Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Smurfie

Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 19:30

Wie werkt er in de paarden?
en hoe ziet je werkdag eruit

Ik werk zelf op manege magrette als stalhulp 3 dagen in de week momenteel wat meer vandaag me 9e werkdag achter de rug van 8:30 tot 5

Ik vind het heerlijk werk om te doen lekker voor de paardjes zorgen... Kinderen helpen met opzadelen enzo..Ik vind de verandwoordelijkheid heerlijk en om bezig te zijn met paarden geweldig gewoon

8:30 begin ik dan, dan paarden hooi of kuilgras voeren manege ponys krijgen gewoon kuilgras en sommige pensionklanten hun paarden krijgen hooi daarna biks (uurtje werk)

Daarna stallen opstrooien (worden 1 x in de week uitgemest) ben ik tot uurtje of 11 mee bezig :d dan gangen vegen

Paardjes in de bak zetten die niet meelopen in de les :d

12 uur pauze..

dan zaagselboxen elke dag uitmesten (zijn er maar 3)
paarden in de stapmolen zetten

Tussendoor wat kinderen helpen of hoefjes schoonmaken en dat soort dingetjes

Rond een uurtje of 2 een manege pony rijden waar niemand op kan rijden want als die weet dat je hem niet de baas kan zijn bokt ie je eraf.. die was verhuurt maar sins een week niet meer

3 uur rij ik me eigen paardje ff :d want dan heb ik toch uurtje niets te doen

rond uurtje of 4 a 5 voeren dus meestal ben ik 5 uur half 6 klaar :d

dat was het zon beetje :p

Kytha

Re: Wie werkt er in de paarden en hoe ziet je werkdag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:45

Klinkt echt heel leuk!
Ik zou zelf heel graag de paarden in willen, maar helaas heb ik ouders die daar een stokje voor steken. Misschien ook wel voor mijn eigen bestwil.. maar toch.
Heb jij zelf een diploma ofzo, of is een diploma paardenhouderij eigelijk niks waard?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:53

Als ik bij ons op stal werk, dan gaat het als volgt:

8 uur: hooi voeren, daarna brok voeren.
Half 9: paarden buiten zetten.
9 uur: Opstrooien
10 uur: pauze
Kw over 10: verder met opstrooien, daarna vegen.
12 uur: eten

Daarna: Extra klusjes doen. (Wat dan ook, bv longeercirkel glad harken, opruimen, tuig poetsen)
Paarden die binnen staan hooi voeren. (er staan alleen een paar pensionpaarden binnen, de rest gaat naar buiten)
Nieuwe hooikarretjes alvast vullen.
Paarden binnen halen. (rond 3 uur)
Rijden.
Voeren.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:59

ik werk op zaterdag op een africhtingstal en als ik op stal moet zijn dan is mijn dag als volgt:
8 uur. brok voeren en de eerste ronde paarden naar buiten
half 9 hooi voeren en opstrooien. rond kwart over 9 heb ik dat af en dan nog vegen kruiwagens vast vullen voor savonds met hooi enzo. waterbakken schoonmaken en de volgende ronde paarden buiten.
half 11 pauze
11 uur of half 12 (is erg verschillend) beginnen met longeren van de jonge paarden.
rond 12 uur half 1 de paarden weer wisselen en brok voeren.
Dan vanaf 1 uur half 2 jonge paarden longeren en de oudere berijden tot 5 uur en
dan weer brok voeren en naar huis.

Heb het er super naar m'n zin

Als we op concours gaan dan ziet het er geheel anders uit. ligt eraan hoeveel paarden er mee gaan en hoelaat we moeten rijden

mooneyes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:31

mijn dag verschilt elke dag, nooit herzelfde.

Nathalie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 22:52

Ik werk niet meer in de paarden, maar heb het wel gedaan. Op 2 verschillende stallen.
De eerste was een handelstal.
Er moest daar eerst brok gevoerd worden, dan eventjes de paarden de tijd geven om hun brok op te eten. En eigenlijk was het de meeste dagen alleen maar de paarden poetsen en rijden. Soms opstrooien en mee helpen uitmesten. Maar het grootste deel toch paarden in en uit de stapmolen halen en tussendoor paarden netjes maken (houden) en rijden.

Op de andere stal was ik echt stalhulp. Daar was het 's ochtends voeren, daarna de eerste groep buiten zetten, stallen mesten, nieuw zaagsel erbij, water verversen (geen automatische drinkbakken) om 10 uur even een thee-pauze, daarna opzadelen voor de baas of paarden trainen aan de longe, rond 12 uur de eerste groep weer binnen en voeren, dan zelf eventjes eten , de 2e groep naar buiten en weer opzadelen/trainen aan de longe, de bak harken en/of sproeien, tussendoor natuurlijk ook vegen, want de stalgangen moeten er wel netjes bij liggen, rond 4 uur alles weer binnen, zodat ik rond half 5-5 uur naar huis kon. Moest ik helaas nog of 2,5 uur met het OV of een uurtje op de scooter..

Vooral op de laatste stal waar ik gewerkt heb was het echt hard werken, te hard voor mijn lichaampje! Met als gevolg dat ik veel overbelaste spieren had en doodmoe thuis kwam telkens, en het al zag gebeuren dat ik straks het hele paardengebeuren dood ziek zou zijn, vandaar dat ik ermee gestopt was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 23:57

Ik werk nu niet meer in de paarden, zal mijn dag bij de laatste stal beschrijven:

7 uur op stal, eerst voeren, dan hooi geven, dan vegen.
8 uur ruiters op stal en de eerste paarden van de dag moeten gepoetst en gezadeld klaar staan. Terwijl de ruiters bezig zijn de paarden waarvan de eigenaren komen evt. aan de longe wat uit laten bokken. De paarden van de ruiters weer klaar zetten. Andere paard overnemen en uitstappen. Paarden die terugkomen afzadelen en tuig wegleggen, afspuiten en hoeven vetten en staart wassen of paard geheel wassen, daarna onder het solarium. De nieuwe paarden voor de ruiters moeten weer klaar staan intussen.
12 uur opnieuw voeren, hooi geven, vegen.
6 uur nogmaals voeren, hooi geven, vegen.
Daarna alle hoofdstellen poetsen en twee of drie zadels (alle zadels min. 1x per week).

In de tussentijd nog wassen draaien, schabrakken en bandages in de goede kasten leggen, paarden rijden die ik mag rijden en anderen longeren. Verder de voorkomende werkzaamheden: toiletteren, injecties geven, eigenaren verder helpen met vragen en problemen, ruiters assisteren, spuitplaats schoonspuiten, spinnenwebben wegdoen, kasten opruimen en voerbakken poetsen. Op wedstrijddagen ook vlechten voor de eigenaren, vrachtwagens gereed maken en paarden klaarmaken voor transport en met de ruiters mee op concours. Stallen mesten was voor de stalhulp.

Tussen 19 uur en 21 uur klaar, behalve op wedstrijddagen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:07

Bij pensionstalling als stalhulp (ongeveer 30 - 35 paarden):

07.30: paarden voeren
07.40: alle paarden naar buiten
08.00: mesten (ma, wo en vr)
09.45 pauze
10.00: strooien
11.00: vegen en met de zuigmachine erdoor.
11.30: kantine opruimen, poetsen, vegen. WC poetsen.
12.00: al de rest van de rotzooi opruimen.
12.15: alle paarden weer naar binnen.
12.45: paarden voeren.
Naar huis.

Handelsstal:
08.30: hooi geven
09.00: pauze
09.00 - 12.00 paarden verzorgen (mesten, in de stapmolen, scheren, klanten "helpen")
12.00 - 13.00 pauze
12.00 - 16.00 paarden rijden (al dan niet op locatie), longeren, klanten "helpen", alle overige voorkomende werkzaamheden.
15.15 pauze
16.00: hooi geven
16.00 - ..... klanten
Soms 's avonds mee op oefenconcours.

Op een manege
08.30: hooi geven
08.45: mesten en opstrooien. Paar paarden in de wei zetten. Als er tijd over is paarden longeren.
12.30 pauze
13.00: pony's klaarzetten voor de les (uit de stal halen, poetsen en opzadelen).
13.30: eerste les. Kinderen helpen met de pony's.
13.45: strooien en vegen
Elk uur de kinderen op de pony's helpen.
15.00 pauze
15.30: de paarden poetsen voor de les 's avonds
17.00: paarden voeren.

Manege voor gehandicapten
09.00: even koffie drinken
09.30: De paarden poetsen en klaarmaken
10.00 Koffie drinken met de bewoners.
10.15: Met de bewoners gaan paardrijden (er langs lopen) of met huifbed weg.
12.00 - 14.00 (ja 2 uur ) Pauze (in de pauze nog even de stallen mesten of tuig poetsen, of gewoon ff lekker niets)
14.00: koffie drinken met de bewoners
14.15: Met de bewoners paardrijden of met huifbed weg.
17.00: Einde werkdag

De tijden zijn een indicatie. Want een dag met paarden is toch nooit hetzelfde

Ohw en de eerste stal heb ik dik een half jaar gewerkt (zwangerschapsverlof van de vrouw die dat werk normaal doet) en de andere drie zijn stage's geweest.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:24

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:30

ik heb een aantal jaren gewerkt op een pensionstal

om half 2 smiddags begon ik; paarden buiten zetten en zo'n 10 stallen uitmesten.
daarna alle paarden hooi voeren.
om half vijf alles weer naar binnen en hooi plus brok voeren.
in de zomer, het weiland leegscheppen van paardepoep( 1 hectare op 20 paarden, dus was wel nodig)

daarna hooi in t weiland voeren..
als ik klaar was, erf en stallen aanvegen, paarden en dekens nakijken en controleren opverwondingen etc. en tegen een uurtje of 7ging ik naar huis!

** wat mis ik die tijd!!!**

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 00:39

Ik werkte op de manege op zaterdag.

8.00 biks voeren en bij de paarden waar hooi en kuil alvast klaar lag voor de deur gooi je naar binnen. Na het voeren het 1e gangpad opstrooien (op zondag werd dan het 2e gedaan)

Dan was er om half 10 les en ging ik of zelf de les in, of gewoon kinderen helpen. Eigenlijk heel de dag kinderen helpen met opzadelen, opstappen enz. Smiddags als de eigenaresse de latere lessen in had gedeeld kon je zien welke paarden er nog niet uit waren geweest en die zette je dan in de stapmolen of paddock. Sommige kreupele paarden moesten een paar keer per dag aan de hand gestapt worden dus dat deed je dan ook een paar keer per dag. ook tussendoor nog een water bijvullen in het shetlanderweitje en swinters waren dat dan de shetlanderstallen.
als je de kinderen erop had geholpen van de 11.30 les ging je weer biks voeren. En dan smiddags weer kinderen helpen, paarden buiten zetten/stappen. Tussendoor ff snel een bezem door de stallen.
Om 17.00 weer biks voeren en daarna hooien en kuilen. Daarna alles opruimen en aanvegen (met natuurlijk de muziek aan ) en dan was je klaar. Nog ff een rondje door de stallen of alle deuren goed dicht waren en dan mocht je weer naar huis. Was erg gezellie altijd.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 05:01

Hagt er vanaf waar je werkt denk ik , mijn dagen zien er ook anders uit. meestal (altijd) is het wel 'smorgens mesten en stalwerk en vanaf de middag beginnen rijden,longeren etc.

Als je op een echte kwaliteitsstal werkt dan is't veel op en afzadelen,poetsen etc..en niks rijden buiten de jonge paarden en de lastige beesten (lol)

En op een fokkerij/stoeterij ziet het er nog eens anders uit.. heb nog anderhalf jaar te gaan en ik ben weg naar warendorf..dat en de liefde voor paarden is zowat het enige wat me op de been houd want geloof me het is zwaar en hard werken.Onderschat het niet,je moet er echt voor de volle 200 procent voor gaan of je trekt het niet.Om van werkgevers nog maar te zwijgen

Maargoed om op je vraag te antwoorden..zeer afwisselend met steeds terugkomende taken en druk,druk en nog eens druk =)

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:21

Mijn dagen zijn ook niet het zelfde hoor maar zo ziet het er ongeveer uit.

Der staan bij ons zo'n 30 paarden op stal.. Op vrijdag zijn er geen lessen en zet ik alle manege pony's/ en paarden nog los.

1 x in de week hoeven teren. Soms zijn er kinderpartijtjes en dan met ponys lopen en patat bakken enzo.

Of als de hoefsmit of dierenarts komt ff helpen soms paarden buiten zetten of los zetten in de bak van de pensionklanten.

Ik werk er nu 2 maanden en ik heb het reuze naar me zin vind het erg gezellig en ik heb erg veel vrijheid. Ik weet wat ik moet doen elke dag en dat moet ik gewoon doen :p als ik iets eerder klaar ben of niets te doen heb dan doe ik me eigen paardje ff heerlijk me paardje staat sins maandag op me werk echt ideaal

Vind ook wel leuk om de kindertjes te leren opzadelen en hoefjes uit te krabben en dat soort dingen

Ik heb wel eens paar weekenden meegelopen op een sportstal en dat was inderdaad heel strak. de manege waar ik werk tja dat is gewoon een gezellige boel en niet zo strak dus dat is wel heel erg lekker

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:33

Ik heb op enkele stallen gewerkt..Zal de laatste twee opnoemen..(bij de laatste werk ik overigens nog steeds )

Stal 1.. Afhankelijk van het weer..(bij warm weer, half 6 opstaan en direct te paard ) Bij 'normaal weer' . Om 8 uur voeren, opstrooien..10 uur pauze..2 paarden rijden.12.00 pauze.. 13.00 tot 18.00 paarden rijden.Voeren. Zelf eten etc.. Vaak 19.30 paarden klaarmaken voor transport, lessen..22.00 paarden die mee waren geweest op les afverzorgen.Paarden afvoeren en naar bed

Huidige stal kan ik heel kort over zijn.. +- 8.30 het eerste paard rijden.. 12.30 pauze +- 15.00/ 16.00u rijd ik het laatste paard

lachmar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:20

Mijn dagen zijn 's morgens wel ongeveer het zelfde, maar 's middags als ik thuis ben niet.

8.00 uur op m'n werk zijn. de paarden zijn dan al gevoerd.
Ik zet dan de eerste paarden in de molen of in de wei en ga de stallen uit mesten.
Iets voor 9 uur de molen wisselen en rond 9 uur koffiepauze.
Na de koffiepauze werk ik de stallen af en geef ik hooi en veeg.
Dan is alles rond 10 uur in de molen geweest en ga ik rijden.
rond 12 uur half 1 weer voeren en rond half 1, 1 uur ben ik klaar en ga ik naar huis.
Dan ga ik eerst thuis m'n paarden eten geven en dan ga ik zelf eten.
Rond half 2 ga ik alles buiten zetten en de stallen mesten.
De rest van de dag ben ik aan het rijden of lesgeven.
Om 5 uur krijgen m'n paarden nog een keer wortels.
En dan ga ik zelf eten.
Na het eten ga ik weer rijden of lesgeven en om half 9 voer ik m'n paarden en ben ik klaar.
Best lange dagen dus, maar ik vindhet helemaal niet erg.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:24

eerder op een spring,- en handelstal gewerkt, als stalhulp.

op een gewone dag, dus niet de uitmest dag:
voeren, drollen uit de stallen en wat opstrooien,vegen, en dan eigenlijk de hele tijd paarden opzadelen, wachten op de ruiter, en vanaf dan een moe paard afspuiten/ zweetmes er over, deken erop en netjes terug zetten op stal, en de volgende weer poetsen en opzadelen en dat gaat de hele dag dus door.
tussendoor ook paarden in de molen zetten, en als je tijd hebt de gangen aanvegen, of spullen schoonmaken, invetten, hoe het maar uitkomt.
en natuurlijk heb je wel pauzes en ga je voeren.
en vooral: heel veel vegen. het hele terrein, en alle gangen, zo stro vrij houden als mogelijk..

ik vond het wel heel leuk omdat ik van verzorgen van paarden houd.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:33

Op mijn eigen beginnende stalletje wisseld het nog al.
Op het moment:
Rond half 9 hooi voeren en uitmesten
Om half 11 bijmijn instructeur zijn om zijn welshje te rijden(net zadelmak)
Rond de middag weer thuis, ff eten
Na het eten verder uitmesten, en dan zelf wat rijden of les geven

Vaak is het dan al snel rond 5 uur en is alles klaar. Na het eten voer ik dan nog een keer hooi.

Met vies weer ben ik meer binnen bezig, wat tuig poetsen, werken aan mijn website, dingen uitzoeken voor hengstkeuze enz. Om de 2 á 3 weken ook hooi halen.

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:17

ik werk nog niet in de paarden maar hoop dat dat nog komt als ik mn oplaiding heb afgerond.

ik loop nu stage op een dressuur/handelsstal. de dag ziet er als volgt uit:
word van het station gehaald om 8.40 zijn om ong 8.50 op het bedrijf, dan zijn de sportpaarden en pensionpaarden al gevoerd, dan moet ik de jonge paarden biks voeren, dan beginnen te mesten, om ong 10.15 10.30 pauze dan als je nog niet klaar bent verder mesten daarna opstooien daarna hooi/kuil voeren dan vegen. dan rond 12.00 eten als je vroeg klaar bent met mesten kan je alvast een paard doen (longeren/rijden/losdoen) voor het eten, na het eten kijk je weer op het bord welke paarden er getraint moeten worden en je begint met het paard waar jouw letter achter staat(iedereen heeft zn eigen letter) als je je paarden hebt gedaan moet je soms de eigenaar nog helpen met een paar jonge paarden longeren of vasthouden als ie er op gaat, of paarden zadelen en nabehandelen voor de stalruiter.en daarnaast soms nog wat schoonmaken(stallen/trailer) dan rond 17.00 word er weer gevoerd en als je klaar bent brengen ze je weer naar het station.ohja rond 15.00 is het koffietijd

tis er heel gezellig!!!!!

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:27

in Canada:
7.30 op stal, helpen met paarden op wei, laatste stallen mesten, opstrooien en voeren.
Bak even netjes maken, hoefslag harken enz.
8.30 eerste paard opzadelen en rijden.
rijden en longeren tot lunchpauze om 12uur
12.30 weer verder met rijden/longeren en veulentjes poetsen.
eventueel wat lichte schoonmaakwerkzaamheden 's middags.
16.30 paarden van het land en voeren.
17.00 helpen opzadelen eerste les.
17.30 -> klaar

In Nederland:
7.00 voeren, evt (3 dagen id week) met zn allen mesten en elke dag opstrooien.
dan ontbijten.
eerste paard zadelen voor de baas en zelf stal aanvegen ed.
tot 13.00 afwisselend rijden, paarden in en uit land halen en paarden op en afzadelen voor de baas (ongeveer 15 paarden in totaal)
13.00 voeren.
dan van 13.00 tot 14.00 lunch (wat altijd korter werd)
14.00 meestal nog 1 longeren en verder alles poetsen en 's zomers landbeurten wisselen tussendoor.
17.00 kuil voeren en vegen
18.00 biks voeren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:35

Ik ben docent paardenhouderij.
Praktijkdocent, dus ik werk ook met de paarden. Geef instructie over allerlei uiteenlopende zaken en begeleidt leerlingen bij het verzorgen van de paarden op ons paardencentrum.
Maar ik doe daarnaast ook nog veel onderwijsontwikkeling, lesstof schrijven, nadenken over de structuur van het onderwijs. Collega's daarin coachen...
En ik zit in diverse landelijke werkgroepen van de paardenhouderij, zoals de groep kenniscirculatie paardenhouderij.
Soms heb ik zelf een bijscholing...een paar jaar geleden bijv. heb ik mijn Orun eerste fase diploma gehaald en mijn Orun EHBO paard diploma. Een cursus leerbewerking etc.
Verder gaan wij regelmatig als "bijscholing" naar beurzen als Paard & Koets, de Equitana of naar fabrieken (voeding, harnachement). Ook hebben we een IJslanderdag gehad als bijscholing...
Ik vind zelf dat ik een wereldbaan heb. Van mijn hobby mijn werk gemaakt, met een heel goed salaris enne....veel vakantie om tijd te besteden aan mijn hobby hahahaha....

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:46

Ik werkte op een recreatiecentrum met huifkarverhuur en buitenritten.

9.00 uur: X- aantal paarden uit de wei halen en bix voeren.
9.30 uur: Paarden inspannen/opzadelen die moeten gaan lopen.
Mensen die met de huifkar een tocht maakten op weg helpen.
Buitenritten begeleiden.

12.00 lunch

"s middags: Mensen die met de huifkar een tocht maakten op weg helpen. Of die terug komen afverzorgen.
Buitenritten begeleiden.
Stallen uitmesten van de wedstrijd/fokpaarden van de eigenaar.
Paarden (in) rijden.

Ze hadden denk ik meer als 50 fjorden en nog wat andere pony's. Per dag haalden we er ong. tussen de 20 en 25 uit de wei. Dit waren meestal dezelfde paarden. Het personeel had daarbij allemaal een favoriet, waar wij eigenlijk alleen maar op reden, mits het niet anders kon. Met deze paarden maakten we 's avonds na het avondeten vaak nog een buitenritje.

Ik vond dit erg leuk werk. Het was gezellig en afwisselend. Heb het helaas maar 1 zomer volgehouden. Het was nl 7 dagen in de week en dan was ik tussen 9 en 20.00 aan het werk. En ik kreeg maar 25 gulden per dag. Toen ik na deze zomer vroeg of ik een contract kon krijgen kreeg ik die niet. Daarbij kwam dat als je een vrije dag wilde, ze erg moeilijk deden. Vind het nog steeds jammer dat het zo gelopen is. Was gewoon erg leuk werk.

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:57

hoe krijg je eigenlijk werk op een paardenbedrijf dan??

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:58

gewoon, solliciteren
bij bedrijven binnen lopen of ze niet iemand kunnen gebruiken, advertenties op internet in de gasten houden, via contacten die je al hebt enz...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:31

Idd, gewoon solisiteren . Of zelf een bedrijf(je) beginnen zoals ik .

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:39

Vind dat jullie over het algemeen van die mooie tijden hebben. Toen ik er zelf in werkte op een trainings/wedstrijdstal had ik wel andere tijden om 8 uur beginnen en dan door tot verschillende tijden oplopend tot ong half 9. Toch wordt er nu ook nog wel vaak gezegd een baan in de paarden is geen baan van 9 tot 5 maar blijkbaar komt daar nu een beetje verandering in. Dat mag trouwens ook wel anders zou je nooit geen tijd meer hebben voor jezelf.