ik vraag wel niks meer

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:18

uhm,i_love_sil...
heb jij ooit welleens nagedacht,of jij uberhaupt wel geschikt ben,om {jonge}paarden te houden???
en dat jullie een paardenpension hebben,heeft ECHT TOTAAL NIKS
met jou ervaring en begrip tegenover het paard,te maken...
probeer idd een tussenweg te vinden,wat vooral je paardje goed zal doen...want als hij in/voor de bak ook al naar je steigert,is het binnenkort echt GOED mis...
laat het eventjes weten als je hulp hebt gevonden,en ook als het wat beter/slechter gaat tussen jullie...er zijn heus wel hele goede tips geweest hoor.
groetjes pebblientje

my horse,my horse,my kingdom for my horse!


N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:23

Sorry, maar je zegt
Citaat:
Ik rijd al 8 jaar
Ik rij ook 8 jaar, maar dat is echt niet "al" hoor. Er zijn hier mensen die al 25 jaar intensief met paarden omgaan, ik denk dus dat die een hele hoop meer weten dan jij en ik. Ze hebben ook meer ervaring.

Doe wat je niet laten kunt... Maar laat wat je niet doen kunt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:23

i_love_sil schreef:
toen sil bij mij kwam was hij gecastreerd al.
hij was toen echt superbraaf.
en toen hij voor het eerst in zijn nieuwe stal stond, ging hij eten alsof hij daar altijd had gestaan.
nu sinds een paar dagen (6 ofzo) doet hij zo.

Dan is het duidelijk dat jij geen baas over hem bent en de vorige eigenaren er beter mee over weg konden.
Dus die tips van op de wei met een jong paard zijn niet gemeen bedoeld, in tegendeel.
Paarden in een kudde voeden elkaar heel goed op.
Ze leren elkaar dat niet alles zomaar mag, dat er een baas boven ze staat.
Als hij dan eenmaal uit die kudde komt, en jij zorgt dan voor goede hulp, waar je ook wat van wilt opsteken, kun jij daarna zijn leider zijn en is verder het longeren rijden enz geen probleem.

"Helaas" is het zo dat je met een 1,5 jarige nog niet veel kunt doen, maar als je dan zoveel paarden ervaring hebt, had je dat geweten, en beter een 3 of 4 jarige kunnen kopen.
Dus hier krijg ik ook de indruk dat het met die ervaring niet zo geweldig is Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:30

carola"]
[quote="i_love_sil schreef:
sorry hoor.
heb meerdere ponys beleerd.
we hebben zelf een paardenpension hoor.
waar 14 paarden nu staan.
en ik rijd 8 jaar.
voor de duidelijkheid


Vandaar dat het ook mis is gegaan met je vorige veulens? (lees: de slager).
[/quote]

Tsja ik kan carola in deze alleen maar gelijk geven i_love_sil!

Ik heb al je berichtjes eens terug gelezen op de diverse forums en als je al meerdere pony's beleerd hebt vraag ik me af waarom je met deze vragen komt? Jij zou ons dan beter kunnen adviseren Knipoog .

Mijn mening (of je die deelt moet jij weten, ik beleer ook paarden en rij al 26 jaar, even voor de info):

1. Je hebt Silvester net, dus waarom laat je hem niet wennnen aan de situaties, zijn hormoontjes, andere paardjes. En dan heb ik het niet over een paar dagen of weken, soms duurt dit maanden, is afhankelijk van de pony.

2. Een veulen wat in een kudde is opgegroeit is geestelijk beter ontwikkeld dan een die zijn prille leventje op stal doorbrengt. Dat jij slechte ervarigen daarmee hebt zal zeker niet aan de paarden gelegen hebben. Misschien was je toen nog te jong om er mee om te kunnen gaan.

3. Een hoofdstel en longeren zou ik zeker nog een jaar minstens mee wachten (en als je al niet eens weet hoe los/vast een hoofdstel moet, of het longeren van een 1,5 jarige, hoeveel paarden heb je dan beleerd, niet veel anders zou je deze vragen niet stellen).

4. vraag jezelf eens af wat je met Sil wil doen tzt, jonge paarden zijn stoer, maar zeker geen materiaal voor kleine meisjes om mee om te gaan. Longeren en springen Verward kan altijd nog. Hij is nu erg in de groei, als je nu wat verpest kom je jezelf later tegen (been gebreken, groeistoornissen, gedragsafwijkingen).

5. advies: bezint eer ge begint. Iedereen hier heeft het beste met je paardje voor, behalve jijzelf lijkt wel. Een jong paard vergt nu eenmaal geduld van zijn begleider en later ruiter. Heb je dat geduld niet, dan had je niet aan een jong paard moeten beginnen.

Je zegt hulp te vragen en advies aan te nemen, dit hopen we graag terug te zien in je volgende berichtjes. Ga lekker met hem wandelen, verkeersmak maken, aan enge dingen laten wennen (ook aan jou laten wennen), ga lekkere lange wandeltochten met hem maken om een band op te bouwen. Gun hem het plezier met zijn weidegenootjes (al is het er maar 1) en laat het rijtechnische trainen lekker voor wat het is tot hij minstens 2,5 is (ja dat duurt nog een jaar).

Voor advies kun je me altijd PB-en, ervaring genoeg!

Succes en sterkte het komende jaar!

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:33

Daar heb ik niets aan toe te voegen!

Go Viv!!!

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:35

Tsja, Vippie noemt de feiten nu wel zo letterlijk bij de naam, dat je niet anders meer kunt concluderen dat je niet goed bezig bent momenteel, en dat je eerst zelf nog heel veel moet leren eerdat je kunt werken met jonge dieren.

De hond is de betere mens

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 14:57

Weer zo'n paardje waar ik gruwelijk veel medelijden mee heb. Ik kan me zo kwaad maken om zulke domme vragen. Dat jij ooit paarden beleerd hebt is onzin!!!!
Ik heb al je berichtjes er eens op nagelezen en uit niks blijkt dat je ook maar enigzins weet waar je mee bezig bent.
IK kan je wel 1 ding vertellen; als je zo verder gaat met ''trainen'' van je pony kan je er donder op zeggen dat hij afgeschreven kan worden als hij 4 is!!!!
Gooi dat dier in de wei en blijf er voor je eigen goed alsjeblieft nog 1.5 jaar vanaf.
Volgens mij ben je gewoon te ongeduldig -> dan had je geen veulen moeten kopen maar een oudere, reeds zadelmakke, pony.
We hebben hier allemaal het beste met je voor en vooral met je pony.
Ik kom misschien wat kwaad over maar ik kan zo over de pis raken van zulke paardeneigenaren. Sommige zijn het gewoon niet waard om een pony of paard te hebben.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:16

Gewoon niet mee reageren, hoor. Ze zegt dat ze heel veel ervaring heeft, maar stelt intussen wel vragen als "is het schadelijk om een hoofdstel in te doen bij een paard van anderhalf"? En "hoe moet ik een paard inrijden"???? Frusty Frusty Frusty Frusty

Mensen die dit soort vragen stellen, weten natuurlijk niet veel van paarden af, laat staan dat ze verstand hebben van jonge paarden etc..

Gewoon niet meer reageren hoor, ik denk dat ze alleen maar uit is op een beetje onrust stoken.

Grtz, Marieke

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:20

nou i_love je moet je niets van carola aantrekken want dat doet ze ook bij mij hahahaha.ik leef helemaal met je mee

http://www.csunallegra.come2me.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:24

Nee, niets van Carola aantrekken en ook niet van alle anderen. Stel je eens voor dat ze gelijk hebben! DAT zou niet mogen he. Probeer wel dingen van elkaar te onderscheiden en objectief te bekijken Denise.

De hond is de betere mens

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:31

Arme pony...

Wat wil je bereiken met dat dier, sil, een verpest beest wat je zelf niet meer aankan, of een maatje voor het leven?

Nogmaals, als ik jou was zou ik heel goed nadenken over wat je doet en zegt.

En Denise, Carola mag misschien af en toe wat minder aardig overkomen in jullie ogen, maar ze heeft wel vaak gelijk. En als jij denkt dat dat niet zo is, kan je ook met goede tegenargumenten komen, zoals de rest van de Bokkers dat doen!

xx Pneekz

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:50

Ik vraag me wel af waarom iedereen zegt dat de paarden het land op moeten als ze jong zijn. Ik kies er zelf ook voor om ze bij huis te houden. Dan kan ik ze tenminste zelf opvoeden. En ik merk niet dat ze nu iets missen.

Ethelate

Berichten: 21108
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:51

je zegt ten eerste: ik heb "AL" 8 jaar rij ervaring!
Waarom weet je dan niet hoe het hoofdstel hoort te zitten? Heb je 8 jaar aangeklooit?

En wat maak jij je druk zeg, je paardje is 1,5 jaar oud... je moet dus nog zeker een jaar wachten, wil je beginnen met zadel mak maken en inrijden. Dus die vragen hoef je nou nog niet te stellen!
En als je vragen stelt... er komen hier 1000den mensen, allemaal een mening! En er zijn hier enkele mensen, waar je veel van kunt leren, neem gewoon hun adviezen aan! Ze zijn alelmaal paarden gek en willen het beste voor ieder paardje! OOK voor jouw sil! En daarom maken ze zich kwaad, omdat je nu bezig bent een paardje te verpesten!
*nou zul je boos worden, aangezien ik de waarheid type*

Je paardje moet opgroeien in een kudde. Zo leert hij de "paarden regels"en respect voor andere paarden. Hij leert daar heel veel, en zijn sociale kontact is dan beter (je ziet vaak paardjes die zoals jouw Sil hebben geleefd *maar dan door iemand met ervaring opgevoed* dat die niet goed met andere paardjes over weg kunnen!)

Een paardje van ander half moet je niet longeren,... moet je niet laten springen! MAAR MOET JE OP DE WEI ZETTEN (100x dat je het leest, maybe dringt het nou tot je door)



Maar wees lekker eigenwijz! Niet luisteren! Zeker niet naar al die mensen die er veel verstand van hebben! Neej, lekker je eigen Silvester verpesten!
Vooral niet op bokt komen, want daar krijg je adviezen die je niet aan staan *maybe een tip: in het vervolg ene vraag stellen en daar jouw geplande antwoord neer zetten, hoeven wij alleen AMEN te antwoorden!*

Maargoed, mijn adviezen hoef je niet aan te nemen!
Ik rij "pas" anderhalf jaar...

Houdoe,... en de groeten!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 16:54

Yootha schreef:
Ik vraag me wel af waarom iedereen zegt dat de paarden het land op moeten als ze jong zijn. Ik kies er zelf ook voor om ze bij huis te houden. Dan kan ik ze tenminste zelf opvoeden. En ik merk niet dat ze nu iets missen.


Bij huis kan ook op de wei zijn, zeker als ze zelf een stal hebben met wei. Paarden zijn nou eenmaal niet geboren om hun hele leven (en in ieder geval hun jeugd) in een box te slijten.
Zelf opvoeden kan ook als ze in de wei staan, heb ik met mijnes ook gedaan (en die stond niet eens aan huis), stond 23 uur per dag in een kudde en 1 uurtje per dag werd ze geborsteld, opgevoed (naar menselijke waarden: voetjes geven, stilstaan, vaststaan, netjes meelopen aan de hand) en geknuffeld.

Of wilde je echt beweren dat jouw jonge paardjes niet buiten mogen spelen in de wei in de zomer, zal toch wel niet?

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 17:05

mijn advies: laat het haar maar mooi zelf uitzoeken. Ik denk niet dat dit de moeite waard is om al die energie in te steken. Natuurlijk is dat heel sneu voor dat paardje maar ze is toch te eigenwijs om naar mensen met meer ervaring te luisteren.. De beste manier om dit soort mensen het 'licht' Haha! te laten zien is door ze ontzettend hard op hun bek te laten gaan... (trail and error theorie Knipoog ) ...meer heb ik niet toe te voegen

Don't hate me cause you ain't me!

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:31

Tsja, daar heb je wel gelijk in...

MAAR IK VIND HET ZO ZIELIG VOOR SILVESTER.....!!!!!!

Arm paardje, en over 3 jaar is ie niet goed genoeg meer omdat ie niet braaf is....

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:50

Bij medisch heeft ze een vraag neergezet omdat haar paard kreupel is. Rara.... Of mag ik dit niet zeggen?

De hond is de betere mens

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 14:58

Zal ff kijken. Zullen we gewoon met de hele bokt ploeg die het niet met dr eens is geld bij elkaar leggen en dat paardje van dr kopen? Knipoog Haha! Haha!

Alhoewel ze dat wel niet zou willen want ze zorgt zooooo goed voor hem.... Verward

Ik blijf het zielig vinden. Ze kan hem idd. beter op het land gooien, dan blijft ze er tenminste vanaf. Zelf laat ik ze liever ook niet tot 3 in het land staan, wil er wat meer mee gedaan hebben tegen die tijd (voetjes, poetsen ed.) Maar volgens mij is het voor Sil beter als hij tot drie op het land gaat en daarna door een ander beleerd word... Maar ja, wie ben ik om dat te zeggen he...? Schijnheilig

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:03

Ik zou dan aan haar willen adviseren, neem iemand met ervaring mee, die kan haar laten zien wat een jaarling (of anderhalf jaar oud) al wel kan, hoe je het paard kunt straffen als het vervelend is, en wat je eigenljk nog niet mag doen, en dat dan aanwijzen, benen, botten, spieren, e.d.
Als ze werkelijk alleen 1 keer in de 3 weken het paardje 5 of 6 rondjes wil laten lopen, dan kan er niet zoveel mis mee gaan, maar meer moet je echt niet doen. Je jaagt immers ook wel eens een jaarling door de bak om de bewegingen te beoordelen, maar ja, dit doe je ook niet dagelijks. En dat is waar het om draait, de frequentie.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:04

Zullen we de dierenbescherming bellen?
Het mag toch niet zo zijn dat door incompetentie een paard eindigd op iemand anders zijn bord??

Triest.....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:12

Sil heeft nu toch wel genoeg commentaar gehad, ik denk dat we er beter geen woorden meer aan vuil kunnen maken.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:16

Vippie schreef:

Of wilde je echt beweren dat jouw jonge paardjes niet buiten mogen spelen in de wei in de zomer, zal toch wel niet?

Viv

Nee ik bedoelde ermee dat veel hier van Bokt hun jonge paarden laten inscharen. Ik vondt dat je ze net zo goed bij huis kunt houden. Zo tegen 9 uur eruit en om 7 uur 's avonds er weer in.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:24

De dierenbescherming lijkt me geen optie denk ik. Ik zie het al voor me:

"Ergens in Grou staat een pony, hij heet silvester, en die wordt niet goed verzorgt door zijn bazinnetje. Kunt u even gaan zoeken, want wij vinden het zo zielig voor die pony..."

Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap

Helaas....

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 15:50

het was ook synisch bedoeld pniemelznak

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-02 19:57

Prima schreef:
het was ook synisch bedoeld pniemelznak


Hahaha. Pima weer hoor Lips are sealed Knipoog
Slotje? Verward

Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter, and those who matter don't mind.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Leandra en 16 bezoekers