complete artikelen:
http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html
http://www.thehorseshoof.com/success_Houston2.html
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
germie schreef:Maar ik zie paarden nog geen barrages met springen in de hogere klassen lopen zonder ijzers. OP een zandbodem zijn ijzers niet nodig, maar als je op wat vochtige kleigrond moet springen ben ik toch bang dat ijzers wel noodzakelijk zijn. Ik heb nog geen bokkers gezien die ijzerloos in de wat hogere klassen springen (M/Z of hoger).
B en L ijzerloos zal denk ik nog wel gaan. B springen heb ik wel gedaan zonder ijzers, ook op vochtige bodems.
germie schreef:Maar ik zie paarden nog geen barrages met springen in de hogere klassen lopen zonder ijzers. OP een zandbodem zijn ijzers niet nodig, maar als je op wat vochtige kleigrond moet springen ben ik toch bang dat ijzers wel noodzakelijk zijn. Ik heb nog geen bokkers gezien die ijzerloos in de wat hogere klassen springen (M/Z of hoger).
B en L ijzerloos zal denk ik nog wel gaan. B springen heb ik wel gedaan zonder ijzers, ook op vochtige bodems.
Toydoll schreef:Echt super goed!germie schreef:Maar ik zie paarden nog geen barrages met springen in de hogere klassen lopen zonder ijzers. OP een zandbodem zijn ijzers niet nodig, maar als je op wat vochtige kleigrond moet springen ben ik toch bang dat ijzers wel noodzakelijk zijn. Ik heb nog geen bokkers gezien die ijzerloos in de wat hogere klassen springen (M/Z of hoger).
Er is wel iemand die Z springt ijzerloos, ook op nat gras/klei...
Ik weet zo gauw even niet hoe ze heette, maar ze is er zeker wel.
Ik vindt dat als de bodem werkelijk zo slecht is dat er helemaal niet gesprongen moet worden, ijzers met kalkoenen zijn heel slecht voor de pezen, dus als je dat móet gebruiken zou het eigenlijk afgelast moeten worden... En er zijn tegenwoordig ook hoefschoenen waarin je kalkoenen kan draaien, dus zou dat een betere oplossing zijn, dan hoeft het paard niet de hele dag op ijzers te staan.
Iig spring ik met mijn paard wel op natte klei grond, maar nog geen hele parcoursen (gaan wel volgend jaar proberen), alleen verschillende 'natuurlijke' hindernissen in het bos.
Citaat:Maar het lijkt mij wel dat de hoeven erg snel slijten als je op het asfalt rijd, zeker bij paarden die normaal met ijzers lopen.
Anouar15 schreef:Citaat:Maar het lijkt mij wel dat de hoeven erg snel slijten als je op het asfalt rijd, zeker bij paarden die normaal met ijzers lopen.
En dat is nou juist de kloe (noem je dat zo?)
Hoe meer de hoeven slijten, hoe harder ze gaan groeien als je ze op de juiste manier bekapt (traditioneel of natuurlijk)