2 km doodsangst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

2 km doodsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:41

Ik had vandaag in de planning om een lekker lange rit te maken. Heel rustig stapte ik weg, niks aan de hand. Na ong. 2,5 km begon de trammelant.

Ze zag mensen voor zich lopen. Ze is al heel kijkerig en staat daarvoor vaak op de noodrem, wat natuurlijk mijn bedoeling niet is. Nu doet ze het weer erger dan een tijdje terug dus we zijn er maar weer mee aan het werk.

Op het moment dat ze die mensen ziet, stapt ze achteruit. Ik drijf aan, ze stapt harder achteruit. Vervolgens de teugels maar wat losser gedaan en nog meer been gegeven. Nog steeds stapt ze achteruit. Tikje van de zweep, nog steeds achteruit. Op het moment dat ik de teugels weer in 2 handen pak draait ze zich om en zet het op een lopen. Tussen paaltjes door, om een bult heen onder laaghangende takken door, een straat over.

Daar kwamen een fietser en een auto mij tegemoet. De auto was de fietser aan het inhalen. Ernaast, in de richting waar ik ook heen ging 4 fietsers, 2 aan 2. Hoe ga je daar langs geraken met een op hol geslagen paard?

Ik ben maar rechts langs die fietsers gestormd terwijl ik liep te schreeuwen, Hooo, Pas op e.d. Verder gestormd langs een hotel heen waar asfalt lag, vervolgens weer over het zandpad. Een hek kwam in zicht, op het fietspad staan 2 paaltjes. De doorgang is heel smal, ook daartussendoor met een noodvaart. Na een tijdje kwam het volgende hek in zicht. Ik had zoiets als we daarlangs zijn en ik heb haar nog niet terug kunnen nemen laat ik me vallen. We moesten namelijk daar in de buurt een vrij drukke regionale weg oversteken.

Gelukkig merkte ik na een tijdje dat ze langzamer ging. Eindelijk, na ruim 2 km kon ik haar stil laten staan. Ik heb an de teugels getrokken, ik heb mijn zit gebruikt, ik heb kneepjes in de teugels gegeven, haar harder aangespoord in de hoop dat ze er genoeg van zou krijgen, dat werkte niet, want blijkbaar liep ze al op topsnelheid.

Toen ze eenmaal stil stond ben ik eraf gegaan en heb mijn vader gebeld, dat hij maar moest komen.

In de tussentijd was er een vrouwtje bij me gekomen die de fiets van haar zoontje geleend had. Die is zolang er bij gebleven.

Na een tijdje komen die 4 fietsers eraan, begint zo'n vrouw tegen me uit te varen van: Had je dat niet even anders kunnen doen en mag je hier wel met een paard komen. Dat was voor mij de druppel, heb haar dus niet bepaald vriendelijk te woord gestaan. Gelukkig was er een ander vrouw bij die al had gezegd dat ik er niks aan kon doen en dat ze het maar moest laten zitten.

Wat ben ik geschrokken.

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 15:44

Jeetje; wat een ervaring zeg. Voortaan maar niet meer alleen naar buiten gaan tot het wat beter gaat.

fjordnina

Re: 2 km doodsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:46

Ik rij altijd alleen met haar buiten. We hebben ook geen bak ofzo. Als ik juist met meerdere paarden ben is ze over het algemeen moeilijk. Dan dribbelt ze de hele weg en moet en zal ze voorop lopen. Bovendien heb ik hier niemand in de buurt die regelmatig met me mee kan naar buiten.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:04

jeet je ik kan mij voorstellen dat je je bent dood geschrokken... wat zul jeje naar gevoeld hebben zeg

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:06

Citaat:
Ik heb an de teugels getrokken, ik heb mijn zit gebruikt, ik heb kneepjes in de teugels gegeven, haar harder aangespoord in de hoop dat ze er genoeg van zou krijgen, dat werkte niet, want blijkbaar liep ze al op topsnelheid.

Wow, als ik dit lees heb je wel heel vriendelijk geprobeerd je paard terug te krijgen, ik had zelf toch een heel stuk minder paard-vriendelijk geweest en hem heel flink aangepakt.
Gelukkig is het wel tot een goed einde gekomen.

Glitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:21

Poepoe, wat een nare ervaring!!
Als ik het zo lees ben je inderdaad wel aardig soft geweest!
Mijn paard heeft ook wel eens van die streken, maar als ze aan de kletter gaat ga ik haar niet met mijn zit en kneepjes terug werken dan zit ik onderhand al in Limburg haha! Meestal pak ik mijn buitenteugel flink aan en zet haar abrupt opzij, gewoon rechtsomkeert, of parkeer dr tegen een hek of boom of wat dan ook aan. Gelukkig is het goed afgelopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:25

Ik weet denk ik wel hoe je gevoeld moet hebben, ik heb een aantal jaren geleden zo'n zelfde ritje gemaakt. 3 Kruispunten over met een paard waar totaal geen rem meer op zat wat ik ook probeerde. Ik heb zelfs met 2 handen en volle kracht aan 1 teugel getrokken en daar verblikte of verbloosde hij nog niet van.
Laatse kruispunt was een drukke provinciale weg, ik heb m'n ogen dicht gedaan en gedacht ik voel de klap wel. Ik ben aan de overkant gekomen en daar maakte het paard een bijna haakse bocht en lag ik ernaast. Toen ik m'n ogen weer open deed stond er net voorbij de weg waar ik uit kwam een vrachtwagen stil. Deze heb ik dus op een haar na gemist. 2 Tellen later en ik was met paard en al daar tegenaan geklapt.
Heb later gehoord dat de vrachtwagenchauffeur een paar nachten slecht geslapen heeft omdat hij in z'n dromen (moeten nachtmerries geweest zijn) mij steeds voor z'n wagen voorbij zag komen. Arme man heeft de schrik van z'n leven gehad.

Ik heb daarna m'n paard verkocht en een aantal jaren niet meer gereden. Toen ik weer begon ben ik met een rustige Fries begonnen en vrij kort daarna alweer een volbloed gekocht Want het hippovirus bleek bij mij toch een ongeneeslijk virus te zijn

Hoop dat deze vervelende ervaring je niet angstig gemaakt heeft voor het buitenrijden.

Renskeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:27

Jakkes dat is schrikken zeg!
Wat die anderen ook al zeggen; ik had 'm toch wel even hard geprobeerd terug te trekken!
Maar ja als ze eenmaal willen, zie ze dan nog maar eens terug te krijgen
Hopelijk gaat het volgende keer weer beter, en ben je niet al te angstig geworden!

ReBeL_Valibu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:31

zo ik snap wel dat je geschrokken ben! als het niet anders kan kan je ook zagen he? een paard in noodvaart krijg je denk ik echt niet terug met je zit

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:35

Jee wat is echt doodeng! Je moet wel geschrokken zijn heej.

Daarom ga ik niet meer alleen naar buiten. Mn paard is een x bijna omgedraaid en wou een spoor over rennen. Terwijl ik de belletjes hoorde. Heel leuk hoor buitenritten... maar ik neem ´t risico liever niet meer!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 16:39

Zagen heb ik ook wel geprobeerd maar dat werkte ook niet. heb ook ooit wel eens de harde aanpak geprobeerd, maar daavan gaat ze nog gekker doen. Oh ja er stond ook een reactie van omtrekken, maar ik heb een fjord met een ongelofelijk sterke nek. Daar valt dus weinig aan te trekken .

Met de vriendelijke manier lukt het bij haar vaker dan de harde aanpak. Daarmee jaag ik haar tegen me in het harnas en zal ze op dat moment niks meer voor me willen doen.

Tja, ze is verre van dom en daarbij sterk dus dat is soms een lastige combinatie.

Niet meer buitenrijden is geen optie. Juist daarvoor heb ik haar. We hebben ook geen bak en er is ook niet vaak iemand die met me mee kan rijden.

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:44

nou dat was me het avontuur wel. Gelukkig is er niets gebeurd!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:52

Tjee, kan me voorstellen dat je geschrokken bent!
Daarom durf ik ook echt niet alleen naar buiten. Ik heb vandaag ook mijn vriend maar meegesleept!

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:26

Als je na zoiets gewoon doorgaat met buitenrijden, ben je niet alleen een gevaar voor jezelf, maar vooral ook voor de omgeving! Onverantwoordelijk vind ik het hoor, sorry dat ik het zeg. Zoek een bak op in de buurt en probeer je paard eerst volledig onder controle te krijgen, voordat je het verkeer in gaat. Zelfs dan is er genoeg risico, het blijven natuurlijk dieren, maar als je weet dat je je paard niet de baas bent, blijf dan van de straat af.

Succes!

Soma

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:27

man, net hetzelfde!
afgelopen woensdag ook zo gevaren, met een boulonnais
viewtopic.php?f=8&t=576219&hilit=

de schrik zit er nadien wel erg in hé...
ik heb vrijdag er dan nog mee gereden in de piste, en na een half rondje stappen en een half rondje galoperen en bokken lag ik er weer af, en nu zit de schrik er nog meer in...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 19:46

Soma schreef:
Als je na zoiets gewoon doorgaat met buitenrijden, ben je niet alleen een gevaar voor jezelf, maar vooral ook voor de omgeving! Onverantwoordelijk vind ik het hoor, sorry dat ik het zeg. Zoek een bak op in de buurt en probeer je paard eerst volledig onder controle te krijgen, voordat je het verkeer in gaat. Zelfs dan is er genoeg risico, het blijven natuurlijk dieren, maar als je weet dat je je paard niet de baas bent, blijf dan van de straat af.

Succes!

Soma

Zoals je al zegt, een paard blijft een dier. Ik rijd haar nu al 5 jaar buiten en tot nu toe is dit het ergste wat ze uit gehaald heeft. Het blijft een dier, dus onverwachte acties kunnen nou eenmaal voorkomen.
Een bak opzoeken heeft totaal geen nut, paardlief is wel slimmer. Die loopt in de bak perfect en doet altijd alles wat je vraagt. Dus ik kan dan wel in de bak gaan rijden evt. met een les, maar daarin doet ze alles wat ik van haar vraag en daarmee zal ik het probleem dus niet op kunnen lossen.

Je hebt zelf gezegd het blijft een dier. Waarom zeg je even later dan dat ik mijn paard niet de baas kan? Over het algemeen gaat dat prima, maar als een paard eenmaal iets in de kop heeft kun je het vaak gewoon vergeten.

mo_mo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:33

zoo, wel heftig verhaal hoor hihi fijn altijd die onverwachte reacties !! heb het zelf ook een keer meegemaakt en hem toen tegen een hek aan gezet haha, maar als dat niet werkt bij jou paard denk ik dat je het op de beste manier hebt opgelost toch .

Nou veel suc6 met de volgende rit, mischien kun je eerst even een keer aan de hand een stuk gaan lopen en er dan weer op gaan zitten

het is maar een tip hihi, veel succes met je paardje

DinkeyGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:55

Een paard blijft een dier, ja dat is waar, maar je moet hem wel ten alle tijde onder controle kunnen houden, anders ben je een gevaar voor andere mensen, je eigen pony en ook jezelf.

Ik zou ook niet stoppen met buitenrijden, maar ik zou wel maatregelen nemen zodat je meer over haar te zeggen hebt, zoals een slof, thiedeman on pelham. Veel mensen kunnen dan lekker gaan brullen dat dat zielig is maar veiligheid gaat voor alles!

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:11

Pff,, de schrik zit er dan zeker wel in.. ik vond het ook een hele goede reactie van je dat je er af zou gaan vallen als ze niet zou stoppen..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:20

Ik weet precies wat jij meegemaakt hebt. Mijn paard is ook een keer op hol geslagen door een loslopende hond welke achter haar aan zat. Het liep goed af, maar een fractie van een seconde eerder of later had een ander verloop gegeven. Doordat ik erna ondervond dat het een eenmalige samenloop van omstandigheden was, ben ik de angst kwijt, maar anders zou ik niet meer durven.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:27

ik vind dat je erg veel geluk heb gehad. Er hadden grote ongelukken kunnen gebeuren. Ik denk toch dat je iets van buitenrij les ofzo moet nemen. In elk geval iets zoeken of krijgen van een goede rem. Dan maar 1 teugel in je beide handen je been erin en trekken. Nu liep het goed af, maar een volgende keer!! Denk dat je toch te lief ben, om d,r tot stilstand te krijgen. Wens je veel succes, en blijven oefenen, eens rij normal buiten.

paardje2005

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:43

als ik mijn eerste buitenrit ga maken met mijn paard, doe ik ook zeker weten de slof om. misschien zielig maar mijn paard heeft ook een enorme sterke nek die hij heel hoog draagt en met de slof kan ik de kracht uit de nek halen, heb je al heel wat meer te zeggen.ik ga nu eerst nog niet buitenrijden omdat ik hem nog niet goed genoeg vertrouw. en er zijn nu veel jonge lammetje(lees enge monsters), waar mijn stoere vent als de dood voor is!

veel succes ermee!

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:07

wow klinkt alsof je paard geen manieren heeft.. hij mag wel eens meer respect voor jou krijgen
twee kilometer lang rennen je zal wel hartstikke geschrokken zijn en dat alleen om een paar mensen

Maud_82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:19

Oef, bekend verhaal !! De hebt de schrik denk ik aardig te pakken na zo'n ervaring!!

Ik heb het zelf 4 weken geleden meegemaakt, heb de (verkeerde) keuze gemaakt om eraf te springen en zit inmiddels al 4 weken thuis met gescheurde schouderbanden omdat ik verkeerd terecht gekomen ben op het asfalt.

Ben dus maar blij dat jullie er ongedeerd vanaf gekomen zijn .

Succes ermee en wellicht helpt een martingaal iets tegen zulke akties van je fjordje ?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:25

Hulpteugels kunnen wel iets doen, maar zijn ook geen wondermiddel.
*zei von, die met slof om buiten ging rijden en door de prikkeldraad vloog met paard*