Kleur mutaties

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kleur mutaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 21:08

Mod's: weet niet zo goed waar ik m moet plaatsen, indien nodig, verplaats maar

Ben zomaar eens benieuwd of er meer mensen zijn wiens paard een zgn kleur mutatie heeft.
Mijn haflinger heeft een identiteitscrisis en denkt dat ze een appaloossa is. In werkelijkheid heeft ze "birdcatcher spots", een genetische afwijking die vaker bij vossen voorkomt:

Afbeelding

Elk jaar krijgt ze meer stippels, wie weet heb ik over een jaar of 10 een witte

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:01

VSW --> PP.

Let op dat dit geen verzameltopic wordt, 1 foto mag per post, de rest gewoon in links.

Mijn haf heeft op dr rechterkont een stekelharige vlek, verder niks gelukkig

afwasborstel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 10:09

Mijn vosje heeft het ook, hij heeft nu ongeveer 6 stippen en het worden er steeds meer. Mijn andere vos heeft op haar bil ook een stekelharige vlek, dit vind ik echt niet mooi.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:20

Liesjuh haar paard Partout heeft 'vreemde' vlekken op zijn kont.
Het is een Juventus (KWPN) x Neron (NRPS).
Moeder is dus van Neron x een appaloosa. Moeders moeder is een panterbonte app., moeder zelf is een effen vos zonder appaloosa kenmerken.
Partout heeft wél vlekken op zijn kont, maar die komen niet echt overeen met een appaloosa patroon. Ook heeft hij mensenogen en gestreepte hoeven.
Wat Partout heeft lijkt nog het meest op Lacing of giraffe markings, maar ook weer niet helemaal.... Wat het precies ik weten we dus niet, schabrakbont zou niet moeten kunnen aangezien zijn moeder ook geen vlekken heeft. De vlekken zijn overigens pas later ontstaan, rond zijn 4e/5e jaar. Lacing begint wel op de achterand, maar loopt voor zover ik weet langs de ruggengraat. Partout heeft een aantal vlekken bovenop en rechts aan de zijkant van zijn kont, en 1 aan de zijkant op zijn buik links, allemaal met een tekening erin zoals op deze foto:
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=ESEIUZUQ
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-04-06 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 1 foto per post, geen verzameltopic.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:02

lacing hoeft toch niet altijd bij de rugengraat te zijn? het was iig het eerste wat in mij opkwam..

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:10

een arabier hier op de weitjes heeft t ook, netzoals haar ma... moeders is schimmel. die andere merrie is bruinschimme

neetje86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:14

mijn haflinger krijgt nu ook witte stipjes. kan dr nu meer dan een jaar en in dat jaar heeft ze 7stippen er bij gekregen. maar die "ziekte" is dat ernstig? moet ik nu een dierenarts bellen ofzo (sorry als t om mn pony gaat schiet ik gelijk in de stress )

Mirranda

Re: Kleur mutaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:42

Mijn haflinger heeft dat ook en ook bij hem lijken het er steeds meer te worden. Je ziet het alleen in de periode dat ze van vacht wisselen. Als de nieuwe zomer of wintervacht er eenmaal is dan zijn ze weer weg.
Ik noem ze altijd de aan en uitknopjes op mijn paard

Toen ik ze een paar jaar geleden voor het eerst ontdekte dacht ik eerst dat het misschien een schimmelinfectie was, maar het is gewoon pigmentverlies.

Hij transformeert dus langzaam tot hafpaloosa

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:07

neetje86 schreef:
mijn haflinger krijgt nu ook witte stipjes. kan dr nu meer dan een jaar en in dat jaar heeft ze 7stippen er bij gekregen. maar die "ziekte" is dat ernstig? moet ik nu een dierenarts bellen ofzo (sorry als t om mn pony gaat schiet ik gelijk in de stress )

het is geen ziekte, maar een genetische afwijking in het kleurpatroon. Niks om je zorgen om te maken dus

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:20

Mijn vos heeft op haar kont en hals donkere vlekken..
Afbeelding
Afbeelding

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:04

In Groningen loopt er een politie-paard rond die dit heeft, maar dan best veel van die witte stippen!

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:48

Ik ben er gister achter gekomen dat mijn shet ook een witte vlek heeft onder zn buik (zeg maar als je erop zou zitten waar je je hak hebt)
Mijn draver heeft een witte vlek tergrootte van 2handen aan de rechterkant van zn ruggegraad, hier issie mee geboren en wordt steeds groter

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:57

Mijn jongere merrie heeft ook birdcatcher spots (inmiddels 2) en 2 bend or spots, een op haar linker heup en een op haar rechter bil. De birdcatcher spots zijn ineens opgedoken, de bend or spots had ze al vanaf d'r geboorte.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:24

Ik ken niets van kleuren en genetische afwijkingen, maar worden Sabino en Rabicano daar ook onder gerekend? Mijn vos heeft namelijk beide(volgens enkele mensen van bokt een hele poos terug ) .

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 21:14

okay hier gaan we:
witte vlekken op een schimmel zijn: tetrachspots. Zwarte vlekken op een vos heten bend-or spots.
Vernoemd na twee volbloeds namelijk The Tetrach(hij was grijs met witte stippen) en Bend-or(hij was vos met een paar donkere vlekken).
Over het algemeen krijgen alleen vossen vitiligo oftewel pigment verlies waardoor er vlekken in het gezicht ontstaan. Mijn pony heeft het nog wat erger en die heeft op d'r hele lichaam witte stippen en krijgt er steeds meer(zie profiel)
voor engels sprekende mensen kijk eens op www.equinecolor.com staat heel veel leuke informatie over kleuren en genetische afwijkingen in de kleurschema's

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:46

Birdcatcherspot hebben niks met vitiligo te maken naar mijn weten (dat toont zich toch met name om de mond en oogleden? of haal ik het nu met wat anders door de war?)

Villa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 22:07

Het hafje wat ik rij heeft ook donkere vekjes, dit worden er ook steeds meer

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 07:10

die witte stippen (birdcatcherspots) zich toch stipjes pigmentloze vacht(huid misschien ook?) ik weet dat het bij de mijne daardoor komt. maakt me niks uit, zij mist het pigment wat ik teveel heb.
Zou kunnen hoor dat je gelijk hebt, ik zal eens een mailtje sturen naar equinecolor.com

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:02

stef schreef:
Birdcatcherspot hebben niks met vitiligo te maken naar mijn weten (dat toont zich toch met name om de mond en oogleden? of haal ik het nu met wat anders door de war?)

Vertiligo en birdcatcherspots zijn inderdaar wat anders. Virtiligo toont inderdaad vooral om de ogen en de mond en is pigmentverlies van de huid. Huid die zwart was wordt roze, het komt heel veel voor bij schimmels (wordt ook wel pinky syndroom genoemd dan).
Bij birdcatcherspots blijft de huid zelf gewoon donker, alleen de vacht krijgt witte stippen.

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:16

mijn paard krijgt ook elk jaar een wit stipje er bij
Afbeelding

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:52

hmm...ik ga morgen eens even de stippen van mijn pony bekijken..of ze orze of zwarte huid hebben

pigment verlies komt trouwens in het grootste gedeelte voor bij vosarabieren...dan bij schimmels over het algemeen...

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 18:39

Mijn vos heeft ook pigmentverlies zag ik... (bij de neus)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:12

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 22:34

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:20

Lacing is trouwens geen kleur maar een huidaandoening, denken ze.
Ik heb een heel stuk over kleuren geschreven op mijn site voor wie het intressant vind.