Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:40

Ik had laatst iemand horen zeggen dat ze castreren tegen de natuur vind. Het leek me dan ook leuk om een discussie op bokt te starten.

Graag jullie mening. Zeg ook waarom je die mening hebt anders is het zo moeilijk om te discusieren

Nou starten maar!!!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:42

Ja, tegen de natuur.

Maar niet laten dekken, en geïsoleerd de wei op is ook tegen de natuur
Hengsten die door de draad gaan naar een merrie is ook tegen de natuur

Dus voor mij weinig rede niet te castreren

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:43

Natuurlijk is het 'tegen de natuur' maar de ook de wijze van paarden houden en het werken met paarden is 'tegen de natuur'.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:45

@ manie: Ja daar heb je ook weer gelijk in. Met zadel en hoofdstel rijden is eigenlijk ook tegen de natuur.
Wat zou jij doen? Castreren of toch niet.

haffilover

Re: Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:45

Ik ben het helemaal met runningkawa eens!!![i]

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:46

Misschien wel tegen de natuur, maar imo wel de beste optie voor een hengst die anders altijd geisoleerd zal moeten leven en nooit zal mogen dekken.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:46

als je gaat nadenken is het natuurlijk tegen de natuur, in de natuur gebeurd dit natuurlijk niet... maarja, we leven hier niet in de natuur natuurlijk ( )
en zijn weinig hengsten in gevangenschap, vooral onder de gewone "recreatieruiter" zijn er weinig te vinden, dus ook weinig hengsten op pensionstallen en maneges (oid). waar wil je die hengst dan neerzetten? een hengst tussen een stel merries is heel leuk als je van veulens houd natuurlijk. je kunt een hengst wel tussen de ruinen zetten, maar stel dat ie ontsnapt en naar de merries toe gaat? dan zit je met de gebakken peren natuurlijk... vandaar dat er weinig pensionstallingen zijn die hengsten op stal willen hebben...
een hengst alleen zetten is natuurlijk helemaal tegen de natuur, een paard is een kuddedier en is niet gelukkig in zijn eentje, hoe je het ook wend of keert.

om een paard zo natuurlijk mogelijk te kunnen houden in gevangenschap zou je hem denk ik dus toch moeten castreren....

*edit: jeetje, hoevaak kan ik het woord natuur in een tekst verwerken ??

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:50

Leentje1 schreef:
@ manie: Ja daar heb je ook weer gelijk in. Met zadel en hoofdstel rijden is eigenlijk ook tegen de natuur.
Wat zou jij doen? Castreren of toch niet.

Ik heb twee merrie's en twee ruinen. Ik had ze graag hengst gelaten, maar we hebben helaas niet genoeg grond om een echte merrie-wei en een hengsten-wei te maken.
Daar kwam ook nog eens bij dat de mannen de hele dag een beetje verliefd naar de dames staan te kijken, terwijl je er niets mee mogen.
Deze nadelen bij elkaar opgeteld heeft mij doen besluiten je hengsten te laten castreren. Nu staan ze heel gezellig met elkaar in de wei zonder gedoe. Dat is ook wat waard

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:11

@manie: Oké. En ja het is ook niet eerlijk als de hengsten alleen maar mogen kijken. Dat is ook zo zielig

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:14

lijkt mij logisch dat het tegen de natuur gaat
maar goed, anders zit je met honderden extra veulentjes per jaar
en ach.. de ruinen die ik ken hebben nooit laten merken dat ze wat misten

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:17

Ik snap dat ze op maneges hengsten castreren omdat ze dan ook rustiger zijn. En je zet denk ik geen beginners op een hengst (ik zie het al voor me ).

Maar met eigen paarden wat vinden jullie daar van?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:23

Volgens mij al wel duidelijk toch?

De mijne heb ik meteen laten castreren toen ik hem kocht. Beter voor het paard.

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:25

Hoezo beter voor het paard?

Oftoppic: leuke ava

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:33

Natuurlijk is het tegen de natuur in, maar wat voor een leven heeft zo'n hengst, als het geen dekhengst is tenminste? Ik vind het niet zielig dat zo'n hengst niet mag dekken (alsof je mensen die nooit sex hebben zou euh.. "helpen", want anders is het is zo zielig dat ze niet mogen/kunnen ), maar wel zielig als ze om die reden (en wegens bijv. mogelijke agressie tegen andere paarden) alleen moeten staan etc.

Onze fokhengst is dan weer wel zo een die bijna nooit dekt, maar wel gewoon op een manege in normale lessen met kindjes op zijn rug rondhobbelt. Maar hij is gewoon lief . Ruinen zijn wel vaak veel makkelijker, maar uiteindelijk ligt dat toch vooral aan het karakter van het paard! Een hengst kan ook een lieve lobbes zijn, en een ruin kan ook een onhandelbaar monster zijn.

Waar ik dan wel weer totaal niet van gecharmeerd ben is het (te) vroeg castreren. Bijv. als ze net afgespeend zijn ofzo. Mijn persoonlijke mening natuurlijk, ik weet zeker dat er hier mensen zullen komen met argumenten waarom juist wel vroeg te castreren. Maar onze eigen hengstjes worden als we ze zelf opfokken pas met drie jaar gecastreerd. Ik vind dat ze tenminste een "natuurlijke" puberteit verdienen, en dat zulke ruinen er beter uitzien dan vroeg gecastreerde dieren.
Laatst bijgewerkt door Nouska op 05-04-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:37

Hier ben ik het mee eens. Ik vind ook dat hengsten een ''normale'' puberteit moeten hebben. (hebben mensen toch ook).

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:41

De mijne is dus gecastreerd toen hij 2 was. De overweging daarvoor is dat ie toen nog niet door had dat hij hengt was, en dus anders zijn pubertijd alleen zou moeten doormaken, wat me niet optimaal lijkt voor een paard.
Nu kan hij lekker samen puberen met een andere ruin van dezelfde leeftijd.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:55

Twee vind ik niet te vroeg. Het "ergste" deel van zijn puberteit heeft hij dan ook al achter de rug Maar een hengst kan prima met een ruin samen hoor, vooral op zo'n jonge leeftijd. Hoewel elk geval kan verschillen.

edit: wat wou ik ook alweer editten??

Oh ja. Het enige wat ik tegen het mengen van jonge hengsten + merries heb is dat de hengsten de merries gaan lastig vallen. Dus waarom had hij als hengst niet bij een ruin gekund??
Laatst bijgewerkt door Nouska op 05-04-06 16:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Niffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:58

Natuurlijk is castreren niet natuurlijk... maar ja eigenlijk is alles wat wij met paarden doen onnatuurlijk. Als je een paard zo natuurlijk mogelijk wil laten leven moet je niet aan paarden beginnen!!!

Dribbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 15:59

Mee eens + lkkr duidelijk! (positief bedoeld)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:08

Nouska schreef:
Oh ja. Het enige wat ik tegen het mengen van jonge hengsten + merries heb is dat de hengsten de merries gaan lastig vallen. Dus waarom had hij als hengst niet bij een ruin gekund??

Omdat ze op stal geen hengsten wilden, want ze staan ook regelmatig bij de merries in. En op termijn wilde ik hem sowieso laten castreren, dekken zit er voor hem echt niet in, hoe mooi ik hem ook vind

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:09

Niffie schreef:
Natuurlijk is castreren niet natuurlijk... maar ja eigenlijk is alles wat wij met paarden doen onnatuurlijk. Als je een paard zo natuurlijk mogelijk wil laten leven moet je niet aan paarden beginnen!!!

Alles wat we met paarden doen is inderdaad onnatuurlijk, maar toch is het wel een mooi streven om een paard zo natuurlijk mogelijk te laten leven omdat het uiteindelijk beter past bij het welzijn van het paard.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:16

Wendy schreef:
Omdat ze op stal geen hengsten wilden, want ze staan ook regelmatig bij de merries in. En op termijn wilde ik hem sowieso laten castreren, dekken zit er voor hem echt niet in, hoe mooi ik hem ook vind

Ja dan is het logisch natuurlijk . Ik dacht dat hij alleen met een ruin zou lopen.

Niffie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:31

Wendy schreef:
Niffie schreef:

Alles wat we met paarden doen is inderdaad onnatuurlijk, maar toch is het wel een mooi streven om een paard zo natuurlijk mogelijk te laten leven omdat het uiteindelijk beter past bij het welzijn van het paard.

Tuurlijk

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:41

Lekker onnatuurlijk, maar wel beter dan een wei vol veulentjes en een afgepeigerde merrie

Orola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:44

In het wild worden hengsten natuurlijk niet gecastreerd.