Problemen met opzadelen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-02 21:13

napoleon schreef:
Sorry hoor, wil niemand beledigen, in een hoek drukken of what so ever! Vertel gewoon wat wij op stal hebben meegemaakt, btw: 1 paard loopt gewoon nog wedstrijden hoor! dus je kan het zo negatief mogelijk interpreteren als jezelf wil!

Je beledigt me verder niet hoor. Ik voelde me ook niet aangevallen ofzo hoor. Misschien kwam dat wel een beetje zo over, maar dat was niet de bedoeling. Wat ik gewoon bedoelde dat ik niet van iets ergs meteen wil uitgaan.

Pmarena, bedankt voor je reactie. Maar als ik buiten de stal ga opzadelen probeert ze me echt helemaal tegen de muur te drukken. Binnen kan dat niet, omdat ze dan niet kan pletten.

Ze wordt nu echt met de dag gemener met opzadelen. Maar vandaag zag ik dus ook een plekje van de singel. Niet groot. Hooguit de grote van een 10 eurocent muntje ( *LOL* ). Maar daar was ze met de hand helemaal niet gevoelig op. Heb vandaag nog een aantal keer mijn trui op d'r rug gelegd, maar dan kijkt ze niet eens op. Ik houd dat plekje van de singel wel even heel goed in de gaten. Ik hoop maar dat dat dan datgene is, waarom ze zo boos doet.

Vandaag ging het rijden trouwens wel super goed. Eigelijk gaat alles steeds beter alleen het zadel niet. Ze is echt ontzettend lief en knuffelig, behalve met het zadel. Daar wordt ze echt gemeen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:38

Ik begrijp niet dat het zadel nu helemaal goed ligt als je er een gelpad onder hebt. Als een zadel wordt aangemeten dan ligt het goed en dan moet je er juist niets onder doen.

Verder kan Once gewoon slechte herinneringen hebben aan het zadel. Misschien is het nu wel goed, maar heeft het lang pijn gedaan.

Je geeft aan dat het erger is geworden nadat je haar hebt gekocht. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met jouw gedrag. Misschien ben jij toch iets makkelijker voor haar dan de vorige persoon die haar zadelde.

Ik vind de tip van Pmarena erg goed. Elke keer een gaatje dan weer wat anders.

En toch blijven dit soort dingen vaak een signaal dat er iets mis is of dat er iets mis is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 13:42

Het kan soms echt een raadsel zijn waarom een paard zo reageert op zadelen. Je denkt al snel dat er iets gebeurd is ooit waardoor het paard zo doet. Ik heb zelf ook een paard met een pesthekel aan zadelen, met hem is er dus nog nooit iets gebeurd wat niet klopte. Het enige wat ik kan bedenken is dat er ooit een keer iets omviel waar ie van schrok terwijl ik net een gaatje aansingelde, iets anders kan ik echt niet verzinnen. Hij is nog nooit onbeschoft gezadeld of aangesingeld. Hij heeft gewoon een moeilijk karakter en de schurft aan opzadelen en dat laat ie dus zien. Met het opleggen van het zadel doet ie van alles, oren plat, boos kijken, tandenknarsen, buurman treiteren, enzovoort. Ooit heeft ie me gebeten, maar dat was eens maar nooit weer. Verder doet ie niks en dat is maar goed ook.
Nou heb ik alles al geprobeerd, boos worden, aardig doen,gerust stellen de hele mikmak. Nu is het zo dat als hij kwaad wil kijken, dat ie dat maar moet doen zolang ie maar van mij afblijft. Mijn paard heeft wel problemen met de singel, die doen we eerst los en steeds een gaatje aansingelen (net als Desiree). Dat doe ik al jaren zo en ik zou eigenlijk niet weten wat er nu zou gebeuren als ik wat sneller ben met de singel, maar ik zie het nut niet om het uit te proberen. Longeersingel is al lang geen probleem meer trouwens.
Dus, dat je een gevoelig paard hebt, daar doe je niks aan. Het enige wat je m uit moet leggen is dat ie van jou afblijft. Niet bijten, niet trappen, niet pletten enzovoort. Dat ie zuur wil kijken moet ie zelf weten, maar hij hoeft het niet op jou af te reageren.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:09

Het komt mij heeel erg bekend voor.
Ik heb een tijdje de oude pony van een vriendin op stal gehad.
Die had echt een enorme hekel aan zadelen, bij de eigenaar voor die vriendin al.
Die vorige eigenaar heeft kampioenschappen gereden enz. enz. Dat paardje heeft echt een cariere gehad.
Maar altijd en eeuwig die zadeldwang.
Dus net als met Once, heel super met rijden, maar met zadelen een gemenerik!

Ze is er achter gekomen, dat die pony vroeger eens een zadel opkreeg, waarin een spijker zat of zoiets, die met de punt naar beneden onder het zadel uitstak. En dus echt in zijn rug boorde. Verdrietig Er is toen ook gewoon nog mee gereden, ze kwamen er pas achter toen ze afzadelde...
Sindsdien heeft hij een gruwlijke hekel aan zadelen, en dat is heel logisch.

Paarden hebben een supergeheugen, dus wie weet wat voor ervaring jouw paardje heeft gehad, voor je haar kende...
Die pony was trouwens al 22 jaar, altijd met geduld behandeld, maar ze hebben het er nooit uitgekregen. Gewoon 'vrede'mee gehad.

Als ik 'm zadelde, deed ik dat heel rustig. Praatte lief op hem in, en aaide hem ondertussen. Legde het zadel heel zachtjes neer, en singelde nog niet meteen aan. Bleef dan even bij zijn hoofd staan, aaide hem, en gaf hem een snoepje. Beloonde hem als het ware.
Dan pakte ik de singel, en deed die op een v/d eerste gaatjes, heel losjes dus.
Dan meenemen naar de bak, weer ff aansingelen, rondje lopen, en verder aansingelen.

Gewoon veel geduld en begrip opbrengen, dan leer je er beiden mee omgaan. Ook omdat Once nog jong is, kan je het waarschijnlijk laten verdwijnen, maar heb geduld! Knipoog

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 21:28

Mijn paard vindt opzadelen ook niet zo leuk. Ik zet haar ook latijd vast zodat ze niet kan bijten. Maar als ze bijt ofzo, dan krijgt ze wel een mep op haar neus.
Ik ben gewoon heel rustig met opzadelen. Ga de stal in met het zadel. Friemel een beetje bij haar schoft, dat vindt ze fijn. En dan leg ik het er op. Ze kan dan wel wat draaien, maar dan doe ik net of ik nix merk en gaat het vanzelf over.
En heel voorzichtig, gaatje voor gaatje aansingelen. En ik laat haar dan lekker ff naar buiten kijken, dan heeft ze hier geen aand8 voor.
Ik blijf iig altijd rustig. Schijnheilig

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

zadelwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 20:55

waarschijnlijk heeft jou pony zadelwang.
zadelwang gaat nooit meer over.
meestal komt het door een slechte herrinering aan het zadelmak maken.
soms helpt het om je pony lopend op te zadelen want dan is je pony met andere dingen bezig.
ik hoop dat dit wertkt veel succes

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-02 22:15

Okee, ik ben met mijn instructeur tot een conclusie gekomen. Waarschijnlijk heeft ze last van de singel. Die schuurt nl iets en ze had er wat plekjes van. Dat kan de reden zijn dat ze het niet fijn vindt. Morgen gaan we kijken voor een singelbontje.
Maar toen was er nog dat ze nu elke keer moeilijker wordt met opzadelen. Dat komt omdat ik te lief voor d'r was. Omdat zij zo ontzettend vervelend doet, wordt ik steeds voorzichtiger en accepteer ik meer van haar vervelende gedrag, waardoor ze steeds maar vervelender wordt, omdat ze weet dat ik haar niet straf. Vandaag deed mijn instructeur het opzadelen. Hij zette gewoon een flink boze stem op als ze zo vervelend werd en wanneer ze begon te pletten kreeg ze gewoon een knietje. Nog had ze wel d'r oren in d'r nek, maar deed ze niet gemeen meer naar ons. Ik moet dus een oplossing hebben voor de schuurplekjes en daar ga ik nu dus wat aan doen, maar ik moet ook duidelijk maken dat Once niet gemeen mag worden. Ben benieuwd hoe het morgen gaat! Lachen

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 10:01

Je probleem klinkt erg bekend we hebben ook een pony, spica die doet dat ook. Ze zeggen dat ze dominant is en dat je haar de baas moet zijn en ik moet zeggen als ik het negeer gaat het al veel beter. Ik zet haar ook redelijk kort. (nooit op stal dat vertrouw ik niet alhoewel ze nooit slaat ze draait en bijt alleen)

Ik zet haar vast voor de stal ga haar poetsen dan doet ze ook al lastig maar ik gebruik mijn stem als ze dreigt met bijten en dan bedenkt ze zich.
Daarna leg ik het zadle erop ik singel nog niet aan. Dan doe ik het hoofdstel in en doe de singel op het eerste gaatje.
Dan neem ik haar mee naar het midden van het deel friemel lekker aan haar oren zodat ze met haar hoofd zakt en zich "overgeeft"en dan singel ik haar aan met de teugel zo in mijn hand dat ze van me af kijkt en dan singel ik zacht aan. Ze is echt een paard die wil dat je de tijd voor haar neemt als ik haar snel snel wil opzadelen omdat ik haast heb dan gaat ze overal tegen in.(als ze lelijk doet straf ik haar alleen met mijn stem en als het goed gaat krigt ze een handje bix)

Misschien kun je je paard eens aan de andere kant aansingelen om haar in de war te brengen of als je altijd eerst het hoofdstel indoet en dat het zadel nu eerst het zadel en dan het hoofdstel. doe je de peeskappen altijd als laatste doe ze dan nu eens als eerste. zo maak je het iets nieuws en misschien ervaart ze dan ook andere dingen.

succes en laat eens horen hoe het afloopt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 19:56

ik zet mijn paarden tijdens het opzadelen altijd aan 2 kanten vast. Max vond het zadelen ook niet zo prettig. Daar heb ik nu iets op gevonden. Ik leg eerst het zadel er los op, geef daarna iets lekkers en ga even iets anders doen (bandageren of zo). Dan doe ik de singel los vast en geef direct daarna iets lekkers. Weer even iets anders doen. De singel iets vaster en meteen daarna iets lekkers. Dan eerst even longeren (stappen). Dan pas aansingelen, meteen gevolgd door iets lekkers. Bij het opstappen maak ik nu gebruik van een krukje zodat ik niet aan het zadel hoef te hangen. Dit heb ik nu een keer of 3 zo gedaan en een compleet ander paard met opzadelen, hij gaat het aansingelen leuk vinden Haha! . Natuurlijk is ieder paard anders maar bij de mijne werkt dit prima.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 18:28

Dat vind ik inderdaad een goeie manier Pmarena zoals jij dat beschrijft. Zo doe ik het ook altijd, en als het een vast ritueel is ben je er gewoon aan gewend en merk je zelf op een gegeven moment geen eens meer dat je rijklaar bent, het gaat gewoon. Als ik jouw was zou ik deze manier zeker proberen Joleen, daar wordt je zelf ook een stuk relaxeder van.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:26

Ik ga toch mee met Desiree denk ik.
Mijn kleine merrie heeft ook singeldwang (gehad) - die begon weleens ineens ontzettend op en neer te springen met opzadelen of opstijgen. Met een beter zadel en een elastische singel is eigenlijk alles opgelost, idd die singel in etappes vastmaken. Amiga spant wel haar rug nog steeds af en toe als ik er net op zit.

Ik rijd ook een drachtige merrie. Je ziet heel vaak dat die met opzadelen vervelend worden, mn met aansingelen.
Lady is met poetsen weer heel vervelend (krappen met haar voorbeen, boos achterom kijken, bijten) maar met opzadelen een engeltje (ook met de singel met elastiek en m'n eigen zadel, met het vorige zadel en gewone singel was ze wat vervelend, maar dat is al lang geleden).
Bij haar is het duidelijk gewoon een kwestie van gewoonte en opvoeding. Tsja, gewon door idd te straffen als ze gevaarlijk worden maar ook te belonen (brokjes!) als ze braaf zijn. Ladykijkt ze al van 'nou, waar blijven m'n brokjes'... Haha! als ik opgezadeld heb...en dat vind ik geen punt, als ze door dat handje brokjes blijft staan.

Verder kan ik je niet helpen, dit soort dingen is altijd lastig. Succes ermee!