Gr. Adriana


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 2 bezoekers