wat je in 1 les kunt verprutsen.....

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

wat je in 1 les kunt verprutsen.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-02 08:44

dinsdag lesgehad, de eerste 15 minuten werd er gekletst, dus ik begonnen met rijden. Ging echt lekker. Toen moesten we op een gegegven mement wijken vanuit draf, aankomst hoefslag aangalopperen. Volgens de instructrice wordt het paard daar fijn van aan het been, en zijn de hulpen voor wijken en galop hetzelfde (?????).
Maaaar goed, ik geprobeerd met als gevolg dat m'n verzorgpaard in de stress schoot en dus de verkeerde galop nam. Dit 2 keer gedaan en toen moesten we van hand veranderen en op de andere hand hetzelfde doen. Nou ik gesmokkeld, dus pas nadat ik stelling had gevraagd e.d. aangesprongen. Dit ging zo wel goed.
We mochten niet meer even op de linkerhand, daar waar het dus fout ging
het aanspringen overdoen.

Gisteren thuis, ik had me voorgenomen om alleen de ontstpanning weer op te zoeken. Dit ging redelijk goed, ik was wel tevreden i.v.m. het vechten een dag eerder. Alleen heb ik dus 4 overgangen moeten maken naar de linkergalop voordat het weer een beetje goed ging. Dit heeft mij 20 minuten gekost, zo gestressd was het paard.
Hierna ging het wel weer redelijk, maar je verprutst dus veel sneller wat dan dat je corrigeert.
Gisteren expres geen wijken meegenomen. Gewoon B-niveau geoefend, ging best goed. De ontspanning was er. Morgen werken aan het overde schouder weglopen, en wijken. De onstpanning gaat bij mij nou even voor alles.
Zelfs het terugnemen uit de galop ging gisteren voor het eerst goed. Het paard is in 10 overgangne maar 1 keer (!!!!!) over de teugel gekomen. Meestal doet ze dat altijd.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:08

Dat vanuit het wijken aan galloperen is een goed idee, alleen zijn de hulpen natuurlijk niet hetzelfde.
Als je je paard laat wijken voor je binnenbeen dan weet je zeker dat hij niet tegen je binnenbeen aan kan gaan hangen en dan springt hij goed op je buitenbeen aan.
Als mijn paard heel heet wordt, moet ik precies hetzelfde doen. Eerst even opzij zetten en dan aangalloperen.
Voor je paardje was het waarschijnlijk nieuw en daarom schoot ze waarschijnlijk in de stress.
Wel goed van je dat je dan meteen een stap terug zet en de ontspanning weer opzoekt.