opleiding van de hoefsmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

opleiding van de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 00:42

Ik wil hier een stelling kwijt omdat ik op bokt steeds weer verhalen lees over kreupele paarden na bekappen/beslaan.

Moet de hoefsmid weer verplicht een rijksdiploma hoefsmederij halen, voordat hij/zij aan paardenvoeten mag werken. Dit is namelijk nu door de overheid geschrapt waardoor iedereen hoefsmid mag spelen....

let op: het gaat niet om of een paard wel of niet beslagen wordt, natuurlijk of traditioneel, maar puur over de bekwaamheid van een smid, de bijscholing van een smid en de controle daarop. Zeg maar net zo als het bij een DA geregeld is.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 12:47

is er niemand die hier een mening over heeft? kom op bokkers!

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:05

Ik vind het geen goed punt dat het geen beschermd beroep is.

Iedere gek met een tang en een paar mesjes kan zich zelf hoefsmid noemen...... Net als de 'natuurlijke bekappers' die er een avond cursusje tegen aan gegooit hebben en ook gaan bij klussen.

Voor mij dus geen prutsers bij mijn pony's. Mijn pony's worden enkel door een goede smid, door mij zelf of bij mij op school onder begeleiding van mijn leraar beslagen en bekapt (ik ben bezig met een opleiding hoefsmid).
De voetjes van mijn pony's zijn mij veel waard.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 15:50

Ik ben het met Dennis eens.
Geheel terecht dat hiervoor de opleiding weer verplicht wordt!

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:17

http://www.hoefsmedenvereniging.nl

Zijn de smeden die hier bij aangesloten zijn de smeden die je bedoelt? Dus met een complete opleiding? De hoefsmid die mijn paard doet is hier bij aangesloten.

Ik vind het inderdaad niet prettig dat iedereen zich smid mag noemen, heb helaas diverse prutswerk gezien.

Maar hoe compleet is de hoefsmedenopleiding? Komen er ook probleemhoeven zoals scheuren, brokkelhoeven e.d. aan de orde? Of is dat alleen maar theorie?
Mag je van een afgestudeerde smid verwachten dat hij ook problemen correct op kan lossen?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 23:23

Bij ons komen problemen idd aan de orde. Ik ben pas sinds september bezig maar zodra we oefenmateriaal(dooie pootjes, slacht afval dus) met gebreken hebben handelen we daar ook zo veel mogelijk naar. En als we echt nieuwschierig zijn zagen we zo'n pootje door om de boel eens goed te kunnen bekijken.

Net als uit een recht stuk ijzer een echt keurig hoefijzer maken. Je ga wel met fabrieks ijzers werken omdat het anders gewoon veel te veel tijd kost, maar je moet wel goed kunnen smeden wil je de boel goed aan kunnen passen.

Een correct voetje bekappen is een eitje, ijzertje er onder slaan is ook niet zo heel moeilijk. Maar juist het corrigeren, problemen aanpakken, ijzers voor lastige voetjes pas maken is het 'betere' werk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:00

Ik ben het er geheel mee eens, laat iedereen die hoeven wil bekappen en zichzelf dus officieel hoefsmid wil noemen eerst maar eens een opleiding doen van een X-aantal jaar. Ik heb op mijn pony ook verschillende manieren van bekappen gehad, maar 'traditioneel' werkt toch het beste... Tegenwoordig zijn zoveel mensen fan van natuurlijk bekappen, en dat idee is op zich prima, maar ik ben het er mee eens dat er teveel mensen zijn die na een keer of twee oefenen op een dode hoef denken dat ze goed kunnen bekappen. Gelukkig is mijn pony wél goed gedaan volgens die wijze (al loopt ze dus wel lekkerder als ze gewoon traditioneel gedaan wordt) maar ik ken echt teveel mensen wiens paard bekapt is door een nul, en dat moeten we gewoon niet hoeven riskeren.

Alleen omdat mensen een tientje willen besparen op een bekapping halen ze er vaak een goedkopere 'smid' bij zonder opleiding, en das toch zonde als je kijkt naar wat zo'n dier je toch al kost, dan moet je niet hoeven beknibbelen op zoiets belangrijks als de smid!

*legt tegenwoordig geld opzij voor de smid

Antheman

Re: opleiding van de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:16

Er zijn zoveel beroepen die niet beschermd zijn.
Ik heb daar niet zo veel moeite mee.

Een papiertje zegt ook niet zo heel veel. Er zijn veel beroepen en vakkrachten die ik niet echt geloof. Mijn DA mag komen voor de inentingen en voor overige zaken zoek ik iemand anders.

Hetzelfde geldt voor mijn smid. Die heb ik ook de laan gewezen ,omdat ik weet dat het ook anders kan.

Het belangrijkste vind ik dat je als paardeneigenaar je verantwoordelijkheid neemt. Je moet goed voor je paard zorgen.
Dit betekent voor mij ook dat je weet WIE je in huis haalt. Ben je ontevreden over je instructeur, je smid of je DA? Dan dus verder kijken dan je neus lang is.

Blindelings achter iemand aanrennen omdat hij een paiertje heeft, dát vind ik pas dom.

Erna208

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:21

Ben het met je eens Antheman, maar een papier van een erkende opleiding die ook goede hoefsmeden aflevert, kan wel een garantie zijn voor goed werk. Heb ook een hoefsmid bij de paarden gehad die 'zei' dat hij rijksgediplomeerd is maar die zie ik niet tussen de leden op de gemelde link staan in Overijssel. Hij bakte er m.i. ook niks van. Anderzijds ken ik een uitstekende hoefsmid, ook in Overijssel, staat ook niet bij de leden, doch die kan wèl bekappen en is erg goed met de paarden. Waar hij dan zijn diploma heeft gehaald, is mij onbekend.

Dus, ik zou graag zien dat er een rijkserkende opleiding voor hoefsmeden komt en dat de hoefsmid zijn diploma als kopie meeneemt op de auto zodat hij/zij e.e.a. kan bewijzen bij navraag.

Wat zijn overigens de voorwaarden en eisen om lid te mogen worden van die vereniging, farrier ?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:36

zolang ik zeker weet dat mijn ongediplomeerde smid het goed geleerd heeft maakt het mij niet uit. ik heb 3 smeden (vader+2zonen) een van de 2 zonen bekapt prima maar heeft er geen opleiding voor gedaan. vader en de andere zoon wel. ik moet eerlijk zeggen, ze komen hier al 16 jaar en nog nooit is er een paard verkeert bekapt of kreupel geweest door het bekappen!!

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:26

Even een vergissing uit de wereld helpen.Eeen smid die nu dus niet op die lijst staat kan wel gediplomeerd zijn.Ik heb zelf 10 jaar geleden de opleiding gevolgt van 2 jaar en heb ook suc6 vol afgerond.De site die hier word gegeven is de site van een vereniging,je bent echter niet verplicht om hier lid van te worden.Ik heb toen der tijd er bewust voor gekozen om niet lid te worden om dat de vereniging echter niet zo een goede naam had onder vele gediplomeerde smeden.Maar staat jou smid wel op de site dat heeft hij altijd papieren want zonder papieren krijg je geen lidmaatschap.(ben overrigens wel bezig geweest om een paar maanden geleden lid te worden,maar kennelijk vinden ze het bij de vereniging ook wel best want ze doen er niks aan om iemand in hun bestand op te nemen na verschillende malen contact te hebben gehad,ze zeggen we sturen het op maar zie er niks van.)

Wil je dus echt een gediplomeerde smid vraag dan gewoon of je zijn papieren mag zien.Ervaring krijg je met de jaren.

briandylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:31

Erna208 schreef:
Wat zijn overigens de voorwaarden en eisen om lid te mogen worden van die vereniging, farrier ?

Je moet een erkende opleiding hebben gedaan en dit suc6 vol hebben afgerond.(gediplomeerd dus)

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 12:36

Ik vond deze trouwens wel leuk als aanvulling:

Je bent een hoefsmid als:
. De hoefijzer leverancier aan de telefoon direct je stem herkent.
· Je meer foto’s van paardenvoeten hebt dan andere (inclusief die van huisdieren, vakanties en familie).
· De honden van je klanten jouw auto op een kilometer herkennen, en je overal volgen.
·Je twee of meer publicaties over hoefbeslag op je naam hebt staan.
·Jouw idee van een ideale vakantie een symposium over hoefziekten is.
·Je meer modellen van paardenvoeten hebt staan, dan de lokale kliniek.
·Je twee of meer hoefmeetapparaten hebt, maar niet een geeft dezelfde uitslag.
·Je tijdens het werk bloed ontdekt, en opgelucht constateert dat het alleen maar van jou is, en gelukkig niet van het paard.
·Je in de zomer vier maal per dag wisselt van t-shirt, maar als je in een winkel komt trekken mensen nog steeds hun neus op.
·Je denkt dat het normaal is dat er thuis op het antwoord apparaat berichten staan van vreemde vrouwen, die je vragen direct naar hen toe te komen omdat ze je zo nodig hebben.
·Je kijkt naar de manier waarop mensen lopen en denkt: met goede schoenen kon ik dat wel in orde krijgen.
·Je niet lang comfortabel rechtop kan staan, maar voorovergebogen kun je de hele dag volhouden.
·Als vrienden praten over hun investeringen, jij denkt aan hamers en tangen.
·Je een fax, antwoordapparaat en een mobieltje hebt, en toch de meeste telefoontjes pas na 8 uur s’avonds kan beantwoorden.
·Je 40 verschillende maten hoefijzers meesleept, en je daar dan nog niet genoeg aan hebt.
·Je uit macht der gewoonte, zelfs buiten je werk, je handen wast voordat je naar de wc gaat in plaats van daarna.
·Je ontdekt dat je dit jaar minder beslag problemen hebt, waarvoor je een absoluut gegarandeerde, meest effectieve fail-safe methode hebt, dan vorig jaar.
·Je citroensap gebruikt om je handen te ontgeuren, en je handcrème van je vrouw om de kloven te genezen.
·Elke keer als er ergens een nagel ingeslagen wordt, je nauwkeurig luistert.
·Als je onder je autostoel kijkt, je geen los geld vindt, maar restanten van je lunch … van de hele week.
·Je geen trucker bent, maar de rekeningen voor je auto toch hoger zijn als die voor je huis. Logisch, je zit nou eenmaal meer in de auto als thuis.
·Je denkt dat een rustige avond er een is bij een heet vuur, terwijl je hoefijzers smeed.
·Je een dag van 8 uur s’morgens tot 8 uur s ‘avonds een halve dag werk noemt.
·Je er tien jaar ouder uitziet, maar je zelf tien jaar jonger voelt dan je werkelijk bent.
·Je als je de loterij zou winnen en als het je gevraagd zou worden wat je dan zou doen, antwoord: paarden beslaan totdat het geld op is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:34

Ik zou als paardeneigenaar graag voor alles zelf de verantwoording nemen. Maar er zijn helaas ook zoveel dingen waar ik geen verstand van heb.

Waar het om mijn DA en hoefsmid gaat moet ik me voor een deel echt verlaten op de kennis van die betreffende personen. Je noemt je niet voor niets hoefsmid lijkt me. Of dierenarts. Nu is Da een beschermd beroep. Je kunt hooguit vinden dat iemands bedside manners je niet aanstaan, of dat de betreffende da zijn vakliteratuur niet bijhoudt. Bij hoefsmeden is het helemaal anders.

Ik heb daar nog minder verstand van en ga ervan uit dat ze hun werk goed doen. Bijkomend probleem is dat de mensen waarvan je hebt gehoord dat ze goed zijn, meestal helemaal vol zitten.

En dan neem je helaas degene die niet vol zit. Omdat je paard toch bekapt moet worden.

Het trieste resultaat daarvan heb ik onlangs mogen meemaken. Mjn eigen paarden hebben 'voorbeeldhoeven'. Mooi gelijk, prima stand, knetterhard en geen dag kreupel. De pony van mijn vriendin dus niet. Ze heeft redelijk gevoelige zolen, kleine hoefjes en staat wat achterover.

Op zeker moment werd die pony steeds onregelmatiger. En op zeker moment zag ik die pony eens op het harde staan. En ik schrok mij rot. Ze liep (met lange tenen) bijna op de hoefballen. De hoefsmid was ook nog eens net geweest. Dieptriest zoals dat eruit zag. Door een smid die kennelijk zijn standaard bekappen had uitgevoerd. Terwijl mijn vriendin meermalen met hem heeft gebeld en gesproken omdat die pony na het bekappen vaak twee weken niet lekker liep. Conclusie: een prutser zodra de hoeven iets moeilijker werden. De hoeven van mijn paarden zagen er wel goed uit.

En dan begint de martelgang van het zoeken naar een goede smid. Want hoe weet je wie een goede smid is. Uiteindelijk hebben we een orthopeadische hoefsmid gevonden, de pony loopt weer goed en ik ben met mijn paarden ook maar overgestapt. Stukje duurder... maar in ieder geval kunnen we erop vertrouwen.

Dus Ja. Ik ben voor een rijksdiploma. Overigens ook voor natuurlijk bekappers. Want de goeden niet te na, er lopen ook onder dat vrije beroep wel enige prutsers rond.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:54

ja die vereniging zegt ook niet zoveel in die zin dat ik er ook namen tussen zie staan die niet de geweldigste bekappers zijn

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 21:19

Er wordt alleen gesproken over de opleiding. Hoe zit het met bijscholing, controle op het werk van de smid, onderhevig zijn aan een tuchtregelement en een goede verzekering?
Ik vind deze zaken net zo essentieel als een papiertje. het geeft inderdaad aan dat je het ooit eens goed geleerd hebt maar is geen garantie dat je niet van het pad raakt.
Lid van de nederlandse vereniging geeft je in ieder geval mogelijkheden tot bijscholing. Als het werk van de smid niet goed is, kunnen klanten via de vereniging een second opinion aanvragen van een smid en een DA.
Voor mijzelf vindt ik dat niet ver genoeg gaan. Ik wil ook een bijv. jaarlijkse controle op mijn werk door bijv. meestersmeden, verplicht een verzekering als je lid wil zijn van de vereniging, en strengere maatregelen voor degene die herhaaldelijk over de schreef gaat.
commentaar?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:29

Hier ben ik het van harte mee eens farrier. Het diploma zegt alleen dat ze het ooit goed hebben gekund. Niet dat het als zodanig gepraktiseerd wordt namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:43

Bij mij komt er alleen een rijksgediplomeerde hoefsmid aan mijn paard.
een zalige man.Ik ben eerlijk gezegd buiten zijn diploma ook op zijn goede naam afgegaan.Hij doet bij ons ook een dressuurstal met vreselijke dure paarden en prutsers worden er niet gewaardeerd.

Mijn vorige hoefsmid was ook gediplomeerd maar deed dingen waar ik niet blij mee was.Afspraken niet na komen, en roken tijdens het bekappen en dan kwaad worden op mijn paard omdat ze niet stil wilt staan.

Deze smid die ik nu heb ,is de rust zelve word niet kwaad als ze een been terug trekken pak dan rustig het been opnieuw.Zelfs de jaarlingen doet hij met gemak.
Het is dat ik getrouwd ben .
Maar ik ga de volgende keer eens vragen of hij bijscholingen doet e.d.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 00:51

Pellie schreef:
ja die vereniging zegt ook niet zoveel in die zin dat ik er ook namen tussen zie staan die niet de geweldigste bekappers zijn

dat is me ook opgevallen toen ik die lijst bekeek. Er staat een paar namen tussen van naam en faam, maar ook de andere categorie is vertegenwoordigd.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:07

We kunnen natuurlijk niet allemaal de beste zijn, maar de vereniging mag zich op dit punt best wat meer inspannen. Die discussie wordt op dit moment ook binnen de verenging gevoerd!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:09

Dat lijkt mee zeer goed plan. Een vorm van certificering van het werk in uitvoering bijvoorbeeld. Dat wil zeggen langsgaan bij een aantal paarden die al een poos door één bepaalde hoefsmid worden bekapt en/of beslagen en daar een onafhankelijk oordeel over vellen. En wellicht dit soort oordelen ook publiceren op een website. Zodat je als klant ook weet hoe de vlag erbij hangt.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:15

discussie is op dit moment dat een aantal paarden die een smid op een dag heeft beslagen worden gecontroleerd. en over een puntensysteem waarin de juistheid van beslag en aantal bijscholingen wordt verwerkt.ik ben voorstander, maar het is wel een moeizame discussie hoor....

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:18

Ja dat kan ik me voorstellen, want dan voldoet eenmalig het diploma halen niet meer en moet je constant goed werk leveren. Van jullie lijst heb ik in mijn regio ervaring met twee hoefsmeden: Koppelman (een hele goede) en iemand die ik niet bij mijn paard zou willen hebben. Dus er zit nogal wat verschil in. Terwijl ze toch op hetzelfde lijstje staan.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:27

Anya schreef:
Hier ben ik het van harte mee eens farrier. Het diploma zegt alleen dat ze het ooit goed hebben gekund. Niet dat het als zodanig gepraktiseerd wordt namelijk.

Ook mee eens. Het is eigenlijk net als autorijden. Dat je je rijbewijs hebt, bewijst dat je ooit volgens de regels een testrit goed hebt afgelegd. Dat zegt helemaal niets over hoe goed je de verkeersregels van tegenwoordig kent, of hoe veel te hard je tegenwoordig wel eens rijdt, en hoe weinig afstand je nu houdt.
Hoeveel schades je bij je autoverzekering hebt geclaimd zegt al iets meer, en hoeveel bekeuringen je per jaar bij elkaar rijdt ook.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:35

farrier schreef:
Er wordt alleen gesproken over de opleiding. Hoe zit het met bijscholing, controle op het werk van de smid, onderhevig zijn aan een tuchtregelement en een goede verzekering?
Ik vind deze zaken net zo essentieel als een papiertje. het geeft inderdaad aan dat je het ooit eens goed geleerd hebt maar is geen garantie dat je niet van het pad raakt.

Ik vind ook dat hoefssmid weer een beschermd beroep moet worden: hoefverzorging is zo belangrijk voor de gezondheid van paarden! Door het beroep te beschermen kun je zoiets als een tuchtreglement instellen en prutsers verhinderen.

Niet iedereen met een diploma is automatisch een goede hoefsmid, maar je kunt als paardeneigenaar wel gemakkelijker iemand vinden die kennis van zaken heeft. Een hoefsmid moet ook bij je paard en bij jou als eigenaar passen. Nu zie je door de bomen het bos niet meer in bekappers-land.

farrier schreef:
Lid van de nederlandse vereniging geeft je in ieder geval mogelijkheden tot bijscholing. Als het werk van de smid niet goed is, kunnen klanten via de vereniging een second opinion aanvragen van een smid en een DA.

Dat vind ik ook een goede zaak. Bijscholing is altijd een goede zaak en zeker op gebied van hoeven/gezondheid/trainingsmethoden en dergelijke komen steeds nieuwe inzichten.
farrier schreef:
Voor mijzelf vindt ik dat niet ver genoeg gaan. Ik wil ook een bijv. jaarlijkse controle op mijn werk door bijv. meestersmeden, verplicht een verzekering als je lid wil zijn van de vereniging, en strengere maatregelen voor degene die herhaaldelijk over de schreef gaat.
commentaar?

Hoefsmeden die ernstige fouten maken (herhaaldelijk over de schreef gaan zoals jij zegt) mogen best uitgesloten worden of op een andere manier gestraft worden. Een jaarlijkse controle lijkt me niet zinvol en niet praktisch haalbaar (wie moet controleren en hoe dan?), maar een centraal punt waar mensen hun klachten kunnen deponeren is misschien wel zinvol.

Aan wat voor verzekering zit je te denken?