Brief aan ministerie mbt verpichte invoering ruiterbewijs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Brief aan ministerie mbt verpichte invoering ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:42

Een artikel in de krant schoot mij in het verkeerde keelgat. Dus ik heb maar eens een briefje geschreven. De lobby van de SRR is relatief groot, maar die van een aantal prive ruiters die de moeite nemen te reageren ook.

Geachte heer/mevrouw,

Met enig afgrijzen heb ik kennis genomen van de kennelijk succesvolle lobby van de stichting recreatieruiters (SRR) in haar nimmer aflatende poging het ruiterbewijs (een interessante melkkoe voor deze club) landelijk door te voeren.

Al zolang ik beschik over paarden (en dat is een jaar of dertig) is deze club bezig dat bewijs in te voeren. Daarvoor zetten zij dure (en in mijn optiek slechte) cursussen op, waar je in een weekend je ruiterbewijs kunt halen. Dat ruiterbewijs is gekoppeld aan een verplichte wa-verzekering. Een wa-verzekering waar ik al over beschik. Dat ruiterbewijs kost jaarlijks geld, het moet verlengd worden. En je mag rijden in die paar gebieden die alleen met ruiterbewijs toegankelijk zijn (een klein stukje Veluwe bijvoorbeeld).

De invoering van dit ruiterbewijs is altijd ernstig belemmerd door de ruiters, die er weinig voor voelen een slechte cursus te doen en jaarlijkse overbodige kosten te maken voor bijvoorbeeld die WA-verzekering (die vrijwel iedereen heeft). De schade die een paard veroorzaakt valt immers gewoon onder de wa als het particulieren betreft.

Helaas heeft de SRR wederom een nieuwe ingang gevonden via het CBR: een verplicht ruiterexamen.

Ach nu ben ik best bereid eenmalig te laten zien dat ik mijn paard buiten ook onder controle heb en de verkeersregels beheers. Maar het zegt niets. Als ik vandaag op een oude verkeersmakke knol examen doe, zegt dat niets over het relatief jonge net bereden paard waar ik morgen mee naar buiten ga. Kortom: een niet door een examen of een cursusje af te dekken risico. Want bij zulke dingen gaat het om ervaring, inzicht, gevoel voor het dier e.d. Leer je niet in een weekend. Dat leer je alleen door heel veel kilometers te paard maken.

Kortom: ik ben niet van plan om mij het ruiterbewijs van de SRR aan te laten smeren. Als dat werkelijk doorgevoerd wordt dan rij ik als grensruiter mijn paard wel even naar Duitsland. En mocht ik toch in Nederland willen rijden, dan ben ik over het geheel genomen een stuk sneller weg dan de controle (als die al afdoende georganiseerd zou zijn). En anders neem ik de boete wel voor lief. Altijd nog een stuk goedkoper dan een extra verplichte wa-verzekering.

Ik hoop in ieder geval van harte dat jullie ministerie dit slecht uitvoerbare plan, dat vooral de kas van de SRR spekt, nog eens in heroverweging willen nemen.

Met vriendelijke groet,

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:43

Boheme

Re: Brief aan ministerie mbt verpichte invoering ruiterbewij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:46

Ik vind het goed van je dat je dit doet, mocht je hantekeningen nodig hebben de mijne heb je al.
Ben het helemaal met je eens, en vind het ook larie.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 23:47

Het meest handige is als mensen een mailtje achterlaten bij het ministerie. Een mailbombardement levert meer op als een handtekeningenactie.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:02

Ze zouden er bij het CBR eens beter aan doen, de toekomstige auto- en vrachtwagenrijders eens een cursusje te laten doen en daarover examen afnemen, hoe gedraagt men zich als men geconfronteerd wordt met ruiters en/of koetsen met paarden, of paarden transporten (trailers etc.) onderweg. Ik denk dat het aso gedrag van de meeste chauffeurs die langs scheuren, hard toeteren, de vrachtwagens hun druklucht extra aflaten of bijna je trailer binnen rijden van achteren daarbij nog eens hun hele kerstboom aan groot licht laten knipperen.

Tenslotte behoren paarden net als fietsers tot de weggebruikers en het langzame verkeer.

Maar ook een ruiterbewijs beschut namelijk wandelaars in natuurgebieden (als daar het paardrijden al niet verboden is) voor aso ruiters, die als idioten over voetpaden galopperen en de mensen ondersteboven rijden.

Dan waag ik me aan de stelling, als de cursussen al zo slecht zijn, want dat zijn ze, wat kun je dan van het CBR verwachten die motorvoertuigen examens afnemen.

Overigens Anya, je moet wel uitkijken met over de grens paardrijden. Daar zijn net als in Nederland bepaald gebieden wara je een soort ruiterbewijs voor moet hebben om daar te mogen rijden. Bovendien moeten de paarden hier een extra WA verzekering hebben. De particuliere WA verzekeirng zoals we die in Nederland kennen geldt niet voor huisdieren, dus ook niet voor honden, die zijn ook apart WA verzekerd.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:42

Ik ben het helemaal met je eens. Wat een onzin. Ze verzinnen iedere keer weer van die domme dingen, als ze nou eens wat doen aan al die lui die je gewoon keihard voorbij scheuren of je paard voor de lol proberen op te jagen. Wij wonen in een heel klein dorp (Kootwijk) en we hebben al een paar keer meegemaakt dat mensen (vooral jongeren) voor de lol achter je rijden, extra gas gaan geven en toeteren om je paard op te jagen, en dan hebben ze de grootste lol als je paard erop reageerd wat die van ons dan ook meestal wel doen (ik zat toen een keer op m'n jonge paard, was haar 2de keer buiten dus was echt heel kwaad, maar mijn paard was de enigste die er niet op reageerde daar mag die bestuurder echt blij mee zijn het had echt slecht af kunnen lopen) Als ze daar nou eens een cursus voor verzinnen dan gebeuren er vast veel minder ongelukken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:10

Haha idd belachelijk, ze bedenken steeds meer dingen waar je geld voor moet dokken.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:19

What's next?
Fietsrijbewijs? Skeelerbrevet? Wandeldiploma? Afbeelding

Ik kan het niet serieus nemen Afbeelding

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:01

Gedaan.... ik kan me hier helemaal in vinden

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:02

Ja hoor, ik zet mijn handtekening wel als je die nodig hebt!! Van de zotte!

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:06

Gewoonweg belachelijk dat iederen het moet. Leer de automobilisten etc eens normaal rijden, zou al een hoop schelen.
En alle manegeruiters dan? mogen die dan ook niet meer buitenrijden? Moeten die ook een wa-verzekering afsluiten als ze buiten willen rijden?

Hier dus nog eentj die het niet serieus kan nemen... En ik heb ook een mail gestuurd en ben niet van plan ooit een ruiterbewijs-examen te doen... zijn ze helemaal geflipt...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:26

Klinklare onzin dat ruiterbewijs. Ik heb hem in een grijs verleden ooit eens gehaald zonder cursus te volgen. Ik kwam op een aftandse ponyclub in Rotterdam, kreeg een pony onder mijn kont, moest wat vragen beantwoorden van een oude meneer, een half uurtje rijden en een klein theorie-examen afleggen. In een uurtje had ik mijn ruiterbewijs, terwijl we niet eens over de weg geweest zijn en ook geen sprongetje gemaakt had. Wie zegt dat ik mijn paard dan ook onder controle heb.....
Dikke onzin dus.
Als er een gedegen opleiding achter zit heb ik er nog niet eens zo'n bezwaar tegen, maar dat is nu nog niet zo.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:05

Ik denk dat mensen die de moeite willen nemen om het ruiterbewijs/koetsiersbewijs te halen toch net een tandje meer weten en intresse hebben dan mensen die nog nooit een paard van dichtbij hebben gezien die er zo mee door Amsterdam denkten te kunnen sturen.
Wat ik indertijd begrepen heb over het koetsiersbewijs is dat wanneer je op bepaalsde stukken gaat rijden (die vroeger werden gesloopt door ruiters en menners) je een nummer krijgt die gekoppelt wordt aan je koetsiersbewijs, mocht er dan schade ontstaan zal deze kunnen worden verhaalt.
Het probleem is niet de WA-verzekering maar het verzuimen om melding te maken van de schade... en er wordt veel schade gemaakt door beginners ed.

Net als het autorijbewijs krijg je ook als menner/ruiter ervaring door te doen, het is handig als je weet waar je mee bezig bent.
Als ik zie op de menvereniging dat er mensen zijn die niet weten hoe je een paard fatsoenlijk in en uitspant maar die wel over straat gaan met die inspanning krijg ik de griezels als daar kinderen bij op de koets zitten....

Ik verwacht ook dat de leken door die invoering van het ruiter/koetsiersbewijs geweerd worden en het kan voorkomen dat mijn WA premie extra omhoog kan gaan omdat wij hier paardrijden/mennen.
ik ga er ook vanuit dat bepaalde voorwaarden aangepast zullen worden en dat bijv. iemand die Z rijdt (noem maar even een dwars straat) het ruiterbewijs gewoon krijgt zonder examen te hoeven doen.

maw vind ik zo'n brief volkomen onzinnig en voor die paar euro per jaar wat de verlenging kost ga ik me niet druk zitten maken

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:09

ik kan het email vragenformulier niet aanklikken?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:15

wanneer dit 'geweldige' plan doorgezet zal worden, vind ik het niet meer dan terecht om in het theorie examen voor automobilisten en voor het brommercertificaat een onderdeel hoe om te gaan met paarden en ruiters op de weg.... denk dat er meer ongelukken ontstaan door het idiote gedrag van automobilisten en scooterjongens, dan door het gedrag van van ruiters, wat niet weg neemt dat een 'goede' ruiter ook absoluut de verkeersregels in acht moet nmen.

@TS: ik vind het een nette en zéér duidelijke brief!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:32

Anya schreef:
Kortom: ik ben niet van plan om mij het ruiterbewijs van de SRR aan te laten smeren.
Als dat werkelijk doorgevoerd wordt dan rij ik als grensruiter mijn paard wel even naar Duitsland.
En mocht ik toch in Nederland willen rijden, dan ben ik over het geheel genomen een stuk sneller weg dan de controle (als die al afdoende georganiseerd zou zijn). En anders neem ik de boete wel voor lief. Altijd nog een stuk goedkoper dan een extra verplichte wa-verzekering.

Ben alleen bang dat je dan ook net zo verplicht bent om met een ruiterbewijs te rijden als in Nederland, omdat je nederlander bent
Of ze iedereen controleren, denk het niet.
Niet bij verkeerslicht staat een politieagent om te kijken of er echt niemand door rood rijdt....
en in de 10 jaar dat ik mijn autorijbewijs heb ben ik nog niet 1 X gecontroleerd op dat ding.... echter als ik brokken maak zonder rijbweijs dan betaalt mijn verzekering niet uit en maakt het niet uit wie schuld is.
en dat risico loop je dan ook als je zonder ruiterbewijs in Duitsland gaat rijden indien het in Nederland een plicht word....

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:15

Alane schreef:
ik ga er ook vanuit dat bepaalde voorwaarden aangepast zullen worden en dat bijv. iemand die Z rijdt (noem maar even een dwars straat) het ruiterbewijs gewoon krijgt zonder examen te hoeven doen.

Dus een Z-ruiter die nooit de bak uit komt, zou dan wel het ruiterbewijs moeten krijgen.
Dat lijkt me dan weer niks... voor iedereen dezelfde voorwaarden lijkt me wel een uitgangspunt.

Zoals destijds gebeurde bij het brommercertificaat dat mensen die voor een bepaalde datum waren geboren het ding kregen zonder examen was m.i. ook een slechte maatregel. Wat zegt dat papiertje dan nog?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:20

Wat zegt dat papiertje nu?
Die 50 cm springen waar de meeste nog van in hun broek poepen en het dressuur nivo lager dan klasse B

Maar kunnen we de discussie of het nuttig is of niet beter hier: viewtopic.php?f=11&t=554640&hilit= voeren?

Dit is geloof ik meer om protest te mailen (wat ik overigens gedaan heb)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:39

Heel graag. Ik heb het niet gestart als discussietopic. Er zijn altijd voor- en tegenstanders van een dergelijk idee. Maar als plek voor de tegenstanders om info te vinden hun stem te laten horen.

De tweede kamerfracties (email-adressen kun je bij onderstaande link vinden).

http://www.tweedekamer.nl/leden_commiss ... /index.jsp

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:46

Goede brief hoor, zeer duidelijk! Ik ben het er alleen wel mee eens dat rijden in het buitenland misschien ook niet helemaal werkt.

BertinaBvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:48

Ik vind het een hele nette brief

Zelf ben ik niet zo goed in het schrijven van brieven

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 11:51

Loesjuh schreef:
Goede brief hoor, zeer duidelijk! Ik ben het er alleen wel mee eens dat rijden in het buitenland misschien ook niet helemaal werkt.

Nou even dan.. In mijn geval werkt het. Als grensruiter heb ik mijn paard enige jaren in Duitsland gehad. Omdat ik zelf in Nederland woon, en ik toestemming heb gevraagd bij mijn verzekering. Ben ik verzekerd en hoef ik niet te voldoen aan de duitse verzekeringsvoorwaarden. Ik ben verzekerd binnen 30 km van over grens.

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:58

ik vind dat je brief erg netjes is zo!

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:17

Anya schreef:
Nou even dan.. In mijn geval werkt het. Als grensruiter heb ik mijn paard enige jaren in Duitsland gehad. Omdat ik zelf in Nederland woon, en ik toestemming heb gevraagd bij mijn verzekering. Ben ik verzekerd en hoef ik niet te voldoen aan de duitse verzekeringsvoorwaarden. Ik ben verzekerd binnen 30 km van over grens.

Dat kan omdat een ruiterbewijs in Nederland nog niet verplicht is/was toen jij die toestemming gevraagd hebt, je kunt ervanuit gaan dat die toestemming ingetrokken wordt als de wetten veranderen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:20

Wendy schreef:
Alane schreef:

Dus een Z-ruiter die nooit de bak uit komt, zou dan wel het ruiterbewijs moeten krijgen.
Dat lijkt me dan weer niks... voor iedereen dezelfde voorwaarden lijkt me wel een uitgangspunt.

Zoals destijds gebeurde bij het brommercertificaat dat mensen die voor een bepaalde datum waren geboren het ding kregen zonder examen was m.i. ook een slechte maatregel. Wat zegt dat papiertje dan nog?

Schijnbaar genoeg...
Denk dat jezelf behoorlijk was gaan steigeren als je al 2 jaar op een brommer rond toert en plotsklaps dat niet meer mag omdat je een brommerrijbewijs moet halen, en dan denk ik vooral aan mensen die afhankelijk zijn van hun bromfiets om bijv. op hun werk te komen ed.