naar een 'paardenfluisteraar' geweest

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:57

Die snuffelavond kan ik jullie van harte aanbevelen! Het is zeer interessant om te zien! Birger is wel een echte showman (op zo´n typisch amerikaanse manier en hij is er dol op om de naam van Pat zo lekker vet te zeggen Knipoog !)
Na die avond heb ik me toen opgegeven om een cursus bij hem te "doen".
Ik heb het zonder paard gedaan (koste als ik me niet vergis zo´n 100 Euro), omdat ik er nog niet helemaal van overtuigd was of ik mijn paarden op die manier wilde gaan trainen. Hier heb ik geen spijt van gehad, want de HELE methode is het niet helemaal voor mij. Toch heb ik er wel heel veel aan gehad en zit er een hoop bij, wat ik wel met m´n paarden doe! Ik wil er wel bij zeggen, dat de manier van werken bij PNH ook niet helemaal zonder geweld is!!!!!! Als een paard niet spoort, grijpt Birger zéér wel ook hardhandig in! Echter: nóóit zinloos!
Als jullie de mogelijkheid hebben: Ga erheen en oordeel zelf!
Ben benieuwd of `ie "Paul" meeneemt Lachen .

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:31

Wat hempling doet, dat lopen en dat het paard hem volgt is niet zo bijzonder, bijna alle paarden doen dat. Probeer het maar eens als je gereden hebt, loop een meter voor je paard uit en hij zal volgen. Ga jij naar links dan gaat het paard naar links. stop jij dan stopt het paard. Het kan zijn dat je het een paar keer moet oefenen, maar dan doet een paard het toch. Degene waar ik op rij loopt zo achter mij aan. Als ik na het rijden de prikletters uit de bak haal, dan volgt hij en wacht als ik stop om een letter op te pakken. Ik kan het nog niet in draf, maar wel in verschillende staptempo's

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 11:32

Wat hempling doet, dat lopen en dat het paard hem volgt is niet zo bijzonder, bijna alle paarden doen dat. Probeer het maar eens als je gereden hebt, loop een meter voor je paard uit en hij zal volgen. Ga jij naar links dan gaat het paard naar links. stop jij dan stopt het paard. Het kan zijn dat je het een paar keer moet oefenen, maar dan doet een paard het toch. Degene waar ik op rij loopt zo achter mij aan. Als ik na het rijden de prikletters uit de bak haal, dan volgt hij en wacht als ik stop om een letter op te pakken. Ik kan het nog niet in draf, maar wel in verschillende staptempo's

Degene die KISS (keep it stupid simple) doet schijnt pas een echte mislukkeling te zijn. Ik ben er nooit geweest, maar heb wel de verhalen gehoord.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: naar een 'paardenfluisteraar' geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:35

Arona schreef:
ja, en als je dan eenmaal toch kritisch bezig bent. hij vertelde dat je geen zwepen, sporen e.d. moet gebruiken, kan ik inkomen aangezien een paard een vlieg op zijn huid nog voelt. maar, hij gebruikt wel een stuk touw, die hij als een soort zweep gebruikt Verward

nee, sorry echt weggegooid geld.
maar ja, ik ben wel weer een ervaring rijker!


Ten eerste dat touw gebruikt hij als verlengstuk van zijn arm en niet als zweep (luister naar de uitleg voor je commentaar levert). Hij slaat er niet mee, hij gooit dit laag naar het paard om zijn hulp van zijn hand duidelijk te maken, meer beweging is duidelijker, vandaar het touw.

Wat het weggegooide geld betreft: dat vindt ik nou van 90% van de instructeurs in NL, allemaal weggegooid geld want je leert er niks, behalve dat je kunt prikken met je sporen en zagen in de mond, meppen met de zweep alssie niet luistert enz enz, zo kan ik nog wel even doorgaan (26 les ervaring dus ik weet waar ik over praat).

En als je een ervaring rijker bent is het toch geen weggooid geld? Je hebt in ieder geval wat geleerd.
Tipje: ga nu eens naar een clinic van Emiel en verglijk die 2, misschien kun je dan de links leggen.

Mijn paardje heeft ook meegedaan aan een clinic met Pieter, maar aangezien we haar op de NH manier opvoeden was er geen eer aan te behalen.

Persoonlijk vindt ik het Emiel beter uitleggen omdat die het kan vertalen naar het rijden.

Viv

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:37

En persoonlijk vind ik Emiel Voest een aftreksel van Pat Parelli gecombineerd met Monty Roberts. En zo heeft iedereen zijn voorkeur.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:28

Maar Vippie, je hebt zelf toch ook een paard naar het Z niveau gereden? geloof jij dat de meeste paarden Z opgeleid kunnen worden zonder sporen of zweep? Dat elektrische heeft een paard zelden van nature, en dan moet je dat er inrijden. Zonder sporen of zweep kun je hem toch niet overtuigen om sneller te reageren?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 16:41

ik geloofde er zelf eerst ook niet zo in, tot ik me er verdiepte
ik ben bezig met een cursus van Conrad pruijsen van Dream stables
echt verbluffende effecten hoor!
voor meer info PB me maar

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 07:59

Desiree schreef:
Maar Vippie, je hebt zelf toch ook een paard naar het Z niveau gereden? geloof jij dat de meeste paarden Z opgeleid kunnen worden zonder sporen of zweep? Dat elektrische heeft een paard zelden van nature, en dan moet je dat er inrijden. Zonder sporen of zweep kun je hem toch niet overtuigen om sneller te reageren?


Ja klopt. En ja ik denk dat het ook zonder kan, zal wel meer moeite kosten maar het is mogeljk (heb het zelf ook zonder sporen gered(daar wilde mijnheer niet mee lopen)). Zweepje ben ik niet tegen, mits het maar goed gebruikt wordt met rijden, maar in de omgang (wat de heren Emiel en Pieter laten zien) heb je beide niet nodig hoor.

Dat electrische is ook niet natuurlijk in mijn ogen en vindt ik niet mooi (de jury helaas wel). En zonder sporen of zweep kun je hem wel sneller laten reageren hoor, ligt aan je rijden. Mijn fjordenbeest gaat op een fluister van de broekspijp (als ik die al nodig heb, meestal is de gedachte al genoeg) zeer energiek voorwaarts, en ik heb geen sporen en zweep bij me. Dus het is mogelijk hoor.

Viv

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 09:48

tja, je moet je wel (tot bepaalde hoogte) aanpassen aan de jury. Jij bent niet tegen de zweep, wel tegen sporen. Iones denkt precies andersom, dus rijd ik hem toch met sporen en niet met zweep. Ik rij trouwens helemaal neit met zweep, kan er niet mee overweg. Veels te storend en onhandig. Ik rij al mijn paarden met sporen maar gebruik ze weinig. Bij Radonja heb ik ook sporen, maar die gebruik ik alleen niet (behalve als ze weigert om nog een stap te verzetten omdat ze geen zin meer heeft). Je kunt een paard niet uitleggen waar dressuur goed voor is, en dus overtuigen waarom ze het moeten. Zoals je een kind niet altijd kunt uitleggen waarom het iets niet mag. En dan ben je de boosdoener. En dan heb je hulp nodig om te overtuigen, dus in mijn geval sporen. Ik zelf zou ook niet werken als ik het geld zo kreeg....

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 16:43

Desiree schreef:
tja, je moet je wel (tot bepaalde hoogte) aanpassen aan de jury. Jij bent niet tegen de zweep, wel tegen sporen. Iones denkt precies andersom, dus rijd ik hem toch met sporen en niet met zweep. Ik rij trouwens helemaal neit met zweep, kan er niet mee overweg. Veels te storend en onhandig. Ik rij al mijn paarden met sporen maar gebruik ze weinig. Bij Radonja heb ik ook sporen, maar die gebruik ik alleen niet (behalve als ze weigert om nog een stap te verzetten omdat ze geen zin meer heeft). Je kunt een paard niet uitleggen waar dressuur goed voor is, en dus overtuigen waarom ze het moeten. Zoals je een kind niet altijd kunt uitleggen waarom het iets niet mag. En dan ben je de boosdoener. En dan heb je hulp nodig om te overtuigen, dus in mijn geval sporen. Ik zelf zou ook niet werken als ik het geld zo kreeg....


Nee dat zeg ik niet, ik gebruik ze alleen niet omdat ik ze niet nodig heb. Dus waarom zou ik ze dan omdoen. Ik rij ook niet met zweep (rij western dus geen zweep voor mij, mag niet eens).
Ik rij onder het motto van mijn paard MOET niks, als ze het voor me wil doen ben ik blij, wil hij/zij dat niet dan ligt het aan mij, niet aan het paard. Daar hoef ik haar dus niet van te overtuigen. Maargoed das mijn inestelling met rijden en daar heb ik al veel mee bereikt.

Jou methode heb ik (dan met zweep, moest van instructrice, voor ik overstapte op western) in het begin geprobeerd te gebruiken maar dan krijg ik alleen maar een heel boos fjordje onder me die accuut staakt en geen stap meer verzet en zelfs steigert en de weken erna niet meer voor je wil werken. Tsja en wat heb ik dan bereikt, behalve dan dat we allebei geen lol meer hebben?

Waarom moet werken met dwang gepaard gaan, je kunt beter een paard hebben dat werkt omdat het plezier onder je heeft. En plezier gaat nog altijd niet met dwang gepaard.
Al krijg je nog zo'n hoog salaris, als het werk je niet bevalt zoek je toch ook wat anders? Ik wel tenminste, ook ikzelf wil plezier in mijn werk hebben, dat geldt dus ook voor mijn paardje.

Wat een ander doet moettie lekker zelf weten, als hij/zij zich daar gelukkig mee voelt, prima. Maar ik rij op mijn manier tot beider tevrendenheid (van mij en mijn paardenmeis). En dat wil niet zeggen dat ze door de bak loopt te sloffen (voor het geval iedereen dat weer denkt). Haha!

Viv

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 23:34

Kan iemand mij nog eens een tip geven van iemand die eens iets nieuws verteld? De goeroes in Nederland zijn me ondertussen bekend, wat die vertellen was al niks nieuws toen zij ermee op de proppen kwamen, Ik kende Emiel Voest al toen ie alles nog uit moest vinden, Hans van Randwijk vindt vooral zichzelf interresant en Pieter Baalbergen en Piet Nibbelink zijn mij te veel geitenwollensokken. Pat Parelli heeft nog wel mijn symphatie omdat je er concreet wat mee kunt, iedereen er wat mee kan, maar wel erg commercieel; tja Amerikaan hé.
Maar het ergste van alles vindt ik wel dat Ernest van Loon dit alles, vooral het rijden, al midden jaren '70 te boek heeft gesteld. Maar omdat hij er het etikketje dressuur op heeft geplakt vrat niemand het, maar ondertussen gaan we wel voor veel geld naar Piet, Pieter, Emiel en vele anderen zonder daar echt wijzer van te worden, kennelijk.
Tip voor wie wel ECHT wijzer wil worden, daar komt ie weer: de NVVR, daar leer je meer, het is gezelliger en het is veeeeeel goedkoper.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 18:02

ikke schreef:
...Pat Parelli heeft nog wel mijn symphatie omdat je er concreet wat mee kunt, iedereen er wat mee kan, maar wel erg commercieel; tja Amerikaan hé.

...Tip voor wie wel ECHT wijzer wil worden, daar komt ie weer: de NVVR, daar leer je meer, het is gezelliger en het is veeeeeel goedkoper.


Je hebt helemaal gelijk dat PP commercieel is; aan de andere kant.. waarom ook niet Lachen ??! Die man heeft een concept hoe je op een behoorlijke manier met een paard kan omgaan, kan dit duidelijk uitleggen en verdiend er goud geld mee! Is niets anders als wat er in het bedrijfs leven ook gebeurd Lachen ! (Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet een grote fan van PP persoonlijk Scheve mond , heb hem 2 keer op de Equitana gezien en hij vind zichzelf wel een ééérg cadeautje!!)

Je hebt al vaker wat over de NVVR geschreven. Klinkt goed, maar ik weet nog steeds niet precies wat dat is, zou je dat eens willen uitleggen??

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 00:45

Sterre schreef:
Je hebt al vaker wat over de NVVR geschreven. Klinkt goed, maar ik weet nog steeds niet precies wat dat is, zou je dat eens willen uitleggen??


Voor jou, en voor alle andere duitse gebruikers van Bokt, de NVVR is de nederlandse versie van de VFB. We zijn niet aan elkaar gerelateert of zo maar we hebben wel onderling contact.
De oorspronkelijke reden dat de NVVR is opgericht is om een nederlands tijdschrift uit te geven ala de freizeit im sattel. Dat is tot op heden niet helemaal gelukt, maar wie weet in de nabije toekomst.
Verder zijn we een club van gezellige mensen die er vooral op uit zijn om elkaar wat te leren en om van elkaar te leren, bij voorkeur op gezellige weekenden en dagtochten.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 23:43

Hoi ik ben nieuw hier. Ik las jullie meningen over paarden(f)luisteraars. In mei ga ik een weekend een cursus volgen bij Terra natura met mijn eigen paard. Ik hoop dat we daar wat van opsteken, ik ben nu sinds een paar maanden met N.H.S. bezig en ik merk dat m'n paard daar goed op reageerd. Maar aangezien ik helemaal niet weet of het wel goed doe en ook nog wel wat problemen tegenkom vond ik dat het maar beter was om begeleiding te vragen. Ik hoop niet dat het echt zo'n geitewollensokken figuur is, want ik blijf liever met beide benen op de grond.[/img]

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 13:31

Pling Als ´ie op geitenwollensokken loopt, moet je er maar vanuit gaan dat ´ie koude voeten heeft! Nee, zonder gekheid: Ga er met een "open mind" heen en laat je verrassen wat er gezegd wordt. Diegene zal dingen zeggen die je aanspreken en er zullen ook dingen bij zijn waar je geen heil in ziet! Je moet er gewoon dát uitpikken, wat voor jou en je paard goed/geschikt is. Gewoon je gezonde verstand gebruiken Lachen !
Ik wens je alvast een leuk weekend toe!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-02 20:38

Dank je wel Sterre. Ik zal maar zo zeggen beter koude voeten dan zweetpoten, of niet dan Haha! Ik hoop echt dat het een leuk weekend wordt. Mijn paard is net zo onzeker als dat'ie groot is( het is een clydesdale), dus ik hoop dat hij er wat meer zelfvertrouwen door krijgt. Leuk paard heb je trouwens, zodra ik doorheb hoe ik een foto op de pagina kan krijgen zet ik er een op van mijn knollebeest. Verward

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 10:36

Jouw paard zal meer zelfvertrouwen krijgen, als jij dat ook krijgt Knipoog !
Je zal merken dat er na zo´n weekend al veel veranderd is Lachen ! Je bent intensief met hem bezig en als er e.e.a. niet duidelijk is, wat je moet doen, krijg je er -als het goed is Knipoog - hulp bij!
Even off-topic: bedankt voor je compliment over Sam Lovers , ik vind hem natuurlijk ook het mooiste/liefste/leukste paard op deze wereld Cool !
Mijn foto heb ik trouwens ook alleen maar met hulp van Cassidy er op gekregen Clown !
Laat je horen hoe je cursus geweest is??!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 20:12

Klopt helemaal wat je zegt Sterre, over dat zelfvertrouwen ! Als ik grondwerk met hem doe gaat het geweldig goed, maar het vertrouwen in elkaar hebben als ik erop zit is iets moeilijker. Het gaat gelukkig al wel steeds beter, maar volgens m'n instructrice is het ook wel een beetje een heethoofd ( en dat voor een koudbloed Clown ). Op de een of andere manier val ik op dat soort paarden, maar feitelijk werken we elkaar ook een beetje op de zenuwen. Met vallen en opstaan zullen we het allebei wel leren denk ik maar. A.s. donderdag komt er een equi-libre trainer van Terra Natura bij me om te helpen m'n paard over z'n angst bij de smid heen te helpen. Mijn paard is ruim 1.80 m. groot maar als de smid komt lijkt hij wel een bang juffershondje Verward En ik heb echt een goede geduldige smid, gelukkig. Vrijdag ga ik met de Shire-vereniging naar het Heineken museum. Natuurlijk voor de Heineken Shires Haha! Dus al met al ga een een paar leuke dagen tegemoet. Jippie !!! Beter als werken !! Party!! .

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 10:51

jullie zijn wel sceptisch zeg!
Daar is opzich niks mis mee, maar ik heb er erg lang over gedaan om KFH te begrijpen, en het werkt wel degenlijk!
Je hebt wel veel geduld nodig, en je moet jezelf willen veranderen, maar ik heb nu de band met mijn paarden die ik altijd al wilde, en achteraf heel eenvoudig. Ik geef toe dat KFH wat zweverig overkomt, als je je in het dagenlijks leven niet ook met meditatie e.d. bezighoudt.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-02 12:18

Hoi,
Ik heb precies de zelfde ervaring met Baalbergen als dat Arona heeft.
Toen ik het verhaal las dacht ik,dat kon ik geschreven hebben.
Hij ging zelfs zo ver dat hij zij dat mijn vriendin haar paard maar beter kon wegbrengen omdat het in de toekomst een levensgevaarlijk paard ging worden.Het beestje was toen net drie en had z`n hele leventje op de klei gestaan.Hij was gewoon nog niet zo aan mensen gewend.Bij haar op stal gedroeg ze zich toen al super maar in een vreemde omgeving was ze gewoon een beetje nerveus.
Baalbergen raakte zelfs geiriteerd dat het hem niet lukte.
Ik weet haast zeker dat deze redenering weg kwam uit het fijt dat de merrie niet deed wat hij wilde.Als hij heel eerlijk had gezegt dat het hem zo niet lukte en dat hij er meerdere dagen voor nodig zou hebben was hij een stuk geloofwaardiger overgekomen.
Nu is hij in mijn ogen een grote flapdrol.Die een "mooie show"geeft.
Groetjes Jacqueline.