paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roooosje

paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:17

Wisten jullie dat er ook op paarden dierproeven worden gedaan?
In 2003 werden er 2797 paarden gebruikt voor dierproeven!(cijfers van afgelopen jaren stonden er helaas niet) En dan is het paard één van de mindergebruikte dieren bij dierproeven. Er worden ongelovenlijk veel ratten, muizen, konijnen maar ook honden, katten, schapen en geiten gebruikt. De diersoorten die ik noem zijn er nog maar een paar uit de lijst voor gebruikte dieren. Proefdieren lijden echt. Er zijn alternatieven!
Dit kunnen we als dierenvrienden toch niet laten gebeuren!?

Ik ben groot paardenfan en houd veel van dieren. Ik ben tegen dierproeven! Ik koop daarom producten die niet getest zijn op dieren.
Ik ben verder geen vrijwilliger of iets dergelijks van Proefdiervrij maar ik vond dat jullie dit moesten weten.

Ik vraag iedereen hier op bokt om ook op te komen voor proefdieren!

Dit kan op verschillende manieren
kijk op www.proefdier-vrij.nl
Hier kun je lezen wat jij kunt doen
en welke merken er proefdiervrij zijn.

Kom op lieve mensen! Je moet er toch niet aan denken dat jou paard zou worden gebruikt voor vreselijke proeven?

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:19

Zo is het leven kind, er is geen andere manier blijkbaar.. ik denk dat je
er mee moet leven.

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:20

KIND niet persoonlijk opvatten hoor

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:24

Wat moeten ze op paarden in vredesnaam uittesten?
en waar staan die beesten dan? Heel vreemd....
Maar ja, er rust ook een mega taboe op, dus veel informatie zullen we daar niet over krijgen.

roooosje

Re: paarden worden ook gebruikt als proefdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:24

er zijn wel degelijk ander manieren! Het probleem is dat veel mensen dat niet weten! Er er kan ook wat aan gedaan worden, alleen moet iedereen beginnen bij zichzelf. Er zijn veel mensen die denken: Ach ja vervelend, maar wat kan ik er aan doen. Dat vind ik onzin, als je niks doet gebeurd er zeker niks!

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:25

Ik vind het ook zielig voor die dieren.
Ik probeer ook zoveel mogelijk producten te kopen die niet op dieren zijn getest.
Maarja, ik ben bang dat je weinig kan veranderen aan die dierproeven.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:25

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:27

dierproeven blijft altijd een moeilijk verhaal, zeker omdat veel dieren onnodig sterven voor nutteloze proeven zoals make-up (ja nog steeds !!) Ook zie ik het nut niet van in dat in verschillende landen (europese regels !!) vaak dezelfde proeven herhaald moeten worden belachelijk- zelfs dat kunnen ze in europa niet regelen !

Maar aan de andere kant...zou jij je paard laten helpen met een medicijn dat niet getest is ? vaccins bijvoorbeeld ?

Het aantal proefdieren zou, met goede afspraken wereldwijd drastisch verminderd kunnen worden, als de politieke wil er zou zijn.

Zo ook voor humane medicijnen, verschillende zoogdieren (waaronder de mens) reageren heel verschillend op chemische stoffen of medicijnen. Het is dus niet gezegd dat een middel wat uitgebreid op dieren getest is en onschadelijk bevonden is, dezelfde uitwerking heeft op de mens. Zo is frontline bv goed voor honden en katten, maar konijnen gaan er dood aan ! Geef je paardenbix aan schapen dan gaan die daar ook dood aan ! Door gerichter te testen- en niet klakkeloos alle diergroepen af te gaan zoals nu gebeurd, zou heel veel leed bespaard kunnen worden.

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:30

sunrice schreef:
Ik vind het ook zielig voor die dieren.
Ik probeer ook zoveel mogelijk producten te kopen die niet op dieren zijn getest.
Maarja, ik ben bang dat je weinig kan veranderen aan die dierproeven.

Ik vind het heel goed dat jij zoveel mogelijk dierproefvrije producten koopt! En de dierproeven zijn de afgelopen jaren echt wel afgenomen, dus je inzetten voor de proefdieren, heeft denk ik wel degelijk zin! Het voorkomen van dierproeven is niet 123 op te lossen, het gaat heel moeizaam! Maar beter moeizaam dan helemaal geen verbetering

diekebokt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:37

AppelBoom schreef:
er mee moet leven.

Nou jaah zeg!! Het leven kan veranderd worden. Er zijn veel andere manieren om dierproeven te vervangen. Wie gaat nou in vredesnaam iets uittesten op paarden. (en ik ben niet boos op jouw appelboom, maar op de mensen die dierproeven uitvoeren) Welk mens kan er nou een hart hebben om zulke dingen aanterichten bij dieren. Dan heb ik het niet alleen over paarden maar over alle dieren. Zoiets kan je toch niet over je hart krijgen. Nou jaah Ik ben wel super boos op hun. Maar ik denk als je die organisatie steunt dat er weldegelijk verandering kan komen.
Groetjes Dieke

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:39

Mist schreef:
!
Maar aan de andere kant...zou jij je paard laten helpen met een medicijn dat niet getest is ? vaccins bijvoorbeeld ?

Er zijn andere manieren om te testen dan met proefdieren. Alleen kosten waarschijnlijk de alternatieve manieren meer geld. Er worden ook testen gedaan op mensen, en dit is dan vrijwillig (kijk maar eens in de krant, kun je veel geld mee verdienen ) Maar het verschil is dat de mens hier vrijwillig mee kan instemmen, en dat de mens niet dood gaat en veel pijn lijd. Er word met respect omgegaan met deze mensen. Dit gebeurd niet met proefdieren. Bovendien worden mensen heel zelden gebruikt voor proeven, ze proberen eerst alle andere mogelijkheden.

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:48

dankje Dieke! Gelukkig nog iemand die net zo denkt als mij!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:51

ik vind het niet kunne, maar ik vind dat alle dieren vrijheid moeten hebben ipv proefdieren. Ik vind het voor een middel tegen kanker ofzo anders, maar make-up etc. gaat te ver...

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:59

hay, ik ben eens voor school in een proefdieren centrum geweest... (excursie:() maar weet je dat haast alles op dieren is getest... zelfs als je een zak chips open trekt, het gas dat er bijv. in zit, ik werd me toen bewust dat haast alles dat je in het dagelijkse leven gebruikt, op dieren is uitgestest...

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:04

Ben er ook tegen, zeker voor cosmetica. Ik let daar wel op als ik iets koop.
Voor medicijnen vind ik het wat moeilijker...

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:16

het hangt af voor wat voor medicijnen, aids, kanker enz kan ik wel mee leven, maar dan geen 100 apen ofzo maar 20, weetikveel. En de aap mag ook maar eenmalig worden getest en daarna moet hij naar een goed veilig leven, een apenopvang. Voor voor medicijnen tegen puisten, aambeien en dat soort stomme dingen vind ik dat het absoluut niet mag!

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:22

diekebokt schreef:
AppelBoom schreef:
er mee moet leven.

Nou jaah zeg!! Het leven kan veranderd worden. Er zijn veel andere manieren om dierproeven te vervangen. Wie gaat nou in vredesnaam iets uittesten op paarden. (en ik ben niet boos op jouw appelboom, maar op de mensen die dierproeven uitvoeren) Welk mens kan er nou een hart hebben om zulke dingen aanterichten bij dieren. Dan heb ik het niet alleen over paarden maar over alle dieren. Zoiets kan je toch niet over je hart krijgen. Nou jaah Ik ben wel super boos op hun. Maar ik denk als je die organisatie steunt dat er weldegelijk verandering kan komen.
Groetjes Dieke

Wat wil je eraan doen. Er zijn wel oplossingen maar die worden dus tot nu toe
niet overal toegepast. Je kunt handtekeningen verzamelen en actie voeren,
maar op dieren testen is blijkbaar de goedkoopste manier om te kijken hoe
een product reageert. (Als dat andere goedkoop was geweest dan gebruikte
ze die methode wel, maar dat is dus niet zo!)

roooosje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:50

AppelBoom schreef:

ja je hebt gelijk, maar waarom zou je niet minstens de moeite nemen om er iets aan te proberen te veranderen. Dus jij gooit ook de bekende snoeppapiertjes op de grond, omdat "toch iedereen dat doen"
Dat werkt toch niet! Als iedereen zo denkt gebeurd er zeker niks. Bovendien zijn er wel degelijk resultaten geboekt met de acties tegen proefdieren! Dit zijn geen wereld grote resultaten, maar beter iets dan niks! Beetje positief zijn!

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:56

roooosje schreef:
AppelBoom schreef:

ja je hebt gelijk, maar waarom zou je niet minstens de moeite nemen om er iets aan te proberen te veranderen. Dus jij gooit ook de bekende snoeppapiertjes op de grond, omdat "toch iedereen dat doen"
Dat werkt toch niet! Als iedereen zo denkt gebeurd er zeker niks. Bovendien zijn er wel degelijk resultaten geboekt met de acties tegen proefdieren! Dit zijn geen wereld grote resultaten, maar beter iets dan niks! Beetje positief zijn!

Ik ben positief.. maar het gebeurt!! Mensen verdienen daar geld mee, dus doet
men het.. zo simpel is het. Okee, wereld verbeteren? Begin bij jezelf..
Papier op de grond gooien? Men doet dat.. Zo is het..

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:58

Weet iemand trouwens iets over die proeven op paarden? wat doen ze met die paarden? Waar staan die paarden, wel op weiland, etc??

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:19

Utrecht heeft ook paarden als proefdier, o.a. 2 ponies die met een zg "fistel" lopen, een gat in de buikwand zodat ze makkelijk kunnen nagaan hoe goed bepaald voedsel wordt verteerd.

Ook heeft Utrecht een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar veulens. Die veulens werden in groepen verdeeld, 1 groep continue op de wei, 1 groep snachts op stal overdag in de wei, en 1 groep alleen maar op stal. Na (ik meen) 1 jaar, kan ook 1.5 zijn geweest werden de veulens geeuthaniseerd en hun botten bekeken.

Mayraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:29

Ik vind het heel erg dat er nog steeds getest word op dieren maarja zoals al gezegd is, je laat je paard toch ook niet enten met iets dat nog nooit ergens op getest is. Als ik dat dan weer over die twee pony's in Utrecht lees dan lopen de rillingen me over de rug.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:34

Ik heb een profielwerkstuk gemaakt over dierproeven. En ja er worden heel veel dieren gebruikt, ondanks dat deze niet nodig zijn, omdat er goede alternatieven zijn. Maar dit is duurder, daarom gebruikt men nog steeds dieren. Zo kunnen ze voor bijv. allergietesten grotendeels op de computersimulatie zien of er reactie komt. Zo kunnen er ook op celkweekjes gekeken worden in hoeverre er irritatie optreedt.
Ik denk dat het heel belangrijk is dat er bijv. op dieren wordt getest wat voor effect moordwapens hebben en hoelang het duurt voordat zo een beestje eraan doodbloed. Tevens worden de dieren verbrand om te kijken of hun zalfje wel werkt. Ze injecteren in ogen om te kijken of er irritatie optreed. Terwijl dit allen met vervangende middelen getest kan worden. Er zullen bij de laatste proef dan nog wel dieren gebruikt worden, maar dit aantal zal dan sterk dalen.
Kijk voor medicijnen zal het indd. getest moeten worden op dieren zolang er nog geen superalternatief is. Immers is het ook nog zo dat sommige dieren niet ziek worden van een bepaald middel en de mens wel.
Ik ben op de faculteit in utrecht geweest om te kijken wat ze daar nou deden, en daar werden alternatieven gebruikt, zoals hierboven. Tevens gebruikten hun voor het leren van injecteren en incisies maken geen levende ratten meer, maar kunstratten. Moet je eens nagaan hoeveel beesies eraan onderdoor gaan in een zo lesje!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:01

Het is verplicht producten op dieren te testen voordat ze op de markt komen . Ik vind dat ze een groot deel op de computer kunnen doen maar ze zullen altijd dieren nodig hebben . Die paarden hebben het helemaal zo slecht niet en zo bij meer dieren . Alleen de kleine knaagdieren etc zitten in veel ste kleine hokjes . Ik vind het ook een beetje raar dat je nu je ziet dat er paarden worden gebruikt er heel erg tegen bent . IK heb dan een beetje het penny idee erbij want die paarden hebben het juist erg goed daar .

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:18

uhm dit wist ik al . maar ik vidn het ook heel erg en daarom heb ik mijn spreekbeurt er over gehouden en ater is er ook nog een vrouw geweest die alles nog een keer vertelde.