Droes op de manege....... + UPDATE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Droes op de manege....... + UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 11:08

Kom ik vandaag op de manege (er zo springwedstrijd zijn) hoor ik dat 2 paarden droes hebben. Eerst dacht iedereen dat het een 1 april grap was, maar dat was dus niet zo!!

Maargoed,dat is opzich niet zo erg. Als die ponys er maar niks aan overhouden! (Surprise (5 jaar, kruising haf, super beessie) en Norik (haflinger)) het zijn superlieve ponys die altijd keihard werken (ook al wil Surprise meestal de andere kant op dan jij Lachen )
En als het zich maar niet verspreid... Dan ben je goed de banketstaaf, er staan daar zeker 50 paarden.

Ik heb al heel veel mensen gebeld dat het niet doorgaat, maar ik kan Esmeralda (Lunatic) niet bellen (heb dr tel.nummer niet Haha! ) dus die komt daar ook zo met Luna voor niks.

Ik hoop dat het hééél snel weer weg is Huilen
Heeft iemand enig idee hoe lang dat kan duren????
Laatst bijgewerkt door Nintu op 06-04-02 17:11, in het totaal 2 keer bewerkt


Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 11:13

ik zou zeggen, eerst geen paarden aan en af voeren Knipoog
Wij hebben het ook op de ponyclub gehad...

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:19

wat is droes eigenlijk ???

xxies Linda

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 13:39


From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:07

Lunatic was al op tijd gebelt dus die wist het al.

Toen Theo (= eigenaar manege) mij vannochtend belde vertelde hij alleen dat er enkkele paarden verhoging hadden.

Best banketstaaf voor Theo. Na die MKZ van vorig jaar wordt het best moeilijk om alles weer af te sluiten.

17 mensen vinden dit leuk

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 20:13

Wennie:
Dus Esmeralda was wel gebeld ?!?!?!? das ook lekker, ik kom daar wel voor niks, en we zaten daar met een hele groep, die waren ook niet gebeld ofzo.

Met dat MKZ was dat ook zo, was de manege gesloten maar ze hadden niemand afgebeld, ik kon daar ook niet naar binnen (om te bellen) ofzo.
Ik was met de bus dus ik moest anderhalf uur wachten voordat de bus weer terug ging! Boos!

Dat ze verhoging hadden, kan best. Maar iedereen (lees: Monique, en die andere die altijd achter de bar staan enzo) zeiden dat het droes was.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:24

vet poedersuiker dat er droes is zeg Boos!

Hopen dat het snel over is !!!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 20:25

zielige Steffie.

Ja, Ez was gebelt. Door mij, nadat theo het blijkbaar grappig vond me uit mijn bedje te bellen Frusty

Volgens mij heeft hij alleen de mensen gebenlt die met een eigen paard zouden komen, want die mogen het terein natuurlijk niet op.


Dit is voor mij helemaal nieuw: Weet monique iets van paarden Verward Knipoog
Het kan best hoor. Ik weet alleen wat Theo mij verteld heeft.

17 mensen vinden dit leuk

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-02 20:42

Ja zielige ik Haha!
Ik om half 8 mn bed uit, anders had ik tot een uurtje of half 11 kunnen blijven slapen Haha!

Dus hij belt jou, terwijl er al op de lijst stond dat je al afgemeld had? Hm, vaag Verward

hahaha Haha!
Niet alleen Monique zei dat het droes was, ook die altijd achter de bar staan enzo, en zo'n vrouw die er ook altijd rondloopt, met rood haar (duidelijk omschrijving Knipoog )

Citaat:
Volgens mij heeft hij alleen de mensen gebenlt die met een eigen paard zouden komen, want die mogen het terein natuurlijk niet op.

Ja dat zou kunnen, ik denk dat dat zo was. Want iedereen die op een manege paard mee zou doen was er gewoon.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

De andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 01:36

De paarden die niet ingeent zijn tegen droes zullen het allemaal ook wel krijgen. Droes is namelijk heel besmettelijk! Ik zou eens vragen aan een veearts als je paard nog steeds kan ingeent worden tegen droes. Zolang hij/zij het nog niet heeft denk ik wel dat dit zou kunnen.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:33

Hier worden de paarden niet ingeent tegen Droes zover ik weet.

Theo belde mij omdat hij Ez blijkbaar niet kon berijken.

Als het echt Droes is dan hebben we een behoorlijk probleem, er waren namelijk donderdag ook al een paar paarden snotterig Bloos Scheve mond

17 mensen vinden dit leuk

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:49

Geen meeting dus op korte termijn, want dat risico neem ik niet!

Overigens worden paarden in de opfok soms zelfs express besmet met droes omdat het voor jonge paarden veel minder erg is dan voor volwassen paarden en zo bouwen ze wel mooi resistentie op. Grote kans dus dat veel paarden op stal het al een keer gehad hebben en er tegen kunnen, maar het zal maar net jouw paard zijn dat het wel krijgt.....

Nulla tenaci invia est via

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:58

Bij ons op stal is er iemand die een paard wil kopen en hem niet gekeurd krijgt. De heren veeartsen hebben geen tijd momenteel. Er schijnen heel veel paarden ziek te zijn momenteel.

De hond is de betere mens

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:15

Margreet schreef:
Geen meeting dus op korte termijn, want dat risico neem ik niet!



Gelijk heb je. Je moet in zo'n geval het zekere voor het onzekere nemen.
Het heest trouwens alleen op de manege. Op de pensionstal waar ik (en Lunatic, Napoleon, Prima enz) staan is nog geen paard ziek. Gelukkig.

Steffie hou je Nico wel goed in de gaten? Je weet maar nooit. Scheve mond

17 mensen vinden dit leuk

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:33

altijd hetzelfde in het voorjaar, droes, griep, verkoudheid en rhino

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 16:35

Yep, aan het eind van de winter is de weerstand lager.

Nulla tenaci invia est via

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-02 17:30

wennie"]
Steffie hou je Nico wel goed in de gaten? Je weet maar nooit. Scheve mond
[/quote]

Ofcourse, Ik ga nu iig niet meer in de kleren waarmee ik naar de manege ga, naar Nico. Deed ik toch al haast nooit maar nu helemaal niet meer!
Nico is al een oude heer ( Haha! Knipoog ) dus het lijkt me ook dat ie wat minder weerstand heeft, of heb ik het nu helemaal verkeerd.

[quote="wennie schreef:
Als het echt Droes is dan hebben we een behoorlijk probleem, er waren namelijk donderdag ook al een paar paarden snotterig

Zaterdag reed er in de les ook een pony mee die nu "verdacht" word, ze staat tegenover de 2 ponys die het waarschijnlijk hebben, dus hou Luna ook in de gaten Scheve mond Want als die het ook krijgt, bij jullie op stal staan ook een hoop paarden bij elkaar, en zo verspreid het zich ook verder...
En natuurlijk hopen dat de rest van de ponys er niet besmet mee raken...

Maar wat ik me afvroeg, is droes ook overdraagbaar via mensen??
Dus via paard -> mens -> paard?

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 18:19

Droes is zeer besmettelijk! De besmetting verspreidt zich zeer snel via onderling contact, voer, kleding etc. In een geschikte ruimte kan de bacterie wel een jaar overleven.

Als er op een stal droes ontstaat dan moet eigenlijk het zieke dier geïsoleerd worden in een aparte stal, alleen, om uitbreiding te voorkomen. De rest moet 2x per dag getemperatuurd worden om nieuwe besmetting snel te ontdekken en eventueel het onstaan van droes tegen te gaan met antibiotica. Als een paard eenmaal droes heeft dan is behandeling met antibiotica af te raden, dan kun je de abcessen beter laten rijpen en doorbreken.

Uit 'Uw paard natuurlijk gezond':
Algemene maatregelen bij het uitbreken van een besmettelijke ziekte in een paardenbestand:

* Zieke paarden op rust, eventueel met een deken op stal zetten.
* De besmette stal moet worden geïsoleerd, dat wil zeggen dat er geen paardenvervoer van of naar de stal moet plaatsvinden. Er mogen geen nieuwe paarden bij, en er mogen ook geen paarden uit het besmette bestand naar elders worden vervoerd.
* Paarden die ziek zijn moeten zoveel mogelijk apart gehouden worden van de paarden die nog niet ziek zijn.
* Alle paarden dienen dagelijks getemperatuurd te worden om zieke dieren zo snel mogelijk apart te kunnen zetten.
* Zorg voor goede ventilatie, stofvrij voer en een goede stalhygiëne. Als je paard heel gevoelig is voor stof, kun je het voer en hooi nat maken voordat je het geeft. Bij hoestende paarden is het altijd verstandig het hooi te weken voordat je het voert.
*Vanzelfsprekend horen in dit rijtje de juiste diergeneeskundige zorg en natuurlijk de preventie door middel van vaccinatie thuis.

Nulla tenaci invia est via

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 08:48

Maarre, Kan het ook "verspreiden" via de lucht zegmaar? of alleen door echt aanraking?

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 12:15

Steffi schreef:
Zaterdag reed er in de les ook een pony mee die nu "verdacht" word, ze staat tegenover de 2 ponys die het waarschijnlijk hebben, dus hou Luna ook in de gaten Scheve mond Want als die het ook krijgt, bij jullie op stal staan ook een hoop paarden bij elkaar, en zo verspreid het zich ook verder...
En natuurlijk hopen dat de rest van de ponys er niet besmet mee raken...


Nou, erg leuk van de heer Theo Boos! Volgens mij wist ie het al die tijd al (vanaf donderdag) maar hij heeft wel gewoon die Carrousselwedstrijd op zaterdagavond door laten gaan! Leuk, als ie nou gewoon gelijk had gezegd wat er aan de hand was, of in ieder geval de mensen die van buitenaf komen had gewaarschuwd.......Nu voel ik me behoorlijk zenuwachtig, ik heb daar lekker met Prima, Erwin, Lunatic, Wennie, en alle anderen rondgelopen op zaterdagavond en Lunatic heeft zelfs nog in de les mee gereden op zaterdagmiddag en daarna nog gauw even langs stal geweest om Nappie te stappen Frusty He bah, ik baal hier echt van, hoop maar dat het niet "over"waait........

Hij (Theo) haalt ook altijd zoveel nieuwe paarden naar de manege en de controle/quarantaine is nihil. Ze lopen altijd gelijk mee in de lessen!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-02 17:19

napoleon schreef:
Hij (Theo) haalt ook altijd zoveel nieuwe paarden naar de manege en de controle/quarantaine is nihil. Ze lopen altijd gelijk mee in de lessen!

Theo heeft in 3 weken al 6 verschillende ponys op de manege gehad (om uit te proberen) en die ponys stonden in de stal waar nu ook Suprise en Norik stonden, dus t kan best zijn dat het door een van die ponys gekomen is! 'T kan natuurlijk ook gekomen zijn met een van de paarden van de andere manege, met de Carroussel wedstrijd.

Dat hij die Carroussel wedstrijd door heeft laten gaan was idd niet zo slim, dat zeiden al meerdere mensen...

Maargoed, hij is geen tovenaar en we kunnen moeilijk alle schuld op hem af gaan schuiven (al was het natuurlijk niet echt een slimme aktie Lachen )

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 19:09

Ik laat me er verder niet over uit, maar ik heb niet zo'n hoge pet op van Theo.... (en dat wordt alleen maar bevestigd door wat ik hierboven lees)

Nulla tenaci invia est via

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: De andere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 20:37

DiamondCheckers schreef:
De paarden die niet ingeent zijn tegen droes zullen het allemaal ook wel krijgen.


Dat hoeft niet hoor! Wij hebben op stal al zeker twee keer droes gehad, de eerste keer zijn er 4 paarden ziek geworden en het jaar erna is het bij eentje gebleven.
Wel goed opletten dat de zieke paarden niet geaaid kunnen worden en daarna jouw paard.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:15

je kan je niet inenten tegen droes.

Over Theo laat ik me ook niet uit.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-02 22:22

Je kunt wel inenten tegen droes, maar daar kleven zoveel bezwaren aan dat het in Nederland niet beschikbaar is.

In de Verenigde Staten zijn ze verder met de ontwikkeling van een vaccin tegen droes en daar komen goede berichten vandaan.

Mogelijk dat het dus op termijn ook in Nederland mogelijk wordt om te enten.

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Celebi, criollo_yess, f_pepper, Jet, MariekeS_, marjor, Ubermetrics en 141 bezoekers