Beau voor het eerst met sporen gereden.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Beau voor het eerst met sporen gereden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 16:46

Vanmiddag heb ik met Beau in de bak gereden samen met Eva (dovish) die op Pjelk ging. Beau reageerde alleen weer eens erg slecht op mijn beenen om de zweep geeft hij ook niks. Het is dan ook zo`n duveltje. Als Pjelk draaft dan peest hij erachteraan maar moet hij zelf voorop dan is hij zo SLOOM. Eva bood me toen haar sporen aan en ik heb toen eens geprobeerd met sporen te rijden en dat beviel erg goed. Ik gaf Beau eerst gewoon been en als hij niet reageerde een duwtje met de spoor. Hij reageerde er goed op en liep heerlijk door. Ook liet hij zijn achterbenen niet meer slepen in draf maar tilde die ook goed op. Ik denk dat ik zelf ook maar sporen voor hem koop.
Wie van jullie rijdt er nog meer met sporen en waarom? Bevalt het jullie goed?


FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 17:20

ik rijd zelf ook met (western) sporen. sinds een half jaartje pas hoor, want daarvoor was ik er een beetje op tegen. Ik ben er niet aan begonnen omdat mijn pony niet goed doorliep, in tegendeel, hij is altijd super aan het been. Ik ben ze gaan dragen omdat ik er veel rustiger door rijd, het is iets psychologisch, 'k weet niet..
verder gebruik ik ze voor de puntjes op de i, mijn hafje is er de zijpassen veel beter door gaan doen, maar ik gebruik ze eigenlijk nauwelijks (zo'n 2x per uur dat ik rijd).

als je pony slecht aan het been is kan je idd met sporen gaan rijden. je moet wel heel erg uitkijken dat hij hier niet ook voor afstompt. dus echt alleen gebruiken als ie niet op je been reageert en niet bij elke pas drijven (ook niet zónder spoor!).

succes, groetjes, frederique

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 19:31

Altijd. Standaarduitrusting. Waarom? Omdat ik zonder zweep rijdt en toch graag iets achter de hand heb. Ik weet van mezelf dat ik m'n sporen goed van m'n paard af kan houden en in principe alleen met m'n kuiten rijd, alleen af en toe is net even wat meer nodig, iets attenter, iets vlotter in d'r reacties etc. etc. en dan is het toch wat lastig als ik ze dan nog moet gaan halen, dus ik rij gewoon altijd met sporen, of ik ze nou gebruik of niet.

Ik heb stompe sporen van argentaan van Sprenger. Geen bolletje er op, maar wel heel mooi rond afgewerkt met een vrij 'dik' uiteinde, dus absoluut niet scherp, maar wel duidelijk.

Nulla tenaci invia est via

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 20:30

ik heb gewoon bolletjes, rijdt er soms mee, niet altijd.
ik gebruik ze voornamelijk voor zijgangen, contra galop soms(als het niet wil), meestal hoeken, en dat soort dingen, niet voor het tempo!!!!!
ik vind het wel handig, maar kan ook zonder, als ik van plan ben om echt fanatiek te gaan rijden doe ik ze meestal wel om.

BBL

Berichten: 288
Geregistreerd: 22-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 13:50

Ik gebruik mijn westernsporen net als de mensen hierboven: echt alleen als het nodig is. Op de een of andere manier zit ik ook beter met sporen om. Hakken netjes laag en voeten parallel aan mijn paardje...omdat ik bang ben hem onnodig te raken met mijn sporen denk ik! In ieder geval werkt het bij Beau super: hij had ook wat moeite met zijwaarts gaan, ik heb het een paar keer met mijn spoortjes om geprobeerd, en nu doet-ie het ook zonder sporen. En natuurlijk gebruik ik ze alleen om hier en daar een reactie iets te verbeteren (de puntjes op de i zetten zeg maar)!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 21:46

heel af en toe rijd ik me sporen, maar dan alleen om de hulp te verfijnen.
een spoor is niet bedoelt om je paard sneller voor het been te krijgen, want je moet drijven met je kuiten en niet met je hakken.

kijk dus wel uit dat je niet te veel gaat "prikken" want dan maak je je paardje hard op de buik, en luisterd ie eerdaags ook niet meer op de spoor. En dat is gewoon weg door verkeerd gebruik.


groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

regiorunner2
Berichten: 19
Geregistreerd: 15-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 09:30

Sporen zijn absoluut mijn standarduitrustig. Doe dit al heel lang, en vind dit prima, en rustiger rijjden. Ook in dezomer, als ik gewon met "gewone" schoenen rijd, heb ik ze om.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:41

ik gebruik ze niet
omdat ik mijn been naar mijn mening niet stil genoeg kan houden.
dus ik rijd met zweep

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:35

Ik heb de mazzel gehad dat ik Jed zelf in heb kunnen rijden en haar heel licht voor het been heb kunnen houden. Sporen zijn bij haar dus echt overbodig.

Gelukkig maar, want ik vind ze ook niet lekker zitten, en rij veel op mijn gympen (ik weet het, FOUT!).

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Vagabondo en 7 bezoekers