Antiwormmiddelen in 2007 mogelijk op recept

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irene

Antiwormmiddelen in 2007 mogelijk op recept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 19:18

Dit las ik vandaag in het tijdschrift Levende Have.

Het ministerie van LNV heeft de Europese commissie geadviseerd antiwormmiddelen receptplichtig te maken. Dit betekent dat deze middelen dan alleen nog via de DA te verkrijgen zijn.
De verandering schijnt voort te vloeien uit de EU richtlijn van april 2004 die voorschrijft dat alle diergeneesmiddelen op recept moeten. Hierop zijn uitzonderingen mogelijk
De EU heeft lidstaten gevraagd met voorstellen te komen. In sommige EU landen zijn antiwormmiddelen al alleen op recept verkrijgbaar.
Als er geen oplossing wordt gevonden betekent dat met ingang van 2007 antiwormmiddelen alleen op recept verkrijgbaar zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe dit nu weer gaat uitpakken. Alleen op recept verkrijgbaar, betekent dus in de praktijk dat er gelijk consultkosten worden berekend. Ben bang dat heel veel paarden in de praktijk dan een stuk minder ontwormd gaan worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:20

met het enten maar direct voor een heel of half jaar (net zo vaak je ent) de rest van de wormkuren erbij vragen

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:30

Niet iedereen ent zijn paarden elk jaar. Paarden die voor hobby gehouden worden, worden niet altijd netjes geent. Dikke kans dat die dan ook niet meer ontwormd gaan worden...

Ik vind het geen goede zaak.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:32

Zouden de nu niet enters nu wel ontwormen?

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:34

Goede vraag.... Zou het niet weten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:37

ik vind het ook geen goede zaak

en de niet enters ontwormen denk ik gedeeltelijk wel, je neemt een wormkuur toch makkelijker mee bij de winkel dan dat een niet enter die apart bij de veearts gaat halen.

ik ben eigenlijk meer geinteresseerd wat er voor mij als wel enter en ontwormer gaat gebeuren, ik heb 2 drachtige merries dus ik ben met de hele veestapel wel serieus, toch wel goed voor een wormspuitje of 20 per jaar, ik zit niet op consultkosten e.d. te wachten.

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:38

Hmm... lijkt me geen goed idee. Veel extra werk voor dierenartsen(praktijken) en de kosten zullen wel flink omhoog gaan

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:44

Als mijn DA daar consultkosten voor gaat berekenen, mag hij ze ook zelf geven.
Dus ik denk dat hij ze graag zo mee meegeeft of een flinke lading achter laat als hij hier voor iets anders komt
Sowieso haal ik ze nu bij mijn DA, hij is toch goedkoper dan winkels...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 19:48

Ik vraag me af hoeveel mensen er dan overgaan op homepatische, kruiden en andere niet standaard ontwormingsmethoden. Vorige eigenaar van mijn paard deed dat ook, resultaat was een flinke wormenbesmetting .

mutsefruts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:22

hoezo consultkosten?
dan bel je toch op naar die arts en als je een beetje een goede dierenarts hebt rekent hij alleen hij de ontwormingskuur. maar ja ik heb makkelijk praten, ik werk zelf bij een dierenarts

Chocopasta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 20:27

Lijkt me dat dat niet gaat uitpakken...
Hoe dom zeg.
Ben benieuwd hoeveel er (niet) gaan ontwormen...

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:33

Hier in Duitsland is het al op recept. Eigenlijk is het zo dat de DA aan huis komt om te kijkenof het daadwerkelijk nodig is. Kan hij bijvoorbeeld met een mestonderzoek onderzoeken. De spuiten zijn hier een keer zo duur als in nederland. Ik haal ze daarom ook nog steeds in Nederland. Ik hoop dat het ook zo blijft als het nu is. Anders wordt het heftig inkopen eind 2006

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:55

DA kijkt of het nodig is? Klinkt als DA kijkt of het al te laat is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:59

Hoelang blijven wormenkuren dan houdbaar???
Dit voorstel bevalt me dus helemaal niet, al die krepserige mensen die geen zin hebben in zoveel onkosten kopen gewoon niks meer.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:42

MarijeR schreef:
Dus ik denk dat hij ze graag zo mee meegeeft of een flinke lading achter laat als hij hier voor iets anders komt

Mwoa, jij koopt in het groot in, krijg je vast inkoopkorting
Ach, goeie vriendjes zijn met de dierenarts doet vast wonderen (ik ken er vier )

Sapphire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:45

ik heb op een stal gestaan waar iedereen tegen enten was en dat dus ook niet gedaan werd, de dochter van de eigenaresse laat der zoontje ook niet enten (zo noem je dat toch ook bij baby's?) enzo (ik weet verder de reden daar niet van) maar ik weet wel dat ze netjes op tijd ontwormen dus ik vind dit een beetje raar

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:44

Dan kom ik er vast wel op een andere manier aan

Bij mijn veearts zijn ze nu al grof duurder dan in de voerwinkel, dat zal er dan wel niet beter op worden ben ik bang

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 08:23

ikke schreef:
MarijeR schreef:

Mwoa, jij koopt in het groot in, krijg je vast inkoopkorting
Ach, goeie vriendjes zijn met de dierenarts doet vast wonderen (ik ken er vier )

Ik koop idd vaak een paar dozen tegelijk en dat doet al veel met de prijs.
Verder ga ik gewoon wat winkels langs voor prijzen en dan ga ik naar de DA en die kijkt dan of hij onder die prijzen kan gaan. Hij wil ook graag verkopen
En als ze niet meer in winkels verkocht mogen worden, zal er ongetwijfeld prijsverschil tussen DA blijven. Dan ga ik daar wel shoppen voor de laagste prijs...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 10:20

MarijeR schreef:
<knip>
En als ze niet meer in winkels verkocht mogen worden, zal er ongetwijfeld prijsverschil tussen DA blijven. Dan ga ik daar wel shoppen voor de laagste prijs...

Heb jij een commerciele opleiding of zo... Nu ja, zo denk ik er in ieder geval ook over, ook al koop ik ze niet per doos tegelijk in.
Een voordeel: Een van de stalgenoten is dierenarts en binnen de NVVR ken ik er ook enkele, die bovendien niet eens zover weg wonen, dus ik kan me niet voorstellen dat ik er niet simpel aan kan komen

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:01

Maar deze situatie is nu toch ook al zo voor goede ontwormingsmiddelen voor gezelschapsdieren? Ik ontworm mijn katten altijd met Drontal en dit heb ik NL nog nooit in een dierenwinkel of bij de voerhandel zien liggen, wel de mindere merken. Ik koop deze ontwormingstabletten dus in UK. (bij wormers.co.uk) Ik betaal daar een fractie van wat ik zou betalen als ik ze in NL bij de dierenarts haal.

Margreet

Re: Antiwormmiddelen in 2007 mogelijk op recept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:25

irene schreef:
De verandering schijnt voort te vloeien uit de EU richtlijn van april 2004 die voorschrijft dat alle dier
genees
middelen op recept moeten.

Sinds wanneer is een wormenkuur een geneesmiddel?
Ik dacht dat het ter preventie was...

Het zal zo'n vaart wel niet lopen.

Met het oog op het structureel onderdoseren wat veel mensen doen (spuit voor 650 kg is voor een gemiddeld sportpaard al vlug te weinig!) en de daaruit voortvloeiende resistentie, zou iets meer bemoeienis van een DA misschien niet eens zo gek zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:45

In Belgie is het al op recept, ik kocht bij de veearts gewoon in het groot in.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:45

Bij onze veearts is het zo dat er een wormspuit in de kast wordt gelegd en dat was het. De veearts gaat zich er niet gratis mee bemoeien, dat maak je mij niet wijs. Bovendien is het ook aan jezelf om te weten hoe zwaar je paard is.
Wormspuiten worden door winkels met weinig marge doorgeschoven naar de klant. Reken maar als ze alleen nog maar bij de veearts te halen zijn dat je er dan meer voor gaat betalen. Of je nou een doos koopt of 1 spuit.
Ik dacht dat het te maken had met de status consumptiedier die het paard nog steeds heeft, en alle geneesmiddelen moeten daarvoor geregistreerd zijn volgens de eu.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:58

Volgens mij moeten alle geneesmiddelen geregistreerd zijn in de EU, of het nu voor vee-, gezelschapdier- of humaangebruik is.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:09

Ik heb nu een wormmiddel van Hippomec voor 7.95 euro, met ivermectine. Zit hetzelfde in als in de dure Furexel die 12.95 kost. Ik heb geen zin om een merknaam te betalen.
1 keer per jaar ontworm ik met Equest (Moxidentine) en verder wissel ik Pyrantelpamoaat en Ivermectine af. Ik koop dus niet de merkkuren, maar gewoon de goedkopere variant. Zit namelijk hetzelfde in. Op het moment dat de stof die in Equest zit ook onder een andere naam goedkoper wordt aangeboden, dan koop ik geen equest meer.
Aan recepten heb ik echt geen zin. Ik zie er het nut ook niet van in.
Ik denk dat het dan ook alleen nog maar merkkuren kopen wordt. En die wil ik niet betalen omdat het onnodig is om merknamen te sponsoren.