Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:18

Hoi,
Soms denk ik wel eens dat de dressuur maar oneerlijk verdeeld is.
Persoonlijk denk ik dat je zonder goed paard of pony niet ver komt, al ben je nog zo goed. Daarbij denk ik dat het ook veel uitmaakt of je een beetje in de paardenwereld zit.

Het demotiveerd soms best wel. Hebben jullie dat ook niet?
Hoe hoger je komt: Je rijdt vaak tegen het geld van een ander.
Natuurlijk is talent, doorzettingsvermogen en fantatisme ook heel belangrijk, maar zonder geld en een goed paard/pony kom je niet ver.
Wat denken jullie?

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:22

tja ,
Al heb je veel tallent in de wielersport met je stadsfiets ga je ook de tour de france niet winnen ...
Het is idd een jury sport en je moet je paard mee hebben maar koop je een redelijk jong paard ( met wel goede gangen ) en als jij dan toch goed bent kun je hem ook al tot een redelijk niveau rijden ..
Maar idd je hebt gelijk maar dat heb je bij redelijk was sporten denk ik

gr lynn

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:23

Dressuur blijft een jurysport, en jurysporten zijn per definitie niet eerlijk. Dus ook als je een goed paard onder je hebt wat niet helemaal naar de smaak is van de jury, zul je het nog niet ver schoppen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:27

Cocochanel,
* Al ben je nog zo goed met golfen, met een kromme club kun je niet goed slaan
* Al ben je nog zo goed in hardlopen, op pumps win je geen wedstrijd
* Al ben je nog zo sterk, een olifant til je niet op

Tja, en al ben je nog zo goed, met een slecht paard ben je nergens.

Maar is dat nou oneerlijk, of is dat gewoon logisch????

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 15:29

Dressuur is idd een jurysport, je kunt er nooit van op aan. En vriendjespolitiek zie ik dan ook nog...helaas.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:30

Toch hoor ik daar (zonder dat ik jou daar mee bedoel want ik ken je niet!) VOORAL slechte ruiters over klagen. Is hetzelfde gemuts als dat je met een fjord ofzo gediscrimineerd wordt.

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:40

oh ja nog een ding
wees blij in Nederland is dressuur geen jury sport in vergelijking met belgie ( in de lrv toch ) daar Moet je winnen anders mag je niet overgaan dus als je nu 4 , 2 , 5 , 3 gereden hebt je mag niet over !! en het kan dan soms afhangen van 1 punt ( ik spreek uit ervaring ) en dat is dan pas demotiverend

loveSaros

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:42

Het is gewoon een jurysport, iedere jury wil iets anders zien.

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:44

Citaat:
Dressuur is idd een jurysport, je kunt er nooit van op aan. En vriendjespolitiek zie ik dan ook nog...helaas.

Da's toch met alle sporten waarbij je door een jury wordt beoordeeld zo? Kunstrijden, schoonzwemmen, turnen, noem maar op!

Je moet gewoon zorgen dat je duidelijk de beste bent, dan kunnen ze niet om je heen!

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:45

Sonja schreef:
Toch hoor ik daar (zonder dat ik jou daar mee bedoel want ik ken je niet!) VOORAL slechte ruiters over klagen. Is hetzelfde gemuts als dat je met een fjord ofzo gediscrimineerd wordt.

Ben ik het absoluut niet mee eens!! Je kan nog zo'n goed ruiter zijn met een paard dat absoluut niet heeft zal je lager gejureerd worden als dat je op een paard rijd waar de vonken zo ongeveer vanaf springen.
Ik heb het zelf meegemaakt, ik heb als ruiter eens 2 paarden gereden op wedstrijd voor iemand anders, het ene paard had niets maar ik zetten een goede proef neer, geen foute en het zag er netjes en ontspannen uit.
Het 2e paard had die wow factor, zelfde proef en verder ook geen foute en ook dat zag er netjes en ontspannen uit.
Toen het jury raport van beide proeven, 1e paard 155 punten, 2e paard 174 punten.
Later heb ik de video opnamens samen met de eigenaar van het eerste paard naast elkaar gelegt en vergleken, er was bijna geen verschil tussen de proeven(de 2e proef zag er zelf op video slechter uit als de eerste!)
En toch een punten verschil van bijna 20!!

En wat betreft de koudbloed paarden die gediscrimneerd worden ook dit is helaas nog steeds de werkelijkheid.
Er zijn gewoon nog steeds juryleden die vinden dat een koudbloed niet tussen de witte hekjes thuis hoort!

Ach jurysporten bijven wat dat betreft vaag, het is maar net wat een jury wil zien.
Dat is ook precies de reden waarom ze het jureren willen gaan aanpakken, bv. in het kunstschaaten worden de juryleden geselecteerd op een bepaald onderdeel, ze voeren de punten in in een computer en de computer berekent het gemiddelde, minus het laagste en het hoogste cijver.
De juryleden weten dus niet welk cijver er wordt weggelaten en zodoende moeten ze jureren op de manier hoe het gereden word.
Want gebeurt het te vaak dat een jurylid erg laag zit of erg hoog dan word er door de bond een babeltje gemaakt met het jurylid!!

EDIT TYPO
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 27-02-06 15:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 15:51

Een jurybeoordeling is een mening. Er zullen heus jury's zijn die niet van koudbloeden houden en die al snel wat minder punten geven. Net als dat er jury's zijn die niet van schimmels houden, die niet van te zware ruiters houden, die niet van pony's tussen de paarden houden, noem maar op. Is allemaal waar en het kan je ook best een paar punten schelen. Maar ik ben er van overtuigd dat als je netjes rijdt, iedereen leuke punten kan halen en eerste kan worden. Misschien zal het de één wat gemakkelijker afgaan dan de ander, maar sommige mensen schuiven het wel heel gemakkelijk op de jury. "Ja, die houdt nu eenmaal niet van ...... (vul maar in)".

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:01

aafje87 schreef:
Sonja schreef:

Ben ik het absoluut niet mee eens!! Je kan nog zo'n goed ruiter zijn met een paard dat absoluut niet heeft zal je lager gejureerd worden als dat je op een paard rijd waar de vonken zo ongeveer vanaf springen.

** Dat is toch logisch!!! Dressuur gaat om een prestatie SAMEN met je paard en dan geldt exact hetzelfde als in een mensen-team: de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Al rij je nog zo netjes als ruiter zijnde, als je paard niet kan strekken zal je nooit een 8 krijgen voor de uitgestrekte draf.
Oftewel: Al kan je nog zo goed fietsen, op een opoefiets win je de Tour de France niet.

Ik heb het zelf meegemaakt, ik heb als ruiter eens 2 paarden gereden op wedstrijd voor iemand anders, het ene paard had niets maar ik zetten een goede proef neer, geen foute en het zag er netjes en ontspannen uit.
Het 2e paard had die wow factor, zelfde proef en verder ook geen foute en ook dat zag er netjes en ontspannen uit.
Toen het jury raport van beide proeven, 1e paard 155 punten, 2e paard 174 punten.
Later heb ik de video opnamens samen met de eigenaar van het eerste paard naast elkaar gelegt en vergleken, er was bijna geen verschil tussen de proeven(de 2e proef zag er zelf op video slechter uit als de eerste!)
En toch een punten verschil van bijna 20!!

** Dressuur is voor een deel toch ook show, het totaalplaatje telt wel degelijk mee. Waarschijnlijk heeft de jury in dat "WOW-paard" toch bijvoorbeeld wat meer schwung gezien.

En wat betreft de koudbloed paarden die gediscrimneerd worden ook dit is helaas nog steeds de werkelijkheid.
Er zijn gewoon nog steeds juryleden die vinden dat een koudbloed niet tussen de witte hekjes thuis hoort!

** Toch grappig dat ik met mijn Fjord zo lekker scoor dan

Ach jurysporten bijven wat dat betreft vaag, het is maar net wat een jury wil zien.

** Dat zal ALTIJD de pest van een jurysport blijven. Het een spreekt je als mens gewoon meer aan dan t ander en de een kan daar ook beter mee overweg dan de ander. Maar als je alle verhalen op Bokt moet geloven dan worden alle Fjorden, alle schimmels, alle bonte, alle Haflingers etc etc gediscrimineerd
Het meest eerlijke is meerdere jury's en dan de hoogste en de laagste weg laten vallen. Maar dan wordt jullie sport toch echt onbetaalbaar....

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 16:04

Aafje87, ben het met je eens!

Dat het komt dat de 'slechte' ruiters klagen en de 'goede' niet komt doordat de beste ruiters vaak ook goede paarden hebben ( en ook goed kunnen rijden natuurlijk) en dus ook vaak bovenaan staan. Wat willen zij dan klagen?

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:26

Dat is waar, maar waarom klagen de "slechte" ruiters dan? Als je een "slechte" ruiter bent en je hebt een "slecht" paard, dan moet je toch niet klagen als je geen hoge punten haalt? Het lijkt me niet meer dan logisch dat je dan niet wint?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:27

Wat ik bedoel met die opmerking, is dat het vaak ruiters zijn waarvan ik inderdaad tijdens of na de proef denk "Oeh dat zou mijn keuze niet zijn om zo op wedstrijd te gaan". En als die dan hun punten niet verdienen, ligt het aan de jury....

Is natuurlijk wel heel prettig voor jezelf om zoiets immer buiten jezelf te plaatsen en het altijd aan een ander te laten liggen maar je moet er voor de gein eens naar kijken: het zijn echt vaak combinaties die keer op keer 'gediscrimineerd' worden. En dan zijn ALLE jury's bv fjordenhaters. Yeah right

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:33

Precies! Wij zijn het helemaal met elkaar eens Sonja!

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:54

Sonja schreef:

Tja, daar heb ik mijn voormalig stalgenote niet veel over gehoord, die haalde met haar Fjord toch regelmatig (lees vrijwel elke wedstrijd) winstpunten binnen. Niet alleen in de B, maar ook in de L1 en L2, ze is nu bezig in de M1. Misschien heeft het toch ook wel wat te maken met de kwaliteit van rijden en trainen? }>

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:05

Ja een jurysport is niet altijd even eerlijk, maar hier is gewoon weg níets aan te doen. Als je hier niet tegen kan: Ga springen, een balk is een balk, dat is vrij simpel.
En dat je een goed paard moet hebben om te winnen ben ik het niet echt mee eens. Hoe vaak zie je niet dat een simpele haflinger een luxe en dure warmbloed eruit rijdt??
Als jij goed kan rijden en goede begeleiding hebt, kun je het met (bijna) elk paard ver schoppen.

SplashIsLief

Re: Paardensport ( dresuur ) oneerlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:19

Ik ben het gedeeltelijk met je eens!! Het is vaak erg oneerlijk, maar ook met een 'goedkoop' niet dressuurgefokt paardje kan je verder komen. Het vergt alleen heel veel van jezelf en van je paard!! En tja het is of je dat ervoor over hebt Heb het zelf met mijn dravertje gezien, het kost veel energie, geduld en tijd. Soms is het moeilijk om door te zetten, maar des te mooier het is als je wat bereikt

Feria

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 18:29

het is een jury sport en ik moet ook leren mij daarover te zetten, maar ik denk als je echt talent hebt en goed rijd, kan je evenveel berijken met een paard dat je zelf hebt opgeleid. Dus dat vind ik geen goed argument
Ik heb een ZZ paard, en rijd zelf 0 niveau, omdat ik nog maar net wedstrijden start, en dan hoor je ook vaak " met zo een paard kan ik dat ook", terwijl ik ook heel hard mijn best moet doen en proper rijden! En het is idd waar dat mijn paard soms een van de enige is die een goede aanleuning heeft, maar je moet ook kunnen rijden om die aanleuning te houden. Ik ben zelf aan het werken op een betre aanleuning, omdat ie toch niet zo goed was. Maw moesten er andere met mijn paard rijden zou ie misschien lang niet zo goed lopen. Zelf met een beter paard, je moet kunnen beter rijden om het betere eruit te rijden. (als je nog volgt )

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:31

Wat ik wel eens vervelend vind is dat mijn dochter de pony blits schoon heeft, geen spotje smerig, alles keurig op de plaats, alle knotjes even dik/hoog en evenredig en dan een 7 krijgt voor de verzorging en een ander een 8 die 1 grote plukkerige manenbos heeft, niets gepoetst of schoon.... geef die dan ook een 7.
Voor de rest als je een goede proef neerzet zul je ook je punten krijgen, en zeker is het een jurysport en de ene jury zal ook best wel z'n voorkeur hebben, maar ik op Salinero zal nooit geen winstpunt rijden

van het weekend ook een beetje sneu voor dochter (niet de schuld van de jury) mijn dochter moet 8 winstpunten hebben in de dressuur voor ze mag springen, afgelopen weekend mocht ze 2 preoven rijden en ze moet nog 3 winstpunten, heb haar beloofd dat wanneer ze 2 winstpunten rijdt ze mag springen...

eerste proef 155 punten...
2e proef 155 punten (met 2 punten aftrek ze hoorde de voorlezer niet goed en twijfelde en reed daardoor dus een stukje verkeerd)
ik heb haar nog nooit zo sip zien kijken

remie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:34

Dat klopt, ik loop er zelf nu ook enorm tegen aan. Het is balen, maar het is niet alleen in de dresuur zo hoor, in de springsport en tuigpaarden wereld is het precies zo..

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:24

Helaas is het wel waar. Ik heb een keer 2 paarden gestart. Beiden waren zusjes, maar het ene paard was enorm groot, 1.80, heeft altijd al wat overvulde benen gehad (is verder op foto's en klinisch volledig goedgekeurd). Het andere paard was wat kleiner (1.70), maar eleganter. Er zat bij mij ook iets van 20 punten verschil in. Het onderdeel verzorging deed de das om: een 8 voor het kleinste paard, en een 6 voor het grootste paard. En dat terwijl ik beide paarden netjes gevlochten had, verder werd hetzelfde zadel+ hoofdstel gebruikt en zat ik er als ruiter met dezelfde kleding op.
Ik kon het niet laten om dit na te vragen bij de jury.
Oh zegt die jury: 'dat ene paard is niet mooi genoeg voor de dressuur en daarom een 6'. Oh zeg ik direct, verzorging heeft niets met het exterieur van een paard te maken. 'Jawel'zegt die jury, want 'X rijdt op een shire en dat is ook geen gezicht'. Die ruiter werd met naam en toenaam genoemd.
Maar het kwam er op neer (ook al had ik het proevenboekje in de hand) dat het grootste paard niet mooi genoeg was en dat het daarom geen winstpunt verdiende (155 punten). Verder werd er ook nog even bij verteld dat eerst de punten geteld waren en toen pas een punt voor verzorging.
Maar gelukkig zijn er ook juryleden die gewoon eerlijk jureren. Als ik daar bij reed met dat grote paard, dan kwamen de winstpunten ook gewoon.

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 20:29

CocoChanel schreef:

Vriendjespolitiek.. Bah, word hier in onze regio echt vreselijk veel gedaan. Bij de pony`s hebben wij 2 jongens die ontzettend rijk zijn, en een vader met een hoop connecties. Raad eens wie er wint.. Zelfs in het B springen kunnen ze het niet laten om hem opeens 10 stijlpunten erbij te geven!
En ik vind dat in de dressuur je een hoge status moet hebben om te winnen. Als je niet bekend bent, win je ook minder snel.

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-06 20:34

Germie, slaat idd nergens op!! Stom toch?

Topsylover, ben het helemaal met je eens..lijkt wel of je gewoon connecties móet hebben af en toe. Natuurlijk zijn er uitzonderingen