Ik kan me voorstellen dat er stallen en maneges zijn waar men niets wil weten van 'dat alternatieve gedoe'. Maar ik ken geen stallen en maneges waar iets als Parelli daadwerkelijk verboden is.
Ik ken geen stal of manege waar het verboden is maar ik kan me er ergens wel iets bij voorstellen.
Bij ons stond in de zomer een vrouw met haar paard op het land die ook parelli deed. Ze was de halve dag met dat paard bezig in de bak. Op zich niet zo'n probleem maar ze nam wel heel veel ruimte in beslag met dat paard. Was ook gewoon "los" met hem aan het werk als je in de bak aan het rijden was. En ze kwam steeds erg vlak langs als ze met haar paard aan het freestylen was.
Ze was behoorlijk irritant, nou heeft dit meer te maken met die vrouw dan met de methode die ze doet.
Het jaar daar op wilde ze weer met haar paard bij ons op stal komen maar de staleigenaar zat daar niet op te wachten en ze was dus niet meer welkom.
Ik ken heel veel plekken waar mensen het maar raar vinden, maar ze kunnen je toch niet voorschrijven wat je kunt doen?
Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik bedoel, als je parelli doet heb je wel een ruimte voor jezelf nodig, en dat is behoorlijk lastig als je op een manege staat waar je de bak moet delen.
Ik kan het wel voorstellen, maar heb het nog nooit gezien.
Ik doe er zelf ook aan, en merk dat je vrij veel ruimte in gebruik heb. Nou heb ik het geluk dat ik een "privé stal" heb en dus geen last van andere mensen heb. MAar verboden? Dat vind ik een beetje overdreven.
Is het verboden om het te doen met manege paarden??..dan kan ik het me wel voorstellen. Maar wat je met je eigen paard doet moet je toch helemaal zelf weten?
wanneer het verboden is om met manege paarden te doen, kan ik daar helemaal in komen. ook kan ik me er wel iets bijvoorstellen bij een grote pension stal of manege... mensen die parelli beoefenen hebben meer ruimte nodig...wanneer een bak gedeeld moet worden met 20 man, kan ik me voorstellen dat de pension/manege houder niet wilt dat er aan parelli gedaan wordt, tenslotte moet iedereen gebruik kunnen maken van de bak
Echt verboden kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Dat het minder handig is om te doen als er meer mensen gebruik willen maken van de bak wel .
Als ik iets met Parelli doe dan doe ik dat op zonnige dagen als iedereen buiten rijdt en ik dus gebruik kan maken van de binnenbak zonder dat ik iemand hinder.
Idd, maar dat valt gewoon onder 'rekening houden met elkaar'. Net zoals het niet handig is om uitgebreid te gaan staan longeren in een 20x40-bak waar op dat moment meerdere mensen aan het rijden zijn en de hele ruimte voor je op te eisen. Maar daar kun je afspraken over maken.
Zoals hier al gezegd, kan ik erin komen als het met manege paarden is of als je met zn 10en in de bak rijd en iemand is er mee bezig, dat stoort toch. Maar als je een beetje rekening met anderen houd zoals apple ook aangeeft, zou het geen probleem moeten izjn
ik sta niet op een manege omdat ik daar totaal niet op m'n plaats ben met m'n boerenpeerd, maar op een boeren-pensionstal, met een bakje erbij
Ik doe dagelijks Parelli en niet alleen op zonnige dagen, ik doe alles op de Parelli manier.
Bij ons zijn er strikte regels over bakgebruik: rijden, longeren, losgooien en opjagen gaat vóór Parelli. Men is van mening dat een paard moet bewegen, het liefst met de zweep erop en een paard aaien kan je ook wel achter de stal doen.
Gelukkig zit er in de Parelli paketten een groot stuk theorie en praktijk over het ontwikkelen van Emotional Fitness zowel voor paard als eigenaar, dus ik glimlach altijd vriendelijk tegen stalgenoten die iets belangrijkers dan ik in de bak gaan doen en vertrek naar mijn plek achter de stallen om daar verder te spelen met mijn paard.
Er komt wel eens iemand van wie ik in de bak mag blijven, maar mijn inmiddels parelli-paard raakt altijd erg in de war van alle gesproken taal en klikjes en klakjes, vooral bij longeren, dan ga ik vrijwillig de bak uit, bij Parelli wordt in de lagere levels niet gesproken/geluiden gemaakt tegen het paard.
Ik weet toevallig 1 stal waar Parelli uitdrukkelijk verboden is, ik wilde daarheen verhuizen en hoorde dat direct n.a.v. de sticker op mijn auto, dus die stal valt af voor mij, dat mag wel duidelijk zijn
Voor mij is Parelli niet iets wat je soms ergens doet, het is een way of life met en zonder paard.
OMG zijn er echt stallen waar het verboden is? Dat is wel het meest belachelijke wat ik ooit heb gehoord (en ik doe niet eens aan Parelli) Dat ze niet willen dat het met de manegepaarden gedaan wordt daar kan ik inkomen maar een stal waar het nadrukkelijk verboden is.....kan mij voorstellen dat deze stal acuut is afgevallen voor je smurf!
Ik zeg ook niet dat ik het goedkeur hoor, dat ze er op sommige stallen niets van moeten hebben.
Maar ik kan me wel een bepaalde antisfeer voorstellen. Net zoals ik het me kan voorstellen dat je ergens niet zo erg welkom bent als je als volwassene met een pony rijdt, of wanneer je aan western of endurance doet (en niet aan het geijkte dressuur of springen). Onbekend maakt vaak onbemind.
ik ken een mevrouw die het doet en daar op de manege kijken ze vreemd naar haar, maar verder hebben ze er niet echt problemen mee. Het is een kleine manege met een buiten- en binnenbak. Als iedereen binnen wil rijden gaat zij gewoon buiten, ook al ligt ie wat modderig ...
Hoezo is dat raar? Ik kan me voorstellen dat het lastig wordt als er verder geen mogelijkheden zijn. Maar bij ons op stal is daar gewoon een speciale longeerring voor. Zo blijft het overzichtelijk en zit je elkaar niet in de weg. Paarden los laten lopen kan in de weide en in de paddock. Alles op z'n eigen plek.
Misschien proberen iets af te spreken met de staleigenaar? Daar kunnen wij hier geen antwoord op geven, dat is iets wat je met de staleigenaar zou moeten bespreken.