Wat voor bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:15

Ik ben op zoek naar een goed bit omdat mijn paard op het huidige bustrensje niet meer lekker loopt. Ben nu L2 dressuur en wil een bit wat vriendelijk is en toch goed werkt als het nodig is. Nu werd ik overspoeld met termen als K&K, WH Snaffle, Aurigaan, Argentaan, dubbel gebroken, koper, messing etc etc etc en zie nu door de bomen het bos niet meer. Dus....kom maar op met die goede en slechte ervaringen met bitten.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:22

Ik rij alle manegepaarden met een dubbelgebroken trens, en dat bevalt me prima. Maar als je paard 'niet meer' lekker loopt, ligt de oorzaak dan niet ergens anders? Overleg anders even met je instructrice, die heeft er ongetwijfeld meer kijk op dan wij vanaf bokt

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:29

Ik reed mijn paard eerder met een te dun bit en dat bleek te scherp te zijn dus ben ik overgestapt naar een hele dikke bustrens. Die stap is denk ik te groot geweest en nu zoek ik een goede tussenweg....

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:31

Ook misschien wel veel verandering van bit in korte tijd geweest. Ik rij nu 2 weken met een ander bit en sindsdien gaat het minder maar durf niet weer dat scherpe bitje te gebruiken.....

#Ymke#

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:52

Ik rij allebei mijn paarden met een dubbelgebroken bitje van K&K, type conradl ultra (dat is een bol middenstuk dat iets gedraaid is). Zijn echt superfijne bitjes en ze lopen er allebei super op..

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:54

ben het met #Ymke# eens, rijd mn haflinger met hetzelfde bit, ook heel fijn!!

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:56

Ja veel over gehoord en heb dat bedrag er wel voor over, maar dan wil ik wel eerst goede "recenties" zoals die van jullie

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:36

Een dun bit is niet per definitie scherper dan een dik bit. Voor een paard met een kleine mond is een dik bit veel hinderlijker dan een dun bit. Waaruit had je geconcludeerd dat het dunne bit 'te scherp' zou zijn? Of hebben andere mensen je aangepraat dat een dun bit scherp is? Want kennelijk ben je met dat bit probleemloos L2 geworden...

nikki16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 12:40

ik ben het met Ibbel eens...

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:17

het bit is 18mm dus gemiddeld, je hebt ook 21mm die werkt zachter in. ze reageerd er goed op, schuimt heel erg. komt ook wel door dat ze aan het wisselen is. maar ik leg er echt geen gewone rvs bustrens meer in

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:47

mijn pony heeft altijd gelopen met een normaal enkel gebroken watertrensje of bustrensje. heb haar nu op een kopertrensje enkels gebroken watertrens. werkt super bij haar ze werd al gelijk meer aan het bit

Cassia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:50

ik rijd op men haflinger met een dubbeldoorbroken watertrens en dat werkt goed.
Dit bitje is bedoeld dat ze er mee gaat spelen en er dus beter op let.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:18

mijn haflinger heeft ook een dubbelgebroken watertrens en ze loopt er prima meej

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 21:41

Misschien kun je aan je instructrice en/of mensen in je stal vragen of je een keer hun bit mag lenen. Als je alle bitten hebt geleent kijk je op welke ze het beste liep en die koop je dan voor jezelf(wel nieuw he ).

happyjoyce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 22:57

Ik rij beide pony's met dubbel gebroken watertrens. Een met een K&K bit met aurigan en die ander met een gewone. Soms wissel ik ook nog wel eens met een bustrens maar ze lopen toch fijner op een dubbel gebroken watertrens

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:57

Ik rijd de mijne met een dubbelgebroken, vrij dikke bustrens.
Loopt ze goed op.

Ulissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 18:25

Ibbel schreef:
Een dun bit is niet per definitie scherper dan een dik bit. Voor een paard met een kleine mond is een dik bit veel hinderlijker dan een dun bit. Waaruit had je geconcludeerd dat het dunne bit 'te scherp' zou zijn? Of hebben andere mensen je aangepraat dat een dun bit scherp is? Want kennelijk ben je met dat bit probleemloos L2 geworden...

Hier ben ik het helmaal mee eens.

Een paard met 18 mm. ruimte in zijn mond zal normaal zijn mond nog dicht kunnen doen. Leg je hier een 21 mm dik bit dan kan ie de kaken niet meer op elkaar krijgen. Nou dit is echt niet zo prettig.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:39

Ik ben ook wel benieuwd welk bit nou het beste is. Mijn nieuwe paard werd bij de vorige eigenaar ook gereden met dubbelgebroken (water?)trens.. liep ze wel fijn op. Is het nu het beste dat ik die dan ook gebruik? (ze is 5jr)

En mijn andere pony heeft nu een gewone watertrens op, maar is wel wat stug in de mond, en schuimt niet. Wat kan ik hier dan misschien beter in leggen?

(ik werd doorgewezen naar dit topic)