Een paard is geen fiets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:31

Chica schreef:

.....ACTIETIJD, voor onze veiligheid!!!



Chica, klasse titel voor een Banner Lachen !!!!
Nou maar hopen dat Bart er een Banner opzet Scheve mond !!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:03

Nou... ben aan het bellen geweest.

ANWB konden nu niet verder helpen en hadden ook geen tips...verwijst mij naar 3VO, pas als er daadwerkelijk een overtuigende actie is met veel ruggesteun zouden hun wat kunnen beteken.

PB51 konden ook niet helpen... dat is een overheids instelling die pas in actie komt als er (net als hierboven vermeld) een goede en door de overheid goedgekeurde actie is dat er dan evt. een spotje van kan komen.
Kreeg als tip, schakel een reclameburo in, maar daar is het te vroeg voor.
Ook een tip; maak een stichting, sta je sterker naar hun mening.
Kunnen we evt. nog overwegen, maar is denk ik ook nog te vroeg.
Hun verwezen uiteindelijk ook naar 3VO.

3VO gebeld; na ong. iedereen daar aan de lijn te hebben gehad en niemand die dus wist wat die actie nu was, werd ik doorverbonden met een ander persoon maar kreeg de balie weer Frusty omdat hij er niet is.
Belt mij terug.... Schijnheilig houd dus in dat ik morgen weer ff bel en probeer die persoon te pakken te krijgen.

Dusss wordt vervolgd!!! Haha!

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:36

ik denk net als gail al zei, dat we de brief even 'af' moeten maken (voor zover die nog niet af was) en die rond moeten sturen, aan alle vormen van media.
Er zal toch iemand in nederland zijn, die én het zich aantrekt, én kan helpen?
Wie weet, als het balletje is gaan rollen.....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:41

Was er hier niet iemand op bokt, die in de buurt van Hennie Huisman woont Verward . Dat zou misschien een goed visitekaartje zijn! (Als hij zegt: "Prima initiatief, ik steun jullie actie Lachen ").
Is Willibrod Frequin (of hoe die engerd ook mag heten Verward ) geen optie? Ik persoonlijk vind dit een hééééle vervelende man Scheve mond , maar hij is met dit soort dingen wel altijd heel hardnekkig!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:54

Ja, ik zat ook al aan Hennie Huisman te denken
Al heeft tie eerst maar tips hoe we het moeten aanpakken!!
Vragen staat toch vrij?
Hij weet vast wel iets te doen en waar te wezen.
Dan kan hij later wel onze mascotte worden Haha!
Wie weet wil z'n dochter ook helpen?!

Nu eerst maar de brief gaan maken denk ik.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 17:20

NEEEEEE, geen Frequin. Bah, niemand zal ons serieus nemen als we hem inschakelen.
Liever Hennie Huisman (was tenslotte mijn briljante idee Haha!, dus sta ik er nog steeds achter uiteraard)

Misschien zowieso heel bekend paardrijdend nederland (bedoel dus anky, jos, piet, etc..) de brief mailen?

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 19:27

de prijzen van (tv) reclame liggen tussen 500-700 euro par seconde(!)

en dit stond in de paardendrogist:
schrikacties van het paard kunnen leiden tot ernstige ongelukken; in de paardensport ontstaan ca. 75.000 letsels per jaar en lopen ruim 450 ruiters ernstige hersen- of schedelletsel op; dat is dus meer dan 1 per dag!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 20:42

lis schreef:
Liever Hennie Huisman (was tenslotte mijn briljante idee Haha!, dus sta ik er nog steeds achter uiteraard)

Misschien zowieso heel bekend paardrijdend nederland (bedoel dus anky, jos, piet, etc..) de brief mailen?



Sorry Lis, ik bedoelde jou ook, kon het alleen niet zo snel terug vinden in de berichtjes Clown !

De bekende ruiters een mail sturen is idd een goed idee, met een extra verzoekje of ze misschien bereid zijn deze actie te willen ondersteunen Verward Lachen !

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:55

helemaal in begin topic (in deze toch) staan officiele cijfers uit verhaal IDS

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:18

Ik denk dat hennie Huisman wel zou kunnen helpen, en je zult bij hem als paardenliefhebber sneller bereidheid vinden denk ik. Beroemde ruiters zijn geen televisiemensen, en Hennie is dat wel.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 12:46

Op de site van de NVVR (www.recreatieruiter.nl) staat volgens mij ergens de tekst van een folder over paarden in het verkeer.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 22:40

Nou, ik was vandaag ff in de weer met m'n eigen pc Lips are sealed
dus kon na vanmiddag ff niet posten, maar meneer Woudenberg heeft mij niet terug gebeld..... en ik daarheen bellen en hij niet aanwezig.
Dus ga maandag weer ff in conclaaf!!
p.s. zou het dezelfde meneer Woudenberg zijn die in het nieuws was? Bloos
Voormalig woordvoerder van 3VO???

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 09:05

Het is wel een beetje waar ik al bang voor was: hier hebben we geen tijd voor, dit doen we niet. Terwijl dat dus gewoon de grootste bullsh*t is. Echt, erger kan niet! Dit soort dingen zeggen al die instanties, en dan hopen ze dat je op houdt met zeuren (zo vinden ze dat). Wat een gel*l!

Reden te meer om er gewoon keihard mee door te gaan. Blik op de weg is volgens mij wel een redelijk programma, met vrij veel kijkers input. Lijkt mij best ideaal om die eens aan te schrijven/bellen. En natuurlijk ook met z'n allen de ANWB schrijven/bellen. Ze zullen niet zo maar zich er met 'nee' van af maken! Schijnheilig

Ik zal zo eens wat nrs + adressen opzoeken en dan hier posten, kunnen we lachen! Lachen

lessy

Berichten: 8
Geregistreerd: 16-03-02
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 12:45

hey laui ik sta helemaal achter je... vandeweek is er bij mij ook een vrouw van haar paard afgevalleen toen ze op haar paard aan het bellen was... het paard schrok van dat deuntje en die vrouw had geen cap op en viel met haar hoofd op de stoep in het ziekenhuis was ze in haar coma overleden.. Huilen

echt eg... xxxx
les

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 17:45

Laui! schreef:
Ik zal zo eens wat nrs + adressen opzoeken en dan hier posten, kunnen we lachen! Lachen


Prima idee Laui Lachen !, kunnen we met z´n ALLEN massaal bellen en/of schrijven (Zullen die even balen dat "bokt" bestaat Knipoog *LOL* !)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-02 20:01

Bezoekadres
Wassenaarseweg 220
2596 EC Den Haag
t: (070) 314 71 47
f: (070) 314 69 69

Postadres
Postbus 93200
2509 BA Den Haag

Autokampioen autokampioen@anwb.nl
Kampioen kampioen@anwb.nl
Verkeersveiligheids-trainingen verkeersveiligheidstrainingen@anwb.nl

Ok, dit zijn de adressen van de ANWB. Die laatste heb ik erbij gezet omdat je daar natuurlijk ook een mailtje naartoe kan sturen Schijnheilig en een suggestie doen, dat het toch echt veel veiliger wordt als men rekening houdt met paarden.
Bellen naar het hoofdkantoor, dan wil natuurlijk ook wel!
En een brief schrijven (of mailen naar redactie van kampioen/autokampioen). Ik denk dat het in alle gevallen belangrijk is om voor jezelf te spreken. Als ze hier op bokt een kijkje komen nemen... kweet niet of dat nou direct in ons voordeel werkt. Dus gewoon zeggen dat JIJ je ergert aan van die idioten in de auto, dat je het zelfs op tv hebt gezien (is bij gevaar op de weg of blij dat ik rij geweest), en dat je het schandalig vindt (overdrijven kan geen kwaad, doe het alleen niet té). Schrijf desnoods wat punten op, zodat je puntsgewijs het gesprek voert/de brief schrijft. Misschien dat ik nog wel een conceptbriefje kan maken. Leuk is natuurlijk als je een voorbeeld gebruikt. Als we ze overspoelen met brieven ed (kan natuurlijk nooit vanzelf komen, maar als we onze 'bron' een beetje geheim houden komen ze er niet zo snel achter) gaan ze misschien sneller iets ondernemen.

Ik kan alleen niks van blik op de weg vinden, vooral omdat ik dus niet weet door welke organisatie (VARA, AVRO, KRO, iig op Ned 1) dat wordt uitgezonden. Maar ik zoek nog ff door en dan draai ik vanavond nog een mailtje in elkaar Knipoog .

Verder moeten we toch ook wel brieven schrijven naar de hoefslag en bit ed. gewoon om meer medestanders te winnen. Ben er alleen nog niet uit of we daar bokt moeten vermelden. Aan de andere kant: wat is er mis met zo'n actie, misschien dat ze ons dan juist serieus nemen... Zit nog een beetje te twijfelen.

Mijn mailtje aan Blik op de weg www.blikopdeweg.nl en redactie@blikopdeweg.nl had ik eigenlijk ook wel kunnen bedenken Haha! )
Deze verstuur ik zo ook nog even naar de anwb, is wel een goed verhaal toch? Vork

Geachte redactie,

Ik ben zelf een groot paardenliefhebber, ik heb een eigen paard en rijd regelmatig over de weg. Een paard is een vluchtdier, maar kennelijk is nog niet iedereen (m.n. automobilisten) daarvan op de hoogte. Zo gebeurt het mij regelmatig dat ik zo dicht wordt ingehaald dat ik mijn beugel niet moet uitsteken, of ik tik het raampje van de dure mercedes in. Jammer dat hij dan met 80 (of meer, ze rijden hier ook wel honderd op een weg waar je 60 mag) voorbij kwam razen en ik gewoon relaxed aan het stappen ben en dat mijn reactievermogen ook niet bovennatuurlijk hoog is. Heel ergerlijk, vooral omdat ik me er keer op keer het leplazerus van schrik. Gelukkig is mijn paard het inmiddels wel gewend en geeft hij geen krimp.

In zoverre is het dus ook nog geen probleem. Het probleem komt op het moment dat mijn paard wél schrikt, en die kans is (zoals u wellicht weet) behoorlijk groot (het is immers een vluchtdier). Bovendien heeft hij het ook ooit moeten leren, hij is ook jong geweest en ik heb regelmatig meegemaakt dat hij het liefst in de hoogste boom geklommen was. Gelukkig heb ik hem tot nu toe altijd wel kunnen kalmeren en konden we na een diepe zucht onze weg vervolgen.

Onlangs is mij wel iets soortgelijks overkomen. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het is echt gebeurd. Mijn paard is op hol geslagen omdat er een meute goed getrainde jachthonden achterop kwam. Het is normaal gesproken een heel braaf paard die ik bijna altijd wel binnen een paar honderd meter terug krijg. Deze keer was anders. Ik had totaal geen controle meer, en het enige wat hij nog deed was gasgeven. Op een gegeven moment ben ik er afgevallen (dit alles speelde zich nog af op een fietspad langs het spoor, we naderden het dorp en ik wilde hem weer terugkrijgen voor hij dwars door het verkeer naar huis zou rennen). Hij heeft zijn weg zelf vervolgd en is - met alle gevolgen van dien - dwars over kruispunten gegaan, heeft midden over de weg gelopen et cetera, het is een wonder dat hij heelhuids thuis is aangekomen! We hebben geluk gehad, we hebben er allebei niets blijvends aan over gehouden, maar het kan ook anders. Zo is hier in dezelfde buurt onlangs nog een paard verongelukt. Hij was losgeraakt en is frontaal op een auto ingelopen, dat heeft hij niet overleefd (de auto overigens ook niet, die was totall-loss). Dat was dan wel 's avonds in het donker, maar het bewijst maar weer eens dat een paard écht 500 kilo weegt, en onverwachte dingen kan doen.

Nu hadden beide voorbeelden niet voorkomen kunnen worden, het waren namelijk allebei uitzonderlijke situaties, maar misschien dat andere ongelukken (zo'n 450 paardrijongelukken met ernstig letsel per jaar) wel voorkomen kunnen worden als mensen erop gewezen worden dat een paard geen fiets is. Ik hoop dat u wellicht wat met mijn verhaal kan!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 20:52

Dit topic lees ik net pas voor het eerst en ik vind het een zeer goede actie. Er zal zeker actie ondernomen moeten worden. Laui, die mail van jou naar het ANWB vind ik zeker een goede brief. Maakt goed duidelijk wat het probleem is.
We moeten proberen zo veel mogelijk bekendheid te krijgen, ookal is het nog niet mogelijk om reclamespotjes ed te maken. Die bekendheid kunnen we WEL krijgen door dus idd een beroemd iemand te benaderen zoals Hennie Huisman. Iemand noemde ook een posteractie. Aan de ene zijde een ontzettend mooi dressuurpaard met bijv Anky erop en daarnaast een op hol geslagen paard bij een zeer drukke weg. Dat vond ik een heel goed idee. Daarmee krijg je zeker de aandacht. Maar zo'n actie kost helaas ook zeer veel. Op dit moment kunnen we denk ik niet meer doen dan brieven schrijven naar zowel tijdschriften en kranten als naar organisaties als 3VO en ANWB om dus de bekendheid te krijgen.
Maar ik sta dus zeker weten achter dit idee. Als ik iets kan doen hoor ik het wel. Ik zal verder nog goed nadenken of ik nog goede ideeen heb! Lachen

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 12:33

Allemaal mailen, bellen, faxen en schrijven jongens! Ik begin gelijk!!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-02 17:55

Het is maandag hoor... Maar ik heb nog steeds geen reactie Haha!

Zullen we doen wie het eerste een reactie krijgt? Ik ben benieuwd! }> Ik ben ook wel benieuwd wie er allemaal gaan melen enzo! Kom op jongens, klim in je toetsenbord!

Enne: als ik wél een reactie heb (woensdag ofzo?) laat ik het wel weten natuurlijk. Ben héél benieuwd!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 19:32

Mensen, ik ben net van de telefoon (ja laat he?!) met Dhr. Woudenberg!!!!

Hij heeft verteld waarom de actie toendertijd niet is gegaan zoals bedoelt was.
De actie liep toen samen met politie Den Haag en Amsterdam en er is door het samen lopen van nog een actie op dat moment een punt achter gezet...
Daar heb ik verder geen uitleg over gevraagt, dus details weet ik niet.
Het betekent in elk geval dat er niets meer mee gedaan is sinds die tijd. Frusty

Dhr. Woudenberg gaf wel te kennen -nadat ik vertelt heb dat we met een hoop ruiters hier wat aan willen gaan doen- dat er nog veel informatie en papieren liggen die ons zeer goed van pas zouden komen! Haha! Haha!

Met andere woorden, deze info wordt mij toegezonden!!!
Ook heb ik gevraagt of het mogelijk was, als het nodig zou zijn, of wij hem weer mogen benaderen voor evt. raad!
Vind de heer in kwestie prima!
Ik geloof dat hij het wel een goede zet vind en hoop ook zeker dat hij ons zal ondersteunen waar nodig is!

De envelop met info kan ik deze week verwachten, zodra het er is zal ik het melden en kunnen we verder gaan kijken wat te doen!

Ik ben nu echt stik benieuwd wat er allemaal in staat Bloos

Flootje

Berichten: 570
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Hoogvliet (rt)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 21:21

Ik heb het al eens gezegd, maar ik doe het nog maar een keertje! Ik ben 40 uur per week op het hoofdkantoor van de ANWB omdat ik daarvoor betaald krijg, dus als ik van binnen uit iets kan betekenen moeten jullie dat even laten weten.
Ik begrijp dat er al contact is geweest met mijn werkgever, maar dat dat weinig heeft opgeleverd.
Laat het maar weten!!!

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 23:26

Helemaal met deze actie eens! Als ik iets kan doen (heb een heel verkeersmakkepony dus bezorgen van petitie zou geen probleem hoeven zijn) hoor ik het graag. Ik ga meteen mailen naar de bovenstaande adressen.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 23:38

ehhmmm

Ik zat te denken, in de brief moet niet vergeten worden ook aandacht te schenken aan positieve dingen.
Bijv. Er zijn wel mensen die hun hond aanlijnen, afremmen, ruim inhalen etc. Ik denk dat je voor die mensen ook even moet neer zetten dat jet het echt waardeerd dat ze dat doen.

Heb de mailtjes verstuurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 14:40

Ooit gedacht om de KLPD (landelijk politiekorps) in te schakelen? Zij rijden toch ook in het verkeer met hun paarden. Die zijn er extra voor getraint. In het kader van de verkeersveiligheid, kunnen zij misschien meewerken aan een opvoedend reclamespotje!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 16:12

Ik ga ook even blik op de weg bestoken. Dit is de mail die ik naar ze gestuurd heb:

Hoi,

Ik en vele andere ruiters en koetsiers klagen over het feit dat medeweggebruikers geen rekening willen houden met onze paarden in het verkeer. Het is niet altijd mogelijk het bos te bereiken zonder je door het verkeer te bewegen. De intolerantie van andere mensen in het verkeer brengt ons vaak in gevaar.

Een paard is toch al heel snel een 500 kilo aan PK en voor een mens niet te hanteren als deze terugvalt op zijn instincten. Dat terugvallen op het instinct gebeurt in situaties waarin het paard in paniek raakt. Paarden zijn hele impulsieve dieren, vluchtdieren die eerst handelen, dan pas denken omdat ze zo in de natuur moesten overleven. Paardenmensen weten dergelijke situaties goed te omzeilen en anticiperen daarop. Maar andere mensen weigeren rekening te houden met de aard van paarden en brengen ons daarom in gevaar. "als je je paard niet volledig kunt beheersen moet je je niet op de weg begeven" zijn dan de woorden die je naar je hoofd geslingerd krijgt.

Helaas kan de beste ruiter ter wereld niet een paard volledig onder controle houden, als een paard ECHT iets wil houdt zelfs een muur hem niet tegen en dat kan een fatale afloop hebben. Daarbij zijn er ook vaak jonge paarden die nog moeten wennen aan het verkeer en daar moeten ze wel de kans voor krijgen. Als ik op de weg aan het rijden ben, zijn er mensen die ondanks mijn gebaar om langzamer te passeren, voorbij racen waarmee ze mij en mijn paard in gevaar brengen. In zijn schrik is een paard in staat om naar het gevaar toe te springen, i.p.v. er van af. Ook het overbodige getoeter van vrachtwagens kan een paard er vandoor doen gaan.

Ik heb eens meegemaakt dat er Harley Davidson rijders opzettelijk achter ons (ik en nog een meisje) bleven hangen tijdens een ritje door een normaliter rustig dorpje en flink gas begonnen te geven. De paarden werden gelukkig alleen even onrustig, maar we hadden evengoed op de grond totaal in de kreukels kunnen liggen. De paarden hadden ons eraf gegooid kunnen hebben, of ervandoor kunnen gaan en met de ijzers op de gladde weg uit kunnen glijden. Ik zie daar dus absoluut de humor niet van in. Ik wil namelijk niet een rolstoel eindigen en/of mijn paard naar de slacht moeten brengen omdat iemand anders grappig wilde zijn.

De feiten die ik nu noem zijn helaas alleen bekend bij paardenmensen. Ik zou graag zien dat de media hier meer aandacht aan zou besteden om iedereen tot dit inzicht te brengen. Is het mogelijk om in "Blik op de weg" hier eens aandacht aan te besteden?
Ik denk namelijk echt dat het aantal ongelukken met paardenmensen in het verkeer zou verminderen als mensen zich meer bewust waren van het gevaar waar zijn ruiters en koetsiers in kunnen brengen. Daarbij is het aantal ruiters de laatste jaren enorm toegenomen. Ik hoop op een positieve reactie van jullie.

Met vriendelijke groet,