irritante onregelmatigheidstic

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

irritante onregelmatigheidstic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 11:38

Ben benieuwd of ik de enige ben die hier last van heeft.

Ik zal het even uitleggen. Met rijden ben ik enorm gespitst op onregelmatig lopen. Ik heb altijd veel buitengereden en dan hoor je zo mooi een regelmatig 4-takts hoefgeluid op de straat. Maar als ik ook maar eventjes een afwijking hoor, dan ben ik meteen gespitst: oh jee, er is iets aan de hand, hij is onregelmatig, hij loopt kreupel... Erg irritant, meestal is er namelijk niets aan de hand, verstapt het paard zich eventjes ofzo, of loopt hij te suffen of juist net te gehaast.

Ik denk dat het begonnen is in de tijd dat ik Dino reed, een pony die in het begin nogal nauw liep van achteren. Hij raakte zichzelf daardoor wel eens (leve de kogelbeschermer trouwens) en daardoor liep hij soms niet helemaal zuiver. Ameretto heeft de neiging om wat onregelmatiger te gaan stappen als hij wat druk is en nu Leys op rust staat vanwege dat ene beentje ben ik natuurlijk ook heel gespitst op afwijkend hoefgetrappel.

Kan me nu al druk maken over de vraag of Ameretto zondag bij de keuring voor de endurance z'n pootjes wel zuiver gaat neerzetten... In gedachten hoor ik alweer een lichte hapering hier en daar... Aaargh, krijg de zenuwen van mezelf... Frusty

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 11:44

Ik heb het ook wel, ja. Ben er altijd heel voorzichtig mee (soms te). IJsco liep ook niet altijd even handig, als ze wat moe werd struikelde ze vaak en zo zijn we samen een keer onderuit gegaan tijdens een buitenrit. Sindsdien let ik heel erg op hoe een paard loopt en waar en hoe hij zijn voetjes neerzet. Als ze hoefsmid was geweest liep ze ook altijd wat voorzichtiger en dan ga ik inderdaad ook opletten van net wel of net niet goed lopen. Kan ik dan honderden meters mee bezig zijn. En er dan af en naast me laten draven, blijkt dan toch goed te zijn en dan er maar weer op.
Voordat ik met Dira begon had ze een hoefzweer gehad en een spierverrekking in de schouder waardoor ze kreupel liep. We moesten toen heel langzaam aan weer met haar beginnen en die eerste weken denk je bij alles van 'ja, mis!'. Je bent helemaal gefocust op regelmatig lopen zodat je bijna vergeet lekker te rijden.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:56

Ik heb dat ook heel sterk, maar kan het gelukkig ook wel weer relativeren. Als Jep gespannen is stapt hij in een bijna zuivere telgang Knipoog en dat vind ik een vreselijk gehoor. Verder hoor ik duidelijk of hij onregelmatig loopt, of dat zijn ene hoef gewoon vol zand oid zit, dan klinkt het ook anders maar is snel te achterhalen.
Als ik de paarden van stal naar het land moet brengen over het verharde erf heb ik het er helemaal druk mee om te luisteren hoe alles klinkt, maar ik probeer het echt in mijn voordeel te gebruiken. Tijdig constateren dat er mogelijk iets aan de hand zou kunnen zijn.
Ik was laast mijn box aan het mesten toen het meisje met het buurpaard aan kwam lopen, ik vanuit stal, he is hij zijn ijzer kwijt? Had ze dus nog niets van gemerkt Frusty
Dan maar iets te alert.

Navragen is beter dan afvragen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:15

mmh zou me daar niet zo´n zorgen over maken een paard maakt altijd wel een misstap.

Doe zelf een hoge hakken aan en ga op straat lopen luister dan eens of alles regelmatig. Denk het niet. De ene pas zal een keer korter zijn of er ligt iets op de grond. Of je kijkt op waardoor je gewicht veranderd DUS een andere pas. Zo zijn er 10 tallen voorbeelden.

Zolang hij niet meer als 3 passen onregelmatig loopt zou ik me geen zorgen maken pas wanneer het langer wordt is er een probleem. En moet je eens gaan kijken ?.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:48

Ik luister niet alleen naar de regelmaat maar vooral ook of alle hoeven met hetzelfde geluid op het harde worden gezet. Tja het is errug Bloos

Verder ben ik ook helemaal geobsedeerd door regelmaat en gelijke lengte van de passen bij andere paarden tijdens het rijden. Als je goed kijkt dan zul je zien dat er maar heel weinig paarden echt 100% gelijk lopen. Er is altijd wel 1 achterbeentje dat net iets trager of korter wordt neergezet zonder dat dat direct van invloed is op de regelmaat. Nu ik mezelf regelmatig op video laat zetten zit ik er bij Lois ook altijd naar te zoeken. Heel dwangmatig van mezelf Haha!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:59

Heb ik geen last van. Gelukkig, anders zou ik flippen. Ik rijd nl op een paard wat niet helemaal zuiver loopt door een ongeluk(ze heeft hier GEEN pijn aan). Maar zo lang het niet kreupel is vind ik het niet erg. Als er iets fout is merk ik het wel op(bij Dien merk ik dus wel als ze kreupel is ook al is ze 'normaal' al niet regelmatig). En 1 of 2 mis stapjes is ook niet verkeerd, zolang het daarna gewoon weer goed gaat.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:35

Ik hoor het nooit, omdat wij alleen in de bak rijden, maar ik voel het altijd. Aan het begin van de les oid ben ik altijd wel extra gespits op onregelmatige bewegingen...omdat het me al een keer is gebeurd dat een paard een hoefzweertje bleek te hebben en niet helemaal zuiver liep toen ik erop stapte.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 19:08

Sinds ik de juryledenopleiding doe ben ik ook helemaal gespitst op takt en regelmaat. En dan speciaal in de stap omdat dat toch de gang is waar paarden het eerst taktfouten in tonen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 19:14

He Fitz hebben jullie ook die leuke video gehad waarop alle geluiden te horen waren? Hoe de stap, draf en galop moesten klinken en alle niet gewenste varianten? Was echt heel goed om eens duidelijk te horen.

Navragen is beter dan afvragen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 19:57

Ik ben er ook altijd heel gefixt op!
Da's gekomen door de hoefkatrolontsteking, het gaat zo supergoed (heeft sinds de eggbars nooit meer gekreupeld) dat ik bang ben dat het toch een keer mis moet gaan.
Maar, ik heb het ook als ze 'es een dagje wat minder gek of voorwaarts is, ben ik ook meteen bang dat ze last heeft van die hoefkatrol..
Ben ook altijd bang dat ze niet door de keuring heen komt, maar ze is nog nooit afgekeurd. Mijn geheim: flink losstappen van te voren. Heel simpel, maar het helpt zo veel. Zijn ze al ietsjes minder gek, en lopen toch heel wat losser. Bij Navy helpt dit supergoed, en.. als ze zien dat je een pittig beestje hebt die een beetje springerig doet omdat ie zo gek is, kijken ze er vast wel doorheen.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 20:10

ik ben ook zo'n neuroot Haha!
vandaag zelfs ook nog.

Ik heb het alleen met felix omdat dat ene pootje me al dik 750 euro heeft gekost.
Hij is genezen van zijn slijmbeurs ontsteking en toch kijk ik elke dag, is ie niet onregelmatig, zag ik het goed of nou niet.
Het is best kort gelden dat ie daarvoor behandeld is, maar ik denk dat het in de loop der tijd wel zal slijten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 21:54

Jasmijn schreef:
He Fitz hebben jullie ook die leuke video gehad waarop alle geluiden te horen waren? Hoe de stap, draf en galop moesten klinken en alle niet gewenste varianten? Was echt heel goed om eens duidelijk te horen.


Nee, die hebben wij nog niet gehad, ik zal het eens vragen aan Herman.
We hebben wel een video van het KWPN gehad.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

ikke

Berichten: 37462
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:03

Troost je, het slijt met de jaren. Mijn paard is ook niet meer helemaal taktzuiver, Petra zag het ook dit weekend, maar ze liep niet kreupel en het is dat mijn dierenarts heeft aangeraden om geen kleine voltes e.d. meer te rijden anders had Petra het gewoon gevraagt, maar ze respecteerde de visie van de dierenarts en hield daar rekening mee in de les, ik mag dit soort instructeurs wel.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-02 22:52

Gelukkig, ik ben dus niet de enige klip-klop-neuroot... Haha!

Inderdaad loopt geen enkel paard de hele tijd zuiver, zoals de meesten al zeggen. Het zit ook gewoon tussen m'n oren en het is het ergst in stap, omdat (zoals Fitz al zegt) paarden daarin van nature al de meeste moeite hebben om een zuivere takt aan te houden. En zeker met buitenrijden, dan zijn ze toch vaak al wat kijkerig of gespannen, of juist te relaxed.

Weet ook wel dat ik me er niet zo druk om hoef te maken, ik ben er ook alleen maar zo mee bezig vanwege die keuring aanstaand weekend. Ameretto is in al die jaren nog nooit ergens afgekeurd wegens onregelmatigheid, maar toch, zul je net zien dat dit de eerste keer wordt. Dat is ook mijn enige zorg voor die hele wedstrijd, voor de rest ben ik er heel relaxed over. Maar niet te veel aan denken dus. Ik ga in ieder geval van tevoren maar even een paar rondjes goed losstappen aan de hand, bedankt voor de tip Navy!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 23:28

Komt me heel bekend voor. Bij mij is het ook vooral als ik nog maar net (denk) iets voel dan is het echt van oei en ai, als dat maar goed zit. Zeker met mijn ene paard waar ik net weer mee ben begonnen. Ik moet wel zeggen dat ik er niet even makkelijk door zit, je kan er maar beter niet aan denken en hopen dat alles goed gaat anders dan zit je toch maar te piekeren (ik iig). Bij het longeren let ik er ook vaak op. En zoals jippie zei er op letten op de gelijke lengte van de passen.
Iig veel succes voor de keuring.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker