Echt wel gaaf!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Echt wel gaaf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-02 17:28

Ik ben een tijdje terug begonnen met het lezen van een boek dat heet,
" Horse training basics"
Het is best wel ongelovelijk wat je kan leren van een boek.
Zoals het zei dat je je paard niet kan trainen in de stal of waar je paardje eet, drinkt en slaapt. Niet dat ik dit doe hoor want ik neem DC altijd naar de training terrein, maar ik heb mensen het zien doen en ik let er nu ook wel op. Ik heb dan zoiets van " Dat hoort dus niet. Dit is je paard zijn domein"
Zelf heb ik af en toe wel eens de fout gemaakt om mijn paard te straffen als hij bang was. Dit was dus wel jaren geleden en weet nu wel beter. Maar ook dit zie ik vaak bij anderen. Mensen straffen hun paarden omdat hij schrikt van iets. Een paard kan daar dus niets aan doen. Wij schrikken ook wel van dingen toch?
Wat ik ook vaak zie is dat mensen hun paarden trainen en als dit niet goed lukt blijven ze tegen het paard zeuren of schelden. Het paard word in de stal of weiland gegooid en hij krijgt nog steeds op zijn donder. Nee dus! Alhoewel DC nog zoveel te leren heeft ik praise haar altijd voor ik haar het weiland in laat gaan.
Zo zijn er nog zoveel dingen die mensen en ook ik kunnen leren van een boek.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 18:03

Ja, ik heb ook veel kunnen leren uit de boeken. Mensen in mijn omgeving voedden hun paarden vooral op op de ouderwetse manier: ik ben de baas en mijn paard heeft te luisteren.
Op zich niet helemaal mis, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je paard jou ook begrijpt. Het is geen kwestie van alleen maar baas spelen. Wat dat betreft weet ik nu een hoop dingen meer, maar ook ik heb als beginnend paardengek veel fout gedaan.
Ik heb veel gehad aan de boeken van Monty Robberts en van Nathalie Penquitt. Al leer je natuurlijk het meeste in de praktijk.

Belker

Berichten: 15306
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 11:16

Het meeste heb ik geleerd van een oude manegeeigenaar. meer boer dan manegeeigenaar. Hij plaatstte ook van die opmerkingen waardoor je ging nadenken. Ik heb ook veel gehad aan het boek Ruiters en Rechters. En de beste leermeester is nog altijd je paard. Kijk naar je paard. Gelukkig heb ik daarnaast een goede instructrice die mij ook veel heeft geleerd.