Wie is er ook zo gek op oudere paardenboeken?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Wie is er ook zo gek op oudere paardenboeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:18

Ik ben vanmiddag even lekker wezen shoppen in 2-de hands boeken winkels. Daar kan ik echt een hele middag zoet mee zijn.
Vandaag heb ik weer 2 schitterende boeken op de kop getikt.
"Weten en Doen" Leidraad voor beginners, door Wouter Slob uit 1962.
"Te paard" aanschouwelijk rijonderricht van W. Muesseler uit 1939. Van dat laatste boek heb ik ook een spik-splinter nieuwe 11de druk uit 1988. Echt super leuk om die boeken te vergelijken want er is heel wat veranderd in het beeldmateriaal.
Zijn er onder julie ook nogmensen die af en toe boekenwinkels af struinen op zoek naar oude boeken met vooral grappige foto's? Klassieke rijkunst blijft uiteraard klassieke rijkunst maar er is in die tijd een hoop verbeterd aan het paardenmateriaal!


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:26

Ik heb een tijdje terug het boek The International Equestrian Year 1985/1986 gehad. Dat is nog voor dat ik geboren ben en ik vind het geweldig leuk om al die foto's te bekijken. Het hele boek lezen gaat me iets te ver, maar er staan geweldig mooie foto's in.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:58

Moi moi ook! Ben er werkelijk gek op. Ik heb een aantal hele oude boekjes over IJslandse sagen (waar zo'n beetje alle ijslandse paardennamen van af zijn geleid) verders heb ik zelf ook nog mijn eerste eigen paarden boekjes; zoals Ruiters van Morgen door Nora Scully Tack ergens uit 1970 (?) heel grappig om te lezen. Natte pony's moet bv. je inpakken in stro en een wollen deken etc. etc., erg leuk om al die tips, die inmiddels mateloos verouderd zijn, nog eens te lezen *grin*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:08

Ik heb mijn oude boek er even bijgepakt.

Ik geef helemaal niets ompaardenboeken, deze heb ik echter een keer van een oude man mogen lenen welke kort daarna overleed...
Dus bewaar hem maar.

Het boek heet Leren Paardrijden van Gregor Romaszkan, er staat helaas geen datum in.
Wel zitten er 14 pagina's met foto's in welke geschoten zijn omstreeks 1955 - 1960, ik denk dus dat het boek uit 1965 stamt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:14

Oude paardenboeken zijn prachtig. Het allertrotst ben ik op mijn exemplaar van "Een koninkrijk voor een paard", dat is zo'n mooi boek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 18:19

Heerlijk van die oude boeken!
Geweldig om in te bladeren!
Te paard" aanschouwelijk rijonderricht van W. Muesseler uit 1939 "die heeft mijn moeder volgens mij ook.
Echt heerlijk om in een oud muf ruikend zaakje nog een oud paardenboek te vinden. Sommige items zijn heel verouderd maar vaak staan er ook nog hele goede waarheden in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:11

Ik las hier iets grappigs:

"Ten opzichte van de kleding van de ruiter zij het volgende opgemerkt:
De kleding moet passend zijn; vooral de rijbroek moet aan hoge eisen voldoen en vooral niet aan de knieen zelfs maar iets knellen"

Dat was nog voordat spandex en Lycra werden uitgevonden, toen liepen mannen nog in van die grote ballonbroeken Haha!

Of deze:
" De eventueel te gebruiken schabrak zij zo onopvallend mogelijk van blauw, grijs of geel vilt in de vorm van het zadel gesneden [doch nooit een blauwe schabrak op een schimmel, want die geeft blauw af!]"

*LOL*

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:24

Ik heb een boekje geerft van mijn oom. Goed paardrijden heet het en er staan echt leuke teksten in.

Voor de instructeur:
Leert de ogen te openen en ge zult zien
leert de oren te openen en ge zult horen
leert nadenken en ge zult de natuur leren begrijpen, want zij is nooit star of stom.


opvoeding van de ruiters
1tot het rustig behandelen van de paarden onder alle omstanigheden
bewerken met de sporen of rukken aan de teugels moet niet toegestaan worden
2tot oplettendheid(veel afwisseling en vragen stellen)
3 tot nadenken brengen over alles wat zj doen en moeten doen ze duidelijk, luid leren spreken
4.tot goed leren rijden van tempi en correct rijden der baanfiguren
5. tot het rekening houden met andere ruiters tijdens het rijden


best leerzaam nog dat boekje

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:27

Ik heb ook zo'n gouwe ouwe in de kast staan 'het paard, de leraar en zijn leerling' van Alois Podhajsky oud directeur van de Spaanse rijschool te Wenen.
Opmerkelijke slotzin: Belangrijker dan alle hooggestemde plannen echter is de taak van de instructeur, zijn leerling verantwoordelijksheidbesef bij te brengen; het is de verantwoordelijkheid van de ruiter tegenover zijn paard, waarmee de instructeur zijn leerling ook het parool inprent dat nooit door eerzucht en de jacht op prijzen vergeten mag worden: HET PAARD MOET JE VRIEND ZIJN.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:28

Jippie schreef:
[doch nooit een blauwe schabrak op een schimmel, want die geeft blauw af!]

*LOL*


Haha, die vond ik wel erg grappig! En een rood shabrak geeft zeker niet af? Schijnheilig

Maargoed, ik ben dus niet zo'n boekenwurm...ik kan overigens wel heerlijk lezen in een boek over westenrijden (uit betrouwbare bron weet ik overigens dat ik er één krijg voor mijn verjaardag (ssshhht) Knipoog ).

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

daan
Berichten: 661
Geregistreerd: 16-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:58

Redgold schreef:
Ik heb ook zo'n gouwe ouwe in de kast staan 'het paard, de leraar en zijn leerling' van Alois Podhajsky oud directeur van de Spaanse rijschool te Wenen.
Opmerkelijke slotzin: Belangrijker dan alle hooggestemde plannen echter is de taak van de instructeur, zijn leerling verantwoordelijksheidbesef bij te brengen; het is de verantwoordelijkheid van de ruiter tegenover zijn paard, waarmee de instructeur zijn leerling ook het parool inprent dat nooit door eerzucht en de jacht op prijzen vergeten mag worden: HET PAARD MOET JE VRIEND ZIJN.


Heeee, van Pohajsky heb ik ook een boekje gelezen! Ik weet niet zeker of het hetzelfde boekje is (die ik gelezen heb was oranje). Vond dat ook nog wel een goed boekje! En die slotzin daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:13

Ja ik! Ik ben echt een gigantische liefhebber van goede (informatieve) paardenboeken. Ik heb een aantal engelstalige boeken, maar ook een aantal oude boeken.

Eén boek is me heel dierbaar. "Paarden en hun verzorging" heet het, net na de 2e WO uitgegeven. Ik heb het boek gekregen van een oude man, van die man heb ik als kleutertje m'n paardenliefde gekregen. Elke dag haalde ik samen met die man zijn paarden uit de wei, en ik ging er dan op. Dat deed ik vanaf dat ik een jaar of 2 was, tot een jaar of 8. Ik heb verschrikkelijk veel van hem geleerd.
Maar toen ik 8 was ging hij verhuizen naar een bejaardentehuis in een andere stad. Hij heeft mij toen dat boek gegeven, met de woorden: "dit is voor later voor jou, bewaar het goed, je hebt er heel veel aan meissie".
Het boek was oud, de kaft was sterk, maar lelijk, de zijkanten waren pikzwart door een brand, en het papier was geel.
Als grietje van 8 ging ik erin lezen, ik snapte er niets van, maar heb het hele boek uitgelezen (bijna 500 blz!) omdat ik dat wou doen voor die man. Toen ik 12 ofzo was, heb ik het boek nog een keer gelezen, en ik snapte het al beter. En elk jaar las ik het wel een keer. Ik leerde er steeds meer uit. Ook nu sla ik het boek nog regelmatig open.
Het is echt een geweldig leerzaam boek over stalling, voeding, enz. Het gaat heel erg diep op het houden van paarden in, maar soms met behoorlijk ouderwetse opvattingen. Toch heb ik er gigantisch veel van geleerd.
Ik denk dat ik vanavond dat boek maar weer eens pak...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 21:21

Ik heb het boek "het aanrijden van paarden" van Gregor von Romaszkan. Toevallig staat hij in de boekenkast beneden. Het boek waar Sjuimpje het over heeft staat niet bij zijn titels dus dat moet na dit boek geschreven zijn. Dit boek is in 1962 voor het eerst uitgegeven en de Nederlandse herdruk die ik heb in 1973.

Tja, ik heb nogal wat oude paardenboeken omdat ik begin jaren '70 ben begonnen met kopen (oftewel begon met mijn moeder boekwinkels binnen te tronen Haha! )

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 22:23

HHmmm, die gregor, daar heb ik er ook twee van staan. Inderdaad leren paardrijden, en ook Hippische rijproblemen, min of meer een opvolgend boek.
Ik wil jullie toch het onderschrift van Gregor niet onthouden:
Wie nimmer werd gedragen
Op de veerkracht van een edel paard,
Die kan ook niet gewagen
Van het geluk op deze aard'

Maar Ruiters en Rechters II heeft voor mij toch wel een bijzondere waarde, ik heb het gekocht van Ernest van Loon, ergens begin jaren '90. Toen al had hij het script klaarliggen om het opnieuw uit te geven. Daar hebben we dus 10 jaar op moeten wachten, veel te lang.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 23:07

Hippische Rijproblemen heb ik ook Haha!
Ruiters en Rechters helaas niet. Die staat al jaren op mijn verlanglijst maar op de één of andere manier kom ik er nooit aan toe om het boek aan te schaffen. Ach, dan blijft er wat te wensen over Lachen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 13:11

Ik heb een kast vol met oude paardenboeken staan! Haha!

Van mijn moeder, die vroeger heeft ook paarden heeft gehad. Ik heb ze eigenlijk niet eens allemaal gelezen. Ruiters en Rechters heb ik ook, die is echt al heel oud!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:02

Heb laatst 'Het 'ponyboek' van Tineke Bartels gescoord in een tweedehands winkeltje, zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=18760. Echt een prachtig boek, met al die jaren 70-foto's!

Bij m'n ouders staan nog een heleboel boeken van Wouter Slob. Als ik binnenkort eens tijd heb, ga ik daar sowieso al mijn oude paardenboeken eens uitzoeken. Ik schijn ook de hele collectie 'Akkerlanden' en 'Inger' te hebben, en uiteraard een uitgebreide verzameling informatieve boeken.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 14:08

Ja die heb ik ook! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:36

Ja, dat ponyboek heb ik ook! Was mijn eerste eigen paardenboek Knipoog Ha, ha, ik word oud.
Dat boek 'het paard, de leraar en zijn leerling' van Alois Podhajsky hebben we ook in de verzameling staan. Is een erg leuk boek om eens te lezen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Patriesje en 33 bezoekers