Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
maar waarom doet hij het dan ? Gewoon eigenwijs of angst ofzo?
.
(consequent naar achteren zetten en dan weer rustig zonder druk naar voor vragen. Heb je voor een hapering? Gelijk weer naar achteren en dan weer rustig naar voor. Na een paar keer achterwaarts lopen ze vanzelf de trailer wel op). shadowflower schreef:je bent wel heel erg idioot als je een das voor de ogen doet .. ik snap niet dat je zoiets kunt doen ... Ik vind de manier van doen zeer slecht .. klappen geven omdat ie dr niet bij is met zn koppie ... neee erg fout hoor
) 
Apple schreef:Nog iets gemener doen? Hoe bedoel je, nog iets gemener? Naar mijn idee heb je je 'gemene' mogelijkheden nu wel gehad. Steigeren en gewond raken.
Gewoon rustig oefenen. Watbij veel paarden werkt is wat grondwerk a la Parelli of met de Monty Roberts methode(consequent naar achteren zetten en dan weer rustig zonder druk naar voor vragen. Heb je voor een hapering? Gelijk weer naar achteren en dan weer rustig naar voor. Na een paar keer achterwaarts lopen ze vanzelf de trailer wel op).

Mii_Suzy schreef:Huh? Waarom doe je in vredesnaam een das om zijn ogen,, ik hoor
dit voor het eerst in mijn leven, maar hoe kun je dat doen?![]()
Sorry, maar ik vind dit echt erg!! Wil je de benen van dat paardd breken
ofzo!! Ik kan me ook goed voorstellen dat dat paard in verzet ging!
Wanneer jij een blindoek om zou krijgen, zou je toch ook niet zomaar
meelopen, dan zou je toch ook bang zijn om ergens over heen te
struikelen? Dat paard kan zijn benen wel breken wanneer hij niet door
zou hebben dat hij de trailerklep op zou moeten lopen.
En ik vind dit ook niet meer met vertrouwen te maken hebben.
Ik vind dat Shadowflower groot gelijk heeft, deze manier van
doen is meer dan slecht! Sorry, maar dit is mijn mening!
Misschien doe ik ook wel wat te overdreven, maar toch blijf ik bij
mijn standpunt!
merrieveulen schreef:Flink wat klappen?!!? ja zo leert hij het nooit natuurlijk. je moet het doen met vertrouwen en geduld. dat vertrouwen heb je hiermee behoorlijk geschaad. blinddoeken kan helpen, maar het kan ook averechts werken. ik zou lekker de trailer in de rijbak zetten met voer erin (trailer wel stevig vastzetten), dan gaat hij zelf wel kijken. in het land zetten heeft geen zin want dan gaat hij toch maar grazen...
nogmaals: met dwang in de trailer dwingen is de verkeerde manier. je paard is sterker dan jij en zal blijven winnen, waardoor het alleen maar erger wordt. jouw paard is niet hardleers, maar doodsbang omdat hij die klappen van jou associeert met de trailer. als jij hem op de trailer wil laden maakt hij nare dingen mee, geen wonder dat hij er niet in wil. ik zou een deskundige om hulp vragen.
mijn paarden lopen er zonder problemen in. mijn shet springt er zelfs in via het voordeurtje! mijn paard was in het begin ook lastig, het heeft een paar uur geduurd, maar toen liep hij er wel ontspannen en vol vertrouwen in. daarna nooit meer problemen gehad.
dus wat werkt er dan beter denk je? niet elk paard is hetzelfde natuurlijk, maar ik denk toch dat je wat meer vertrouwen moet geven en geduld moet hebben. zorg dat je paard de trailer leuk gaat vinden, dan komt het vanzelf allemaal goed, het kost alleen wat meer tijd.
.
. Hij kan zichzelf door het omklappen ook nog zo beschadigen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard. russel schreef:Nou ik weet het niet hoor, maar met veel geduld en het proberen van winnen van vertrouwen kom je er ook. De ene gaat makkelijker dan de andere.
Ik ben in het begin ook heel lang bezig geweest, maar nu loopt het er zo op. Heb ik tenminste geen paard dat al totaal gestresst en zeiknat is voordat de reis begint.
Ik ben niet zo gecharmeerd van je verhaaltje en nog knap link ook dat gesteiger. Als ze zo in paniek zijn en gewoon niet willen heeft slaan en gemenigheden geen zin. Vertrouwen is dan al flink zoek.
Ga eens in de trailer staan en zitten en laat hem bij de klep staan en snuffelen. Een voetje erop is al heel veel en beloon hem daar eens voor. De volgende dag steeds iets verder en dan ineens loopt hij naar binnen. Binnen ook niet te lang laten staan, zelf het initiatief nemen om hem weer achteruit te laten lopen, wat ook heel eng voor ze is in het begin, beloon weer en de volgende dag weer wat meer en langer. Bouw het op, heb je tenminste een paard dat rustig staat en niet kapot van angst gaat.
Vonnie84 schreef:Met een blinddoek voor de ogen zien ze niet waar ze lopen. Als ze stijgeren, kunnen ze de bovenkant van de trailer raken. Omdat ze niet zien waar ze zijn.
Als je paard volledig in paniek raakt, en je houd em niet meer, loopt hij in paniek los met een blinddoek. En daar wil je verder niet over nadenken.
russel schreef:Krijg het idee dat TS kiest voor de harde aanpak en dit stoer vind of zo, omdat het verhaaltje ook een beetje een stoer randje heeft vind ik.
3 jaar, nog niet ingereden? Nu al zo over de zeik?
Carly22 schreef:Ik ben van mening dat je je paard wel mag straffen als hij niet luisterd. Maar dit gaat te ver! Hoe meer jij jou paard slaat, hoe minder hij die trailer vertrouwd. Uiteindelijk gaat hij er helemaal niet meer op!! dat denkt hij ohhh nee!! daar heb je dat ding weer, dat krijg ik weer klappen!! Is niet goed of wel?? Probeer het rustig aan! en al helemaal als hij pas 2.5 is!!
Apple schreef:Kun je hem gemakkelijk achterwaarts zetten? Laat hem dan gewoon de trailer oplopen. Hij stopt dan als hij 1 voetje op de klep heeft. Dat is prima, geen druk, helemaal niets. Zodra hij dan iets anders wil doen dan zet je hem gelijk een flink stuk achterwaarts en daarna loop je weer voorwaarts de klep op.
Weer precies hetzelfde verhaal. Volkomen rust en geen druk als hij iets doet met de trailer. Zodra hij iets anders wil doen (al is het maar de andere kant op kijken) gelijk weer een heel stuk achterwaarts.
En dan weer voorwaarts. Iedere keer wel van hem verlangen dat hij minstens net zover komt als de keer daarvoor en anders gelijk weer achterwaarts (dus als hij na 1 voetje op de klep de keer daarop stil staat voor de klep dan gelijk weer achterwaarts).
Met een paar keer zal hij er gewoon op lopen.
(verder natuurlijk je trailer zo aantrekkelijk mogelijk maken met deurtjes open, voldoende licht etc. etc. etc.).