Zielig???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
qtiej_gurl
Berichten: 110
Geregistreerd: 23-09-05

Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:18

Het lijkt wel alsof ik af en toe de enige persoon ben met deze mening, ik vind het dus zielig om een hengst te laten castreren, ik ben van mening dat hij die ballies niet voor niets heeft gekregen. Ik ben wel van mening dat in hele extreme gevallen (aanvallen agressief enz) er dan wel castratie aan te pas moet komen, natuurlijk alleen als dit gedrag echt duidelijk komt door het feit dat hij hengst is. Ik vind dat als het paard heel erg hengst is dat dat gedrag goed afgeleerd kan worden (ervaring met verschillende paarden op stageplaats) Vaak kan een hengst gewoon bij een paar andere ruinen in de wei (gebeurt bij mij ook) Nu is mijn bedoeling niet om een topic te openen van '' ik heb gelijk'' '' nee ik heb gelijk'' Maar een discussie te openen wat is jou mening, enz
Groetjes carla

Casca
Berichten: 4068
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:25

Ik ben het niet met je eens, er zijn dan te veel mensen die niet genoeg ervaring hebben voor een hengst, er kunnen nou eenmaal sneller ongelukken gebeuren met een hengst dan met een merrie. Ik denk dat als de hengst toch nooit zal hoeven dekken (omdat hij niet goed genoeg is voor het verbeteren van het ras) je hem beter kunt laten castreren en een 'rustig' leven kunt geven waarbij hij gewoon in de wei kan zonder dta hij zich hoeft te bewijzen. Hengsten zijn nou eenmaal moeilijker in de hand te houden als ruinen...

Owja, je zegt ook nog dat de hengst wel bij een paar andere RUINEN in de wei kan, is het dan voor die ruinen niet zielig dat ze gecastreerd zijn?? als je die ook niet zou castreren zou je hengst dus alleen maar op stal staan en rijden/dekken... dat vind ik zielig!

linda_davino

Berichten: 111
Geregistreerd: 24-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:29

ik had het er hier laatst nog over met een jongen en ik zei ook dat ik het heel erg jammer vind als een hengst gecastereerd wordt!

ik vind dat ze zo'n super mooi en fel karakter hebben, voor de mens is dat weer minder.
maar zo is nu eenmaal de natuur... je hebt ook gemene en agressieve mensen, toch?
ja, ik kan het af en toe wel begrijpen dat mensen het doen...
maar ik blijf van mening dat ik liever zo'n felle, soms gemene, hengst zie, dan een ruin die dat kwijt is geraakt.

* ik weet dat ook ruinen zo'n karakter kunnen hebben, overal zijn uitzonderingen op, maar ik heb het even over het algemeen

qtiej_gurl
Berichten: 110
Geregistreerd: 23-09-05

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:32

@ CascaHet is ook zielig voor die ruinen, ik vind het voor mijn newforester ook zielig dat hij ruin is, als hengst zou hij niet alleen op stal hoeven te staan, vaak kunnen ook hengsten bij elkaar. Die verwonden elkaar echt niet meer dan ruinen doen (wie mij niet gelooft kan pben naar mij voor foto's van de wonden van de ruinen op mijn stageplaats die alleen maar met ruinen in de wei staan) Wat betreft onervarenheid, ik vind zoiezo dat onervaren mensen niet aan een eigen paard moeten beginnen.

@linda_davino eindelijk iemand die het met me eens is

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:34

linda_davino schreef:
ik had het er hier laatst nog over met een jongen en ik zei ook dat ik het heel erg jammer vind als een hengst gecastereerd wordt!

ik vind dat ze zo'n super mooi en fel karakter hebben, voor de mens is dat weer minder.
maar zo is nu eenmaal de natuur... je hebt ook gemene en agressieve mensen, toch?
ja, ik kan het af en toe wel begrijpen dat mensen het doen...
maar ik blijf van mening dat ik liever zo'n felle, soms gemene, hengst zie, dan een ruin die dat kwijt is geraakt.

* ik weet dat ook ruinen zo'n karakter kunnen hebben, overal zijn uitzonderingen op, maar ik heb het even over het algemeen



ik heb ook een hengst en die heeft ook welis van dat NIET OPGEVOEDEN gedrag maar dat is absolute neit hinderend
ik heb juist beter met paarden leren omgaan en meer geduld weten op te brengen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:35

Ik denk dat een hengst geen fijn leven heeft als hij zijn hele leven overal merries ziet voorbij komen en er niet bij mag, dan zie ik ze liever gecastreerd en vrolijk rondrennen in een kudde
Zowiezo wordt het al heel moeilijk om een hengst op een goede manier te houden, je hebt een extra goede afrastering nodig en veel pensions willen helemaal geen hengsten of hebben geen aparte weides zonder merries..

THHIRZA

Berichten: 1505
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Nieuw-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:38

MysticTinker schreef:
Ik denk dat een hengst geen fijn leven heeft als hij zijn hele leven overal merries ziet voorbij komen en er niet bij mag, dan zie ik ze liever gecastreerd en vrolijk rondrennen in een kudde
Zowiezo wordt het al heel moeilijk om een hengst op een goede manier te houden, je hebt een extra goede afrastering nodig en veel pensions willen helemaal geen hengsten of hebben geen aparte weides zonder merries..



die van mij staat ook vaak bij een ruin dat is dan wel de enigst e die hij mag ( als het om ruinen gaat ) en hij heeft eind winter ( maart ) ook bij een merrie gestaan. ze is dan toch neit hengstig en dan is voor hem de lol er ook gauw van af en die hebben heel veel plezier met elkaar ik wandel ok vaak met ze samen

ruitje

Berichten: 12320
Geregistreerd: 29-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:39

hier was net nog een topic over:

viewtopic.php?f=1&t=567542&hilit=

Hij heeft die ballies inderdaad niet voor niets gekregen. Dus dan zou hij moeten dekken ook toch? Als je op die manier gaat denken.

Dan is het dus erg zielig dat hij zn ballen heeft terwijl hij er niets mee kan....

torette
Berichten: 199
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:41

ik begrijp je standpunt, maar waar moeten al die hengsten dan blijven? En al die merrie's die voorbij komen? weinig pleziertjes....? hihi

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:42

Hengsten castreren LIJKT misschien zielig, maar vinden paarden zelf het ook erg? Ze kunnen alles doen, zelfs nog meer want nu mogen ze wel in een gemengde groep met merries staan. Ze kunnen zelfs nog dekken, alleen zijn ze niet meer vruchtbaar en kunnen bijgevolg in die kudde ook geen overbodige veulens fokken. Ze zullen ook wel wat minder last van hormonen hebben maar dat zullen ze zelf ook niet missen, geef mij maar liever een brave ruin dan een felle gemene hengst die iemand in het ziekenhuis kan trappen. Ik heb trouwens nog nooit een depressieve ruin gezien, mijn ex-ruin had evenveel oog voor merries als een brave hengst, sprong er ook wel eens op en galopeerde stoer rond in de wei om te kunnen imponeren. Buiten dat zijn ballen eraf waren, was het dus nog een echte vent (ok soms was het ook wel een echt watje ) .

qtiej_gurl
Berichten: 110
Geregistreerd: 23-09-05

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:48

Maar ik snap niet dat er zoveel vooroordelen over hengsten zijn, ik heb ruinen gezien waar ik nog niet bij in de buurt zou willen komen als iemand me een milioen zou bieden, en hengsten waar ik zelfts Demi (mijn dochtertje) op zou laten rijden

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:54

Ik vind het niet zielig hoor. Ik vind het zieliger dat een hengst al die wijven voorbij ziet komen en niks mag. Ruinen kunnen lekker de kudde in, bij een hengst niet echt een slim idee. Tenzij je natuurlijk op een natuurlijke manier wil dekken ermee.

renes
Berichten: 526
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Leende

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:58

MysticTinker schreef:
Ik denk dat een hengst geen fijn leven heeft als hij zijn hele leven overal merries ziet voorbij komen en er niet bij mag, dan zie ik ze liever gecastreerd en vrolijk rondrennen in een kudde
Zowiezo wordt het al heel moeilijk om een hengst op een goede manier te houden, je hebt een extra goede afrastering nodig en veel pensions willen helemaal geen hengsten of hebben geen aparte weides zonder merries..


Precies wat ik ook vind, namelijk dat het heel frustrerend kan zijn voor een hengst, en dat is imo veel 'zieliger'. Heus, een ruin weet echt niet wat ie mist, een hengst daarentegen voelt dat wel! (niet allemaal, maar over het algemeen ruiken ze merries wel, zeker wat jongere hengsten). Daarnaast zijn er de praktische (negatieve) kanten van het houden van een hengst.....

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:06

Wij hebben ook een hengst van 2 en vandaag zou hij gecastreerd worden maar door het weer is het verzet.
aan de ene kant heb ik er moeite mee gezien hij echt lief is en geen hengsten streken heeft aan de andere kant zal ik blij zijn als hij gewoon weer bij de rest kan. Die kent hij al van kleins af aan en je ziet nu dat hij regelmatig naar ze toe wil. Maar ja aangezien er 3 merries bij zijn mag hij niet.
Dus de volgende keer is het echt hakie takkie en dan zal hij er uiteindelijk beter van worden.
Wat betreft de mens. Nou van mij mogen bepaalde mannen die hun hormonen niet in de hand hebben ook gecastreerd worden.
Onze reu is ook gecastreerd we hebben hem niet om te dekken en hij heeft geen last van zichzelf als de dames in de buurt loops zijn.
Vindt ik eerlijker dan er alles aan laten hangen en niks mee mogen doen.
Dan heb je bv de fret die moet gecastreerd worden als hij niet dekt anders gaat hij op zekers dood.
Wat is dan eerlijker voor het dier?

Ringetje

Berichten: 898
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:11

Ik vind het ook niet zielig. Ze hebben geen last meer van die hormonen en ze kunnen gewoon bij de merries in de wei. Ringo is ook gecastreerd. Hij was nogal dominant en hij was helemaal de baas over me. Het dominante is niet weg, maar het is wel veel minder geworden.

Lente
Berichten: 27791
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:01

Stel je even voor dat je een man bent. Je ziet regelmatig ontzettend lekkere wijven voorbij lopen *om het even grof te zeggen* maar je mag er niks mee. De lust heb je wel, want doordat je ballen hebt gieren de hormonen als een bezetene door je keel.

Stel je nu eens voor dat je een man bent, maar je hebt geen lustgevoelens... Dan doen al die lekkere wijven je ook niks meer...

Natuurlijk is het bij mensen anders... Maar ja... die hebben ook handen, dus die kunnen zichzelf ook "verlichten" als de sexuele drang ze te groot wordt. En een hengst kan dat niet.

Mijn mening: Als een hengst geen gebruik mag maken van zijn ballen, haal ze er dan liever af.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:12

Rock schreef:
Stel je even voor dat je een man bent. Je ziet regelmatig ontzettend lekkere wijven voorbij lopen *om het even grof te zeggen* maar je mag er niks mee. De lust heb je wel, want doordat je ballen hebt gieren de hormonen als een bezetene door je keel.

Stel je nu eens voor dat je een man bent, maar je hebt geen lustgevoelens... Dan doen al die lekkere wijven je ook niks meer...

Natuurlijk is het bij mensen anders... Maar ja... die hebben ook handen, dus die kunnen zichzelf ook "verlichten" als de sexuele drang ze te groot wordt. En een hengst kan dat niet.

Mijn mening: Als een hengst geen gebruik mag maken van zijn ballen, haal ze er dan liever af.


Helemaal mee eens.. Niks aan toe te voegen

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:06

Mee eens, met dit hierboven.

Hij heeft ze nergens voor nodig, heeft er misschien nog wel eens last van ook. Haal ze er dan af.

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:20

Ben het voor een gedeelte met je eens. Ik heb twee hengsten zolang het neit nodig is kwa gedrag om ze te castereren ben ik tegen. Maar ik vooral tegen dekken als de hengst niet goedgekeurd is, zo worden alleen maar frikandelen gekweekt.

Als ze echt agressief zijn of reageren, zie ik het nut niet in van de ballen en kunnen ze er beter af, gedragen ze zich normaal dan vind ik het onnodig om een operatie te altne doen waarbij regelamtig wat mis gaat

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:31

Voor veel mensen is het moeilijk zo niet onmogelijk om een hengst een paardvriendelijk bestaan te geven met een paar merries om te dekken, etc.
Die paarden zijn als ruin een stuk beter af, dan kunnen ze wel met andere paarden de wei op. Daarnaast zijn er maar weinig hengsten interessant voor de fok. De rest wordt vaak hengst gehouden voor het ego van de eigenaar, niet omdat het dier er ooit iets mee zou kunnen.

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:36

Casteren die hap, is een eenvoudige ingreep onder narcose. De ruinen kunnen lekker in de kudde. De hengsten vind ik over het algemeen paarden voor profs, ze zijn vaak niet te peilen en onberekenbaar. Het zal wel eenigzins schelen met warm of koudbloed paarden. Maar vaak hebben alleen de dekhengsten iets aan hun ballen. Alleen al voor de vrijheid voor een paard, het is toch lekker te doen en laten met een paard ZONDER erbij na te hoeven denken???

Udo2001

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:38

En ik heb in mijn leven heel wat (warmbloed) hengsten meegemaakt, en daar waren uitzonderingen bij van paarden die een fijner karakter hebben als ruinen (zelden)

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:41

Door casteratie overlijden elk jaar nog vele paarden, dan heb ik eht dus nog niet eens over andere problemen, dus het is echt niet een simpele operatie.

Daarnaast waarom zou je een hengst kopen als je weet datje hem neit hengst kan houden? Zo kanje je dat ook afvragen dan. Niet bedoeld in de zin van dat ik dat onzin vind dat mensen dat doen. Maar als voorbeeld.

Een hengst hoeft ook echt niet te dekken hoor. Die van mij is bijna 5 jaar en heeft vorige maand voor het eerst gedekt hij si er neit door veranderd. De jongste kijkt toe en mag niks ook die is niet veranderd of gefrusteerd. Als de jongste word afgekeurd blijft hij gewoon hengst alleen mag hij dus nooit dekken. Daar is niks zieligs aan

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:48

karoliena schreef:
Door casteratie overlijden elk jaar nog vele paarden, dan heb ik eht dus nog niet eens over andere problemen, dus het is echt niet een simpele operatie.



Hier ben ik het echt volledig mee eens.
Ik weet niet meer wie het zei, maar een castratie is echt niet zo simpel als de meeste mensen denken.
Het is echt niet zo van: hup prikke, slapen, hakkie takkie weg zakkie....
Geloof mij maar, er gaat regelmatig iets mis tijdens een castratie...
Ik spreek uit ervaring....


Ok, het gaat vaker goed als fout maar als het dan ook fout gaat dan is het ook echt heel erg fout....

Verder vind ik het absoluut niet zielig om te castreren.
Een ruin kan je veel makkelijker ergens kwijt en zo heb je ook niet de kans op (ongewenste) veulens.
Maar als je een hengst koopt en hij is lief en goed gemanierd en je kan hem ergens stallen waar hengsten mogen staan dan kan je hem hengst laten.

HorseGurl13

Berichten: 1091
Geregistreerd: 20-05-06
Woonplaats: Friesland.

Re: Zielig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:57

Ik vind het niet echt zielig kga er vanuit dat de hengst er geen last van heeft!!! Maar als het niet nodig is vind ik het onterecht!!!