Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 22:50

Hoi,

Aangezien mijn h a w topic hard in het veranderen is in wel of niet op de weg rijden ,

Vraag ik jullie allen om dit in dit topic te doen !

Dus de stelling is :

Met een paard of pony wel of niet op de weg rijden ?

ZOja waarom wel
Zonee waarom niet

Mensen Die in mijn H A W topic aan het discuseren zijn ga hier a.u.b lekker verder!

Bedankt ! Kim

peetjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:53

wat een discussie zeg over draven op de weg!!!wij hebben een ruin, das een draver geweest en als hij voor de kar loopt stappen we eerst tien minuutjes en daarna gaat hij in draf en totdat we bijna thuis zijn blijft ie draven. als we hem laten stappen voor de kar gaat hij lopen struikelen en dan bezeert hij juist zijn voeten. het is een heerlijk paard en hij wil egt werken voor je dus waarom zou je hem dan alleen maar op de weg laten stappen als hij dan juist zijn voeten bezeerd??? als je zonder ijzers op de weg rijdt zou ik wel opletten dat de hoeven niet te hard slijten hoor!! dat lijkt me tog wel errug veel pijn doen als de hoeven te ver afslijten of heb ik dat mis???

groetjes petra

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:02

ik draaf ook altijd op de weg. Het is goed voor de pezen, en voor de doorbloeding van de hoeven. Als ik ben wezen draven buiten heeft ze altijd vier heerlijk warme hoefjes, ondanks dat ze rondom in de ijzerz staat. Het enige gevaar is volgens mij uitglijden, en daarom geef ik haar altijd voedoende vrijheid in de hals.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:05

Het is idd juist goed voor de pezen om als afwisseling ook eens beweging over het harde te geven. Maar wel met een goede warming up en ook opbouwen, dus niet vanuit het niets ineens een uur over de weg.

Nannes

Re: Met een paard wel of niet op een harde weg draven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:13

voor een paard die een peesblesure had kreeg de eigenaar het advies van de DA om op het verharde te gaan stappen.
als het wat beter ging met een licht iemand erop en dan ook op het harde stappen en dan zomaar een paar pasjes draven.
Ik denk dat het geen probleem is. Als je veel op het harde rijd is het denk ik wel logisch dat je er ijzers onder zet.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:16

Als ik een buitenritje maak probeer ik ook altijd even een stukje over de weg te draven. Onze DA heeft het ook aangeraden in verband met de pezen. Hij zegt dat een rustige en gecontroleerde draf van 5/10 minuten voor een normaal rijpaard prima is.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:23

Ik ga helemaal met [***] mee.

Ik heb met mijn paard echt heeeel wat kilometers over het asfalt gedraaft, en hij doet het nog steeds Mijn paard loopt zonder ijzers, en geen last van te ver afgesleten hoeven o.i.d., zijn hoeven zijn heel netjes. Hij ging toen eens in de 5-6 maanden naar de smid (nu vaker omdat we minder over asfalt rijden), en dat was voldoende, hij hield zijn hoeven zo keurig bij.

Mijn bijrijdster ging vorig jaar iedere week naar de rijvereniging met hem, dat was ook een km of 6 over asfalt heen. Hij stapte de eerste km, daarna draafde hij tot aan de vereniging aan 1 stuk door. Op buitenritten draafde hij vaak nog wel meer over het asfalt. Als ik buiten een galopje doe langs een dijk o.i.d. kom ik ook stukjes asfalt tegen (van dammetjes naar het land toe), en dan neem ik hem echt niet telkens terug.

Hier trouwens een foto van één van zijn hoeven nadat hij echt maanden niet bekapt was, en veel op asfalt liep, echt geen slechte hoeven dacht ik zo:
Afbeelding

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:24

ik heb de discussie gemist maar zeg 'ja' tegen draven op de weg!

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:33

Jel train ik behoorlijk veel op het asfalt, hij loopt er net zo ruim op als in de bermen. Met wedstrijden (endurance) haalt hij in draf grote galloperende WPN'ers in de berm in, hij vind het prachtig. Ik houd zijn hoeven meestal zelf bij, de hoefsmid komt een keer in de zoveel maanden. Voor de pezen is een zachte ondergrond juist slecht, voor de gewrichten is dat beter. Het enige waar je dan ook rekening mee moet houden (mits je paard goed ik conditie is) zijn de gewrichten, die hebben het zwaarst te lijden onder verharde wegen. En door ze met blote voeten te laten lopen is dit al een stuk minder erg

Ik krijg ook wel eens commentaar als ik met Jel over de harde weg train, maar dat is dan meestal van de mensen die weigeren op iets anders dan een Agterberg bodem te rijden

(wat pas zwaar is voor de pezen, galloperen door een zandverstuiving )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:42

mijn shet is deze zomer niet veel gereden door haar verzorgster, volgend jaar een andere zoeken, en ze heeft niet veel voor de kar gestaan en de hoefsmid is er 3 bijgeweest. Als ze regelmatig over de weg gaat hoeft ze de hele zomer niet bekapt, dan houdt ze mooie hoeven.

je hoort trouwens weinig mensen over de schade die een te zware bak- of longeerbodem aanricht, volgens mij komt dat meer voor dan blessures van een stap- of drafrit over de weg. of de fraaie grasbodem van de OS, als we het over bodems gaan hebben, hadden ze daar nou maar een agterbergje neergelegd.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:53

Ik ben voor
Anders zouden wij nooit kunnen mennen. Ja, mn paardje moet wel sneller nieuwe ijzers en die krijgt hij ook. Met zn benen is niks aan de hand, dus waarom niet?

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:54

Ik doe het altijd gewoon, niet te ver en als de berm goed is kies ik voor de berm. Maar ik laat me niet tegenhouden door verharde wegen.

Chessiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:13

Ik draaf niet altijd op de weg..
Al doe ik het hele kleine stukjes, mijn pony zijn benen zijn momenteel niet zo heel goed, dus moet nu in de berm of bak stappen, want hij is kreupel geweest, en mag dinsdag weer voor het eerst in 4 maanden draven!
En dan moet ik wel even kijken hoe het op de harde weg gaat, maar niet te lang al gaat dat goed, mag ik steeds langer op de harde weg draven..
maar ik reed meestal toch in de berm met buitenrijden toen die niet kreupel was, me pony heeft niet erg sterke hoeve, dus slijten jammergenoeg heel snel..

Geaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:17

Volgens mij is het soms ook bést goed om over de weg te draven, voor de hoeven. Maar te vaak is ook niet goed denk ik!
Maar paarden met zwakke hoeven, zou ik het zelf minder vaak doen, en er rekening mee houden..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:18

[***] schreef:
Het is idd juist goed voor de pezen om als afwisseling ook eens beweging over het harde te geven. Maar wel met een goede warming up en ook opbouwen, dus niet vanuit het niets ineens een uur over de weg.

En het is goed voor de botmakers... ofterwijl de Osteoblast.
Bodem is hard, botten zijn hard, pezen zijn hard.
Zo krijgen ze net een iets harder tikje om te doorbloeden al is er in de pezen weinig sprake van doorbloeding het verbeterd wel zodra je wat op het harde traint.

Zo stappen wij vaak uit op het harde.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:33

mijn pony mag er zowieso niet op vanwege haar cyste...

Maar toch vind ik het niks..

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 01:38

dat is een ander verhaal natuurlijk.
maar voor een gezond paard is het juist goed!

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:16

Voor paarden met ijzers waarom niet Struikelen ze minder en volgens mij slijten hoeven eerder door stappen op de weg dan door draven...
Iig paard waar ik op rijd sloft in stap op de weg...denk dat dat harder slijt dan draven. Hij heeft geen ijzers dus ik rijd wel zo min mogelijk op de weg...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:19

en je moet geen uur stappen en draven.
Gewoon een paar x week 10 minuten een beetje stappen en draven afwisselen.
En dat kan zelfs prima met paarden zonder ijzers.
Word bij ons dagelijks gedaan!

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:23

Ik had het ook zien staan in dat topic op HAW
Ik draaf ook op de weg, dacht niet dat het slecht was want toen ik vroeger mee ging wandelen met de veearts draafde die ook en erg veel stukken omhoog... Goed voor de spieren blablabla

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:24

spieren denk i minder.
Ik denk vooral Osteoblast en pezen..

Ohja net 2 weken geleden gehad met trainingsleer dus vandaar dat ik het allemaal nog weet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:33

Wat ik begrepen heb is dat op een harde weg draven juist goed voor de pezen is.

MAAR je moet het wel opbouwen en omdat het versterken van pezen veel langzamer gaat dan van spieren moet je er meer dan voldoende tijd voor uittrekken!

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 02:34

ja dat is wel een goede

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:53

Karl66 schreef:
Wat ik begrepen heb is dat op een harde weg draven juist goed voor de pezen is.

MAAR je moet het wel opbouwen en omdat het versterken van pezen veel langzamer gaat dan van spieren moet je er meer dan voldoende tijd voor uittrekken!

Is het ook.
Je moet het inderdaad goed opbouwen, en geen ijzers onder doen.
Ijzers en asfalt geven gemene 'vibraties' die juist schadelijk kunnen zijn. Ook zijn ijzers glad op asfalt, en het paard glijdt bij elke pas een stukje door, dit is heeel erg belastend voor het paard. Ook is met ijzers je schokdemper weg, en asfalt dempt ook niet, dus ook hier kan je heel veel schade veroorzaken aan pezen e.d.

Van draven en stappen over de weg zonder ijzers worden de hoeven keihard, goed doorbloed en gezond, door de betere doorbloeding worden de pezen sterker en zoiezo het hele benengestel wordt beter..
Maar dan moet je het wel goed opbouwen, dus eerst alleen stukje stappen, dat een paar keer en dan een stapje draf ertussen.

Mijn paard staat voor de kar, dus draaft kilometers (meestal zo'n 20 km) voor de kar over asfalt, en met de endurance training rijd (in draf) ik het grootste gedeelte ook over verhard, zodat die hoeven nóg beter worden. Ze heeft wel gigantisch goede hoeven, ze zijn ook keihard, maar dat had ze écht niet toen ze hier kwam, toen liep ze gevoelig op alles behalve zand.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 09:59

Ik ben zelf ook voor draven op de weg, onder de man doe ik het niet zoveel, wacht ik op ruiterpad maar doe af en toe wel een stukje. Maar voor de wagen natuurlijk wel.

Ik sprak pas iemand die belgen beleert voor de kar, die zei dat hij wel wacht tot het 4e jaar met die zware paarden omdat anders het kraakbeen nog niet hard genoeg is en misschien kan beschadigen, vind ik wel wat in zitten. Ik ga met mijn jonge haf dus nog niet heel veel draven op de weg maar wel als hij wat ouder is.