Eerste Centered Riding les

Moderators: A_nouk, Murosch

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Miran

Eerste Centered Riding les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-02 19:50

Vandaag mijn eerste Centered Riding les gehad, van Vanda Oosterhuis. Omdat ik zelf geen goed zadel heb momenteel, het westernzadel van Sonja geleend, waar ik wel even goed aan moest wennen. Daarna goed met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik toch wel op veel plekken spanning heb in mijn lichaam. Verschillende oefeningen gedaan, zoals kijken met je schouders, het voelen van je zitbeenknobbels, oefeningen die je been langer maken (en je zit dus dieper), aan het einde merkte ik goed het verschil. Wat ik ook goed merkte is hoe makkelijk ik me naar voren laat trekken (zij pakte de teugels bij het bit en trok aan mijn handen). Toen ze me daarna mij goed neerzette (wervels boven elkaar, ontspannen, lange benen, hakken niet te gespannen uitgedrukt) lukte het haar niet meer. Erg opvallend.
Eigenlijk is mijn basis verkeerd, ik heb nooit goed geleerd mij in het zadel te ontspannen (in het dagelijkse leven heb ik hier ook moeite mee) en vooral hoeveel invloed dat heeft op een paard. Ik ga hier dan ook zeker mee door en kan het iedereen aanraden.
Was trouwens wel grappig, nadat een paar weken geleden Ikke (hier van Bokt) al op stal was geweest, ook om onze stalhouder eens op te zoeken die hij van vroeger kende, blijkt Vanda (die ook aan de andere kant van het land woont) hem ook te kennen. Klein wereldje is het toch.

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 18:41

Ik heb naar deze les gekeken, en ga nu dus even een vaak gehoord vooroordeel wegnemen, nl. dat Centered Riding zweverig is....
Ik heb geen nieuwe dingen gehoord tijdens de les van Miran. Het gaat uit van de normale dressuurbasis. Alleen jammer dat de instructrice er een beetje arrogant vanuit gaat dat iemand nog nooit geleerd heeft over het sturen met de schouders, terwijl elke goede (!) dressuurinstructeur/-ruiter nu precies weet waar ik het over heb, en ook heel goed weet hoever je vooruit kijkt in een volte....

Er wordt goed gelet op de ontspanning bij de ruiter, en de ruiter wordt meermaals keihard geconfronteerd met fouten die het paard maakt, maar door toedoen van de ruiter. Dat mag ik wel! Maar dat zou in elke goede dressuurles ook moeten gebeuren....

Hou je ons op de hoogte van de volgende lessen Miran? Misschien een beetje met omschrijving van oefeningen die je gedaan hebt? Misschien zijn er wel meer Bokkers die erg gebaat zouden zijn bij deze manier van rijden....

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 20:10

Dat soort lessen kunnen idd erg confronterend zijn. Maar het is wel heel belangrijk om goed te beseffen hoe groot de invloed van de zit en houding van de ruiter op een paard is.

Ik ben ook wel benieuwd naar wat voor oefeningen je moest doen. Vertel eens wat meer over.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 09:30

Hieruit blijkt dus ook wel hoe de kwaliteit was van de manege waar ik reed (maar daar was ik sowieso al achter sinds ik Sheril heb). Het voor me uit kijken in de volte wist ik wel (al werd daar ook niet echt veel aandacht aan besteed), maar dat het meekijken met mijn schouders zoveel invloed zou hebben had ik niet verwacht.
Ik vind het niet erg dat het goed confronterend is. Ik weet dat ik fouten maak, dat ik nog veel moet leren, en ik vind het nu tijd worden om die dingen eens goed te leren.
Ik ga in ieder geval nog 2 lessen nemen, als het me dan nog bevalt ga ik er zeker mee door.

Hier een kopietje van het overzicht dat Vanda mij mailde:

Ademhaling.
Haal adem tot in je buik én je onderrug. Dit zorgt dat je zwaartepunt laag blijft. Als het niet goed lukt op het paard oefen het dan ook in andere situaties, bv als je aan het afwassen bent of als je rustig in bed ligt. Dit maakt het later op het paard makkelijker. Je zal merken dat in moeilijke situaties, bv als je paard schrikt of niet goed luistert, je adem omhoog schiet. Hoe bedrevener je bent om hem weer in je buik te krijgen des te makkelijker is het om je paard en jezelf weer rustig te krijgen.

Kijken waar je heen gaat – focussen.
Kijk, met zachte ogen, waar je naar toe wilt. Bedenk goed waar je heen wilt, alsof het op de grond getekend is en je die lijn volgt. Als je rechtuit rijdt kan je een punt buiten de bak nemen en daar op af rijden.

We hebben het niet speciaal over zachte ogen gehad, maar misschien ben je die in het boek Centered Riding tegengekomen? Het betekent dat je niet je ogen heel strak ergens op richt (of naar binnen richt), maar rustig kijkt waar je heen gaat en ook goed bedenkt waar je naartoe gaat.

Ogen op schouders.
Stel je voor de je op je schouders ogen hebt. Daarmee kijk je waar je naar toe wilt. Kijk ermee, net zoals met je echte ogen, voldoende ver vooruit en niet naar de nek van je paard.
Je buitenhand komt daardoor tegen de hals en je binnenhand gaat een beetje van de hals af. Dit maakt je sturen duidelijker.

Zonder benen.
Stel je voor dat je geen benen hebt. Je moet jezelf dan uitbalanceren op je zitbotjes. Je kan je daarbij voorstellen dat je zitbotjes voetjes zijn waar je op staat. Of je stelt je voor dat je als een voltigeerder op je paard staat.
Hoe is het nu om wendingen te rijden?
Hoe is het om halt te houden?
Dit is een goede oefening om je evenwicht te verbeteren en om te voorkomen dat je je benen nodeloos spant.

Voelen of je goed zit of “powerposition”
Deze oefening, waarbij ik aan de teugels trek en je zo goed mogelijk moet gaan zitten, vertelt mij heel veel over hoe je zit en wat goed is en waar nog aan bij geschaafd moet worden. Voor jezelf geeft het je een goed idee hoe je optimaal op je paard kan zitten, waardoor je natuurlijk ook het beste rijdt. Door kleine dingetjes te veranderen (bv bal van je voet in de beugel en niet je tenen, je polsen recht houden en niet knakken, je ellebogen bij je lichaam houden, om maar een paar te noemen), door de energie door je lichaam te laten stromen (zoals het beeld van de naar mij spuitende waterstralen en door de druk door je heen naar je zitbotjes te laten gaan) en door goed te ademen, merk je dat je heel stevig zit en dat de druk die ik uitoefen minder lijkt te worden.
Je kan later weer terug gaan naar hoe het voelde tijdens deze oefening en zo goed mogelijk weer het gevoel oproepen om lekker stevig te gaan zitten. Het geeft vaak een heel vrij gevoel om zo te zitten, het maakt niet uit wat het paard doet, je blijft goed zitten.
[/b]

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 09:33

Zodra ik weer op mijn paard mag rijden ga ik ook weer verder met mijn Centered Riding lessen van Vanda!
Doe haar maar de groeten van mij!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-02 10:07

orri schreef:
Zodra ik weer op mijn paard mag rijden ga ik ook weer verder met mijn Centered Riding lessen van Vanda!
Doe haar maar de groeten van mij!!

Zal ik doen. Heb je ook nog een echte naam? Orri is toch de naam van je paard?

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 11:10

Hmmmm, dit is toevallig wat ik ook nodig heb Verward
Tenminste als ik het zo hoor is het verschil meteen drastisch merkbaar Verward
Ik krijg dergelijke dingen nu ook met les, maar zit wel in een gewone les...
En hetgeen waar ik vanaf wil is dat ik ook makkelijk naar voren wordt getrokken, om een goede houding aan te nemen ga ik me juist spannen merk ik, ik zit ook niet goed op mijn kont omdat ik te gespannen ben...
Nu doe ik ook veel oefeningen in de les voor een betere houding, gelukkig wel want het is nog steeds belabberd Verdrietig Lachen (Gaat wel beter gelukkig Lachen )

Ohw en centered riding klinkt helemaal niet zweverig vindt ik, klinkt juist als een goede basis Lachen Had het laatst ook over zitles tegen iemand, en dan wordt er meteen gelachen van vallen leer je rijden, maar daar gaat het niet om |:( maar goed Lachen Er zijn hier wel meer mensen die het belang van een goede zit begrijpen hoop ik Knipoog

Moet toch nog even vermelden dat ik op een geweldige manege zit nu Lachen Even het overzichtje van die mail doorgelezen, maar dergelijke dingen (alleen de laatste 2 punten nog niet echt veel aandacht aan besteed) leer ik dus ook met les, mag ook wel, vooral op de 1e manege waar ik reed werd hier totaal geen aandacht aanbesteedt terwijl ik er toch 6 jaar had gereden |:(
Ben best wel blij dat ik het nu wel qua manege heb getroffen Lachen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie