Bereden politie van Houston bitloos en ijzerloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Bereden politie van Houston bitloos en ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 12:53

JoT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:00

Mooi verhaal van die politieagent (eerste link). Goed dat paarden die zulk zwaar werk verrichten het blijkbaar wel trekken zonder ijzers. Meestal hoor je verhalen dat het in eerste instantie vrij moeilijk gaat, maar blijkbaar hebben zij dat ondervangen met die hoefschoenen?

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 13:02

de hoefschoenen worden alleen voor de overgangsperiode gebruikt, daarna niet meer!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:28

Wat goed!
Het zijn toch mensen die een voorbeeld zijn, helemaal super dat die hun paarden nu ijzer- en bitloos hebben, hopen dat het mensen aan spreekt

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:32

Vet goed zeg
Indd hopen dat meer mensen dit gaan doen, ook in Nederland

Arwennn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:48

Ooh wat gaaf! Dat vind ik nou echt super goed
hopen dat meer het gaan doen idd
Supers

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:39

Hopelijk gaat de nederlandse politie ook snel over op dit systeem

zometeen hobbelt anky ook ijzerloos rond en op een touwhalstertje met een boomloos dressuurzadel hahaha *utopia*

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:23

Anky

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:42

Alleen mag Anky niet bitloos op wedstrijden verschijnen. Het is in de hogere dressuur zelfs verplicht om op stang en trens te verschijnen.

Het is bij mijn paard ook de bedoeling dat ze straks weer ijzerloos loopt. Het bit en het zadel met boom (net nieuw, vanmorgen gehaald ) houden we wel aan. Een keertje bitloos zou ik best willen proberen (heb zelfs wel eens aan een halstertje gesprongen). Maar boomloos en springen is niet de beste combinatie.

Maar ik zie paarden nog geen barrages met springen in de hogere klassen lopen zonder ijzers. OP een zandbodem zijn ijzers niet nodig, maar als je op wat vochtige kleigrond moet springen ben ik toch bang dat ijzers wel noodzakelijk zijn. Ik heb nog geen bokkers gezien die ijzerloos in de wat hogere klassen springen (M/Z of hoger).
B en L ijzerloos zal denk ik nog wel gaan. B springen heb ik wel gedaan zonder ijzers, ook op vochtige bodems.

Jillyken

Re: Bereden politie van Houston bitloos en ijzerloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:17

Supergoed, kunnen ze hier wel eens een voorbeeld aan nemen

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:23

Leuk! Ziet er een stuk vriendelijker uit!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:06

Echt super goed!

germie schreef:
Maar ik zie paarden nog geen barrages met springen in de hogere klassen lopen zonder ijzers. OP een zandbodem zijn ijzers niet nodig, maar als je op wat vochtige kleigrond moet springen ben ik toch bang dat ijzers wel noodzakelijk zijn. Ik heb nog geen bokkers gezien die ijzerloos in de wat hogere klassen springen (M/Z of hoger).
B en L ijzerloos zal denk ik nog wel gaan. B springen heb ik wel gedaan zonder ijzers, ook op vochtige bodems.

Er is wel iemand die Z springt ijzerloos, ook op nat gras/klei...
Ik weet zo gauw even niet hoe ze heette, maar ze is er zeker wel.

Ik vindt dat als de bodem werkelijk zo slecht is dat er helemaal niet gesprongen moet worden, ijzers met kalkoenen zijn heel slecht voor de pezen, dus als je dat móet gebruiken zou het eigenlijk afgelast moeten worden... En er zijn tegenwoordig ook hoefschoenen waarin je kalkoenen kan draaien, dus zou dat een betere oplossing zijn, dan hoeft het paard niet de hele dag op ijzers te staan.

Iig spring ik met mijn paard wel op natte klei grond, maar nog geen hele parcoursen (gaan wel volgend jaar proberen), alleen verschillende 'natuurlijke' hindernissen in het bos.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 17:29

germie schreef:

Misschien moet je deze pagina maar eens lezen.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/voorbeelden.htm
Dressuur Z2 en Olympisch niveau, Endurance klasse III, Springen ZZ en draverijen...
Geen hoog niveau kunnen halen zonder ijzers

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:54

germie schreef:

Volgens mij sprong ReddyTobias met haar E-pony zonder ijzers, in het Z bij de paarden.
Ikzelf heb zonder ijzers gesprongen in het M, nooit problemen mee gehad met dat paard. Ik denk echter wel dat dat afhankelijk is van het paard. Mijn paard loopt nu ook zonder ijzers, daar wordt ook mee gesprongen, en ik verwacht niet dat hij ze nog nodig zal hebben. Hij loopt heel zeker, struikelt of glijdt eigenlijk nooit, ook niet op ( nat) gras.
Maar ik heb ook paarden gereden waarmee ik dat nooit zou doen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:49

ik heb die foto's eerder gezien ja... leuk

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:50

Als het paard zonder schoenen kan waarom niet? Ik heb altijd geleerd dat ijzers alleen onder moeten als een paard problemen heeft aan de hoeven of ivm wedstrijden. Zonder bit vind ik trouwens ook een goed initiatief!

pandabeertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 11:24

Toydoll schreef:
Echt super goed!

germie schreef:

Ik vindt dat als de bodem werkelijk zo slecht is dat er helemaal niet gesprongen moet worden, ijzers met kalkoenen zijn heel slecht voor de pezen, dus als je dat móet gebruiken zou het eigenlijk afgelast moeten worden... En er zijn tegenwoordig ook hoefschoenen waarin je kalkoenen kan draaien, dus zou dat een betere oplossing zijn, dan hoeft het paard niet de hele dag op ijzers te staan.

Iig spring ik met mijn paard wel op natte klei grond, maar nog geen hele parcoursen (gaan wel volgend jaar proberen), alleen verschillende 'natuurlijke' hindernissen in het bos.

Zelfs in de B zou ik nog niet ijzerloos springen op een gras bodem.
Dit is echt levensgevaarlijk voor zowel je paard als jezelf.

Ik ben met dressuur al diverse keren met paard en al onderuit gegaan op gras omdat ik geen ijzers had op dat moment.

Je moet er toch niet aan denken dat je zonder ijzers gaat springen en vervolgens je paard zijn benen breekt door een valpartij.
Het arme paard kan er niks aan doen en die is dan de dupe.

Veiligheid gaat voorop dan maar ijzers in het zomerseizoen.

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:39

[/quote]

Zelfs in de B zou ik nog niet ijzerloos springen op een gras bodem.
Dit is echt levensgevaarlijk voor zowel je paard als jezelf.

Ik ben met dressuur al diverse keren met paard en al onderuit gegaan op gras omdat ik geen ijzers had op dat moment.

Je moet er toch niet aan denken dat je zonder ijzers gaat springen en vervolgens je paard zijn benen breekt door een valpartij.
Het arme paard kan er niks aan doen en die is dan de dupe.

Veiligheid gaat voorop dan maar ijzers in het zomerseizoen.
[/quote]

Het is echt ongelooflijk, heb je het verhaal wat bij de foto's hoort wel gelezen?
Deze mensen doen hun werk op paarden met blote voeten, dat betekent dat ze elke denkbare voorkomende beweging veilig met hun paard moeten kunnen uitvoeren.
Verder zijn er links gegeven naar sites waar verslagen van mensen op staan die vele malen meer van hun paard vragen dan jij en je meent nog steeds te moeten zeggen dat b springen met ijzers op gras veiliger is dan op blote voeten. Dat je met dressuur onderuit bent gegaan....... Er is een olympisch kampioen dressuur geweest met een paard op blote voetjes. Haar paard moet op elke bodem kunnen lopen...... Kortom, ik zou me nu toch echt eens gaan inlezen![/quote]

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 14:42

Ik ben absoluut niet anti-ijzers maar het is toch echt een feit dat je zonder ijzers meer grip hebt op nat gras dan met ijzers.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:23

iedereen zo zijn eigen ervaringen.

Over het algemeen lopen paarden die rondom op ijzer staan en stiften in hebben een stuk lekkerder dan degene die bijvoorbeeld achter geen ijzers hebben. Die lopen vaak minder zeker over de bodem.
Het regend nu eenmaal weleens hier.

Als je goede punten wilt halen op wedstrijden dan zou ik toch voor ijzers met stiften gaan omdat je paard dan toch minder snel gaat glijden en zelfverzekerder loopt.

Mijn eigen paar heeft toen ie wedstijden liep alleen in het buitenseizoen op ijzers gestaan vanwege de mogelijkheid om met stiften te rijden. momenteel staat ie al 5 jaar zonder ijzers met super goede hoeven.

Ik heb het topic gelezen

Bloodvoets is op verharde weg juist goed voor de grip. Met ijzers heb je toch snel glijpartijen op asvalt. Wel is het oppassen voor slijtage, brokkels en scheuren, maar met een goede verzorging en goede voeding moet dat wel gaan

Hoefschoen heb ik geen ervaring mee, maar lijkt me wel oke als het paard er geen hinder van ondervind.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 15:29

Idd, op gras (maar ook op asfalt etc.) heb je veel meer grip zonder dan met ijzers. Maar met hoge hindernissen weet ik het niet of je dan meer of minder grip hebt.

Echt beter zeg! Lekker voor die paarden zo bitloos. Maar het lijkt mij wel dat de hoeven erg snel slijten als je op het asfalt rijd, zeker bij paarden die normaal met ijzers lopen. Hopen dat ze het in Nederland ook doen, lijkt me veel lekkerder voor paard en ruiter. Vroeg me laatst eigenlijk af waarom je in Nederland geen politiepaarden ziet in endurance of western outfit? Dat tuig is helemaal gebouwd op langeafstandsritten dus is ook comfortabeler dan een VZH-zadel ofzo. Zou iig wel veel cooler uitzien vind ik ! Dus, weet iemand waarom ze altijd engels tuig hebben?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:46

Citaat:
Maar het lijkt mij wel dat de hoeven erg snel slijten als je op het asfalt rijd, zeker bij paarden die normaal met ijzers lopen.

En dat is nou juist de kloe (noem je dat zo?)
Hoe meer de hoeven slijten, hoe harder ze gaan groeien als je ze op de juiste manier bekapt (traditioneel of natuurlijk)

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:43

Wat leuk dat de politie in Houston bit en ijzerloos is gaan rijden. Kan de Nederlandse politie een goed voorbeeld aan nemen.

Iriis_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:40

Oww leuk !:D

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:05

Anouar15 schreef:
Citaat:
Maar het lijkt mij wel dat de hoeven erg snel slijten als je op het asfalt rijd, zeker bij paarden die normaal met ijzers lopen.

En dat is nou juist de kloe (noem je dat zo?)
Hoe meer de hoeven slijten, hoe harder ze gaan groeien als je ze op de juiste manier bekapt (traditioneel of natuurlijk)

Maar hoe lang zou een paard er over doen om echt zoals deze paarden vele uren over de weg te kunnen zonder schoenen of ijzers?