Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 16:58

Vreselijk sneu vind ik dit. ik tref overal maar negatieve dingen aan over renpaarden en paardenrennen. Dat het zo enorm zielig is voor de paarden want ze worden zo enorm jong ingereden. Wij hebben nu een berg jaarlingen op stal staan die(ik geloof na de winter) in- en doorgereden gaan worden waarvan je absoluut niet zou zeggen dat het jaarlingen zijn. Grote sterke massieve paarden die hhelemaal compleet en af zijn.
Volbloeds groeien nou eenmaal sneller uit dan een rijpaard. Ze zijn eerder volwassen qua lijf en in het hoofdje. Zijn ze toch nog niet opgewassen tegen het grote werk dan wordt er nog wat langer gewacht(als het dier in het hoofd dus een grote baby is etc.).
In het stukje wat ik las stond ook nog eens dat ze maar oppervlakkig zijn getraind en slecht behandelt. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat niet veel paarden een leven hebben als een renpaard. Veelzijdig leven het bovenste beste voer de hele dag door te eten en verzorgd worden tot in de puntjes. Ik heb nou op meerdere stallen gezien hoe het gaat en bij ze allemaal ben ik het erover eens dat ze niet oppervlakkig zijn opgevoed. Ze zijn stuk voor stuk braaf aan de hand en in de omgang(je hebt natuurlijk uitzonderingen een paard dat slaat of gewoon maf is, maar die heb je in elk ras). De meeste zijn aan van alles gewend(vrachtwagens, trekkers, heftrucks, herrie en lawaai) het enige wat ze vaak niet kennen is drukte van kinderen omdat het niet helemaal een kinder pony wereld is.
De meesten gaan naar buiten onder het zadel of aan de hand en ik denk dat wel zeker 90% van de renpaarden echt paard mag zijn. Streken heeft en gewoon plezier heeft in het leven.
Bij ons op stal heb ik meerdere mensen gehad en die verbazen zich toch weer elke keer erover hoe enorm geïntereseerd in mensen de paardjes zijn. Allemaal de oortjes naar voren als ze een nieuwe stem horen en allemaal vrolijk kijken.
Ze glanzen als spiegeltjes en goudhaantjes en voelen zich helemaal op hun gemak.
Damask Steel is een 15 jarige volbloed ruin bij ons op stal. Heeft in zijn leven meer dan 184.000 gulden verdiend. Mask kreeg een leven op een dressuur stal omdat hij maat heeft en een mooie bouw en super moie gangen. Hij ging daar de wei op had een schuilstal kreeg veel te eten en trok helemaal op viel af van elke hap die hij at. Stond hij binnen wilde hij naar buiten en andersom. Na een maand is hij terug naar stal gehaald. Hij rende de trailer op toen ze hem kwamen halen. Thuis galopeerde hij de trailer af de binnenstal door en z'n eigen box weer in. Zou het leven van een renpaard dan echt zo slecht zijn?
Ik zit nu drie jaar tussen de renpaard en heb er slechts drie gekend die echt naar de slacht zijn gegaan omdat ze niks meer konden. De een had enorme erge spat waardoor ze de ene dag lamkreupel was en de andere wel rad liep. Eentje was zo enorm lastig en nog net niet vals en werd aan een oog blind. En eentje brak z'n been op de baan omdat hij een kuiltje in schoot.
Verder natuurlijk wel de normale blessures die je op elke stal wel aantreft een paard dat zich overstrekt of wat ook dat is allemaal heel erg normaal.
Hetgeen ik met dit hele stuk wil zeggen is dat ik het niet uit kan staan dat mensen renpaarden steeds maar in een slecht daglicht zetten, het zijn echt vrolijke gelukkige paarden met een enorm goed leven. De paarden genieten van hun werk en doen niets liever dan.
Hierbij nodig ik ook nog eens iedereen uit om een keer te komen kijken op een koersdag en op een trainingsdag zodat je kunt zien hoe er om wordt gegaan met de paarden en hoe de dieren zijn.

ElCamino

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:02

Goed gezegd !!
Eindelijk eens iemand die weet hoe het zit en niet maar wat nakletst van anderen en de wel bekende klok heeft horen.....nou ja je weet wel.

Hoe vaak ik ook al niet dingen heb moeten uitleggen over de western sport, onze sporen, de bitten etc etc...pfffff ik begin er niet eens meer aan.

Mensen moeten zich eerst maar eens in zaken vediepen voordat ze meningen brallen via o.a. dit forum.

Nogmaals: knap uiteen gezet !!

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 17:04

ja toch. mij hoor je ook niet zeggen awww dressuur is zielig die zijgangen je draait de gewrichten uit elkaar. neen ik heb zelf ook gedressuurt en weet dat je je paard er enorm op moet voorbereiden. waarom dringt het mensen dan niet dor dat onze paarden wel getrainde atleten zijn? zijn hardlopers tegenwoordig ook maar zielig dan?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:15

Hetzelfde geld voor dravers Oh, zo zielig en ze worden allemaal geslagen als ze galopperen. Onzin, want als ik dat bij die van ons zou doen, bereik ik daar 0,0 mee aangezien ze daar alleen maar van in de stress schieten.

En op het moment zijn we deze jongedame aan het beleren, die dus 1 jaar oud is. Ik denk dat het gros van de mensen dat niet op het eerste gezicht zal zeggen

Afbeelding

Leo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:45

Mooi stukje, en helemaal mee eens

Renpaarden staan bij wijze van spreken nog net niet in een gouden stalletje. Kan ook niet geloven dat sommige mensen alleen maar dénken dat ze slecht behandelt worden

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:52

inderdaad met dravers heb je precies hetzelfde. het enige waaraan je vaak echt ziet dat het jaarlingen zijn is de staart en de grote grasbuik. eventueel nog een beetje zomer bleek in de vacht.
bij ons op stal komen ook regelmatig paardjes die de molen in gaan en dan sta ik steeds weer verbaasd hoe enorm groot dat de babies eigenlijk zijn. terwijl als je een kwpn jaarling ziet man die zijn vaak nog helemaal in de notenschil verhoudingen die niet kloppen hoofdjes die nog enorm moeten uitgroeien. je ziet het verschil echt.

maar ja als mensen steeds maar zo over renpaarden blijven denken en je binnen de paardensport zelf niks leert erover(ik denk dat bij de 90% van de mensen die in andere takken van sport zitten renpaarden en dravers zielig vinden). Ik heb een paarden opleiding gedaan en het enige wat je leert over renpaarden en dravers is: dat ze druk zijn, heethoofdig slecht afgericht en dat de training zwaar is. nonsence de training is zwaar ja als het dier het niet gewend is. met je dressuur paard hoef je echt geen baantje te gaan galoperen hoor en die van ons doen het ook niet zo. die worden langzaamaan opgevoed en conditie opgebouwd

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:00

mooi en goed geschreven!!!

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:50

Heel mooi gezegt... Ik heb nog nooit op een renbaan of renstal of wat dan ook gelopen, ben er nog nooit geweest... Maar zielig.. nee dat kan ik me niet voorstellen... Ik heb een aantal dravers gereden en die waren allemaal stuk voor stuk enorme goedzakken, erg mens gericht, en totaal niet heet of wat dan ook... gewoon lief... en dat zal bij renpaarden wel net zo zijn!

Sasjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:05

Ik vind je verhaal erg goed uiteen gezet, maar ik zit toch met een
vraagje. Ik heb totaal geen verstand van renpaarden dat zeg ik er
maar vast bij . Wat is precies het nut ervan dat een paard al op 1
jarige leeftijd word betuigd en doorgereden? Waarom zo jong? En k
vraag me af,, zijn ze dan ook niet veel eerder 'versleten'?

Groetjes Mij

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:02

Ahh! ik dacht ook al.. zo slecht is het leven van een renpaardje toch niet? Nou ik weet genoeg wij hebben een jonge Ijslander van 5jaar en die is super snel laten we ook klaar maken voor het racen enz. okj.. duur nog wel een hele tijd maar..! ooit

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 23:28

ik heb niet echt veel verschil gemerkt tussen een volbloed die als jaarling is ingebroken en een ouder paard.
Ze worden meestal als jaarling ingereden voor de klassieke rennen die op twee en drie jarige leeftijd gelopen worden. De derby is er de grootste van.
Dit is eigenlijk meer traditie want als je paard de derby wint ben je als eigenaar de grote man en de toekomst van je paard zit gebakken.
met dravers zit het eigenlijk ook zo. daarbij is de twee en driejarige leeftijd het in volle kracht, meestal zijn de meesten daarna niet zo snel en niet zo sterk meer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 22:48

Ik zie dat ik het beruchtste stuk vergeten ben. doping.
dat mensen almaar denken dat een renpaard volgespoten wordt met van alles en nog wat ook dit is onzin bij ons op stal krijgen ze niet eens buta als ze iets mankeren omdat ze er niks van willen weten. Het enige wat ze krijgen is knoflook en vitamines meer ook echt niet.
Ik snap ook niet waar die geruchten vandaan komen dat ze altijd vol zitten overal mee dat werd vroeger al niet eens gedaan. kijk je hebt gekken ertussen zitten maar ik kan met recht zeggen dat 95% van de renpaard zuiver loopt op natuurlijke producten. niemand wil z'n vergunningen kwijt omdat er eventueel via een dopingtest iets gevonden kan worden.
ik hoop gewoon dat meer mensen dit willen gaan lezen en eventueel een keer gaan inzien hoe het nou is in deze oh zo mooie tak van de prestatie sport. Het draait tegenwoordig bijna alleen nog maar over dressuur en springen. zelfs op de opleidingen leer je over niks anders, is heel erg jammer

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:17

Jaah ben het helemaal met je eens

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 14:38

Super ik hoop echt dat meer mensen intresse krijgen in de rensport.

Horse_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:09

Woogy schreef:
Dat het zo enorm zielig is voor de paarden want ze worden zo enorm jong ingereden. Wij hebben nu een berg jaarlingen op stal staan die(ik geloof na de winter) in- en doorgereden gaan worden waarvan je absoluut niet zou zeggen dat het jaarlingen zijn. Grote sterke massieve paarden die hhelemaal compleet en af zijn.
Volbloeds groeien nou eenmaal sneller uit dan een rijpaard. Ze zijn eerder volwassen qua lijf en in het hoofdje. Zijn ze toch nog niet opgewassen tegen het grote werk dan wordt er nog wat langer gewacht(als het dier in het hoofd dus een grote baby is etc.).

Geloof wel dat de stallen goed voor de paarden zijn lijkt mij ook een dure sport en dure paarden. Alleen dat ze eerder lichamelijk volwassen zijn lijkt mij sterk. Waarschijnlijk dat dat bij deze sport niet erg is vanwege het 'soort' belasting (licht persoon erop en rechtuit) maar heb wel eens iets gelezen dat voor het 3e jaar de groeischrijven nog niet volgroeid zijn etc. waardoor je ze beter helemaal nog niet kan belasten. Hoe zit dit dan bij de volbloeds met die groeischijven, kraakbeen etc.?

Woogy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 16:12

ze zijn sneller uitgehard. ze zijn nou eenmaal sneller volgroeit en volbloed die je tot z'n vierde jaar in het land zet en dan mee aan de slag gaat ziet er niks anders uit is misschien net iets breder maar meer dan ook niet. De pezen en spieren zijn sneller ontwikkeld en de gewrichten zijn sneller gereed voor belasting.
En dat van de soort belasting met een licht persoon en rechtuit is ook niet bepaald waar. In de training zijn de gewichten rond de 60 kilo(vrij normaal dus) en de training is niet alleen maar rechtuit. Als je kijkt naar een dressuur paard die beetje rondjes in een bakje moet hobbelen(om het maar even te zeggen ik weet ook wel dat het heel anders is) daar kun je niet een jong dier voor gebruiken want dan draai je de boel wel uit elkaar. Het is dan ook wetenschappelijk bewezen dat dressuur veel onnatuurlijke houdingen bevat voor het paard. Verder wil geen discussie wat wel en niet paard vriendelijker is want een goed getrained dressuur paard kan het allemaal ook aan want die wordt er naartoe gewerkt.
Verder heeft de qualiteit van het stalleven weinig te maken met het feit dat paarden duur zijn en het een dure sport is. Heeft te maken met een paard vriendelijk thuis

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:04

Zelf ben ik ook niet zo thuis in de rensport. Toen ik een jaar of 8 was wist ik wel zeker dat ik jockey werd later

Maar al dat negatiefs wat over de draf- en rensport verteld wordt heeft niet zo zeer met de paarden te maken maar met de manier van trainen.

Je haalt wel steeds dressuur aan, maar bij de dressuur gaat het om puur om het verbeteren van de bewegingen en bespiering van het paard door het te gymnastiseren. Alle zijgangen en oefeningen zijn slechts hulpmiddelen om dat te verbeteren. Bij de draf- en rensport gaat het om vermaak van de mensen. En wel op een manier die niet samen gaat met het principe om de paarden te ontwikkelen. Het is namelijk een feit dat na een paar jaar draf- en rensport die paarden lichamelijk niet sterk genoeg meer zijn voor die sport en vaak noodgedwongen als recreatiepaard eindigen. Dat is bij dressuur niet het geval. Vandaar dat het vaak in een kwaad daglicht valt denk ik.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 09:29

dat de paarden niet sterk genoeg zijn voor de sport is grootse onzin. er gaan er genoeg naar de dressuur en spring sport maar puur omdat je een volbloed geen dagen achter elkaar in een bakje kan laten werken waardoor ze in sleur raken vinden mensen ze niet geschikt ervoor terwijl als je het beestje genoeg afwisseling geeft dat ze er in uitblinken.
de rensport is destijds puur begonnen omdat mensen wilden bewijzen dat hun paard sneller was dan dat van de buurtman drie huizen verder. tegenwoordig is het nog steeds het geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:11

Maar ondertussen gaan er in de rensport zulke grote bedragen om dat het belang van het paard vaak ondergeschikt raakt.
Vooral in het Midden Oosten, Engeland en de USA is het een keiharde buisness.
Je wil niet weten hoeveel paarden er via de achterdeur verdwijnen.
De toppers en subtoppers zullen het vast prima hebben maar de paarden die het fysiek en/of psygisch niet aan kunnen........

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:29

woogy: kom jij niet van eric bloem?
volgens mij heb ik je een paar keer gezien toen ik stage liep bij John..
ik wilde even zeggen dat al mijn paardenvrienden maar niet geloven dat het goed is voor een renpaard om zo jong al ingereden te zijn/worden.
Nu moet ik zeggen dat bij john op stal een net 2 jarige stond (Rose Summerland) en zij er volwassener uitzag dan een KWPN'er van 3. Rose was qua gedrag nog wel jong en werd daarom maar weinig gereden, maar veel gelongeerd om haar conditie rustig op te bouwen en haar streken kwijt te kunnen.
verder gingen alle paarden van de stal wel minstens 1 keer per week de duinen in.
Ilindra: Op stal stond ook een 10-jarig paard, wat eigenlijk niet helemaal goed meer mee kwam, maar die bleef daar gewoon staan en werd net zo goed verzorgt als anders. Ze zoeken nu een leuk baasje voor hem, en hij gaat volgens mij echt niet weg naar iemand die ze niet vertrouwen om maar van hem af te zijn. verder wisselen de paarden wel vaak van stal, in de zin van: een renpaard wordt aan het buitenland verkocht, gaat naar een andere trainer die er wel iets mee kan, etc etc. Is dat via de achterdeur vertrekken?
Tuurlijk zijn er paarden die bij de slacht belanden, maar ik meen dat er meer recreatie paarden bij de slacht belanden dan renpaarden. Renpaarden breng je niet zomaar naar de slacht, ze zijn geld waard en als ze niet meer kunnen koersen kunnen ze een nieuwe carriere maken in de dressuur of springsport. Dat weten de eigenaren ook en gunnen hun beest liever een 2e leven in een andere tak van de sport dan dat ze hem naar de slacht brengen denk ik. (trouwens, daar vang je vaak meer geld voor dan de slachtprijs..)

Mijn algemene indruk van die paarden daar is dat ze allemaal een tevreden indruk maken, vrolijk zijn, er goed uitzien, niet lichamelijk en geestelijk overvraagd worden qua werk en vooral erg veel lol hebben.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:36

Citaat:
ik heb niet echt veel verschil gemerkt tussen een volbloed die als jaarling is ingebroken en een ouder paard.
Ze worden meestal als jaarling ingereden voor de klassieke rennen die op twee en drie jarige leeftijd gelopen worden. De derby is er de grootste van.

Jaja....
Ingebroken nog wel
Das precies het goede woord ervoor ja.
Citaat:
Dit is eigenlijk meer traditie want als je paard de derby wint ben je als eigenaar de grote man en de toekomst van je paard zit gebakken.

Traditie...
Stierenvechten is ook een traditie...
Het gaat hier dus om het geld en niet om het paard.
Dat wordt niks gevraagd.

Citaat:
met dravers zit het eigenlijk ook zo. daarbij is de twee en driejarige leeftijd het in volle kracht, meestal zijn de meesten daarna niet zo snel en niet zo sterk meer.

Hoe zou dat nou komen???
Ik vind dit gewoon uitbuiterij van het paard.
Het is maar dat ze niet beter weten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:47

sorry hoor, maar ik vind dat in dit topic wel even belachelijke reacties voorbij komen,
een volbloed is idd eerster rijp dan een KWPN-er, door racen als de Derby streefden mensen er na om vroeg rijpe paarden te hebben en gingen daar op fokken, tegenwoordig kunnen de jonge paarden het makkelijk aan. Ga zelf maar eens naar een race voor jonge paarden, dan zie je gewoon volgroeide volwassen paarden. Niet te vergelijken met de 2 jarigen van KWPNers.

En over dat de rensport zielig zou zijn is echt belachelijk, het lijkt mij nou juist veel vriendelijker, in de dressuur heb je allemaal tegenwerkende hulpen (been geven, dan weer ophouding maken etc).

En daar komt bij dat jullie net doen of mensen in de rensport geen gevoel hebben, een dressuur paard dat een blesure op loopt word meestal ook niet meteen naar de slager gebracht maar proberen ze nog op te lappen, dat zal bij renpaarden niet anders zijn hoor.
Het maakt niet uit welke tackt van sport je beoefend, uiteindelijk zijn er altijd mensen die een band met het paard opbouwen en hem echt niet zo maar naar de slager laten gaan...

oke sorry voor mijn lange verhaal maar word zo ziek van de penny reacties over de rensport

Horse_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:31

Maar zien ze nu echt ook als je ze rontgent ook eerder volwassen uit qua groeischijven en kraakbeen etc.?

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:03

ik blijf 1 tot 2,5 jaar te jong vinden om een paard in te rijden, met een warmbloed kan je hooguit met 2,5 jaar beginnen met rustig inrijden (vind ik!).
Ik weet voor de rest niet hoe het in de draf en ren sport eraan toe gaat, ik geloof wel dat die paarden goed verzorgt worden enzo. en volgens mij weet bijna iedereen wel dat mishandelen toch geen zin heeft, en ik geloof ook wel dat dat bijna niet voor komt. Ik zeg bijna wat dat kan bij elke soort paarden sport voorkomen.....
Ik ben zelf niet zo negatief over de ren sport alleen het vroege inrijden vind ik niet zo goed..

@ wkoekoek: Dat paardje ziet er idd ouder uit maar ik vind hem er toch nog te jong uit zien hor...

Heeft iemand van jullie een foto van een jaarling renpaard en van een jaarling kwpn (of ander ras). Ik ben wel benieuwd hoeveel dat verschild .

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 15:23

een 2 jarige enels volboed:
Afbeelding
ik kon geen van een jaarling vinden, maar deze vind ik er al behoorlijk af uit zien