mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn76

mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 08:34

...zal wel een lang verhaal worden maar moet het ff kwijt!!! ....een paar weken geleden begon mn ouwe dim niet lekker te lopen van achter..leek wel stijf in de heupjes, DA opgebeld en langs laten komen...die dacht dat het uit zn rug kwam...nou dan schrik je best wel, hij had buigproeven gedaan maar dimmeke loop nog als een kievit....advies was, 2 weekjes longeren en dan kijken of het beter gaat....maar het zat me niet lekker, ondertussen al naar mn hoefsmid geweest, gevraagd of de ijzers er wel goed onder lagen..ik had mn twijfels...maar goed, ze vertelde dat er niets aan de hand was!..oke..ik dus ik geloven..Gelukkig was mn vriendin de DA beter en die heeft dus afgelopen Maandag nog naar dimmeke gekeken, want longeren werd gewoon niets en heb ik gelukkig achteraf niet doorgezet....Maar goed, zij dacht rechtsvoorkreupel en daardoor heel zn lijf stijf....advies: naar de kliniek, is een oudje en dat kan alles zijn.....

Dus wij hop de volgende dag naar Visdonk, de pakjes drinken en de boterhammetjes mee...ben zwanger, dus barst in een no time van de honger en bij Visdonk kan het lang duren...dimmeke lekker gepoets, moet natuurlijk niet zo zijn dat het er eentje is die uit het rek is getrokken...dimmeke goedgehumeurd..zag de trailer en vloog erin!

wij aangekomen en ik zag daar meneer van Nassau die ik nog ken van mn andere paardje..en vroeg hem of die nog lang aanwezig was want ik twijfelde aan het beslag van dim....en daar kwam het schokkende woord...DIT IS BAGGER..het zou je maar gezegd worden...ondertussen wisten wij wel waarom het ventje het zo zwaar had...maar we waren er tcoh dus gelijk laten onderzoeken en foto's gemaakt van zn voorbenen..en hij heeft gewoon nog een stel benen van een jonge god..buigproeven doen hem niets..hij draaft zo weg zonder een klein mispasje..alleen door het beslag en met name rechtsvoor..liep die zo...De kritiek was niet mis over het beslag, verschrikkelijk gewoon..twee linkerachterijzers, alles weggesneden wat die hoef maar enige stevigheid geeft ....voor zat het ijzer er scheeft op, helemaal schuin gezet, scheef ijzer, te kleine ijzers...ga zo maar door...en ik kon wel door de grond zakken..wat voelde ik me dom zeg...en nadat die opnieuw beslagen was..ja!, toen kon ik het verschil wel zien...maar wat voel ik me dom, vooral ook omdat ik niet naar mn eigen twijfels en gevoel heb geluisterd...

Maar nu komt het mooie nog, ik de hoefsmid erop aangesproken, nouw daar werd nog geen eens naar geluisterd!!..ze wuifde het gewoon weg..en ach ze had toch voldoende klanten !!!..ben zo boos op haar....dat je nog geen eens de fantsoen heb om naar een klant van je te luisteren....

Gelukkig gaat het nu gelijk beter met dimmeke...en over 10 weken rijden wij gewoon weer naar Roosendaal, niemand anders meer aan mn knol..

sorry voor het lange verhaal hoor..maar moest het ff kwijt...dan wil je het beste voor je paardje, ze heeft gewoon haar opleiding gehad!!..Ik ben zo zuinig op die ouwe....en dan dit...kan er gewoon niet bij

jootje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:39

wat stom van die smit zeg! Ik kan het me helemaal voorstellen dat je het even kwijt wou!

Ben blij dat hij nu weer goed loopt! en ik zou ook gewoon naar rozendaal gaan hoor! daar weet je tenminste zeker dat het goed gebeurd!

Groetjes jolien

Kobus17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:42

Gelukkig heb je naar je eigen gevoel geluisterd en gehandeld, maar idd een hoefsmid die niet voor je argumenten openstaat , snel weg doen.
Ben al 22 jr een trouwe klant bij van nassau, geen ander die aan mijn paard komt.

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:47

Ik dacht ook een goeie smit te hebben maar die heeft mijn paard vernageld, weken van erge pijn en kreupel tot gevolg. Koste me 500 euro veearts kosten om mijn paard weer op te lappen, die smit weet er inmiddels van maar wuifde het weg. Hij schijnt een goeie smit te zijn zeggen ze maar ik heb het gehad met hem, het is zo moeilijk om er achter te komen of iemand inderdaad een goeie smit is?

Snovje

Re: mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:54

Dat heb ik ook...wie is nu een goed hoefsmid......
Daarnaast heb ik betere ervaringen met natuurlijk bekappen dan traditioneel, maar dat is weer iets anders en een ander topic voor...

Misschien een idee om hiero de namen neer te zetten van deze hoefsmeden die ´slecht´zijn zeg maar.... Weten we in ieder geval dat we onze paarden daar niet onder handen mogen laten nemen......

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:55

er zou een zwarte lijst bijgehouden moeten worden over dit soort praktijken.......

Vernagelen kan gebeuren, het blijft immers mensen werk...... maar als smid zijnde moet je dan wel je verantwoordlijkheid nemen

marleen_usar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 08:59

Hij was vernageld maar de smit zij hij kan gewoon op de zachte bodem en dan gaat het over,maar hij had meteen behandeld moeten worden en dat wist ik niet. Dat had alle leed voorkomen, maar toen ik vroeg is er iets wat de hoeven sneller doet groeien? Toen zij de smit nee dat is er niet pokon voor paarden voeten is er nog niet. Terwijl er wel een suplement is voor de groei van de voeten, die smit was zo klungelig bezig echt niet normaal meer.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 09:02

dat vroeg ik me dus ook af...wanneer weet je dat je een goede smid heb??...Daar wist meneer van Nassau ook geen antwoord op, opleidingen zeggen gewoon niets, diploma's schijn je ook bij de zegeltjes te krijgen.

Meneer van Nassau had zelfs voorgesteld dat ze een dagje mee mocht lopen, nu zeg ik je!...dat zou je toch meteen doen!..maar nee hoor, haar ego is daar veel te groot voor....

Jasmijn76

Re: mn ventje gewoon kreupel door de smid!!(update)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 07:40

..we zijn nu een weekje verder met dimmeke en gelukkig gaat het al veel beter, we hebben alleen buiten gestapt met hem...(zo erg vond die dat niet )..en gisteren weer in de bak geprobeerd te rijden en tuurlijk hij was wel stijfjes in zn lijf maar voor de rest voelde hij erg goed aan..en zin dat ie er in had!!!...wauw..kon nog ff niet zn ontspanning vinden maar dat komt morgen wel weer en dan gaan we weer eens kijken of we het betsie lekker over zn rug kunnen laten lopen...nu was het alleen maar hard en stijfjes...maar ach, je bent jong en je wil wat

wil nog wel even vertellen dat een vriendin van mij haar paard ook is nagekeken door de mensen in Roosendaal, zij kwamen met precies hetzelfde verhaal!...over de ijzers en haar nonchalante gedrag..het boeit haar echt niets..Dus aub in godsnaam, kijk uit met welke hoefsmid je neemt en wil je meer info..gooi er een pm tegenaan!!

Ik ben iig erg gelukkig dat ie ouwe van me er weer tegenaan kan...is ook zo'n leker ding he!!!

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:34

Ik ben ook nog op zoek naar een goede hoefsmit.
De laatste die ik had heeft Sun veel te kort gekapt,eindresultaat een kreupele pony.
Je hoort best wel veel klachten over het bekappen.
Is er dan geen informatiepunt waar je deze klacht kan neerleggen?
Ik bedoel nu zijn wij degene die voor de kosten opdraaien als de hoefsmit een fout maakt terwijl hij er in principe een verzekering voor zou moeten hebben.
Mijn man is vrachtwagenchauffeur en die behoort netjes de spullen aan de loods af te leveren maar als ie per ongeluk tegen het dok aanrijd moet ie toch ook betalen.

ikke17

Re: mn ventje gewoon kreupel door de smid!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:36

Jaja, het is wat met die hoefsmeden. Zo heb ik een keer gehad dat de hoefsmid gewoon in de straal had gesneden. Met gevolg dat ik een half jaar niet heb kunnen trainen. Elke dag hoef kon ontsmetten en tapen.

Sommige smeden zijn gewoon lompe boeren...

Hopen dat je paardje gauw weer goed loopt!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 08:43

Meetje22 schreef:
Ik ben ook nog op zoek naar een goede hoefsmit.
De laatste die ik had heeft Sun veel te kort gekapt,eindresultaat een kreupele pony.
Je hoort best wel veel klachten over het bekappen.
Is er dan geen informatiepunt waar je deze klacht kan neerleggen?
Ik bedoel nu zijn wij degene die voor de kosten opdraaien als de hoefsmit een fout maakt terwijl hij er in principe een verzekering voor zou moeten hebben.
Mijn man is vrachtwagenchauffeur en die behoort netjes de spullen aan de loods af te leveren maar als ie per ongeluk tegen het dok aanrijd moet ie toch ook betalen.

daar hadden wij het dus gisteren over...Mn vriendin heeft precies hetzelfde verhaal ..is aflopen dinsdag dan naar roosendaal gegaan..ook foto's laten maken etc. zij is verzekerd voor dit alles...maar gaat de verzekering dit dan verhalen op de verzekering van de hoefsmid??....daar zaten wij dus eigenlijk ook over te dubben..Misschien een verzekeringsexper in de buurt ???

iig mn vriendin heeft dus gisteren een gesprek met haar(HS) gehad..en zij is blind voor elk kritiek maar van Nassau opbellen doet ze ook niet ..maar goed, lang verhaal kort te maken....ze krijgt dus geen cent terug, terwijl ze nog een redelijke eis had, alleen de laatste keer van het beslaan geld terug..en vooral geen excuus!!..belachelijk gewoon

sorry hoor..maar het zit me nogal hoog!

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:54

Ja dat ze je zo weg wuiven is misschien nog wel het ergste.
Iedereen weet dat een mens fouten kan maken en dat is ook niet zo heel erg maar laat ze dan in ieder geval welk hun excuses aanbieden en je helpen te zoeken naar een passende oplossing.
Wat is het nou voor een probleem om iemand zijn gelijk te geven,door te erkennen dat je een fout hebt gemaakt en desnoods gratis een paar speciale ijzers eronder te zetten.
Is alleen maar goed voor je naam zodat mensen weten dat als je een fout maakt je em ook recht zet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:57

Idd, heel veel hoefsmeden staan niet open voor kritiek van een ander, ze kunnen heel veel van elkaar leren.

Mi_Amore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:03

Mijn allereerste hoefsmid heeft men paard kreupel geslagen door ook verkeerd beslagen te hebben. En hij had mij €40 aangereken voor vanvoor beslaan en bekappen en vanachter nix terwijl ik duidelijk gezegd had overal bekappen, vanvoor beslaan. (ik heb hem een tweede keer moeten laten terugkomen omdat ie niet eens beslaan had)

Mijn tweede hoefsmid heeft met zijn hamer op m'n paard haar rug geklopt. Gevolg: anderhalve maand niet rijden wegens een gigantische bult op der rug...

Mijn derde hoefsmid leek zijn werk goed gedaan te hebben... Deze was iets duurder. Tot ik Amore haar voetjes vroeg... Aan de onderkant was niet veel gebeurd... Deze stonden nog vol met groeven van de slijt... En heeft me ook weer €60 gekost...

Iemand goede hoefsmid in de buurt van beveren-waas / melsele / zwijndrecht

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:05

chipieke schreef:
Mijn allereerste hoefsmid heeft men paard kreupel geslagen door ook verkeerd beslagen te hebben. En hij had mij €40 aangereken voor vanvoor beslaan en bekappen en vanachter nix terwijl ik duidelijk gezegd had overal bekappen, vanvoor beslaan. (ik heb hem een tweede keer moeten laten terugkomen omdat ie niet eens beslaan had)

Mijn tweede hoefsmid heeft met zijn hamer op m'n paard haar rug geklopt. Gevolg: anderhalve maand niet rijden wegens een gigantische bult op der rug...

Mijn derde hoefsmid leek zijn werk goed gedaan te hebben... Deze was iets duurder. Tot ik Amore haar voetjes vroeg... Aan de onderkant was niet veel gebeurd... Deze stonden nog vol met groeven van de slijt... En heeft me ook weer €60 gekost...

Hemeltje lief zeg.
Zoek jij ze uit ofzo.
Nee zonder gein,dit is helemaal belachelijk en vooral dat je paard een klap met een hamer krijgt.
Zoiets bedenk je toch niet.
Ik hoop ook voor jou dat nu een keer een goede vind.
Moet haast wel want zo te lezen heb jij alle slechte al gehad.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:07

Ik heb net een mod. gevraagd of ze geen lijst kunnen maken van hoefsmeden die goed te boek staan, kan begrijpen dat je geen namen hier kan gaan neerzetten om alles en iedereen zwart te maken...Maar een lijst met goede hoefsmeden en dan kunnen mensen pm naar degene die die hoefsmid erop heb gezet, ervaring uitwissel..mij leekt het wel een idee..maar goed, kan net zo hard onmogelijk zijn..ben benieuwd!

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:09

chipieke schreef:

dat is toch verschrikkelijk!..waarom wordt zo iemand hoefsmid?..om je paard een knal te geven!...ook allemaal van die enge verhalen....pffff, ben je zelf zo goed voor je paard...

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:10

Ik vind het wel een goed plan.
De benen en hoeven van een paard zijn ongeveer wel het allerbelangrijkste.
Op deze maniet kan er veel leed en ongemak bespaart kunnen worden.
Ik denk dat veel mensen iets aan die lijst zouden kunnen hebben.
Ben idd ook benieuwd of het mag.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 09:13

Cassidy schreef:
Idd, heel veel hoefsmeden staan niet open voor kritiek van een ander, ze kunnen heel veel van elkaar leren.

..dat snap je toch niet, als iemand mij verteld dat ik van Marlies van Baalen kan les krijgen dan hol ik toch ook gelijk naar haar toe!..met iemand meekijken die al zolang meedraaid...ik wordt er altijd beter van..ook als is het misschien niet mijn manier...leren is nooit verkeerd en iemands anders werkmethode aankijken is alleen maar goed.....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:24

Meetje22 schreef:
Ik vind het wel een goed plan.
De benen en hoeven van een paard zijn ongeveer wel het allerbelangrijkste.
Op deze maniet kan er veel leed en ongemak bespaart kunnen worden.
Ik denk dat veel mensen iets aan die lijst zouden kunnen hebben.
Ben idd ook benieuwd of het mag.

heb ondertussen bericht terug gehad en ze gingen in overleg!..als ik wat weet horen jullie het wel!!!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:28

Ook ik ken het, ik had een goede smid maar ging verhuizen, dus noodgedwongen een andere smid. Ik was er al niet kapot van, dus ik hem erop aangesproken.

Nou ja hij zag wat ik bedoelde en zou de volgende keer er beter op letten. (dat ik dat moet zeggen dacht ik nog )

Ondertussen stond mijn merrie te koop en had ik haar verkocht. Wij 150 km rijden voor de keuring door de DA van de nieuwe eigenaar, mijn merrie was net opnieuw beslagen. Op de harde volte ging ze bijna op haar gezicht. Dus wij met de merrie terug naar huis. Janken natuurlijk, het dier had nog nooit wat mankeerd. Thuis gekomen ik meteen een afspraak gemaakt met de DA voor onderzoek en foto's... Wat blijkt, de hoefsmid had, ook duidelijk op de foto's te zien, de hele hoefzool vern**kt !!!!

Met speciaal beslag door een goede smid wat het binnen 6 weken gelukkig weer oke !!!

Ik heb uiteraard de smid erop aangesproken, maar ook hij wilde niet weten wat er fout gegaan was. Ondertussen had hij mijn ruin voor de eerste keer beslagen, de ijzers lagen er ook schots en scheef onder..... Hij gaf mijn paard daar de schuld van

Mijn huidige smid is een hele fijne man. Ook hij maakt natuurlijk wel eens een foutje, of ik zie iets wat ik liever niet zou zien, maar hij is wel zo eerlijk het te bekijken vanuit mijn oogpunt, het te beargumenteren en aan te passen....

Smeden is ook wel een heel moeilijk vak. Je hebt allemaal met particulieren te maken en je zit aan hun grootste trots, áls er dan iets mis gaat ben je meteen de boeman.. Nog maar te zwijgen over de kennis die alle particulieren als potentieel hoefsmid hebben en alles beter weten..... Maar goed, het is en blijft ook mensenwerk, een foutje mag voor komen, zoals vernagelen, maar een zool wegveilen of kappen en het niet eens erkennen gaat in mijn ogen echt te ver..

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:07

een goede smid houd z'n klanten te vrede en de paarden lopend.

gr hoefsmid melvin

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:26

Ja das duidelijk Melvin, maar wij particulieren zijn geen hoefsmeden en niet iedereen heeft er echt kijk op. Vaak kunnen echte problemen vroegtijdig voorkomen worden, als je het tenminste ziet. Maar heb je de kennis of ervaring niet dan kan je het niet onderscheppen....

Ik vindt dat een goede smid er ook voor moet zorgen dat de klant weet hoe het paard op zijn voeten dient te staan en uitleg geeft over waarom bepaalde correcties ed juist wel of niet noodzakelijk zijn.

Domootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 11:30

wij hebben ook een hoefsmid op de manege die doet ook de manege paarden en die slaat ook die ijzers scheef of na een paar dagen dat ze er gewoon van af valle. en hij is ook helemaal niet vriendelijk hij geef ze ook een klap met een tang als ze niet stilstaan.
ik had een paard die had wat aan zijn benen en rug dus die moest echt om de vier weken. en dan maakte je een afspraak maar dan was die na 2 maanden nog niet gedaan . met gevolg dat me paard echt op 3 benen liep. later ben ik ook naar een ander gegaan. en nou als ik me ouwe hoefsmid zie kijkt hij altijd naar mijn paard zijn hoeven en loop altijd te mopperen dat het er niet uit ziet; hij kan et gewoon niet hebben als je bij hem over stapt naar een ander..

nou bij mij gaat het er omdat ze netjes op tijd gedaan word en dat ze goed loopt en geen pijn meer heeft en bij mijn nieuwe hoefsmid heb ik echt niks te klage:D