Gister kreeg ik een mailtje met het antwoord:
Hoi Claudia,
Ik heb naar Urselin gekeken...
Eerste wat ik doorkrijg is onzekerheid, veel eigenaren, veel stress met rijden...
Urselin is een paard wat best al wat eigenaren heeft "versleten". Ze is niet de makkelijkste, zeker niet bij bepaalde personen. Ze heeft het over wat kinderen die haar hebben gehad en die haar alleen maar lieten lopen en lopen... totdat ze er bijna bij neerviel.... Er werd totaal geen rekening gehouden met haar gevoelens, zegt ze... als ze een dag niet lekker was, werd ze gewoon opgezadeld en moest ze weer....
Dat heeft ze bij jou wel, ze hoeft bij jou niet zo hard te "werken" en was er met je volle verstand bij... Jij hebt wel rekening met haar gehouden en ze was dolgelukkig dat er eindelijk met gevoel gereden werd.
Urselin wil wel graag werken, maar het moet wel van twee kanten komen en in het verleden is daar zeker niet naar gekeken. Ze ging daarom ook in verzet, ik zie haar wel bokken af en toe en het bekende kunstje op de achterbenen kon ze ook goed. Alleen maar om duidelijk te maken dat ze het niet leuk vond wat de ruiter met haar deed. Toen werd ze uitgemaakt voor rotbok en gingen ze nog slechter met haar om... Ik zie ook niet al te veel verzorging qua stallen, er is zelfs een stal geweest waar ze niet eens in ging liggen, zo smerig was het...
Ik zie veel zweepwerk, waarvan haar oren plat in haar nek kunnen gaan, zegt ze. Ze verfoeit de zweep.... Het is een "hulpmiddel", zegt ze, geen ding om een paard mee af te tuigen....
Nou, ik denk dat dit wel duidelijk is....
Ook zegt ze dat ze veel te vroeg is ingereden, ze was volgens mij nog niet eens 3 jaar.... Veel te jong, ze was nog te kinds...
Ze zal het niet leuk vinden als je haar zou verkopen, omdat ze bang is om weer in slechte handen terecht te komen en is bang voor weer het ritueel van een band opbouwen en elkaar leren kennen, als die al mogelijk is....
Misschien als je zeker zou zijn dat ze in goede handen komt, en dan heeft ze alle vertrouwen in jou, want zelf kan ze haar nieuwe baasjes niet uitkiezen... Dat zal waarschijnlijk ook hetgeen zijn wat jou tegenhoudt, haar slechte jeugd en bang dat ze in verkeerde handen zal komen....
Heeft zij ooit op een manege gestaan of op een pensionstal waar ze gebruikt werd voor de lessen??? Ze heeft het over veel kinderen daar en een slecht zadel op haar rug, het deed enorm zeer.
Urselin zit wel lekker in haar vel, maar merkt ook jou twijfel, waardoor ze misschien nu niet zo is zoals je haar kent met rijden en in de omgang... Ze heeft ook nog nooit zo'n goed baasje gehad en hoopt dat je een juiste beslissing maakt over haar....
Ze geeft echt veel om je....
Als er nog vragen zijn, hoor ik ze graag...
Gr. Nancy
Mijn paardje, die ik zo goed dacht te kennen, heeft heel wat meegemaakt.
Ik dacht dat ik haar verleden wel redelijk kende. Ik wist dat ze bij een fokker geboren is en een familie haar drachtig kocht. Daar heeft ze haar veulentje gehad. Die familie heb ik een paar keer op concours ontmoet. Ze vertelden dat Urselin altijd steigerde en dat ze het knap van mij vonden dat ik 'normaal' op haar kon rijden.
Ik was van plan om haar te verkopen, omdat ik graag verder wilde met een paard. Maar ik had (en nog steeds heb) een gevoel dat ik dat niet moest doen.
Ik heb nu besloten om haar te houden!!
Als mensen interesse hebben, de website van Nancy:
www.staldanae.nl