Lovely , Jippie en co..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 14:56

Enne, ik was dus even off-topic, maar ik ben het met de rest eens, dat we veel van jullie leren, houden zo!

Ik sta altijd open voor alle tips, maar dat wisten jullie geloof ik al *LOL* (
Ben bereid veel dingen te proberen, zolang ik zeker weet dat ik het paard er niet mee schaad), dus alle tips zijn welkom, ben tenslotte maar een hele gewone ruiter... Huilen en heb ook een boefje Lovers , die als ex-manegestakker verdomt goed weet hoe hij zich kan drukken!

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 15:07

Mieke, paarden blijven paarden. Die van mij heeft nog nooit een hoef in een manegeles gezet, maar hij weet het ook Lachen Lachen.

Zep, zo buiten het boekje was het niet, het was meer buiten de standaardteksten. maar als een paard een bepaald probleem laat zien, dan heeft het geen zin om alsmaar hetzelfde te doen. Eventjes iets anders om je gevoel te herstellen is helemaal niet verkeerd denk ik. je helpt jezelf en je paard daar weer mee. Het is niet mijn bedoeling om truukjes aan te dragen, wel een manier van denken (een beetje).

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 15:25

Om ff een beetje (verder) offtopic te gaan: ik rijd de meeste paarden toch wel op mijn gevoel. Kan hij dit wel? Kan hij dit niet? Mijn hersens zijn er alleen om oefeningetjes te bedenken en om op te letten: waar kan hij van schrikken. Ik denk wel dat ik wat meer met mijn hersens moet gaan rijden. Ik heb de paarden tot nu toe allemaal een beetje zelf aan laten geven wat ze kunnen/willen etc, en dat is voor mij gevoel.
De standaard oefeningetjes enzo, die ken ik wel, maar voor mij ligt de uitdaging daar waar iedereen het onmogelijk vindt. Jopie heeft hoefkatrol, die rijd ik nu weer zelf omdat het niet goed ging. Nu loopt hij netjes, gewillig en heeft er plezier in. Terwijl een paar weken geleden toen ik er net op stapte hij 'stroperig' was (uitdrukking van Karin) en absoluut niet zo vrolijk als nu. Ik vraag nu ook niet oz veel van hem. Gewoon een beetje voltetjes draaien met stelling en goed gebruik van zijn achterhand. Als ik ga doorzitten verzamelt hij gelijk en komt hij 'omhoog'. Dat is een fenomenaal gevoel, maar ik wil dat hij dat ook een uur lang zou willen en kunnen doen, dus vraag ik het nog niet.
Mijn instructeur zegt altijd: de basis is zoooo belangrijk. En die basis is niet alleen de reactie van het paard, maar ook zijn mentale basis waarmee hij het aankan om datgene te doen wat jij wilt. Ik ben ook niet zo'n theorie machine, als ik daar aan toe ben, dan neem ik wel les. Voor mij moet mijn paardje zodra ik erop stap bij wijze van spreken in zijn handen wrijven, zijn mouwen opstropen en er voor gaan. Dat heeft Jopie nog niet, maar het komt wel. Als ik iets meer vraag reageert hij nu meteen. Hij is nog een beetje stijf oid, dus het gaat allemaal niet zo soepel, maar hij is er wel. Als ik er net op stap kan ik hem alleen nog niet met een losse teugel daar rijden waar ik hem hebben wil, en dat is voor mij het summum. Nu geeft hij na en neemt hij netjes stelling, maar hij heeft nog geen 'schwung'. Dat niveau heb ik nog lang niet bereikt, want 2 jaar geleden zat ik er tegenaan. Toen zei mijn instructeur: hij mist het nog, maar hij zit er wel bijna. Nu ben ik net een paar weken weer serieus aan het trainen, en ik hoef ook niet meer te wachten tot hij los is. Dat duurde een half jaar gelden gewoon een half uur. Nu zit hij volgens mij veel beter in zijn vel, en dan krijg je ook reactie op datgene wat je vraagt.
Als hij er is, dan komt dat hoofd voor mij wel denk ik. Elk paard reageert idd anders, en dat moet je wel aan kunnen voelen denk ik.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 22:37

Buiten het boekje...da's interessant.
Wordt daar ook mee bedoeld dat ik bijvoorbeeld de overgang stap-galop eerst laag ingesteld voor elkaar wil krijgen voor ik hem hoog probeer? Dat kwam ineens in me op.

Dat van die hoeken rijden is idd een goede. Ik heb dara nooit zo op gelet eigenlijk, maar ik heb gemerkt dat het vanzelf is gekomen, met die hoeken. Ik erger me enorm als ik op de jonge pony van m'n broertje zit, want die is niet perfect an het binnenbeen en dan heb ik het gevoel alsof ik geen hoek fatsoenlijk doorkom.....met amiga merk ik dan, dat ik haar gewoon kan 'plaatsen' in die hoek. Dat vind ik echt een 'fenomenaal gevoel'(om maar even met laui te spreken).

Nog even over dat stantaard lesgeven. Dat doen de instrcuteurd bij mij bij de vereninging dus in grote mate ook en het irriteert me mateloos.
We hadden les van een springruiter, moesten we de galopsprong groter maken. de mijne had daar toen moeite mee, dus ik vroeg 'hoe dan?'' zegt 'ja, je been eraan natuurlijk' alsof ik een enorm domme vraag stelde.....maar dat helpt niet meneer...dan denk ik al van ik ga wel voor mezelf trainen, laat maar zitten.....
Bij de instrcuteurs op de zomerinstructie in ermelo merkte ik precies hetzelfde. Terwijl die toch een gedegen opleiding horen te hebben......dat snap ik dan niet.

Paardrijden doe je met je hersens. Ik rijd té veel met m'n hersens over het algemeen. Ik wil overal altijd het hoe en waarom van weten. Mijn instuctrice zegt soms weleens 'nu niet zeiken en gewoon rijden'...zo erg is het soms.
Wel grappig maar ik denk dan te veel in termen van 'als ik dus dit doe dan reageert zij dus zo' terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn en ik geowon haar reactie moet voelen en daar dan op in spelen..moeilijk uit te leggen zeg.......

Vanavond had ik hét trouwens laui, waar jij het over had.....net dat 'veertje' in de draf, ik vond het bijna zonde om te stoppen..... Lachen

'k weet niet meer wie het zei over die boeken maar dat boek van Kyra schijnt inderdaad ook erg goed te zijn. heb ik meer mensen over gehoord. Zal d'r eens achteraan gaan na de examens......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-01 01:11

Ik vind dat boekje een beetje flauwekul. De basis is hetzelfde, en het einddoel ook. De manier waarop varieert, maar kan alleen werken al hij op die basisprincipes gestoeld is, anders gáát het niet. En hoe hoog of laag je hem daarbij rijd of weet-ik-veel is allemaal bijzaak.
Ontspanning, rechtgericht zijn, een goede aanleunig, impulsief vanuit het achterbeen gaan, lossig in het lijf... dáár gaat het om. Die hele ultieme droge basis is het enige boekje dat bestaat, de rest zijn allemaal aanhangsels waar over te discussieren valt (mijn eerste schrijfsel was discutabele appendici: Rieja en de anderen, succes met NL morgen!! Knipoog )

Wat veel mensen niet snappen is het verschil tussen iemand vertellen of hij links of rechtsaf moet, en iemand helpen zijn paard te trainen. Dus dan wordt er maar een standaard register opengetrokken. Het enige dat je kan doen in geval van onvrede met zo'n "instructeur" is een betere zoeken!

Veel succes en plezier met rijden allemaal!