wat vinden we van: knotprotectors, halsbescherming, maskers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

wat vinden we van: knotprotectors, halsbescherming, maskers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 09:40

na aanleiding van dit topic>> viewtopic.php?f=1&t=571797&hilit=

en dit plaatje en discussie die eruit voort kwam vraag ik me af wat jullie hiervan vinden en denken...

Afbeelding

roossie22 schreef:
is dit werkelijk bedoeld om je paard schoon te houden???????

Karin schreef:
Is het misschien mogelijk om te reageren zonder neerbuigend te doen over mensen die de dingen anders doen dan jij?

roossie22 schreef:
ja hoor! al was het niet zo zeer neerbuigend bedoeld... ik verbaas me er werkelijk over dat er dat soort dingen uitgevonden worden, geloof niet dat paarden namelijk gelukkig worden van zo'n 'pak'. ik dacht namelijk dat zo'n ding bedoeld was voor eczeem of iets en niet om 'de mooiigheid'

Karin schreef:
@Roossie22: je kunt je ook afvragen of een paard gelukkig wordt van een zadel op zijn rug. En ik denk zelf dat het gemiddelde paard vaker een zadel draagt dan een knotprotector.

roossie22 schreef:
om maar even offtopic door te gaan dan: dat is ook wat ik me regelmatig afvraag idd, net zo goed als ik me dus gelijk afvroeg of ze van dit soort 'supermanpakken' ( zoals ik ze altijd maar noem) gelukkig worden...
verder vind ik een zadel dan nog nut hebben, ivm drukverdeling etc en van zo'n protector zie ik behalve dat mensen het makkelijker/mooier vinden geen nut, maar dat terzijde...

Karin schreef:
Ik zou zeggen: start daar een nieuw topic over op PP, ik denk dat het een gevarieerde discussie zal opleveren.

mijn mening is wel duidelijk denk ik.....ik ben van mening wanneer je wedstrijden wilt rijden en alles tiptop in orde wilt hebben , je ergens tussen nacht en ochtend opstaat en je dan alles in orde maakt. omdat jij als mens alles mooi wilt hebben en dat beest opgetuigd en wel een wedstrijd in wilt slepen, moet het ook maar met een masker, beenbeschermers, knottenbescherming etc op stal staan...... omdat jij wilt dat het beestje er mooi uit ziet....
ik dacht dus serieus dat die 'supermanpakken' tegen eczeem of iets waren en verbaas me er écht over dat het weer een geval van ' makkelijk mooi te houden is'

ben benieuwd

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:56

Ik vraag me ten eerste af waar een paard meer onder lijdt, 1 nachtje een 'knotprotector' op en eventueel een deken etc. Of compleet uit zijn ritme gehaald worden de nacht/ochtend voor een wedstrijd.

Mijn paard krijgt ook een halsdeken en gewone deken op de nacht voor hij naar een wedstrijd of keuring moet. Als ik die 's ochtends vroeg nog schoon moet maken kan ik wel om een uur of 3 's nachts opstaan, en daar knap ik niet van op en mijn paard ook niet.
Ik moet hem namelijk wassen van te voren. Het is een tinker, bont met witte manen en hoge witte benen (godzijdank een zwarte staart ).
Midden in de nacht ga ik niet staan wassen....

snoetie

Re: wat vinden we van: knotprotectors, halsbescherming, mask

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:58

ik ben het met jou eens, als je echt wilt dat je paard mooi is, sta dan gewoon wat vroeger op!

ik dacht ook serieus dat het was voor exceem ofzo..

en ik vraag me ook af of het echt lekker zit, dat zal toch wel gaan jeuken of niet?

opzich vind ik het leuk bedacht, maar ik kan me niet voorstellen dat ik het ooit ga gebruiken..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:06

Tsja, ik weet het niet hoor. Ik heb voor mijn pony noodgedwongen zo'n eczeem deken, de hele zomer helemaal ingepakt dus. Maar hij heeft daar echt helemaal geen last van en er ook geen hekel aan, in tegendeel (als iets mijnheer niet zint, dan laat hij dat echt wel weten hoor).

Dus al mijn pony helemaal geen last van zijn boett deken heeft, waarom zou iets als een knotbeschermer dan ineens zo erg zijn? Zolang het maar van goed ademend materiaal gemaakt wordt en goed past, lijkt het me geen probleem.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:29

Supertje schreef:
Ik vraag me ten eerste af waar een paard meer onder lijdt, 1 nachtje een 'knotprotector' op en eventueel een deken etc. Of compleet uit zijn ritme gehaald worden de nacht/ochtend voor een wedstrijd.

Mijn paard krijgt ook een halsdeken en gewone deken op de nacht voor hij naar een wedstrijd of keuring moet. Als ik die 's ochtends vroeg nog schoon moet maken kan ik wel om een uur of 3 's nachts opstaan, en daar knap ik niet van op en mijn paard ook niet.
Ik moet hem namelijk wassen van te voren. Het is een tinker, bont met witte manen en hoge witte benen (godzijdank een zwarte staart ).
Midden in de nacht ga ik niet staan wassen....

je hoeft niet bang te zijn dat je je paard uit zijn slaap haalt hoor, een paard slaapt 3 à 4 uur per 24 uur, en maakt daarin geen onderscheid tussen dag en nacht. ze kunnen 's nachts ook vrij goed zien.

persoonlijk denk ik dat het niet erger is voor een paard dan een deken. alleen worden dekens meer gebruikt, en zijn we daaraan gewend. deze dingen zie je niet veel. het ding geeft gewoon mee, het paard kan zich normaal bewegen, dus ik denk niet dat het paard het veel uitmaakt. ik zou er zelf niet gauw ééntje gebruiken, en zeker niet om mijn paarden schoon te houden. gewoon omdat het mij erg onhandig lijkt, en in mijn geval gewoon niet nodig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:46

Zelf sta ik vroeg op om te wassen en vlechten (idd soms al om 4 's nachts op stal staan ) dus ik heb er geen nodig en ik betwijfel het nut, omdat ik vind dat knotjes veel erger gaan pluizen als er iets op is geweest. Maar ik denk niet dat een paard er last van heeft of dat het in de weg zit, dus van mij mag iedereen. Ik vlecht liever vlak van te voren, dan zitten ze ook de hele dag mooi.
Beenbeschermers maken me ook niet uit, ze staan tenslotte ook de hele dag op de vrachtwagen/trailer met allerhande zooi op en aan. Ik vind stalbandages alleen onhandige dingen. Paarden die ze niet graag om hebben beginnen trouwens zelf al ze los te pulken dus ze komen er wel vanaf als het ze niet bevalt.

Maskers gaan op tegen de vliegen en dat werkt tot dusver veel efficienter dan die losse sliertjes of die oornetjes met kwastjes eraan. Ik zie het nut als concoursartikel niet zo in.

Verder wordt er met concourspaarden heel wat geprutst en gedaan en die kijken van iets nieuws meestal ook niet meer op of om.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:23

Urielle schreef:
Zelf sta ik vroeg op om te wassen en vlechten (idd soms al om 4 's nachts op stal staan ) dus ik heb er geen nodig en ik betwijfel het nut, omdat ik vind dat knotjes veel erger gaan pluizen als er iets op is geweest. Maar ik denk niet dat een paard er last van heeft of dat het in de weg zit, dus van mij mag iedereen. Ik vlecht liever vlak van te voren, dan zitten ze ook de hele dag mooi.
Beenbeschermers maken me ook niet uit, ze staan tenslotte ook de hele dag op de vrachtwagen/trailer met allerhande zooi op en aan. Ik vind stalbandages alleen onhandige dingen. Paarden die ze niet graag om hebben beginnen trouwens zelf al ze los te pulken dus ze komen er wel vanaf als het ze niet bevalt.

Maskers gaan op tegen de vliegen en dat werkt tot dusver veel efficienter dan die losse sliertjes of die oornetjes met kwastjes eraan. Ik zie het nut als concoursartikel niet zo in.

Verder wordt er met concourspaarden heel wat geprutst en gedaan en die kijken van iets nieuws meestal ook niet meer op of om.

precies, vaak is het voor die paarden de normaalste zaak van de wereld. het zijn sommige mensen die eraan moeten wennen...

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:41

Ik weet zeker dat mijn paard het minder erg vind om een nachtje een elastisch stukje katoen om zijn hals te hebben dan dat ik zijn beide luiken moet sluiten omdat ik anders zijn manen in stukjes (lees: knotjes) kan oprapen de volgende dag .

Voor mij zou dit ding dus echt wel een uitkomst zijn!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:44

Anoukie schreef:
Ik weet zeker dat mijn paard het minder erg vind om een nachtje een elastisch stukje katoen om zijn hals te hebben dan dat ik zijn beide luiken moet sluiten omdat ik anders zijn manen in stukjes (lees: knotjes) kan oprapen de volgende dag .

Voor mij zou dit ding dus echt wel een uitkomst zijn!

denk ik ook, maar even offtopic, jouw avatar....

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:45

Is de lelijkste kat van de wereld .

rommulus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:45

eh ik weet het niet
als ik met die tinker van mij op pad ga was ik hem s'avonds en krijgt hij een dek op en hals deken manen zitten dan in een vlecht staart word op gevlochten en gebandageerden zijn benen worden ook ruim gebandageerd (niet strak) en komt hij in een brand schone stal te staan met een heel erg dik pak stro (2 balen op een standaard stal).
en in de zomer gaat hij gewoon de bak in (stijf staande van de anti klit ) en als het land schoon is gaat hij het land in.
en daar blijft hij super schoon op dus ik zou zoiets niet nodig hebben.
alle dieren die ik heb gehad waren altijd wel netjes.
ik vind zoiets wel makkelijk voor de mensen die veel wedstrijden rijden maar ik zou zoiets niet 1 2 3 om doen ik denk dat mijn tink zijn nek te dik is en ik vind het ook iets overdreven.
als ik zou moetten invlechten vlecht ik ze ook de dag tevoren in en zie wel hoe het de dag er op uit ziet ik maak mij er nooit zo zorgen om.
maar wel zodra hij er niet meer netjes uit hoeft te zien mag hij in de dikste modder plassen rollen van mij vind ie lekker.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:53

Anoukie schreef:
:D Is de lelijkste kat van de wereld .

sorry hoor, nog één keer offtopic: lelijk is hij zeker, en een beetje eng ook wel, hihi!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:31

@ roossie22 Volgens mij denk jij dat het straks tot een nieuw modeverschijnsel gaat worden
Kom op iedereen een knot procector aanschaffen want dat is mooi hahaha

Zoals Anoukie dus al schreef dat het voor haar misschien uitkomst zal bieden om haar gemaakte knotjes te kunnen behouden in plaats van ze te moeten oprapen in de stal en daarbij voor vaak schimmelhouders en mensen met bonte paarden om hun paard ipv onder de strontplekken toch schoon op een wedstrijd aan te komen, tenslotte te vaak wassen is ook niet goed voor een paard
En als je het alleen voor een wedstrijd, keuring gebruikt kan je paard toch nog altijd een paard zijn en blijven, door lekker in de dikste modderpoelen te mogen rollen en lekker vies mogen zijn

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:47

Die 'knotprotector' die vast moet aan het halster zou ik nooit gebruiken hartstikke onhandig. Maar dat plaatje dat de TS laat zien, een sleezy vind ik weer wel handig, vooral westernruiters gebruiken 'sleezy's' btw, nogal wat dressuurruiters vinden dat vreemd, nog vreemder dan een staartzak...

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:55

Hmm tja als je een paard hebt wat de knotjes eruit schuurt en dat het gevolg heeft dat jij beter om 4 uur op kan staan is dit ptotector toch wel een uitvinding. Ik zou hem niet aanschaffen maar heb bv wel een staartzak. Anders kom ik op wedstrijd en is haar hele staart ineen nat van de poep enzo. Dus als het nodig kan zijn wat is er dan erg aan?

Jorientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:09

Ik moet eerlijk zeggen dat het mij wel handig lijkt.. Ik vlecht mijn paard altijd vlak voor de wedstrijd in; het liefst zo laat mogelijk, zodat ik hem direct in kan laden... Als ik hem eerst nog op stal zet, hoef ik me maar om te draaien en hij heeft de helft van de knotjes alweer los... Dan doe ik ook nog eens om elk knotje 2 elastiekjes
Of ik er 1 aan zou schaffen, weet ik niet.. Denk wel dat het een uitkomst zou zijn

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:21

Ik naai de knotjes, dat jeukt minder dan stiekjes Zit minder strak

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:28

In plaats van je af te vragen of zo'n beschermer nou wel paardvriendelijk is, kun je je misschien beter afvragen of invlechten wel zo paardvriendelijk is. Misschien vinden ze die strakke knotten nog wel veel vervelender zitten dan zo'n beschermer om hun nek. Sommige paarden hebben de neiging om hun knotjes eruit te schuren en dat doen ze IMO niet voor niets: het zit strak, het trekt, het jeukt...

Als ik zo'n paard had, dan zou ik 'm zo kort mogelijk laten 'lijden': pas vlak voor de wedstrijd de knotjes erin en direct na de proef er weer uit. Of nee... misschien zelfs wel helemaal niet invlechten. Of... helemaal geen wedstrijden rijden - want dat is ook iets wat 'wij' willen, daar heeft het paard tenslotte niet om gevraagd. Jammer eigenlijk dat paarden niet kunnen praten.

Mijn punt is eigenlijk: hoe ver moet je het doortrekken, wat is nog paardvriendelijk en wat niet? Ik probeer mijn paard iig een zo fijn mogelijk leven te geven en zoveel mogelijk paard te laten zijn. Als ik zie dat hij ergens niet happy mee is, dan probeer ik een oplossing te vinden om ervoor te zorgen dat hij wél happy is.

Maar als hij aangeeft dat hij er geen probleem mee heeft om zo'n beschermer om zijn hals te hebben, dan zie ik er ook geen probleem in om zo'n ding te gebruiken als mij dat zo uitkomt.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:48

Ik denk dat het voor sommige mensen en hun paarden een uitkomst kan zijn.
De mijne vlecht ik altijd de avond ervoor omdat als ik het de dag zelf doe er niets meer mee te beginnen is qua rijden. De knotjes blijven prima zitten en mevrouw oogt dan tevreden op stal. Het werkt voor ons ideaal zo, zij kan omschakelen en ik hoef niet midden in de nacht op stal te staan prutsen.

JazzOrlando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 20:57

Ik heb zo'n ding maar dan voor onder zn halsdeken zodat zn manen niet kapot schuren

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:03

Ik vind zo'n knotbeschermer de grootste onzin die er maar is. Ik sta dan wel wat eerder op om te vlechtne.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 21:31

remsy schreef:
@ roossie22 Volgens mij denk jij dat het straks tot een nieuw modeverschijnsel gaat worden
Kom op iedereen een knot procector aanschaffen want dat is mooi hahaha

nou idd denk ik dat wel een beetje ja....
vroeger was er een deken voor geschoren paarden... toen was er een halsdeken die een enkeling gebruikte, als ik nu rond kijk in de weilanden in de burt staan er tig paarden met zo'n ding..en geloof me... die staan er echt niet allemaal vrolijk bij.
en ik geloof best dat het een trent kan zijn ja..
tenslotte worden er ook de mooiste kleur bij mn paard bandages gevraagd, omdat het er zo leuk uitziet en echt niet alleen door 'pennymeisjes'

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:46

ik vind zo'n ding geen porem, dan vlecht je toch in de ochtend een paar knotjes meer?
ik moet ook altijd minimaal 1.5 uur eerder opstaan omdat ik een smeerlap heb die s'nachts gaat liggen ( en heerlijk veel wit heeft)
ik kan natuurlijk dat beest compleet inpakken als een soort paspop, maar hallo zeg, het is een paard mij lijkt zo'n ding niet bepaald aangenaam voor zo'n dier.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:28

Tja mijn paard staat zowieso ingepakt vanwege haar eczeemtoestanden. In de winter heeft ze geen halsdeken op maar laat knotjes prima zitten. Ze lijkt er zelfs trots op te zijn, en kijkt extra attent uit haar ogen.

Ik ben echt niet te beroerd om eerder op te staan, maar dit werkt voor ons beide prima. Ik ben zo'n pietlut dat het dan ook goed moet zitten, dus ben altijd wel even bezig. En het humeur van je paard voor de proef gaan verpesten lijkt me ook niet echt handig.
Als er een ander paard komt kijken we wel hoe we dat gaan aanpakken.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 22:33

ik vind een exceem deken heel anders dan een knotprotector. een exceem deken verlicht de jeuk ook erg voor zo'n paard en onderstuent zo'n dier dus. zo'n protector is puur eigenbelang van de ruiter en onnodig.
we doen het al minimaal 100 jaar zonder zo'n ding en nu ineens moeten die paarden half ingepakt worden omdat de baas te lui is om in de ochtend opnieuw te vlechten?