help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke86

help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:19

heej mensen
ik heb een vraag over men paardje en ik geloof dat dat hier mag zoniet dan is het nu al te laat ( sorry dan)
ik heb een shetlander en die zit nog best dik in zen vacht en hij begint nu heel licht te verharen ik geen em al bix met lijnzaadolie maar als hij nu niet sneller gaat verharen moet ik em dan scheren want hij begint al best wel erg te schuren en krijgt dus al kale plekken op zen billen en ze hals ook en keel beetje en zo en dat vind ik erg zonde en zielig dus wie kan mij zeggen wat ik het beste kan doen !!! Alvast heel erg bedankt

_Dunja_

Re: help

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:34

Je mag een pony nu niet meer scheren, dan haal je ook de zomervacht weg en heeft je shet geen bescherming en zul je met een deken moeten gaan werken...

Wat je kan doen is lekker borstelen om de haren los te maken.

Er zijn nog heel veel paarden en pony's die de zomervacht nog niet doorzetten, komt vanzelf...

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:50

Zo'n poetshandschoen helpt goed en een shredder een honden borstel, een soort zweetmes met tandjes eraan. Gewoon elke dag even goed de tijd nemen

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 10:34

doe ik heel erg bedankt maar er zijn NU dus wel mensen die het doen heb hier @ bokt al 1 gezien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:15

Er zijn inderdaad mensen die hun paard dus nu nog scheren.
Vaak omdat hun paarden zo extreem laat door hun vacht heen komen dat ze pas als de zomer voorbij is van hun vacht af zijn.
Soms moeten deze paarden op de keuring voorgebracht worden en dan is een dun vachtje natuurlijk ook een pre!

Mijn advies aan jou,
Gewoon iedere dag lekker borstelen, dan komt die vacht er van zelf af!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:38

Inderdaad, de vacht komt echt wel los, vaak is het dan s'nacht nog gewoon koud en waait het veel zoals de laatste tijd, dan duurt het gewoon wat langer, dat is gewoon natuurlijk

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 11:40

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:46

Mijn oudste die schuurde altijd tot bloedens toe, die was verder ook gewoon gezond en mankeerde niks, wassen wil vaak ook wel helpen, vaak krijgen ze jeuk door het verharen maar ook door opgedroogd zweet en andere viezigheid in de vacht en met borstelen krijg je er neit alles uit

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:35

klopt en die van mij is ook al zover aan et schuren dat et gaat bloeden maar zou ik hem nu wel kunnen wassen met dit weer of moet er na het wassen een deken over heen en lekker droogstappen en zo ?? want ik wil wel dat het jeuken ophoud ik heb al genoeg shampoo's gekocht om hem te wassen en als ik hem moet wassen en als er dan een deken op moet wat voor deken kan ik dan het beste doen een zweetdeken ?? of zo want daar heb k niet zoveel verstand van ( karoliena heel erg bedankt voor je hulp)

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:48

Wij hebben ook verschillende shetlanders ook met jeuk (sommige) die met jeuk voeren we sinds dit jaar cavalor strucomix original bij, en ze jeuken bijna niet meer. Als ik daar ben ga ik altijd de ergst verharende pony's plukken of poetsen. De ene is al bijna klaar met verharen en de ander begint nog maar net, dat is heel verschillend.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 04-04-06 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 12:53

hartstikke mooi gah zo naar de stad dus ga ik dat ook wel kopen heel erg bedankt hier kan ik tenminste wat meej!!! X

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:55

oja en kijk heb eventueel even na op ongedierte als luizen. 2 bij ons hebben dat nu ook, en dat geeft natuurlijk erg veel jeuk!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:57

Als je ze na het wassen in het zand laat rollen zijn ze al bijna weer droog, en anders haal je zo'n plaid bij zeeman of zo en leg je dat evne op om te drogen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:57

ja idd doe ik ook meestal

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:02

Mijn paard schuurt ook altijd heel erg, zaten allemaal schilvertjes en losse huid stukken enzo van het schuren. Omdat het te koud is/was voor wassen heb ik er baby olie op gesmeert. werkt perfect! schuren was over. Je kan het proberen. Ze krijgt altijd een droge huid tijdens het verharen en daar kreeg ze jeuk van. Tea Tree shampoo werkt ook goed.

Nienke86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:05

ok dat is mooi die shampoo heb ik wel naja ik ga maar de stad en ik zal wel weer ff wat dingen in slaan super bedankt voor de helpende reacties (K)

lind_fura

Re: help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 11:04

wat bij onze paarden wel goed helpt is een koeikam, zo'n ijzeren ding met karteltjes.
en anders moet je naar een paardendrogist bij jou in de buurt gaan en vragen naar een soort van haren mes, die haalt heel goed de wat loszittende haren weg, als het helpt voor een ijslander die moeilijk uit zijn haar komt helpt t vast ook voor een shet

gr