Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
venusjah

Berichten: 701
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Beveren,Oost-Vlaanderen, Belgie!

Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 22:11

Hey,

De vraag staat eigelijk al in de titel maar :

Wanneer kan iemand zeggen dat hij/zij kan paardrijden?

Ik vind dit best een moeilijke vraag, dus brand maar los!

Groetjes

a3a

Berichten: 160
Geregistreerd: 21-12-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 22:56

Nooit! Leren tot je niet meer kan rijden. Wel interessant topic overigens, ben benieuwd naar overige reacties

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:38

Ik denk dat mensen te snel zeggen: Ik kan rijden. En jij kan vinden dat je kan rijden, ik kan er anders over denken. Wat is goed rijden? Je paard kan M rijden, maar kan jij dat ook daadwerkelijk?

Ik kan redelijk rijden, kan een goeie bok en nog meer uitzitten, ben niet bang, maar ben zelfs nog niet in de B gestart.

Tsja, goeie vraag, wat is goed kunnen rijden. Behalve goed rijden vind ik nog belangrijker: Eerlijk je paard rijden!

Ik zal dit topic ook zeker gaan volgen.

Tessie1981

Berichten: 314
Geregistreerd: 12-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:40

Dat is heel lastig. Ik denk dat als je op verschillende onbekende paarden kan stappen en op een vriendelijke manier redelijk snel ontspanning hebt, dat je dan aardig kan rijden. En daarmee bedoel ik niet dat het paard in de krul loopt, maar richting vwnw.

ElskedZ

Berichten: 805
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Utrecht en Z-H

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:42

Als je Anky van Grunsven heet

CarmN

Berichten: 1058
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:27

Ik denk dat je kan rijden als je een goede zit hebt.
Zelf de basis goed onder de knie hebt en niet bij het kleinste probleempje van je paard af knikkert!
Maar, ik weet niet of dit voor iedereen geld!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:28

Nooit, je bent nooit uitgeleerd.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:29

Ik denk dat je kan paardrijden als je op een paard kunt blijven zitten.
Maar of je dan goed kan rijden...

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:42

Ik denk dat je kan rijden wanneer je kalm op je paard blijft zitten, ook als er spannende situaties zijn, en als je een aantal bokken uit kan zitten en een onafhankelijke zit heb.

kamatz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 13-10-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:46

Ik zei het al toen ik 3 lessen op de manege had gehad en toen mijn ouders bij de vierde les kwamen kijken knikkerde ik er 2x af

Maar al goed....je bent nooit uitgeleerd. En iedere keer leer je weer wat bij.

Groetjes pammie

Lynnlovesyou
Berichten: 380
Geregistreerd: 16-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:47

nooit , ik ga mee met gouda

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:49

Ik vind dat je dat kan zeggen als: je het paard kan sturen, als je kan lichtrijden, als je kan blijven zitten en de gangen beheerst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 13:33

Ik denk dat als je je paard in de drie gangen beheerst onder het dier te storen, dat je dan mag zeggen dat je kunt paardrijden.

Pas als je ook daadwerkelijk verbeteringen aan kunt brengen in performance en appearance van het paard, dan kun je GOED paardrijden.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:00

RT-D -> PP

antiklit
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:07

je kan paardrijden als je kunt stappen draven galopperen stilstaan en sturen.
Net als fietsen, je kunt fietsen als je kunt remmen, vooruitkomen en sturen.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je gelijk de tour de france kunt rijden,
Als je kunt paardrijden hoef je echt geen grand prix amazione/ruiter te zijn

Miss_DJS

Berichten: 2585
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:09

Goede vraag!Wij hebben een meisje op de manege en ze rijd op een pony die heel hoog kan lopen.Iedereen zegt dat ze de wedstrijden wint omdat ze zo'n goede pony heeft.Nou dat is gewoon echt niet zo.Als zij er niet aan rijdt,loopt hij niet.Eigenlijk vind iedereen dat zij kan rijden.Ze is nu ook al M met hem en ze kan gewoon goed rijden.Ze blijft zo goed als altijd zitten als een paard bokt of ervandoor gaat,ze zit netjes en ze is niet gemeen voor de pony.Dat is mijn mening

Sophiee

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Haren, Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:11

Je leest hier heel veel reacties als 'je bent nooit uitgeleerd', maar er wordt toch niet gevraagd of je perfect kan rijden?
Je zegt toch ook: 'Kan je goed koken?'
En dan antwoord je ja als je een aantal gerechten behoorlijk kan klaarmaken, maar wie zegt dat je alles moet kunnen koken?

Haha okee lekker wazig uitgelegd.
Ik vind dus dat je goed kan rijden als je stap draf galop goed beheerst, je paard onder controle heb, niet snel eraf valt en goede oplossingen ergens voor kan vinden.

Color_blind
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:13

Wanneer je gewoon kunt rijden:
Als je over alle basisvaardigheden beschikt: netjes kunnen stappen,draven,galloperen, sprongetje maken en een bok goed kunnen uitzitten..

Maar écht goed rijden is wat anders..
dat is als je paard je vertrouwt, jij hem netjes laat lopen, op de goede manier.. zulke dingen..

[ vind ik dan hé! ]

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:15

niet, zolang er geen 30 of 34 10en op je protocol staat niet, en zelfs dan nog niet. er valt altijd nog te leren! níets is perfect!

Sophiee

Berichten: 688
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Haren, Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:17

DresslOver schreef:
niet, zolang er geen 30 of 34 10en op je protocol staat niet, en zelfs dan nog niet. er valt altijd nog te leren! níets is perfect!




Je leest hier heel veel reacties als 'je bent nooit uitgeleerd', maar er wordt toch niet gevraagd of je perfect kan rijden?
Je zegt toch ook: 'Kan je goed koken?'
En dan antwoord je ja als je een aantal gerechten behoorlijk kan klaarmaken, maar wie zegt dat je alles moet kunnen koken?

Haha okee lekker wazig uitgelegd.
Ik vind dus dat je goed kan rijden als je stap draf galop goed beheerst, je paard onder controle heb, niet snel eraf valt en goede oplossingen ergens voor kan vinden.

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:20

Kunnen rijden en perfect kunnen rijden zijn 2 verschillende dingen. Perfect kunnen rijden bestaat in mijn ogen niet, al kan je er wel dichtbij komen!

Kunnen rijden zegt voor mij:
- Kunnen blijven zitten, ook als het paard een gekke sprong maakt
- Je paard onder controle kunnen houden en kunnen laten gaan en staan hoe en waar jij dat wilt
- Figuren hoeven nog niet eens. Controle is voor mij kunnen rijden!

_San_

Berichten: 1143
Geregistreerd: 09-06-05

Re: Wanneer kan je zeggen " Ik kan paardrijden " ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:26

Je kan paardrijden als je een paard kan besturen in alle gangen enz. Maar je kan pas GOED paardrijden als je... eigenlijk nooit, je bent nooit uitgeleerd

kjoetie

Berichten: 7110
Geregistreerd: 12-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:44

Ik durf van mezelf te zeggen dat ik kan paardrijden: ik kan sturen, beheers alledrie de gangen en kan behoorlijk wat onzin van een paard uitzitten..

Over GOED kunnen rijden durf ik het niet eens te hebben

je kunt imo goed rijden als je idd op verschillende paarden stapt en er mee weg kunt rijden in ontspanning en nagevelijk, en als je een paard kunt corrigeren en verbeteren.

Het verschil: Ik kan een paard wel nagevelijk rijden, als hij dat enigszins makkelijk oppakt. Ik kan een paard niet rijden en rijtechnisch verbeteren, tenzij je daaronder het afleren van rodeosessies verstaat.. dat kan weer wel, maar heeft imo weinig met rijtechniek te maken maar meer met lijm aan je kont en handigheid..

Ik moet dus nog heul, heul veel leren

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 14:48

Als je fatsoenlijk op je paard kan blijven zitten, je paard netjes de bak door stuurt en vriendelijk rijdt, dan vind ik dat je wel kunt paardrijden

aafje87

Berichten: 4472
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: bij het station aan de overkant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:37

Paardrijden kan je als je je paard onder controle hebt, het vooruit achteruit en opzij kan sturen.
Goed paardrijden kan ja als je de basis kent incl zijgangen, een paard op zijn eigen benen kan laten lopen met de bijhoorende aanleuning en rechtrichtigheid. Een goede bok kan uitzitten, en je houding is zoals het voor geschreven is.(handen gedragen en rechtop, een horizontale lijn vanaf je schouders tot aan de hiel) En ten alle tijden controle hebt over je paard(ook buiten)
Of wel als je het scala der dressuur goed onder de knie hebt.
Perfect rijden kan nooit, er zullen altijd wel dingetjes fout gaan. En je bent nooit te oud om te leren.