Wat versta jij onder je paard opsluiten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Wat versta jij onder je paard opsluiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 18:32

Deze opmerking heb ik vaak gehad op onderlinge wedstrijden, net als dat Flair te opgericht liep Verward (voor mijn gevoel met haar hoofd op de hoogte van haar knieen.)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 18:56

Haha! Opsluiten? In een hokkie en niet er weer uit laten! *LOL*

Maar als mijn instructrice zegt dat ik Isolda meer moet opsluiten, dan bedoelt ze dat ik haar van voren ietsje meer moet "tegenhouden" en vervolgens schreeuwt ze dat ik niet de achterhand moet vergeten Haha!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 19:15

Ja dat dacht ik dus ook, Flair kan er dus helemaal niet tegen als ik haar meer tegenhou dan ik al doe, dan gaat ze flippen, tegen de hand lopen en rennen. Mijn benen helpen dan niet meer.

Af en toe snap ik helemaal niks van die jury`s zelfs op onderlinge wedstrijden niet. Gaat het verrot heb ik goede punten (meestal) gaat het goed heb ik slechte punten. Verward

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 19:45

Bij opsluiten bedoelt mijn instructeur dat ik wat te lang laat in het lijf, hals en wat te weinig op het achterbeen heb.
Als ik lodewijk meer opsluit geef ik extra been bij en maak ik een of 2 ophoudingen ik zet dus geen druk van voren.Alleen ophoudingen terwijl ik 'm meer bij elkaar drijf het contact (druk) houd ik zoveel mogelijk hetzelfde moet dit trouwens niet bij RT?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 19:57

Dat van Nimber vind ik veel logischer, maar mijn instructie die ik toen had was wel meer tegenhouden Verward

Zou kunnen dat het bij RT beter staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:12

opsluiten betekend van achter naar de hand toe rijden.
Voor vang je dan op zodat je paard ronder/korter in het lijf word.
Niet in de passen
De achterhand moet hierbij meer onder het lichaam komen en lekker aktief onder treden.
Dus geen impuls verlies.
Je paard gaat dan meer tegen de berg oplopen als gevoel, dus beter zitten.
Dus je achterhand is er dan beter onder.
Hoe meer jij hem bijdrijft en opvangt, dus opsluit hoe verder de achterhand eronder komt.
Hoe korteer en ronder in he lijf
Dus opsluiten doe je tussen je benen en je handen.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 20:19

Ok, maar wat ik dan niet snap: In de B letten ze toch op hoe je je figuren rijd of je op de letter rijd en niet zo zeer op het nageeflijk rijden en de achterhand??? Of zie ik dat verkeerd, ik heb er nl in mijn B proefjes nooit op gelet, die proefjes reed ik altijd op figuren gerichtd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 21:07

Maar een helemaal op de voorhand gevallen paard is dan ook weer niet de bedoeling.
Ik weet dus niet hoe je paard loopt maar misschien is hij dus wel te veel op de voorhand en loopt hij heel erg uit elkaar.

En ik weet dat er delen van nl zijn waar je daarmee nog een wp haalt.
Maar hier bij mij in het zuiden moet hij echt wel aan de teugel en goed op eigen benen lopen.
Dus bij jou misschien ook.
Zeker niet op de voorhand want dan red je het hier niet.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:10

Zoals Kim het beschreef, zo bedoeld mijn instructrice het dus ook.
Ik ben niet zo goed in beschrijven wat ik bedoel *LOL*
Maar het is best moeilijk, want je moet (ik moet dat tenminste) heel erg op de achterhand letten. Die laat ze dan erachteraan "bungelen".

Oefening baart kunst zeggen ze Haha!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 11:27

flair schreef:
Ok, maar wat ik dan niet snap: In de B letten ze toch op hoe je je figuren rijd of je op de letter rijd en niet zo zeer op het nageeflijk rijden en de achterhand??? Of zie ik dat verkeerd, ik heb er nl in mijn B proefjes nooit op gelet, die proefjes reed ik altijd op figuren gerichtd.

Als dat bij ons zo zou zijn haalde hier iedereen wel winst. Maar hier in het zuiden, moet het paard wel degelijk op eigen benen lopen (op de achterhand) en nageeflijk zijn. Is dit allemaal niet dan kun je een winstpunt echt wel vergeten. Je hebt dan echt opmerkingen op je lijst staan.