Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 18:40

Wij zijn er vandaag achter gekomen dat Wedge echt een hardleerse knol kan zijn....
We gingen vandaag weer oefenen met de trailer
Hij had 2 weken niks meer met de trailer te maken gehad
Dus vandaag mocht hij er weer aan geloven.
Netjes eerst gepoetst en daarna peesbeschermers omgedaan en hup op naar de trailer!
Peter had de trailer neergezet en de zijkanten met touwen afgesloten zodat hij daar niet zo gauw langs kan.
Na zo'n 20 minuten aan klungelen en niks berijkt te hebben, hadden we besloten om Wedge eens te blinddoeken met mijn das.
*mijn moeder weet dat gelukkig nog niet want het was en is een goeie das *
Dat haalde ook niks uit hij verzette geen stap meer...
Toen heb ik een tijd in mijn eentje staan klungelen. Hij had nog steeds mijn das over zijn ogen zitten. Ik tikje met een kort zweepje tegen zijn achterhand zodat hij naar voren liep maar toen we weer voor de klep stonden verzette hij geen stap meer... Uiteindelijk zette hij dan een voetje op de klep maar daar schrok hij zo van dat hij weer naar achter sprong
Toen mijn das weer van zijn hoofd gehaalt.
*waar Peter en ik mij wel over verbaasde was dat ik die das zo vast kon maken en over zijn ogen kon leggen en hij zette geen stap! Meestal raakt hij wel in paniek bij dat soort dingen maar nu niet!
Ik had het halstertouw gewoon tussen mijn knieen ingeklemt om de das om te doen en hij verzette geen stap *
Maarja toen de das afwas hebben we geprobeert om een touw achter hem langs te spannen en hem zo dan zeg maar de trailer in te "duwen" maar dat accepteerde hij helemaal niet! Hij steigerde als een gek en niet 1 keer nee om de 3 minuten kwam hij overeind...
Toen heeft hij flink wat klappen gevangen omdat hij gewoon lomp bezig was! Hij lette niet meer op de trailer het enige wat hij deed was steigeren en steigeren. We zijn echt zo'n anderhalf uur(!!!) bezig geweest met hem om hem de trailer op te krijgen! Maar hij deed het niet! Hij was echt gewoon lastig. Hij gaf maar niet op!
Toen had Peter hem maar op stal gezet en wat middel door wat brokken gedaan waarvan hij rustiger zou worden *wat een heethoofd kan hij zijn zeg!* maarja dat at hij natuurlijk niet op!
Wij zijn wat gaan eten maar toen we terug kwamen had hij het nog niet op *stombeest* toen zag ik wat bloed linksvoor dus been maar afgespoten en wat betadine spray opgedaan *het was een heel oppervlakkig wondje helemaal niet erg ofzo* en toen hebben we hem maar in de wei gezet.
Morgen gaan we het gewoon wéér proberen maar nu gaan we het iets wat gemener doen Ik ga eerst wat in de bak met hem spelen zodat hij moe word en zich niet meer zo heftig zal gaan verzetten. Dus we zien maar wat het morgen gaat worden.
Maar Peter en ik hebben nog nooit meegemaakt dat een paard zich zo blijft verzetten.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:38

je bent wel heel erg idioot als je een das voor de ogen doet .. ik snap niet dat je zoiets kunt doen ... Ik vind de manier van doen zeer slecht .. klappen geven omdat ie dr niet bij is met zn koppie ... neee erg fout hoor

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:41

Idd erg in verzet maar waarom doet hij het dan ? Gewoon eigenwijs of angst ofzo?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:42

Nog iets gemener doen? Hoe bedoel je, nog iets gemener? Naar mijn idee heb je je 'gemene' mogelijkheden nu wel gehad. Steigeren en gewond raken .

Gewoon rustig oefenen. Watbij veel paarden werkt is wat grondwerk a la Parelli of met de Monty Roberts methode (consequent naar achteren zetten en dan weer rustig zonder druk naar voor vragen. Heb je voor een hapering? Gelijk weer naar achteren en dan weer rustig naar voor. Na een paar keer achterwaarts lopen ze vanzelf de trailer wel op).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:45

En anders kun je je (aangekoppelde!) trailer nog op het land zetten en hem daar voer en water bieden, de trailer niet op lopen is niet eten en drinken. Zonder al die drukte van mensen erom heen zijn ze toch al eerder om er zelf op te lopen.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:45

shadowflower schreef:
je bent wel heel erg idioot als je een das voor de ogen doet .. ik snap niet dat je zoiets kunt doen ... Ik vind de manier van doen zeer slecht .. klappen geven omdat ie dr niet bij is met zn koppie ... neee erg fout hoor

Das voor de ogen kan je doen bij een paard om hem rustiger te maken .. alleen bij mij hielp het alleen als je een goede band met je paard heb anders doen ze het niet .. Ze moeten je kunnen vertrouwen..

Maar klappen tegen z'n hoofd geven kan helpen .. je "slaat" hem als het waren uit z'n eigen wereldje want als die achter elkaar steigert heeft die geen reden meer maar "drijft die weg naar een eigen wereldje" om het zo maar te zeggen

Eigenlijk had je niet moeten opgeven ... nou heeft die dus weer gewonnen ... Als het morgen weer niet lukt zou je hem kalmeringmiddel moeten inspuiten .. Als dat niet helpt nog een dosis .. waardoor die zo "moe" is en daardoor het meestal wel acepteerd (hebben wij namelijk mete en paard gedaan die never nooit niet iemand op z'n rug wou .. en nu ?? Hij loopt L/M dressuur )

Sucses!

Mii_Suzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:50

Huh? Waarom doe je in vredesnaam een das om zijn ogen,, ik hoor
dit voor het eerst in mijn leven, maar hoe kun je dat doen?
Sorry, maar ik vind dit echt erg!! Wil je de benen van dat paardd breken
ofzo!! Ik kan me ook goed voorstellen dat dat paard in verzet ging!
Wanneer jij een blindoek om zou krijgen, zou je toch ook niet zomaar
meelopen, dan zou je toch ook bang zijn om ergens over heen te
struikelen? Dat paard kan zijn benen wel breken wanneer hij niet door
zou hebben dat hij de trailerklep op zou moeten lopen.
En ik vind dit ook niet meer met vertrouwen te maken hebben.

Ik vind dat Shadowflower groot gelijk heeft, deze manier van
doen is meer dan slecht! Sorry, maar dit is mijn mening!
Misschien doe ik ook wel wat te overdreven, maar toch blijf ik bij
mijn standpunt!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:53

Apple schreef:
Nog iets gemener doen? Hoe bedoel je, nog iets gemener? Naar mijn idee heb je je 'gemene' mogelijkheden nu wel gehad. Steigeren en gewond raken .

Gewoon rustig oefenen. Watbij veel paarden werkt is wat grondwerk a la Parelli of met de Monty Roberts methode (consequent naar achteren zetten en dan weer rustig zonder druk naar voor vragen. Heb je voor een hapering? Gelijk weer naar achteren en dan weer rustig naar voor. Na een paar keer achterwaarts lopen ze vanzelf de trailer wel op).

Dat heb ik idd ook al een paar keer geprobeerd.
Maar hij gaat de trailer niet op. Ik hem vandaag ook vaak in zijn achteruit gezet. Dat was in het begin.
Dat hij gewond was kwam omdat hij om de klep heen draaide en met zijn been tegen de rand van de klep schaafte. Dat kan nou eenmaal gebeuren.
We zijn nou al een tijdje met hem bezig om hem de trailer op te krijgen maar hij wil gewoon niet!
De trailer heeft 2 weken lang bij hem in de wij gestaan en hij vond hem niet meer eng. Maar we krijgen hem er met geen mogelijkheid op.
De klappen die hij heeft gehad zijn echt niet alleen voor het niet opletten. Als hij niet oplette gaf ik eerst een klein rukje aan het touw en zei zijn naam. Als hij daar niet op reageerde kreeg hij idd een tik.

Anoniem

Re: Hardleers paard? Hoe kom je erbij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:54

Nou ik weet het niet hoor, maar met veel geduld en het proberen van winnen van vertrouwen kom je er ook. De ene gaat makkelijker dan de andere.

Ik ben in het begin ook heel lang bezig geweest, maar nu loopt het er zo op. Heb ik tenminste geen paard dat al totaal gestresst en zeiknat is voordat de reis begint.

Ik ben niet zo gecharmeerd van je verhaaltje en nog knap link ook dat gesteiger. Als ze zo in paniek zijn en gewoon niet willen heeft slaan en gemenigheden geen zin. Vertrouwen is dan al flink zoek.

Ga eens in de trailer staan en zitten en laat hem bij de klep staan en snuffelen. Een voetje erop is al heel veel en beloon hem daar eens voor. De volgende dag steeds iets verder en dan ineens loopt hij naar binnen. Binnen ook niet te lang laten staan, zelf het initiatief nemen om hem weer achteruit te laten lopen, wat ook heel eng voor ze is in het begin, beloon weer en de volgende dag weer wat meer en langer. Bouw het op, heb je tenminste een paard dat rustig staat en niet kapot van angst gaat.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:55

flink wat klappen?!!? ja zo leert hij het nooit natuurlijk. je moet het doen met vertrouwen en geduld. dat vertrouwen heb je hiermee behoorlijk geschaad. blinddoeken kan helpen, maar het kan ook averechts werken. ik zou lekker de trailer in de rijbak zetten met voer erin (trailer wel stevig vastzetten), dan gaat hij zelf wel kijken. in het land zetten heeft geen zin want dan gaat hij toch maar grazen...

nogmaals: met dwang in de trailer dwingen is de verkeerde manier. je paard is sterker dan jij en zal blijven winnen, waardoor het alleen maar erger wordt. jouw paard is niet hardleers, maar doodsbang omdat hij die klappen van jou associeert met de trailer. als jij hem op de trailer wil laden maakt hij nare dingen mee, geen wonder dat hij er niet in wil. ik zou een deskundige om hulp vragen.

mijn paarden lopen er zonder problemen in. mijn shet springt er zelfs in via het voordeurtje! mijn paard was in het begin ook lastig, het heeft een paar uur geduurd, maar toen liep hij er wel ontspannen en vol vertrouwen in. daarna nooit meer problemen gehad.
dus wat werkt er dan beter denk je? niet elk paard is hetzelfde natuurlijk, maar ik denk toch dat je wat meer vertrouwen moet geven en geduld moet hebben. zorg dat je paard de trailer leuk gaat vinden, dan komt het vanzelf allemaal goed, het kost alleen wat meer tijd.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 19-11-05 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:57

Mii_Suzy schreef:
Huh? Waarom doe je in vredesnaam een das om zijn ogen,, ik hoor
dit voor het eerst in mijn leven, maar hoe kun je dat doen?
Sorry, maar ik vind dit echt erg!! Wil je de benen van dat paardd breken
ofzo!! Ik kan me ook goed voorstellen dat dat paard in verzet ging!
Wanneer jij een blindoek om zou krijgen, zou je toch ook niet zomaar
meelopen, dan zou je toch ook bang zijn om ergens over heen te
struikelen? Dat paard kan zijn benen wel breken wanneer hij niet door
zou hebben dat hij de trailerklep op zou moeten lopen.
En ik vind dit ook niet meer met vertrouwen te maken hebben.

Ik vind dat Shadowflower groot gelijk heeft, deze manier van
doen is meer dan slecht! Sorry, maar dit is mijn mening!
Misschien doe ik ook wel wat te overdreven, maar toch blijf ik bij
mijn standpunt!

Hoe ik daarbij kwam? Omdat ik een paard ken waarbij dat ook bij gedaan is en die is toen zo de trailer ingelopen. En loopt nu zo mak als een lammetje de trailer op! Dus bij sommige paarden is het een methode die wel werkt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 19:59

merrieveulen schreef:
Flink wat klappen?!!? ja zo leert hij het nooit natuurlijk. je moet het doen met vertrouwen en geduld. dat vertrouwen heb je hiermee behoorlijk geschaad. blinddoeken kan helpen, maar het kan ook averechts werken. ik zou lekker de trailer in de rijbak zetten met voer erin (trailer wel stevig vastzetten), dan gaat hij zelf wel kijken. in het land zetten heeft geen zin want dan gaat hij toch maar grazen...

nogmaals: met dwang in de trailer dwingen is de verkeerde manier. je paard is sterker dan jij en zal blijven winnen, waardoor het alleen maar erger wordt. jouw paard is niet hardleers, maar doodsbang omdat hij die klappen van jou associeert met de trailer. als jij hem op de trailer wil laden maakt hij nare dingen mee, geen wonder dat hij er niet in wil. ik zou een deskundige om hulp vragen.

mijn paarden lopen er zonder problemen in. mijn shet springt er zelfs in via het voordeurtje! mijn paard was in het begin ook lastig, het heeft een paar uur geduurd, maar toen liep hij er wel ontspannen en vol vertrouwen in. daarna nooit meer problemen gehad.
dus wat werkt er dan beter denk je? niet elk paard is hetzelfde natuurlijk, maar ik denk toch dat je wat meer vertrouwen moet geven en geduld moet hebben. zorg dat je paard de trailer leuk gaat vinden, dan komt het vanzelf allemaal goed, het kost alleen wat meer tijd.

Vandaag is de eerste keer geweest met de trailer dat hij een paar rake klappen heeft gehad. We zijn al best lang met hem aan het oefenen.
Om hem de trailer in te krijgen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:59

Even gezocht in je berichten en ik lees dat het gaat om een KWPN-er. Met een W, dus dat beest moet nog 3 worden. Ook las ik dat hij vandaag met steigeren achterover is geklapt .

Als ik jou was zou ik toch eens hard gaan nadenken over de manier waarop je nu met hem bezig bent. Als dat nu al zo gaat terwijl je nog niet eens aan het inrijden bent . Hij kan zichzelf door het omklappen ook nog zo beschadigen dat hij niet meer geschikt is als rijpaard.

Ik zou grondwerk gaan doen (parelli inderdaad, schriktraining, obstakeltraining etc. etc. etc.). Daar heb je uiteindelijk alleen maar bergen profijt van als je gaat rijden en hij echt met de trailer op weg zal moeten.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:01

Als jij nou eens in de trailer gaat staan met een longeerlijn in de hand en aan de andere kant van die longeerlijn het paard en je gaat daar gewoon staan, niet trekken, niet schreeuwen niet slaan, gewoon staan. beetje praten tegen hem, beetje paaien. En morgen nog een keer, en overmorgen. Beloon ieder pasje in de richting van de trailer uitbundig. Lijkt me nuttiger dan slaan enzo....

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:02

Met een blinddoek voor de ogen zien ze niet waar ze lopen. Als ze stijgeren, kunnen ze de bovenkant van de trailer raken. Omdat ze niet zien waar ze zijn.
Als je paard volledig in paniek raakt, en je houd em niet meer, loopt hij in paniek los met een blinddoek. En daar wil je verder niet over nadenken.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:03

russel schreef:
Nou ik weet het niet hoor, maar met veel geduld en het proberen van winnen van vertrouwen kom je er ook. De ene gaat makkelijker dan de andere.

Ik ben in het begin ook heel lang bezig geweest, maar nu loopt het er zo op. Heb ik tenminste geen paard dat al totaal gestresst en zeiknat is voordat de reis begint.

Ik ben niet zo gecharmeerd van je verhaaltje en nog knap link ook dat gesteiger. Als ze zo in paniek zijn en gewoon niet willen heeft slaan en gemenigheden geen zin. Vertrouwen is dan al flink zoek.

Ga eens in de trailer staan en zitten en laat hem bij de klep staan en snuffelen. Een voetje erop is al heel veel en beloon hem daar eens voor. De volgende dag steeds iets verder en dan ineens loopt hij naar binnen. Binnen ook niet te lang laten staan, zelf het initiatief nemen om hem weer achteruit te laten lopen, wat ook heel eng voor ze is in het begin, beloon weer en de volgende dag weer wat meer en langer. Bouw het op, heb je tenminste een paard dat rustig staat en niet kapot van angst gaat.

Zodra hij een voetje op de klep zet word hij uitgebreid beloont.
Daar hoef je niet bang voor te zijn.
We hebben de trailer al vaak gecombineerd met lekkers.
Er hangt voorin een hooinet, er staat een emmer brokken in.
Maar hij komt nooit verder dan 1 voetje op de klep.
Zodra er 1 voetje op de klep staat steigerd hij! En dat doet hij al sinds de 1e keer dat we het geprobeerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:04

Krijg het idee dat TS kiest voor de harde aanpak en dit stoer vind of zo, omdat het verhaaltje ook een beetje een stoer randje heeft vind ik.

3 jaar, nog niet ingereden? Nu al zo over de zeik?

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:05

Vonnie84 schreef:
Met een blinddoek voor de ogen zien ze niet waar ze lopen. Als ze stijgeren, kunnen ze de bovenkant van de trailer raken. Omdat ze niet zien waar ze zijn.
Als je paard volledig in paniek raakt, en je houd em niet meer, loopt hij in paniek los met een blinddoek. En daar wil je verder niet over nadenken.

Toen hij die blinddoek omhad is hij geen 1 keer omhoog gekomen.
Hij vertrouwt mij in alles. de 1e keer vind hij iets eng de 2e keer vind hij het minder eng en de 3e keer loopt hij er meestal zo langs zonder er naar te kijken.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:06

Ik ben van mening dat je je paard wel mag straffen als hij niet luisterd. Maar dit gaat te ver! Hoe meer jij jou paard slaat, hoe minder hij die trailer vertrouwd. Uiteindelijk gaat hij er helemaal niet meer op!! dat denkt hij ohhh nee!! daar heb je dat ding weer, dat krijg ik weer klappen!! Is niet goed of wel?? Probeer het rustig aan! en al helemaal als hij pas 2.5 is!!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:08

Kun je hem gemakkelijk achterwaarts zetten? Laat hem dan gewoon de trailer oplopen. Hij stopt dan als hij 1 voetje op de klep heeft. Dat is prima, geen druk, helemaal niets. Zodra hij dan iets anders wil doen dan zet je hem gelijk een flink stuk achterwaarts en daarna loop je weer voorwaarts de klep op.
Weer precies hetzelfde verhaal. Volkomen rust en geen druk als hij iets doet met de trailer. Zodra hij iets anders wil doen (al is het maar de andere kant op kijken) gelijk weer een heel stuk achterwaarts.
En dan weer voorwaarts. Iedere keer wel van hem verlangen dat hij minstens net zover komt als de keer daarvoor en anders gelijk weer achterwaarts (dus als hij na 1 voetje op de klep de keer daarop stil staat voor de klep dan gelijk weer achterwaarts).

Met een paar keer zal hij er gewoon op lopen.

(verder natuurlijk je trailer zo aantrekkelijk mogelijk maken met deurtjes open, voldoende licht etc. etc. etc.).

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:10

Die van mij kregen we er dus ook met geen mogelijkheid op. Brokjes, wortels, met touwen (daar heeft hij z'n hoofd kapot van, dat litteken), trekken, duwen, slaan. Ook al uuuren mee bezig geweest.
Toen stonden we al 3 uur te emmeren op concours, omdat meneer er niet op wilde. M'n oude instructirice had een ideetje. En hij stond er in 5 minuten op.

'k had al ooit foto's gemaakt, van hoe ik het touw vastmaak. Dus hier zijn ze. (Let niet op z'n sullige, meewerkende hoofd )

Stap 1: gewoon halster met touw
Afbeelding

Stap 2: touw om zijn neus doen
Afbeelding

Het touw zit dan zo:
Afbeelding

Het beste kan je bij de eerste keren een longeerlijn gebruiken i.p.v. een halstertouw.
Nou ik doe het als volgt. Je laat hem gewoon met je meelopen, maar wel in deze constructie. Als hij stopt of achteruit loopt, trek je het touw aan. Hierdoor krijgt hij bijna geen lucht meer. Loopt hij vooruit, dan laat je los en krijgt hij weer lucht. (klinkt beetje wreed he). Dus dan gaat er als het goed is een belletje rinkelen. Vooruit is goed, achteruit of stilstaan is fout.

De eerste keer was hij het hier niet zo mee eens, want nu kon hij het een keertje niet winnen. Tegenwoordig loopt hij er soms zo op, soms sla ik het touw om z'n neus en wandelt hij ook als een mak schaap achter me aan en heel af en toe moet ik het nog echt gebruiken (dus aantrekken).

Maar je moet er dus wel zeker van zijn dat het geen angst is. Maar gewoon zo van: ik heb vandaag geen zin, wat jullie ook doen.

En mensen die dit wreed vinden, als je het GOED doet, is dit een eerlijk middel. Veel jongen paarden leren het zo goed, want het is meteen duidelijk.
Maar ik ben het er ook zeker mee eens dat bij een jong paard een andere aanpak beter is. Maar wilde dit niet onthouden. Ik ben benieuwd naar de reacties.
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 19-11-05 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:11

russel schreef:
Krijg het idee dat TS kiest voor de harde aanpak en dit stoer vind of zo, omdat het verhaaltje ook een beetje een stoer randje heeft vind ik.

3 jaar, nog niet ingereden? Nu al zo over de zeik?

Nee ik vind dit niet stoer. Ik baal ervan dat ik dit paard met geen mogenlijkheid de trailer op krijg.
En in plaats van dat iedereen gaat zeggen over hoe slecht de aanpak is, zijn er maar een paar die meedenken en er andere manieren van aanpak neerzetten hoe ik het ook zou kunnen doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:12

Carly22 schreef:
Ik ben van mening dat je je paard wel mag straffen als hij niet luisterd. Maar dit gaat te ver! Hoe meer jij jou paard slaat, hoe minder hij die trailer vertrouwd. Uiteindelijk gaat hij er helemaal niet meer op!! dat denkt hij ohhh nee!! daar heb je dat ding weer, dat krijg ik weer klappen!! Is niet goed of wel?? Probeer het rustig aan! en al helemaal als hij pas 2.5 is!!

Dit vind ik ook

Consequent zijn is perfect, maar nu sla je hem alleen maar verder weg bij de trailer

en de meeste Gribjes, heb je zo over de zeik en hebben ook dat karakter dat ze je dit niet zomaar vergeven en vergeten (terecht)
Karakter paarden dwing je niet, bij karakter paarden moet je slim en geduldig en eerlijk zijn.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:13

Alle paarden zijn zwaar claustrofobisch, dus een klein donker hol klinkend wiebel hok is in hun ogen levensbedreigend.

Wat jij hier beschrijft is een paard in blinde paniek, daarom bleef hij ook steigeren en wilde hij op stal ook zijn biks niet eten. Dat komt door ANGST niet door onwil.
Geweld gebruiken bij iets dat een paard eng vindt bevestigd de angst. Immers bij het enge ding wordt er geslagen? Het paard heeft krijgt dan bevestiging dat de angst terecht is, nl eng ding = pijn.

Het eerste wat je doet als je een paard op de trailer wil hebben is je horloge AF! Tijd is niet belangrijk, al sta je 6 uur rustig voor die trailer te wachten totdat hij klaar is om nog een stapje naar voren te doen dan neem je die tijd.
Als je boos wordt heb je verloren. Beloon wat je hebben wilt en negeer de rest. Alleen corrigeren (zonder aggressie!) als het gevaarlijk wordt, maar zover moet je het niet laten komen. Dan heb je namelijk al teveel druk op het paard staan.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 20:14

Apple schreef:
Kun je hem gemakkelijk achterwaarts zetten? Laat hem dan gewoon de trailer oplopen. Hij stopt dan als hij 1 voetje op de klep heeft. Dat is prima, geen druk, helemaal niets. Zodra hij dan iets anders wil doen dan zet je hem gelijk een flink stuk achterwaarts en daarna loop je weer voorwaarts de klep op.
Weer precies hetzelfde verhaal. Volkomen rust en geen druk als hij iets doet met de trailer. Zodra hij iets anders wil doen (al is het maar de andere kant op kijken) gelijk weer een heel stuk achterwaarts.
En dan weer voorwaarts. Iedere keer wel van hem verlangen dat hij minstens net zover komt als de keer daarvoor en anders gelijk weer achterwaarts (dus als hij na 1 voetje op de klep de keer daarop stil staat voor de klep dan gelijk weer achterwaarts).

Met een paar keer zal hij er gewoon op lopen.

(verder natuurlijk je trailer zo aantrekkelijk mogelijk maken met deurtjes open, voldoende licht etc. etc. etc.).

ja hij gaat makkelijk achterwaarts.
Het deurtje van de trailer staat idd ook open.
Er hangt een hooinet voorin, er staat een emmer brokken, er ligt wat stro in de trailer dat hij zijn stal komt zodat het een bekende geru heeft.