Overleden na val van paard; nu sbs6

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:39

lis schreef:
Nou ja, wat ik dus wil zeggen is dat je door angst of verdriet rare dingen kan zeggen of doen.

En dat je dan niet altijd even redelijk bent, ja Lachen

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:47

Maar hij hééft toch ook geen verantwoordelijkheid in deze??

a; de manegehouder had zijn paard niet zonder begeleiding mee moeten geven
b; de manegehouder had een cap verplicht moeten stellen.
c; de manegehouder had haar moeten waarschuwen dat paarden geen fietsen zijn.

en ja, dat had ze allemaal zelf kunnen bedenken, maar hij geeft zijn paard mee, hij heeft verstand van zaken, dus hij moet haar op de risico's wijzen. Je kan er toch niet zomaar vanuit gaan (omdat zij zegt een geoefend ruiter te zijn) dat ze ook alles over paarden weet.

Iemand die 3 x op een paard heeft gezeten zal snel zeggen dat ze kan rijden. Terwijl ik na 16 jaar rijden zal zeggen, dat ik nog lang niet alles weet en niet elk paard kan rijden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:47

Het is ook heel menselijk om achteraf te denken in "als.... " of "had....". Niet dat het iets uit zal maken. Het verandert er niet door. DIe vriend heeft ergens in zoverre gelijk; de manege had helemaal geen paard mee moeten geven.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 12:53

Desiree; ik ben het (voor het eerst ?) volledig met je eens.
Ik vind het belachelijk dat je een paard kan huren en daar zo mee de bossen in mag, zonder enige vorm van begeleiding.
Het gebeurt idd nogal vaak dat die paarden totaal afgejakkert terug komen.
Nogal logisch dat die paarden rare dingen gaan doen op buitenritten.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:05

ik ken manege De Drift...we hebben er met de rijvereniging een tijdje terug paarden gehuurd....

Mijn ervaring is dat zij heel voorzichtig zijn met hun dieren, ze worden echt niet aan iedereen meegegeven. De eerste keer dat ik er kwam (proefritje vooraf) kregen we twee hele makke paarden mee. en een stukje papier met daarop de route.
De tweede keer, met rijvereniging, wisten ze dat ik kon blijven zitten , toen kreeg ik een paard mee dat bekend stond als heel pittig....nou, zo'n braaf paard, ik heb geen last gehad....

Het wil er bij mij niet in dat de manege dus een moeilijk, ongeschikt paard heeft meegegeven aan een ruiter die zij niet kennen kwa paardrij-capaciteit, terwijl de dame in kwestie om een mak paard had gevraagd... dat gebeurd niet bij Manege de Drift.
En dat ze geen begeleiding mee geven aan kleine groepen, als je er om vraagt kan het wel tegen geringe meerprijs. Maar ze hebben hele makke paarden die blind de weg terug naar huis kunnen vinden. Dat gaat al jaren gewoon goed.
Dit soort paarden worden gewoon net zo verhuurd als fietsen, daar krijg je ook geen begeleider bij. Kwa financieel zijn de paarden eigenlijk ook niet veel meer waard dan een goede fiets, het zijn geen plaatjes.....

Bovendien, als jij een paard huurt en je stapt daarop en je bent 25, dan mag je wel geacht worden te weten dat het toch wat anders is dan een fiets. Het zijn en blijven dieren, en dat brengt altijd een zeker risico met zich mee. En dat je dan een cap/helm opdoet, dat mag ook geacht worden als gebruikeleijk, dat weet immers ook iedereen, ook zij die niet vaak met paarden in aanraking komen.

Flauw om hier, met dit fatale ongeluk, te zeggen "eigen schuld, dikke bult", maar om alle schuld op die manege af te schuiven is niet terecht.


(nb: zelfde tekst ook geplaats op bericht van Heike over Vrouw verongelukt, bij Nieuws) Wil niet graag dubbelposten, maar vind een goed woord ter verdediging van De drift ook hier op zijn plaats.....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:25

Tja, feit blijft dat je niet weet wat er echt gebeurd is. Zij kan het niet meer navertellen, het paard ook niet. Het kan goed toedoen van een ander zijn, dat iemand de oorzaak is (knetterende motor, hond die aan staart gaat hangen, rotjes, ik noem maar wat, legio oorzaken zijn mogelijk om een braaf paard op de vlucht te doen slaan), maar die persoon zal zich natuurlijk niet melden. Jammer dat er geen getuigen zijn he.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 13:58

Ik kan manege de Drift ook, ben er eens een paar dagen met mijn eigen knollie geweest: prima mensen, die Tinus is een gouden peer die totaal niet onvoorzichtig was oid.

NATUURLIJK heb je een verantwoordelijkheid voor je eigen doen of laten, afschuiven gebeurt te vaak en is te makkelijk!

Het is heel erg jammer dat te weinig mensen op de hoogte zijn van het karakter van een paard, daar heb ik zelf ook bij elke buitenrit last van. Dat mensen me vragen of ik hun kind even op mijn paard wil laten rijden ofzo Verward

Een vorig paard van mij heeft ooit een kind in de rug getrapt. Vreselijk! Hoop dat dat me nooit weer overkomt, ook al was het een ongeluk (paard sloeg uit door opgefoktheid op wedstrijd) en er is gelukkig niks gebeurt. het kind werd gevloerd en zette het op een krijsen, een kwartier later speelde het weer. Ik voelde me verantwoordelijk en was eht ook want het was mijn paard. Maar ik heb me wel afgevraagd wat een jong kind deed (kletsend met een groepje ouders etc) op een druk pad waar genoeg opgewonden paarden langsliepen omdat dit de doorgaande route naar de springring was. De ouders waren m.i. ook verantwoordelijk. Om nog maar neit te spreken van de buggy-met-kind waar we tenauwernood langs kwamen! Ma stond er schaapachtig bij.

Er zijn wisselende verhalen over de graad van ervaring van deze vrouw, en de manege moet minstens hameren op het gebruik van een cap (is wel lastig als dat nog niet wettelijk is verplicht maar a la). Maar een volwassen stel moet ook weten dat ze geen fiets huren maar een paard, dat - hoe mak het ook is - heus wel eens kan schrikken! het is vreselijk dat het zo heeft moeten gebeuren, maar ik hoop dat het Nederland wakker schudt en mensen zich eindelijk eens realiseren dat we op een groot, sterk, lief maar ook potentieel dodelijk dier hebben te maken. Lees de cijfers er nog maar eens op na!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:05

Precies Lot, het zou een hoop ongelukken schelen denk ik, als mensen zich realiseren dat paarden vluchtdieren zijn en altijd zullen blijven en aan wat voor risico's andere verkeersdeelnemers ruiters en koetsiers blootstellen met hun intolerante en gevaarlijke gedrag.
Ook bij paardenfestijnen zie ik inderdaad veel schaapachtige moeders met kinderen (met of zonder buggy) op plaatsen staan waar paarden passeren (zoals de in/uitgang van een ring of parcours). Dat zijn die mensen die het hardste gaan krijsen en de schuld afschuiven omdat ze zelf zo dom bezig zijn.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 14:37

Kunnen we geen BOKT-persbericht uit doen ofzo? Met daarin nogmaals eens de stelling 'een paard is geen fiets' (goeie Lot Knipoog ). Want er gebeuren inderdaad (te) veel ongelukken en helaas ook veel door derden. Wat dacht je van die jochies die op de kont van je paard gaan fietsen?

Klinkt misschien overdreven, maar het lijkt met niet eens zo'n slecht plan. Toch??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:09

jochies die op de kont van je paard fietsen moeten gewoon een knal krijgen, dan komen ze er vanzelf achter.
Ik vind dat het gewoon bekend moet worden (op school als kinderen verkeerslessen krijgen, later tijdens de bromfietsles, autorijles) dat paarden impulsief zijn en vluchtdieren. Ik snap niet waarom namelijk dat nog steeds niemand weet.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:18

Ja maar ja maar ja maar...ze kríjgen het dus niet op school! En die ouders weten het zelf ook niet!

Kunnen we hier niks aan doen?

Ik word er ook iederen buitenrit weer mesjogge van. Het beste op de hoogte zijn bij ons de hondenbezitters, daarven roept meer dan de helft de hond bij zich in het bos (ook waarschijnklijk omdat die officieel niet los mogen lopen.. Knipoog )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:28

Dit moet op overheidsniveau worden aangepakt worden. En er moet gewoon bekendheid bij de media komen. Middels onderzoek kan men aantonen hoe ongelukken met paarden ontstaan, en dat andere verkeersdeelnemers daar een groot aandeel bij hebben. Maar dan moeten ze dat niet publiceren onder een klein krantenkopje maar groot, en in alle dagbladen. Ook bij het jeugdjournaal zou die vernoemd kunnen worden. En als verkeersboekjes herschreven worden zou er een note bij gemaakt kunnen worden over gedragsregels in het verkeer t.a.v. paarden. alleen zo werkt het, en anders blijf je van die onnozelaars houden.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:39

Van beide kanten ken ik het wel begrijpen:

* Mevrouw had natuurlijk een cap moeten dragen.Als je zover bent dat je al buiten kan rijden,dan moet je ook weten dat je een cap hoort te dragen.
Tell me if I'm wrong maar bij je 1e paardrijles word er volgens mij al aan je verstand gepeuterd dat je een cap moet

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 15:49

Waarom blijven jullie toch zo hameren op die cap? Dat had geen verschil uitgemaakt, haar nek was immers gebroken!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:03

Idd, hadden we dan wazze we... Pfff, daar heeft niemand wat aan.

Enneh: ik meen mij ter herinneren dat er vanuit een aantal verenigingen in NL geluiden kwamen dat er gepraat werd met de ANWB om een flink uitgebreid artikel in de Kampioen te plaatsen om zo mensen met de neus op het feit paard te drukken. Ik ben lid (mijn ouders, handig met trailers met lekke banden, is al 2 x gebeurd... pff, wat ben je dan blij met zo'n anwber die een uur later ook eens aan komt zeilen, zeker als je 2 paarden erin hebt staan) en heb dat bewuste 'artikel' nooit voorbij zien komen. Ik ben al een tijd van plan om een brief te sturen naar de redactie, maar misschien kunnen we er wel een Bokt-actie van maken? Lijkt mij een heel strak plan, ik wil wel schrijven, dagen vrij nemen etc, interesseert me niets, als t er maar komt. Dan kan ik wel een briefje namens heel bokt schrijven ofzo. Zeker nu er weer de aandacht op is gevestigd lijkt het mij een mooi moment om daar een goede pakkende en vooral lange (ohoh) brief over te schrijven. Lijkt mij een hele goede actie, desnoods gaan we met z'n allen te paard actie voeren!

Rest mij nog te zeggen dat er ook ruiters zijn die het begrip paard ook niet helemaal begrijpen, of ze nou 1 x gereden hebben of al 30 jaar in het zadel zitten. Sommige mensen hebben dat gevoel nou eenmaal niet (ken genoeg voorbeelden).

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:27

goed idee Laui.
en dan gelijk een petitie erbij ofzo die alle bokkers virtueel kunnen 'ondertekenen'. En die sturen naar de minister van.. tja waarvan... Verkeer misschien? zodat er duidelijke regels komen over buitenrijden.

Over het algemeen denken mensen dat paarden domme, emotieloze beesten zijn, die een paar truucjes kennen. Als ik springen kijk op tv met een leek, dan zegt hij of zij standaard; tja, zo kan ik het ook, dat paard springt gewoon alles wat in de weg staat. Frusty
En ze vinden het vaak ook erg zielig voor het paard Verward

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:29

begeleiding okay, maar als een paard gaat dan gaat ie en de begeleiding houd hem dan echt niet tegen.


ach ja een cap verplicht stellen is wel het minste wat ze kunnen doen.
Auto gordels zijn tenslotte ook verplicht en op de brommer moet ik ook een helm op.

Maar goed, nu is hier enorme ophef over terwijl deze vrouw niet de eerste is en zeker ook niet de laatste is die dit zal over komen(helaas).

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:35

beginnen ze weer over die cap. Alsof een cap alles kan voorkomen. Sorry, gaat niet. er is nog veel meer dat je kunt breken waar je aan kunt sterven, zoals deze vrouw die nu verongelukt is.
Ik vraag me af wat het percentage ongelukken is waarbij de oorzaak van derden ten grondslag ligt.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 16:54

?Desiree, ik heb je laatste zin wel 30 keer doorgelezen, maar ik snap em niet..
wat bedoel je daar mee?
Wat betreft die cap; zij had er idd net zo goed wel een op kunnen hebben, dan was ze ook overleden. Je nek breken is over het algemeen fataal.

begeleiding had haar wel kunnen vertellen dat gillen het paard niet rustiger maakt en dat ze achter over moest gaan zitten, ze had het paard kunnen grijpen toen ie rechtop ging staan, etc etc...

Ik las trouwens net in de drentse courant dat haar vriend haar op haar zij had gelegd... dat mag volgens mij echt niet, misschien is dat haar fataal geworden, ze was toch nog niet dood toen hij bij haar kwam?

Clautje

Berichten: 14584
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: Hazerswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 17:32

is dit niet toevallig Wouter,het verhaal van zijn vriendin Sandra?!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 17:46

Het is weer een oude discussie over het rijden op een paard. Wel of niet rijden met cap verplicht.Het nut van een ruiter rijbewijs en of je wel kunt rijden!
Zelf ben ik van mening dat je als je ouder dan 18 jaar bent verantwoordelijk moet zijn voor je eigen daden. En wil je niet met cap rijden dat je een soort van contract moet tekenen dat je met de voorschriften accoord gaat(net als met karten). Ruiterbewijs is erg leuk makkelijk als je het moet tonen maar verder geld klopperij Lips are sealed .Ik zou altijd eerst iemand willen zien rijden voordat ik die persoon een paard mee geef,omdat het nou eenmaal vlucht dieren zijn kun je gelijk oordelen wat voor paard bij de ruiter past. Lips are sealed

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 17:48

Hehe, eindelijk iemand het met mij eens..!! JAJA! ACTIE!

Wat die cap betreft: die is niet altijd heilig maar het kan wel nare blessures voorkomen (niet in dit geval). Ik vind het niet meer dan normaal dat je in een bedrijfssituatie een cap verplicht, dus bij alle verhuur van paarden. Als bedrijven slim zijn doen ze dat al, om dit soort gezeik gedeeltelijkt e voorkomen.
Wat iedereen thuis in zijn eigen bak doet is zijn of haar eigen zaak.

Ben er erg voor om onze medeweggebruikers ervan te doordringen dat ze best wel een beetje rekening met ons mogen houden. Maar dan niet op de verwijtende toon, dus wel dat de ruiter verantwoordelijk is en zich ook aan fatsoensregels moet houden zoals het in stap passeren enzo.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:21

Het gaat er niet om of de cap verplicht is of niet.Maar of zij hem wel gedragen heeft of niet.Het is immers je eigen verantwoordelijkheid.En ik neem aan dat zij dit paard niet kon voordat ze eropt stapte? Hoe blond kan je zijn om dan zonder cap te rijden? Het klinkt banketstaaf,zeker nu ze overleden is,maar ik neem aan dat die cap heel veel had kunnen voorkomen.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 18:35

Het is vast een groote troost voor alle vrienden en familie van de mensen die tijden paardrijden zonder cap om het leven komen, dat het toch de eigen keus was van het slachtoffer. Frusty

Zien jullie misschien nu hoe stom het eigenlijk klinkt? Volgens mij ben je gewoon levensmoe ofzo als je zonder cap op een paard gaat zitten. Uiteindelijk heeft ze er toch zelf voor gekozen om zo te gaan rijden en las je een beetje kan rijden weet je ook wat voor risico's er aan vast zitten.

Ik vind niet dat je zomaar kunt zeggen dat de schuld bij het verhuurbedrijf ligt. Je weet niet wat die vrouw heeft verteld over hoe goed ze kan rijden.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 19:23

oké, nog één keer voor de hardleerse types;
ZE HEEFT HAAR NEK GEBROKEN!!!
Daar kan geen cap tegenop hoor, dus die cap is in dit geval niet van belang.