Paardenvriendschappen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paardenvriendschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 22:41

Bij ons staan paarden (als je dat wil) in groepsverband op wei. En ik vind dat zo heerlijk om te zien. Ik kan echt uren aar de wei kijken en dan kijken wat ze allemaal uitspoken. Maar helemaal doorgronden kan ik het nog niet.
Mijn geval staat in een kudde van 10 paarden, de oudste is een merrie van 30 en de jongste een merrie van 5.
Als ik Pablo er later bij zet gaat hij iig in volle vaart richting Lightning (arabier, ruin), Dalton (macho ruin, onbestemd ras) en Gentil (ruin, iets ouder, rijgedrag=tank, weigedrag =lief schatje, volwassen ruin).
Als Lightning iets grappigs ziet en daar naar toe draaft rent Pablo meteen mee om ook even te kijken. Lightning gaat dan voorop om het te showen.
Dalton en Pablo zijn samen de macho's van de wei en vinden zichzelf heel wat Knipoog .
De stalbuurvrouwen van Pablo zijn Priscinia, Petrouschka en Scarabee en dat zijn tevens de enige merries die op zijn graasstukje mogen komen. Leeftijdgenoot maar merrie Manhattan Girl hoefft het niet te wagen in de buurt te komen. En oudje Pepper ziet hij zogenaamd niet Haha! .
Als ik in de wei kom om parden van de wei te halen mag niemand meneer Pablo's stukje betreden. Hij valt met ontblote tanden de paarden aan. Maar wat mij super verbaasde is dat als enige Gentil wel in de buurt mag komen. Gentil mag echt alles: hij mag Pablo helemaal besnuffen, hij mag mij besnuffen, hij mag proberen een grasproet uit Pablo's mond te trekken, als ik Pablo een stukje wortel geef om hem mee uit wei te halen maar Gentil ook een stukje van mij krijgen. Pablo is dan niet eens jaloers. Terwijl normaal gesproken een paard dan al de tand/hoefafdrukje geprint zou hebben ontvangen. Echt bizar. Die 2 mogen elkaar zo graag.
Als er op wei iets te beleven valt (lees de kudde heeft iets gezien en gaat in galop ergens heen) dan is opeens iedereen bij elkaar. Dan zie je Pablo in het midden er tussen piepen:Oe oe er gebeurt wat, ik moet erbij, laat me erbij, oe oe spannend, lachen man!
En als de rust weer is teruggekeert gaat een ieder zijn eigen kant weer op.
Aan Beau en Manhattan Girl haaft Pablo zo een hekel dat die 2 dames niet eens bij het hek durven te staan als meneer er aan komt. Maar dat vind ik niet zo raar aangezien Pablo echt gemeen kan doen. Als er iemand bij een hek staat en Pablo denkt dat er wat te krijgen valt gaat hij in volle galop met ontblote tanden naar het paard bij het hek toe, draait zijn kont er naar en jaagt ze dus weg. Vervolgens draait hij zijn oren naar voren en stapt rustig richting hek. Zo heb ik dus gezien dat mensen hem gewoon gras staan te voeren en hij poeslief zich staat uit te sloven maar als er een ander paard in de buurt komt wordt die hardhandig weggejaagd om dan weer poeslief te doen tegen de grasvoerder. Totdat hij bedenkt dat het maar gras is en hij dat zelf ook wel kan grazen en meneer verveelt wegstapt en Gentil het over mag nemen.
Eenmaal op stal worden buurvrouwen Priscinia en Petrouscka met een warm laag gehinnik begroet maar ze mogen niet te dicht bij zijn stal komen want dan gaan de tadjes bloot. Ga ik Pablo poetsen naast de stallen van de dames dan staat Pablo ze te klieren dooor de tralies heen vinden de dames dat gewoon goed.
Echt grappig.
Naast Pablo's wei is een wei vol met pony's. En die zijn altijd ruk. Dan rent die weer even met het laatste nieuwtje naar die en dan brieft de volgende het wel weer over. Het is echt een drukte an jewelste op die wei. Staat de ene even rustig te grazen dan begint aan de andere kant wel weer een groepje te geinen (is ook een hele grote wei).

Op een andere paardenwei heb je een merrie van middelbare leeftijd die echt denkt zich te kunnen verschuilen achter een groet paard. Zodra ze een eigenaar ziet gaat ze snel achter een groter paard staan en daar verder grazen. Af en toe kijkt ze dan over zijn rug naar de uitgang: jullie zien me lekker toch niet! En het frustrerende is is dat die grote ruin haar ook echt beschermd. Als je haar wilt pakken komt hij er opeens heel toevallig tussen staan Knipoog

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 23:52

Leuk is dat hé? Paarden gadeslaan in de wei Lachen

Bij ons was er altijd grote vriendschap tussen Parcival de Tinker, en Eclipse de Appaloosa. Samen spelen, schuren, grazen etc. Tot ik afgelopen zomer door tijdgebrek mijn Appaloosa verkocht. Parcival heeft hem echt gemist. Toen hij erachter kwam dat Eclipse echt niet meer terug zou komen is hij maar vriendschap gaan sluiten met Gwenn, de wat oudere Welsh K. Haar zoon was hem te min, die kwam elke dag als ik Parcival de wei inzette met zo'n veulenmondje naar hem toe "doe mij niks, ik ben nog klein". Rissaz gunde hij dan ook geen blik waardig. Rissaz op zijn beurt deed dan maar aan Shet pesten.
Voor Gwenn was het fantastisch. Voor het eerst in vele jaren werd zij als volwaardig lid van de kudde beschouwd, en dat nog wel door de grote leider!
Maar nu wordt Rissaz bijna drie. Zijn veulenmondje trekt hij niet meer en sinds dit voorjaar is hij opeens de beste maatjes met Parcival die nu Gwenn niet meer ziet staan. De Shetlander is voornamelijk opgelucht nu hij met rust gelaten wordt. De hele dag zitten Parcival en Rissaz elkaar achterna. Dan hoor je eerst een lichtvoetig kataklop, kataklop en vervolgens kedeng, kedeng (dat is dus de Tinker Haha! )

Naar elkaar steigeren is ook erg grappig. Parcival is veel groter en zwaarder dan Rissaz maar wel verschrikkelijk snel. Soms als ik zo'n enorme platvoet richting Rissaz zie wijzen krijg ik het wel even benauwd.
Wat ook enorm leuk schijnt te zijn is heel hard op de omheining afrennen, een sliding stop maken, 180 graden draaien en weer verder racen.
Alleen probeerde Parcival dat laatst op de manier van Rissaz met als gevolg dat hij op zijn kont terechtkwam en op deze manier richting omheining schoof. Gelukkig landde hij niet in de omheining.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:13

Percy schreef:
Alleen probeerde Parcival dat laatst op de manier van Rissaz met als gevolg dat hij op zijn kont terechtkwam en op deze manier richting omheining schoof. Gelukkig landde hij niet in de omheining.

Ha, ha mijn lichtvoetige Pablo monster heeft zo al eens een hek gebroken Hij remde te laat en het hek brak gewoon in 2-en maar daar gaf Piep niet om en ging gewoon verder met spelen. Er breekt wel vaker een paaltje bij ons in de wei maar ik weet echt van niks Knipoog (Pablo is ook niet de enige)....
En we hebben reservepaaltjes.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:22

hon kan zo ongeveer overal bij, nergens last van.
Jamaica wordt echter een heel ander verhaal. Die zal helaas alleen op een weitje moeten (of met hon + hertshoornolie).
Jamaica heeft een aantal problemen.
Ten eerste vreet ze (als ze de kans krijgt) nog steeds staart en manen, niet zo leuk dus.
Dan nog een probleem. Met hon kan ze NOG buiten, maar ik weet 99% zeker dat ze over niet al te lange tijd een greep naar de dominantie gaat doen, en ik weet dus niet hoe dat uitpakt.
Ruinen laat ze (tenzij ze hengstig is) geen spat van heel als ze de kans krijgt.
Andere merries heb ik nog niet geprobeert (nog niet gedurft) dus helaas, geen leuke weide scenes met jamey

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 00:51

Met DC zie ik niet zoveel. Ze staat met Sugar, een 20 jarige merrie in de wei en ze kunnen elkaar niet echt goed uitstaan. Alleen worden ze gek als de ene de ander verlaat. Ja, begrijp het dus ook eventjes niet goed! Verward
Ik vind jullie verhalen wel heel geinig en ik hoop dat er nog veel meer verhalen hier op dit topic verschijnen!

wendy_steinvoort
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 09:38

Party!! Hey Party!!
Ja de paardjes weer lekker het land op is echt super!
Wij hebben een zo'n 10 min rijden van de stal een groot weiland waar de paarden dag en nacht in staan voor de mensen die dat willen. De eerste groep paarden (twee ruinen en drie merries, waarvan een oud paardje) staat er nu alweer een tijdje op. In het begin was het ruzie tussen de twee ruinen, maar vervolgens staan ze gezellig naast elkaar te grazen. Afgelopen zondag ging de tweede groep erbij. 3 merries, waaronder ons paardje (mighty) Migthy en een van de andere merries hebben vorige jaren ook al in de kudde gestaan dus werden weer vrij snel geaccepteerd. Mighty is over het algemeen een paardje wat zich niet zoveel van andere aantrekt en wel gerespecteerd wordt. Laat je haar met rust dan is het goed, sta je als paard in de weg terwijl ze het niet wil is het even dreigen en de boodschap komt over. De andere merrie die er voor het eerst bijstond had het wel wat zwaarder te verduren. Een van de ruinen heeft haar het hele weiland door gejaagd en stoot haar steeds de groep uit. Wat wel erg leuk was om te zien war dat mighty het een aantal keer voor haar opnam en die ruin een keer een trap verkocht. Nu staan mighty de oude merrie en het nieuwe paardje meestal bij elkaar in de buurt aan de zijkant van de groep. Laats kwamen we aan bij het land en stonden migthy en de nieuwe (van wie ze op de heenweg naar het land nog helemaal niks moest hebben) gezellig elkaar met hun tanden te krabben. Het is nu gelukkig weer rustig in de kudde. Benieuwd hoe het gaat als er in juni of juli de laatse groep bijkomt. Een jonge merrie die al vaker in het land heeft gestaan en een ruin. Dus dan moet er natuurlijk weer uitgevochten worden wie van de drie ruinen de baas is. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

grtzzzz wendy Pling *LOL*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 10:18

Wat ook altijd erg leuk is: een superjaloers paard..
Navy is helemaal gek op Tiko, een Tinker, die sinds ze hier op stal staan naast elkaar hebben gestaan (de eigenaresse is mijn beste vriendin.. toeval?). Vanaf de eerste dag waren ze onafscheidelijk, en dat is nu (vooral van Navy's kant) nog steeds zo..
Als Tiko van stal wordt gehaald, om te rijden, of om de wei in te gaan, wordt Navy al helemaal panisch als 'ie 5 meter van d'r verwijderd is! Hinniken, jumpen, rondjes door d'r stal lopen..
Vorige zomer waren we in Amsterdam een ponykamp aan het begeleiden, ik met Navy en Myrthe (+zus) met Tiko. Myrthe's zus zou meegaan op Tiko met eenbuitenrit en Myrthe en ik zouden met de andere groep op het erf blijven. Navy werd al gek toen Tiko de wei uit gehaald werd, maar toen 'ie ook nog 'es ZONDER HAAR vertrok, werd ze helemaal leip, en rende zich kapot. Tot ze hem een stuk verderop zag lopen... Toen dacht mevrouw dat ze wel even naar 'm toe zou kunnen.. Neemt dus een grote sprong (maar nog lang niet groot genoeg, was namelijk ongeveer 2 meter van de 4 *LOL* ) en verdwijnt in de plomp!! Bang dat ik was, dacht echt dat ik mijn meisje kwijt zou raken, heb lopen gillen ("als zij dood gaat, wil ik ook dood" Bloos ) en keihard lopen janken, ze zonk steeds dieper (werd vastgezogen) en is er uiteindelijk met een trekker uitgetrokken. Nou.. als dat geen echte liefde is... (heeft ze voor mij trouwens nog nooit gedaan.. Huilen )
Groetjes

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 11:30

Tos staat bij alleen een shet op de wei... maar jaloers is hij als ik die een keer aai! *komt hij bv niet naar het hek en nellly de shet wel.. ikke nelly aaien en heel overdreven tegen praten, binnen 5 sec staat tos er langs! *en schijnheilig kijken!**
Op stal, wil hij altijd alle aandacht hebben... naast hem zijn 2 boxen waar kalfjes staan,... en tja die aai ik soms ook! JALOERS... }> allemaal schrapen met zijn benen, hysterisch hinniken en gek doen...

Vind het juist wel lief dat hij jloers is als ik een ander aandacht geef! Lovers

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 11:32

Paardevriendjes.... Eindeloos schattig!

Isolda en Berber zijn (naast ma en dochter) vriendjes voor het leven. Berber is vorige week weggeweest, en toen ze weer bijelkaar kwamen was het tegen het ontroerende aan Lovers

UIt de verte al heel hard hinniken, toen ze bij elkaar waren van die zachte hum-hummetjes, elkaar van voor naar achter afsnuffelen en daarna een uitgebreide kriebel en kroel- scene!
Zo lief!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:39

leuk he die wei verhoudingen.
Ailin staat in een groep van 5, 4 tinkers (3 merries 1 ruin)en een kwpn ruin. Mowgli de wpn'er heeft ailin dus helemaal opgeeist, ailin is van hem en niemand mag in de buurt. Ailin vindt het heerlijk zo'n beschermheer zij bepaalt meestal waar ze heengaan en hij wandelt er wel achteraan. samen delen ze de pluk hooi, echt heel schattig. die andere 3 jagen A&M wel weg als ze der bij willen zijn gewoon een stuk dominanter. die 2 merries zijn momenteel niet te genieten het zonnetje schijnt en de hormonen spelen op dus die staan leuk te dralen voor die ruin maar meerd an snuffelen mag hij meestal niet. hij heeft dus al een paar flinke klappen gehad. de laatset tijd mag ailin als mowgli er uit is ook niet meer bij de andere merries komen want dan klopt de harem niet meer. ach het blijft leuk om er naar te kijken en je leert zo wel echt je paard kennen.