vanaf hoe oud vruchtbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meetje22

vanaf hoe oud vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:06

Ik heb een paar weekjes gelden een 2 jarige hengst gekocht.
Het is weliswaar een klophengst maar toch is er een kans aanwezig dat ie vruchtbaar is.
Mijn merrie is nu 2 jaar en af en toe behoorlijk hengstig.
Zij staat nu op het land en komt in augustus/september terug.
De hengst doet heel suffig en niks lijkt er op te wijzen dat ie weet dat ie een hengst is.
Maar is dit schijn en heb ik kans dat zodra mijn merrie terug is hij erop duikt of is de kans erg klein.
En hoe groot is de kans op bevruchting?
En veranderd het karakter van een hengst zodra ie eenmaal gedekt heeft?
Was wel van plan om ze voorlopig ver uit elkaar te houden maar wil gewoon weten wat de kansen zijn en hoe het werkt.
Heb tot nu toe alleen maar merries in bezit gehad of hele jonge hengsten en nooit een hengst die op een leeftijd was dat het allemaal nog weleens zou kunnen gaan jeuken
Hoop dat jullie advies hebben.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:08

nou met 2 jaar kunnen ze al wel vruchtbaar zijn hoor....

bij een vriendin van mij heeft een bijna 2.5 jarige ook een merrie gedekt....

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:09

Ja maar dit is een klophengst,dus is de kans dan nog zo groot?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:12

Meetje22 schreef:
Ja maar dit is een klophengst,dus is de kans dan nog zo groot?

Klophengsten kunnen ook vruchtbaar zijn... dacht ik zo.

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:15

Een klophengst kan inderdaad ook vruchtbaar zijn. Als het veulen een jaar oud is kun je verwachten dat hij weet dat hij hengst is, en dan is hij ook vruchtbaar. Dat je hengst nog geen hengstig gedrag vertoond kan komen doordat ie een beetje traag is, of omdat hij nog niet veel tussen de vrouwen/andere ECHTE mannen heeft gestaan

De kans of hij vruchtbaar is hangt af van of er 1 of beide testikels ingedaald zijn. Als beide zijn ingedaald is de kans heel erg klein dat hij je merrie kan bevruchten. Wel is hij in zijn hoofd een echte hengst, en het kan zijn dat hij je merrie ook bespringt of lastig valt.

Over zijn karakter weet ik niet veel te zeggen. Ik weet wel dat dekhengsten (die regelmatig dekken dus) van karakter veranderen, maar of dat na 1 keer dekken ook gebeurt, geen idee!

Kun je hem laten ruinen? Of wil je dat niet?

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 15:18

Weet nog niet of ik hem laat ruinen.
Ik wil wedstrijden met hem gaan rijden maar ik hoorde van iemand dat ik eerst met mn merrie M2 moet rijden voordat ik met de hengst mag starten.
Weet niet of dat klopt?
In dat geval wil ik hem wel laten ruinen.

Sharlon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:27

IK geloof dat je L2 moet rijden om met een hengst te mogen starten. Voor springen, dressuur en SGW tellen andere regels m.b.t. niveau en t starten met een hengst.

De precieze regels kun je vinden op de website van het KWPN!

Peterina

Re: vanaf hoe oud vruchtbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:05

Ik vind het wel raar dat je nu al weet met een 2 jarig dat het een zg klophengst is! Het kan tot 3 jaar (zelf ietjes langer) bij sommige warmbloed hengsten voordat beide teelballen zijn ingedaald. En ik spreek hier met meer dan 30 jaar hengsten ervaring ! Sommige hebben zelfs een handje nodig om de tweede bal te laten indalen en vanaf dan is er zeker geen sprake meer van een klophengst. Men spreek heden veelste snel van klophengsten !

Dat gezegt, sorry hoor, een echter klophengst is zeker voor 100% vruchtbaar. Een hengstenveulen kan vruchtbaar zijn vanaf 1 jaar; persoonlijk heb ik zelf meegemaakt dat een 6 mnd oude volbloed hengstje zijn moeder dekte met gevolg dat er de jaar erop een dochter van hem rond liep

Dus twee 2-jarigen samen in een wei zetten vraagt voor gezinsuitbreiding.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:11

Peterina bedankt voor deze wijze les

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 19:15

Peterina schreef:
Ik vind het wel raar dat je nu al weet met een 2 jarig dat het een zg klophengst is! Het kan tot 3 jaar (zelf ietjes langer) bij sommige warmbloed hengsten voordat beide teelballen zijn ingedaald. En ik spreek hier met meer dan 30 jaar hengsten ervaring ! Sommige hebben zelfs een handje nodig om de tweede bal te laten indalen en vanaf dan is er zeker geen sprake meer van een klophengst. Men spreek heden veelste snel van klophengsten !

Dat gezegt, sorry hoor, een echter klophengst is zeker voor 100% vruchtbaar. Een hengstenveulen kan vruchtbaar zijn vanaf 1 jaar; persoonlijk heb ik zelf meegemaakt dat een 6 mnd oude volbloed hengstje zijn moeder dekte met gevolg dat er de jaar erop een dochter van hem rond liep

een vriendinnetje van me had een 9 maand oud hengste bij een 2 jarige merrie in staan.
En hopla het was raak.
Ze hebben het ei meteen weg laten spuiten.
Verder heb ik de ervaring met klophengsten dat als de eene bal gedaald is en de andere niet het vaak ook niet meer komt als ze 2 zijn.
Ik heb het nog nooit mee gemaakt iig.
Het zal vast kunnen, maar ik acht de kans klein.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-06 20:56

Peterina schreef:

Ik heb hem gekocht met de mededeling erbij dat het een klophengst is.
Dit schijnt door de veearts bepaald te zijn.
Ik weet het dus ook niet.
De dierenarts is bij ons nog niet langs geweest.
Maareh handje helpen?
Hoe gaat dat in zn werk?

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 00:41

Het kan via een operatie... Je moet met een zogenaamde klophengst wel oppassen, want zoals Peterina al zei kan een echte klophengst vrij zeker niet bevruchten. Echter, veel hengsten die niet vruchtbaar zijn/lijken maar maar 1 ingedaalde testikel hebben worden onder de noemer 'klophengst' verkocht. Ik weet niet of dat met goedkeuring van een dierenarts gaat, het lijkt me eigenlijk niet. Ik denk dat het erbij zou moeten worden vermeld... Maar als de DA komt, weet je het zeker!

ps. ik zie nu pas dat ik in mijn vorige post het woordje 'niet' was vergeten:
Citaat:
Als beide zijn ingedaald
moet natuurlijk niet zijn... blond!