slechte maneges en BIT

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:00

Hou jullie prive-problemen met elkaar alsjeblieft er buiten, doe dat maar lekker via PB ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 14:15

[quote="de paarden soms 2x achter elkaar een tweeuurs-buitenrit moeten lopen, en de bospaden modderig zijn achter de manege...... }>
Ik denk dat BIT weinig met die brieven kan, omdat ook bovenbedoelde 'dame' nogal enthousiast is met zeikbrieven, en helaas zijn er nog wel meer van dergelijke mensen. Koe
Ach, goed is het toch nooit, paardenvolk is en blijft een moeilijk en niet tevreden te stellen zooitje.... Extreme duivel[/quote]

Paardenvolk is en blijf een moeilijk volkje ben ik het volledig mee eens. En dat paarden 2 x een 2 uurs buitenrit moeten maken??? So what, das beter dan 24 uur in zijn hok te staan. En er moet niet vergeten worden, dat manege paarden ook een goede conditie hebben die kunnen heus wel 4 uur op een dag lopen. Heb lang als instructrice op een manege bedrijf gewerkt, en ze hebben het over het algemeen echt wel goed. Het zijn wel paarden en geen mensen, mensen vinden dingen al snel zielig, die eigenlijk helemaal niet zielig zijn.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 15:00

Citaat:
stef schreef:
Het feit dat er een toen nog redelijke beginner op een felle fjord gezet werd, dat er niet naar rij ervaring werd gevraagd.


Dat was ik dus

En hoe was deze rit dan?? ook zoveel negatieve ervaringen als...???

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:15

Nou, ik vond die Fjord waar ik opreed echt niet leuk.
Veel te sterk voor mij en ging geloof ik voor het eerst naar buiten (die Fjord). Want toen we gingen galopperen schoot hij er al bokkend vandoor en ik kon hem echt nog maar net houden... Ik weet niet precies hoe lang ik toen reed.
Later had ik gewisseld met Stef en toen reed ik wel op een heel leuk Haffie!

De leiding was idd wel streng, maarja. En die stands zonder schotten waren wel een beetje gevaarlijk? Als er een klein kind tussen staat om een pony te zadelen ofzo, en de pony's kijken niet uit, wordt dat kind zo geplet tussen twee pony's. Scheve mond
De paarden moesten ook helemaal met hun hoofd schuin onder een rek om bij hun drinkbak te komen (ze hadden 2 paarden, 1 drinkbak).

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:17

Pipo schreef:
Paardenvolk is en blijf een moeilijk volkje ben ik het volledig mee eens. En dat paarden 2 x een 2 uurs buitenrit moeten maken??? So what, das beter dan 24 uur in zijn hok te staan. En er moet niet vergeten worden, dat manege paarden ook een goede conditie hebben die kunnen heus wel 4 uur op een dag lopen. Heb lang als instructrice op een manege bedrijf gewerkt, en ze hebben het over het algemeen echt wel goed. Het zijn wel paarden en geen mensen, mensen vinden dingen al snel zielig, die eigenlijk helemaal niet zielig zijn.


JAAAAAAAAAA ik krijg de laatste tijd hier op bokt het gevoel dat we straks niet meer op een paard kunnen zitten omdat het zo ZIELIG is. Man wat Misselijk ik daarvan. Het zijn knollen en die moeten werken en hun centen verdienen KLAAR. Onze paarden zijn tegenwoordig VERWENDE KL**te KNOLLEN.

Pipo doe je mee met een aktie hier dat Penny meisjes gehalte te laten verdwijnen Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel .

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 15:23

Ik vind dat er een verschil is tussen werken voor de kost en echt slechte verzorging.
5 uur lopen is niet erg, maar als een paard daardoor drukkingen krijgt wel of dat het met echte wonden op de rug moet doorlopen. Helaas weet ik dus 1 manege waar het echt zo is, maar goed ik kom daar dus niet en als iedereen dat nu zou doen.... was het probleem de wereld uit.
Dat is het nuance-verschil zeg maar. Ik ken echt nog mensen die hun paard in een stand houden zonder stro o.i.d. op de grond en die hun paard soms 4 maanden achter elkaar in zo'n stand laten staan totdat de winter voorbij is.
Gelukkig hebben de manegepaarden het in het algemeen niet slecht.
We zullen het dan maar niet hebbben over de pennymeisjes die er lesgeven aan andere pennymeisjes..........................
Laatst bijgewerkt door germie op 06-06-02 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:23

Ik kan er maar een ding over zeggen. Mijn paard is er voor mij, en ik ben er niet voor zijn lol. Ik moet genoeg voor hem betalen, en dat doe ik met liefde, maar ik kijk wel nuchter tegen hem aan. Van al dat getut worden paarden echt niet beter.

Mag ik ook meedoen met de anti-Penny actie Pris?
Ik heb zelfs een tuiger, weet je wel, zo'n zielig paard wat zo eng loopt Tong uitsteken Schijnheilig

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:24

JAAAA tuurlijk Billy mag je meedoen.

En idd je hebt een zielig paard omdat hij zo omhoog moet lopen Knipoog . Ik heb mijn onderschrift alvast aangepast. Jammer dat er zo weinig ruimte is grrrrr.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 15:27

Deels met je eens Prisca, we moetne niet overdrijven zoals die vent van de DB in de BIT deed, maar we mogen een paard wel eerlijk behandelen voor het werk dat hij levert: oftewel eten en weidegang. En rust op z'n tijd is ook niet slecht.
Snoep hooeft niet hoor.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:32

Mijn paard heeft het eerste jaar dat ik hem had ook in een stand gestaan. Niks zieligs aan!
Verder kan mijn paard zomers in de wei, in de winter niet. En als het geijzeld heeft, en de bak is niet begaanbaar, laat ik hem rustig een paar dagen staan. Het is niet ideaal, maar ik heb liever dat hij stilstaat als dat hij z'n benen breekt. Mensen oen altijd zo moeilijk als een paard eens een dag stilstaat. Dat is zooo zielig }>
Maar als ik eens een rotweek heb, waarin alles mis gaat, hoor je niemand.
Tsja, ik kan alleen maar dit zeggen........Jammer dat ik niet als paard geboren ben. Tong uitsteken

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:36

Ben ik dan ook een pennymeisje? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:37

germie schreef:
We zullen het dan maar niet hebbben over de pennymeisjes die er lesgeven aan andere pennymeisjes..........................


Dat is pas echt erg, en het gebeurd veel te vaak. Er staan tegenwoordig maar weinig gediplomeerde mensen in de bak. Vreemd als je je kind naar school stuurt laat je toch ook geen middelbare school leerling lesgeven.

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 15:45

En die pennymeisjes die lesgeven aan andere pennymeisjes, die zorgen juist voor de slechte maneges. Je wilt niet alleen dat de paarden het er goed hebben, je wilt ook GOED LES krijgen, daar betaal je immers voor.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 15:53

Over Pennymeisjes die Pennymeisjes les geven. Ik was dan misschien net de Penny leeftijd ontgroeid toen ik een paar keer in de week lesgaf op de manege. De leskinderen kwamen zelfs vragen of ik les wilde geven omdat ze dat zo leuk vonden. Ik vond en vind dat je kinderen spelenderwijs wat moet leren en niet te serieus, dat werkte heel goed en ze hadden nog veel plezier ook nog. Verder hield de beheerder wel in de gaten waar ik mee bezig was zodat er geen onverantwoorde dingen gebeurden. Ik zorgde ook voor de pony's dus wist ook wat ze wel en niet konden hebben.
De serieuze lesklanten die kregen les van de beheerder, was die manege nu slecht dan?

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-02 15:59

nee, maar ik ken ook een manege waar een pennymeisje lesgeeft (2 uur, ook 'gevorderden') om haar eigen les te verdienen. En dan ben je verkeerd bezig. Hier wordt gewoon niet goed op de veiligheid gelet.
Zo'n pennymeisje is een goedkope arbeidskracht

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:34

Heb je de paarden bij manege de oude held wel gezien die hebben ook allemaal drukplekken hoor maar dat hoor je ook niet in de test de pnoy's vallen wel mee maar de paarden echt niet!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:38

Ik vind het onverantwoord om les te geven zonder dat je de nodige kennis op zak hebt. En je kunt zeggen dat had ik heus wel, maar dat ben ik niet met je eens, als je net pennymeisje af bent heb je geen kennis van didactiek. Kinderen moeten het spelenderwijs leren, tuurlijk maar wel van iemand die weet waar hij/zij mee bezig is. En wat denk je van als er iemand een keer flink afkletterd en die ouders klagen je aan, je bent dat persoonlijk verantwoordelijk ervoor en de manege kan wel stoppen want die krijgen ook een schadeclaim aan hun broek. En de verzekering zegt doodleuk: helaas, niet iemand in de bak zetten die niet gediplomeerd is!!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:43

Sluit me helemaal bij aan Pipo. Helaas wijst de praktijk uit dat het lastig is goede instructeurs te krijgen en de prijzen liggend an ook vaak erg hoog. Dus ze zetten er dan een net af penny meisje in Slecht zaak.

Ik wil ook les van iemand met papier die me dingen kan leren vanuit oog punt dat een jury dat later ziet. En niet van iemand die maar wat gereden heeft Verward .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 16:44

tja prisco, waarom kunnen maneges geen mensen krijgen????? omdat er schandalig weinig betaald word. Als ze normale salarissen gaan betalen zoals er in de gewone wereld ook betaald word, is er hier een instructrice die morgen weer in de baan staat!! Haha! ME!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 17:33

Tja, maar waarom kunnen maneges zich het blijkbaar veroorloven om niet-gediplomeerde mensen les te laten geven.... Het gaat de klant blijkbaar niet om een stukje deskundigheid en veiligheid.... Zolang die klanten alles accepteren, zal er echt niks veranderen en neemt de doorsnee manege liever een (ervaren Verward ) ongediplomeerde kracht, voor veeeeel minder geld....

Helaas is dit zo standaard geworden, dat ik niet denk dat BIT iets kan met brieven over dergelijke maneges. Ik denk ook niet dat de gemiddelde bezoeker van dergelijke maneges zich dusdanig in paarden etc. verdiept, dat 'ie de BIT leest en er eens goed over na gaat denken.

Daarom is het denk ik belangrijker om positief in het nieuws te blijven treden, zelfs met iets onbenulligs als de manegetest, en daarin steeds te blijven benadrukken als een manege iets WEL goed op orde heeft, zoals gediplomeerde instructeurs, goede veiligheidsvoorschriften (caps, laarzen) etc.
Ik denk dus dat het meer zin heeft om goede bedrijven aan te melden, bijvoorbeeld multifunctionele maneges zoals die in Bodegraven, waar Engels, Western, Mennen en Paardrijden voor gehandicapten gegeven wordt.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 22:26

Ik wil ff wat zeggen over die pennymeisjes die lesgeven. Ik heb 7 jaar engels gereden op een manege waar iemand met diploma's lesgaf maar nooit echt veel geleerd (o.a. door te drukke lessen, maar daar gaat het nu niet om) Toen ben ik gaan westernrijden. Eerst heb ik les gekregen van een volwassene, maar daarna heb ik les gekregen van een meisje van een jaar of 16, en nu van een jongen van 17.
Nou ben ik op zoek naar een eigen paard en elke keer dat ik paarden ging uitproberen zeiden de mensen dat ze het knap vonden dat ik dat allemaal in 2 jaar westernrijden had geleerd. Ik zeg niet dat al die pennymeisjes goed les geven, maar ik weet zeker dat ze niet allemaal slecht les geven.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:34

Pipo schreef:
tja prisco, waarom kunnen maneges geen mensen krijgen????? omdat er schandalig weinig betaald word. Als ze normale salarissen gaan betalen zoals er in de gewone wereld ook betaald word, is er hier een instructrice die morgen weer in de baan staat!! Haha! ME!!!


Klopt dat is ook vaak het probleem. MAAR ik vind ook dat de bedragen voor een half uur priveles op dit moment asociaal hoog liggen ? Die mensen willen dus het zelfde verdienen in een uur manegeles. Nou dat vind ik dus niet. Helaas is het op dit moment ook zo dat mensen maar komen en gaan de ene keer zit de les vol en de andere keer heb je er maar 3?? Als je dan iemand moet betalen blijft er weinig over. Mensen willen zich niet mee vast laten leggen met 10 ritten kaarten enz.. Jammer want het gaat ten koste van de kwaliteit en de paarden krijgen onregelmatige belasting met alle gevolgen van dien.

Ik vind niet dat iemand zonder papieren les aan manegeklanten moet geven en helaas zijn dat ook de regels. Of het nu kleintjes of groote zijn de manege is en blijft verantwoordelijke voor de paarden en wat ze aanrichten.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:41

Pipo schreef:
tja prisco, waarom kunnen maneges geen mensen krijgen????? omdat er schandalig weinig betaald word. Als ze normale salarissen gaan betalen zoals er in de gewone wereld ook betaald word, is er hier een instructrice die morgen weer in de baan staat!! Haha! ME!!!

in heel de paardensector is er geen CAO te vinden, en daar zou eigenlijk iets aan moeten gedaan worden. Er zijn veel maneges die hun tarieven laag willen houden, ik ken zo'n manege (die nog 3 sterren kreeg van de mensen in bit ook, tot grote verbazing van veel mensen die er gereden hebben). Geen gediplomeerde instructeurs en de paarden worden neit echt goed verzorgd, veel drukplekken door slecht harnarchement op de schoften en zo. Maar mensen hebben tegenwoordig wel geld over voor een goede les, dus een manege hoeft er niet op te beknibbelen. ER zijn immers wachtlijsten voor beginners om les te nemen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:50

Die sterren krijgen ze ook door een moment opname en kunnen genoeg doen door te zorgen dat het er prima uitziet.

Over die drukplekken nog even iets. Veel maneges kopen oudere paarden die vaak al plekken hebben. Zo´n plek ontstaat zeer snel helaas heeft leys door dat het dekje een keer niet goed lag een zo´n plek gekregen. Ik baal er verschrikkelijk van want het is stom. Dus drukplekken hoeven niet alleen te ontstaan door een verkeerd zadel. Bij sommige paarden hoeft het zadel maar 10 min. verkeerd te liggen en ze hebben een plek.

Veel oudere paarden hebben helaas zulke plekken om nu gelijk te zeggen dat de hele manege slecht is of het tuig gaat me ook een beetje ver. Als een paard een wond op zijn schoft heeft en er wordt een zadel opgelegt vind ik is wel dom en dat moet zeker voorkomen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:59

in heel de paardensector is er geen CAO te vinden, en daar zou eigenlijk iets aan moeten gedaan worden.

Er is inderdaad geen normale cao, heb dat aan den lijve ondervonden, toen het bedrijf ineens verkocht werd, en wij met 5 man op straat stonden. Ten eerste is dat natuurlijk gekkenwerk. Maar wel een idee om daar eens wat mee te gaan doen. Kom uit de paarden, zit nu in de arbeidsbemiddeling, als dat iets is om samen te voegen, kan er misschien best iets leuks uit komen.

Een tijdje geleden is de belastingafgifte van 19% naaar 6% gegaan, maar de prijzen zijn niet naar beneden gegaan. De kosten van een manegebedrijf zijn zo hoog, dat het bijna niet rendabel is. Daarom zijn de lessen vrij duur. Als je het kostenplaatje optelt, is het eigenlijk helemaal niet duur. Een priveles kost hetzelfde, omdat je normaal gesproken met 10 de instructeur betaald, en nu in je eentje, dus eigenlijk word er veel minder aan verdient.

Tja, blijft een moeilijk verhaal.