Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lascolover
Berichten: 3529
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:41

dat is een goede en lastige vraag.......ik denk dat je echt kan paardrijden als je elk paard rustig kan houden en er alles mee kan doen maar je moet dan ook echt helemaal niets meer te leren hebben want er is eigenlijk altijd nog wel ...iets .. te leren

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:41

Ik vind dat je kunt paardryden, waneer je op je paard kunt blyven zitten en de drie gangen beheerst,,
Maar niemand ryd perfect paard! iedreeen kan nog wat leren.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:05

Nooit. Ik denk dat zelfs Anky het nog niet zegt. Met paardrijden raak je nooit uitgeleerd, en ben je nooit klaar.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:09

maykie schreef:
Ik denk dat mensen te snel zeggen: Ik kan rijden. En jij kan vinden dat je kan rijden, ik kan er anders over denken. Wat is goed rijden? Je paard kan M rijden, maar kan jij dat ook daadwerkelijk?

Ik kan redelijk rijden, kan een goeie bok en nog meer uitzitten, ben niet bang, maar ben zelfs nog niet in de B gestart.

Tsja, goeie vraag, wat is goed kunnen rijden. Behalve goed rijden vind ik nog belangrijker: Eerlijk je paard rijden!

Ik zal dit topic ook zeker gaan volgen.



Heb het zelfde als jij! Ben het ook helemaal met je eens

sax89

Berichten: 4237
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Bunschoten Spakenburg

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:09

ik denk dat je wel kan zeggen dat je kan paard hobbelen, maar echt paard rijden kun je als je in je paard zit en niet op je paard en ook al je oefeningen vlekkeloos kunt rijden

en dat is heel moeilijk

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:10

Ik denk als je je paard goed aanvoelt, en je hem alles kan laten doen wat je wilt, zonder veel moeite te hoeven doen.
Maar je raakt nooit uitgeleerd... Dus ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties.

Nannes

Berichten: 4314
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:12

aafje87 schreef:
Paardrijden kan je als je je paard onder controle hebt, het vooruit achteruit en opzij kan sturen.
Goed paardrijden kan ja als je de basis kent incl zijgangen, een paard op zijn eigen benen kan laten lopen met de bijhoorende aanleuning en rechtrichtigheid. Een goede bok kan uitzitten, en je houding is zoals het voor geschreven is.(handen gedragen en rechtop, een horizontale lijn vanaf je schouders tot aan de hiel) En ten alle tijden controle hebt over je paard(ook buiten)
Of wel als je het scala der dressuur goed onder de knie hebt.
Perfect rijden kan nooit, er zullen altijd wel dingetjes fout gaan. En je bent nooit te oud om te leren.



Lijkt me nogal moeilijk

Voor de rest vind ik dit eigenlijk best wel een lastige vraag. Ik blijf dit topic zeker volgen

Philadelphia

Berichten: 889
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:21

ik vind je kan paardrijden als je op een normaal paard niet te mak en niet rodeo typ kan blijven zitten en normaal hem aanpakt .
ook moet je de gangen kunnen beheersen

je hoeft niet persee grand pirx te rijden om goed te zijn je kan ook gewoon rijden
ik rij op een renpaard die ik en mijn zus naar de dresuur hebben gerede dan zeg je toch ook niet ze kan niet rijden omdat het paard nogal raar doet. het is maar hoe je het bekijkt we hebben het paardje nu alles geleert en hij zit in L-1 maar je heb van die mensen die zeggen dat het goede rijden door het paard komt maar de ruiter zegt het het paard doet het

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:23

CarmN schreef:
Ik denk dat je kan rijden als je een goede zit hebt.
Zelf de basis goed onder de knie hebt en niet bij het kleinste probleempje van je paard af knikkert!
Maar, ik weet niet of dit voor iedereen geld!

Jep...

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:41

paardrijden kan je niet beschrijven .. mensen in het z2 kunnen afentoe nog niet paardrijden en mensen in de B kunnen perfect rijden . Het is niet zo dat als je de oefeningen kan dat je kunt paardrijden . Elk paard is uniek dus moet je op diverse paarden kunnen rijden zonder er in een keer af te vliegen . Paardrijden is een zijn met je paard ... zijn gedachtes kunnen lezen en je paard jou gedachtes .... een gedachte van ruiter en paard . Ook in de verzorging . want rijden is niet het belangrijkste ... wat veel mensen denken .

hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:02

Je kunt paardrijden als je alle gangen beheerst, controle hebt en goed kunt sturen op een redelijk normaal paard. Dus dat jij bepaald waar en hoe hard dat paard loopt. Gewoon de vereisten die ze stellen als je bijvoorbeeld bij een goede manege een buitenrit wilt maken. En als je net begint met paardrijden dan gaan daar nog heel wat ruiteruurtjes inzitten. Maar dan moet je wel zelfkennis hebben en vervolgens niet denken dat je ook een wilde hengst kunt inrijden.

Ik word echt altijd een beetje moe van die mensen die vinden dat je pas kunt paardrijden als je zz zwaar rijdt, en dat je anders niet mag zeggen dat je kunt rijden. Dan hebben we het nml over sport en dat bestaat op allerlei niveau's.

Maar ik word ook heel moe van mensen die denken dat ze kunnen paardrijden, maar er echt niets van bakken. Mensen die op vakantie een tocht hebben gemaakt en ook hebben gegallopeerd en dus vinden dat ze kunnen paardrijden. En dus met je meewillen op een buitenrit. Zet ze in een bak en ze kunnen de hoefslag niet blijven volgen en niet lichtrijden.

Of laatst een meisje dat al 6 jaar paardreed (verzorgpony's en paarden). Ze kon geen hoofdstel indoen en had de teugels in een volle vuist vast (dus niet teugel tussen pink en ringvinger) en kon nauwelijks lichtrijden.
Het was een lief kind maar dan zakt echt mijn broek af als je denkt dat je dan een jong paard zelfstandig kunt gaan rijden.

LuckyRemi

Berichten: 807
Geregistreerd: 08-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:03

Elaine schreef:
Kunnen rijden en perfect kunnen rijden zijn 2 verschillende dingen. Perfect kunnen rijden bestaat in mijn ogen niet, al kan je er wel dichtbij komen!

Kunnen rijden zegt voor mij:
- Kunnen blijven zitten, ook als het paard een gekke sprong maakt
- Je paard onder controle kunnen houden en kunnen laten gaan en staan hoe en waar jij dat wilt
- Figuren hoeven nog niet eens. Controle is voor mij kunnen rijden!


Denk dat als een paard helemaal gek wordt, zelfs de beste ruiters van de hele wereld niet kunnen blijven zitten..

ilovelucky
Berichten: 2442
Geregistreerd: 28-03-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:59

Ik vind dat je dat mag zeggen als je kan blijven zitten op een paard en rustig bent en van het paard waar je op rijd houd.

Maar ik vind het een ander verhaal van GOED rijden dat vind ik dat je niet kan zeggen !!! Want als je goed kan rijden dan hoef je niks meer te leren en iedereen moet nog leren.

CooLLady
Berichten: 186
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Bobbelonia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:58

Lieve mensen iedereen kan op een paard rijden (na een tijdje)het naar links en rechts ttrekken is sturen en schoppen tot lopen,maar het paard leren begrijpen en de lichaamstaal van hem zien daar heeft een anky zich nog niet in verdiept.En dan heb je de andere takken van rijden nog want in de western en horsemanship wereld rijd je niet zoals de engelse ruiters doen (het naar inks en rechts trekken;wat eigenlijk ook tegenstrijdig is,want je houd je andere teugel strak dus het paard wordt aan de andere kant tegen gehouden )dus je bent nooit uitgeleerd,want als je Engels in de hogere klasse rijd kan je nog geen horsemanship _/-o_ ,eventing,western of springen en andersom

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:58

ik kan wel rijden, anders was ik er al 100x afgedonderd. maar dat wil niet zeggen, dat je goed kunt rijden.. heel veel moet je nog leren, je leert je hele leven door..

mymyhorses
Berichten: 476
Geregistreerd: 13-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:25

ik vind het eerlijk gezegd onzin dat je goed kunt rijden als je er nog nooit bent afgevallen.

springruiter in de hoge sport vallen en er ook wel eens af.

voor dressuur is dat weer anders want dat is meer rustiger.

ik ben ong. 7x van mijn vorige pony afgevallen. met het springen of in het bos. maar nog nooit in dressuur. en rijden kan ik wel.

ik vind dat je kan rijden als je paard je begrijpt en wat je wilt van je paard. en niet zo aan de teugels trekt van die kant.

ieders mening is dan weer anders.

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 10:32

Je kan paardrijden als je de drie gangen beheerst, netjes kan blijven zitten, sprongetje kan maken (oke, niet iedereen houdt van springen, maar een klein sprongetje kan je vaak wel maken dan ), je paard onder controle hebt, niet bij de eerste de beste bok eraf vliegt, verschillende paarden kan rijden..

Maar of je dan goed kan rijden, dat is nog maar de vraag. Goed rijden is een nog relatiever begrip. Want wat is goed? Anky is goed? Maar ook Anky is niet uitgeleerd. Je bent nooit uitgeleerd, elke keer leer je nieuwe dingen.
Maar de vraag was ook niet wanneer je goed paardrijdt, de vraag was, wanneer je kan zeggen 'ik kan paardrijden'. Niet wanneer je kan zeggen "Ik kan GOED paardrijden".
Je kan naar mijn idee paardrijden als je je paard onder controle hebt, de drie gangen beheerst en alle andere dingen die ik hierboven gezet hebt. Maar goed paardrijden, dat is een heel ander verhaal! Maar dat was ook de vraag niet !

Karice_Fire

Berichten: 66
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:08

Hoi, ik vindt dat je het zelf moet afwachten, mensen zeggen vanzelf wel eens: Zó, die kan rijden !

Wacht het lekker af, en blijf rijden, je wordt toch elke keer een beetje beter !!

Vie

Berichten: 12212
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: Haasdonk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:04

Hangt ervan af wat je wil doen. Zoals CooLLady al aangeeft, de ene doet dit, de andere dat.

Als iemand lekker alleen wil buitenrijden en dat gaat goed, ga jij dan als dressuurruiter zeggen: 'jij kan niet paardrijden'?

GOED paardrijden is natuurlijk een heel andere zaak, maar 'ik kan paardrijden' op zich is volgens mij niet zo moeilijk.

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:18

ik ben er 1x afgevallen in ongeveer 10 jaar, wil je nu zeggen dat ik nie3t goed kan rijden dan?

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:23

Goeie vraag, zeg Mensen zeggen vaak te snel dat ze kunnen rijden. Je paar kan misschien M, maar kan jij dat zelf ook? Ik vind dat ik redelijk kan rijden; kan een bok uitzitten enzo. Ik vind dat je kan rijden als je paard lekker ontspannen loopt, en dat hoeft niet per se in de krul te zijn.

zweetvos
Berichten: 880
Geregistreerd: 11-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:26

Quote van mijn instructrise: jij kan niet rijden, je kan alleen maar blijven zitten

Ik denk dat je elke dag weer bijleert!

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:50

Sophiee schreef:
Je leest hier heel veel reacties als 'je bent nooit uitgeleerd', maar er wordt toch niet gevraagd of je perfect kan rijden?
Je zegt toch ook: 'Kan je goed koken?'
En dan antwoord je ja als je een aantal gerechten behoorlijk kan klaarmaken, maar wie zegt dat je alles moet kunnen koken?

Haha okee lekker wazig uitgelegd.
Ik vind dus dat je goed kan rijden als je stap draf galop goed beheerst, je paard onder controle heb, niet snel eraf valt en goede oplossingen ergens voor kan vinden.


Ik ga helemaal met je mee!

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:58


iedereen kan wel een beetje op een paard hobbelen, maar je kan nooit zeggen dat je goed kan paardrijden wnt op het ene paard gaat het goed & op het andere paard gaat het slecht

mellamoshan

Berichten: 4260
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:59

ik weet niet wanneer je zou mogen zeggen dat je kan rijden. laat andere mensen dat maar beoordelen. ik zeg altijd maar zo:

ik kan er over het algemeen wel aardig op blijven zitten!!!