Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:40

Mijn pony gaat voor! Dat staat vast.
Op het moment moet ik ook wel even flink bezuinigen, maar ik kan er mee rond komen.
Voor mezelf koop ik zowieso eigenlijk al bijna geen nieuwe spullen zoals; kleding, schoenen, tassen...

Ik vind het ook heel niet erg, ik heb voor mijn pony gekozen en ik zal voor haar door vuur gaan.. niets liever dan bij mijn pony zijn

Chely

Berichten: 982
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: born

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:47

Zelf wil ik dalijk als student het liefst een eigen paardje. Aangezien ik per maand als het goed is toch een flink bedrag overhoudt kan het wel. Maar ik wil het zeker niet zoals een klasgenoot.
Paard was gevallen, dierenarts moest komen maar dat kon ze niet betalen vanwege haar nieuwe scooter+ benzine.

was toen laaiend op haar omdat een levend dier voor iets als een scooter of benzine gaat naar mijn mening

Als ik het dalijk maar net red, wordt het maar geen paardje....Als je een dier bezit vind ik dat je er ook voor 100% goed voor moet kunnen zorgen. Anders ben je geen dier waardig!

Liedje

Berichten: 9899
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijmegen

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 20:59

Citaat:
Als ik het dalijk maar net red, wordt het maar geen paardje....Als je een dier bezit vind ik dat je er ook voor 100% goed voor moet kunnen zorgen. Anders ben je geen dier waardig!


Niks aan toe te voegen

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 01:08

mijn paard gaat ook voor alles
dat is een keuze die ik heb gemaakt

zwaar bezuinigen hoef ik niet
ik betaal zijn ditjes en datjes koop soms wat extra's en heb een goede verzekering

zelf ben ik geen type van dure kleding of merkspullen,ik koop gewoon vanalles in de uitverkoop

bij een dure rekening bijv. dan bezuinig ik op mijn extra kunnen en doe ik een maand lekker rustig aan

moet oevrigens wel zeggen dat ik het vrij makkelijk heb omdat ik een miniauto rijd en bij mams woon

zodra mijn eigen huissie zich aandient zal het flink indimmen worden maar dan nog gaat mijn paard voor en zal hij niks tekort komen

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 01:16

voor mij is een eigen paard hebben een kwestie van prioriteiten stellen.
Maar op de eerste plaats komt toch echt mijn paard!
Ook ik heb haar verzekerd.

Merkkleding en uitgaan zit er niet meer in.(niet dat ik dat zo'n ramp vind )
Maar daar staat wel weer tegenover dat ik alles voor mijn paard perfect voor elkaar heb.

Gelukkig heb ik het zelf ook niet slecht,maar dat is weleens anders geweest.

Je piept wel anders als je plotseling zonder werk komt te zitten of een soortgelijke situatie...

Ellen21

Berichten: 84
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Doetinchem

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:03

Zijn er hier ook mensen die op zichzelf (niet samenwonen) wonen en een eigen paard hebben? Die dus alles alleen doen.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:08

Ik vind echt kromliggen of een keer geen nieuwe kleren kunnen kopen toch echt 2 heel verschillende dingen! Onder krom liggen versta ik dat je bijna niet in je eigen levensonderhoud kunt voldoen enkel en alleen om een paard te kunnen houden. Dat zou ik dus absoluut nooit doen! Ik heb ook nog een vriend en die zou het dus echt niet accepteren als wij bv. niet eens fijn uit eten kunnen/nieuwe spullen kunnen kopen etc. enkel en alleen voor mijn paard. Nee dus, er is meer in mijn leven als alleen mijn paard Op luxe uitgaven als dure merkkleding bv. ''bespaar'' ik wel. Ik koop niet iedere maand iets leuks voor mezelf nee, dat gaat gewoon niet met mijn paard. Mijn vriend doet dat weer wel maar dat vind ik ook niet meer als logisch, mijn paard is mijn hobby en mijn vriend besteed zijn geld weer liever aan andere dingen.

Het is natuurlijk iets anders als je financieel plotseling heel slecht komt te zitten. Uiteraard zou ik dan overal op proberen te besparen zodat ik mijn paard kan blijven houden. Altijd op het randje zitten voor je paard vind ik echter geen goede zaak, niet voor jezelf en niet voor je paard (in de zin van als het paard ziek wordt en hier geen geld voor is).

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:09

ja dat ben ik
Ik woonsamen ben getrouwd en heb 2 kindjes
Dus moet kei hard werken voor mijn gezin en mijn paard.
Zit ook wel eens op zwart zaad maar gelukkig helpt mijn man dan ff bij.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:17

In mijn ogen is een paard bezitten altijd nog luxe.

Voor luxe moet je betalen, hoe iemand het betaald zal mij een zorg zijn. Wel vind ik, dat als je er krom voor moet liggen en bepaalde dingen er voor moet laten je wel weet waar je het voor doet. Anderzijds, ik ken mensen die hun paard tekort doen omdat ze het financieel even niet hebben.

Een paard verzekeren is geen luxe, niet alle verzekeringen dekken alle kosten. Ik ken wel situaties dat een eigenaar zijn paard maar dood ziek met koliek liet liggen "het zou vanzelf wel overgaan" want geld voor een dierenarts was er op dat moment niet. DAT zijn geen paarden mensen, maar mensen met paarden. Als je geen geld hebt, alle beetjes bij elkaar moet sprokkelen of je paard dan niet op de 1e plaats stelt, waar ben je dan mee bezig?

Zelf heb ik drie paarden, ze staan bij mij thuis en in vele ogen is dat de ideale en vooral goedkope situatie. Men vergeet gemaks halve maar de hypotheek die elke maand om de hoek komt kijken, de kosten voor het bouwen van een stal/rijbak etc. Alles kost geld. Maar mijn paarden kan ik prima houden ze komen niets te kort, ik hoef nergens op te bezuinigen en aan het einde van de maand hou ik nog geld over.

Als je financiele problemen hebt vind ik niet dat je een paard moet kopen, dan gun je jezelf die luxe wat je niet kunt permiteren. Bezuinigen op dieren die van ons afhankelijk zijn vind ik zowiezo al verkeerd. Ik heb ook altijd gezegd, mocht er wat gebeuren ook in financiele zin, zijn de paarden die het eerste de deur uit gaan, dan de auto`s etc.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 12:36

Ellen21 schreef:
Zijn er hier ook mensen die op zichzelf (niet samenwonen) wonen en een eigen paard hebben? Die dus alles alleen doen.


yup

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:25

Liedje schreef:
Tja... sorry, maar ik vind .. als je echt zo moet bezuinigen je geen paard moet kopen. Wat als het diertje wat krijgt en een operatie van een paar duizend euro met spoed nodig heeft ? Verkopen kan je zown dier op zown moment niet.. dus wat moet je dan?


ja hallo, je moet natuurlijk ook weer niet van het ergste uitgaan

Anoniem

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:39

Ik ben heel ouderwets en voorzichtig daarin.

Ik heb de tip eens gehoord zet eerst eens een aantal jaren het stalgeld, enting geld, hoefsmid geld, verzekeringsgeld en onvoorziene kosten geld (want er zijn meer onvoorziene kosten dan medisch), elke maand apart.

Kun je dit volhouden, zul je het ook wel kunnen betalen als je paard er echt is.

Nu je dit gedaan hebt, heb je geld gespaard om een paard te kopen, maar maak niet alles op aan de aanschaf van je paard, hou al direct een flinke pot over. Anders nog ff doorgaan met elke maand opzij zetten.

Reken ook niet direct de goedkoopste stal in de buurt.
Maar hou er rekening mee, dat je om wat voor reden soms ineens moet verhuizen en dat dat ook moet kunnen.
Dat je paard wat nu zonder ijzers staat misschien speciaal beslag moet enz enz.

Ik ga dus wel van het ergste uit.
Wat dat kan wel degelijke gebueren en gebeurd ook regelmatig.
Je paard is mooi de l.l als dat bij iemand is die er te luchtig tegen aan kijkt.
Beter wat te streng er tegen aan kijken, dit geeft ook voor jezelf zo enorm veel rust.
dan kun je echt genieten, want met elke maande gedachte gaat het wwel of, ownee, nu mag hij niks krijgen want ik heb het geld net ergens anders aan besteed.
Nee, dan lijkt me niet dat je geniet van je paard.
Dan zou ik lekker in de buurt een verzorgpaard houden.
Dit heb ik dan ook gedaan tot ik 22 was en al 6 jaar een fulltime vaste baan had.
Toen kwam Kawa pas

pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:52

ikke ken dit helemaal. wij wonen samen en huren van iemand een wei voor 75 euro per maand. maar hooi stro en zo moeten we zelf doen.
we hebben 2 veulens dus zadels en zo is nog niet aan de orde. maar de wei afzetting en zo is wel voor ons alles wat met de paarden en de wei te maken heeft is voor ons. we kunnen het wel gewoon betalen als we de ene maand dit doen en de andere maand weer iets anders....

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 16:55

Geen probleem. Mijn paarden, nee eigenlijk moet ik zeggen mijn dieren, gaan voor alles. Dan maar een droog bammetje eten maar ze zullen niets te kort komen. Wij hebben voor hen gekozen en dus zullen zij een goed leven hebben. In ieder geval tot het niet meer anders zou kunnen. Maar dan moet het ook wel heel erg zijn.

Anoniem

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:03

Dat heb ik dan ook
Mocht er om wat voor rede dan ook, toch geld tekort zijn.
Dan zelf maar heel veel minder

Om luxe, buiten een paard hebben dan, geven we ook weinig, dat komt dan ook weer mooi uit.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:13

Liedje schreef:
Tja... sorry, maar ik vind .. als je echt zo moet bezuinigen je geen paard moet kopen. Wat als het diertje wat krijgt en een operatie van een paar duizend euro met spoed nodig heeft ? Verkopen kan je zown dier op zown moment niet.. dus wat moet je dan?


hier ben ik het mee eens, dan kan je geen kant op en om het beestje te laten leiden heb ik ook zoiets van dan spoor je niet...

Mijn instelling is als je een paard/pony of een ander dier hebt, dan heb je er voor gekozen om er iets voor te doen dus als het beestje ziek word moet je er ook wat voor over hebben vind ik en anders moet je geen dieren nemen, als je te beroerd bent om een vinger in je potemonnee te steken.

dus met andere woorden ik zou er krom voor liggen omdat jij/ik ervoor gekozen hebt en je eigen verantwoordelijkheid is.

JoeyBabe

Berichten: 2211
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:19

jiehaaa schreef:
Liedje schreef:
Tja... sorry, maar ik vind .. als je echt zo moet bezuinigen je geen paard moet kopen. Wat als het diertje wat krijgt en een operatie van een paar duizend euro met spoed nodig heeft ? Verkopen kan je zown dier op zown moment niet.. dus wat moet je dan?


Ben jij niet verzekerd dan???
Ik vind dat zo'n makkelijke uitspraak van mensen die het blijkbaar wel allemaal in de schoot geworpen hebben gekregen... Alsof je je paard niet kunt onderhouden als je geen ton op de bank hebt!

Uiteraard moet je wat achter de hand hebben, en ook een verzekering is geen overbodige luxe, maar het kan wel eens voorkomen dat er tig dingen tegelijk komen en dat je dan weinig overhoudt. In zo'n geval gaat mijn paard gewoon voor mezelf hoor, ik hoef dan heus geen honger te lijden maar dan koop ik gewoon even geen nieuwe kleren e.d. voor mezelf.

Hier moet ik eigenlijk mee toestemmen.

Ik zou ooit ook een eigen paard willen en dat is gewoon een keuze die je maakt. Ofwel ga je een paard onderhouden ofwel ga je iedere vakantie op reis naar het buitenland bij wijze van spreken.

Wat ik persoonlijk niet kan verdragen (maar dat is dan weer iets totaal anders) is dat er mensen zijn die een eigen paard hebben en dan nog verzorgpaarden gaan zoeken. Ik zou persoonlijk AL mijn energie en vrije tijd in mijn eigen knollebeest willen steken !
Op dat vlak zou ik mijn paard meer verwennen. En denk dat hij dat ook wel leuker vind dat ik met hem bezig ben dan allemaal leuke snufjes of geld uitgeven aan mooie setjes...

Anoniem

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:21

Dat vind ik ook animals

jij kiest voor een dier, het dier niet voor jou.

Er zijn natuurlijk altijd dingen, dat alles te boven gaat en dat je zodoende je paard niet meer kunt houden.
En dan geef ik ls voorbeeld een erge ziekte.

Maar veel dingen die op bokt de revue zijn gepasseerd dan denk ik ook, dat kon je weten of op zijn minst verwachten.

ook nog niet erg, maar wel als er dan zielig gedaan word....

Anoniem

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:22

Citaat:
Wat ik persoonlijk niet kan verdragen (maar dat is dan weer iets totaal anders) is dat er mensen zijn die een eigen paard hebben en dan nog verzorgpaarden gaan zoeken. Ik zou persoonlijk AL mijn energie en vrije tijd in mijn eigen knollebeest willen steken !

En als je nu genoeg vrije tijd hebt/maakt dat het eigen en verzorgpaard niks te kort komen?

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 17:33

Tsja als je altijd alleen maar van t aller aller ergste geval uitgaat kun je eigelijk nooit iets leuks doen! Ik had het geluk dat mijn ouders mn pony hebben aangeschaft maar had zelf ook geen potje oid achter de hand toen. Ik weet dat mn ouders bijspringen als het echt hard nodig is en heb van te voren mn lasten en inkomsten op papier gezet. Toen bleek dat ik het ging redden heb ik besloten dat er weer een paard kwam. Bij mn vorige paard heb ik het ook zo gedaan en heb er nooit problemen mee gehad. Natuurlijk heb je wel eens duurdere uitgaven maar als je de basis dingen zoals harnachement hebt heb je echt geen dure anky dekjes oid nodig( niet dat ik er niet een zou willen als ik geld teveel had!)
Ik heb ook tijden dat ik krom moet liggen voor mn paard, soms heb je nu eenmaal een financiele tegenvaller maar ik weet wel dat mn paard de laatste is die dat zou merken.
En wat betreft verzekering: Je kunt je paard alleen verzekeren voor wat ie waard is. Dat is bij mij niet zo veel dus heb er eigelijk weinig aan. Als de (ik noem maar wat) operatie duurder is dan je paard ben je 9 van de 10 x je paard kwijt aan de verzekering die m dan nog door verkoopt naar bv duitsland ook en daarbij niet vermeld dat je paard iets mankeert. Ik zeg niet dat het altijd en bij elke verzekering zo gaat maar heb er vaak genoeg van gehoord, vertrouw t voor geen meter. Wat ik kan missen zet ik aan de kant, dan heb ik ook een buffer en als ik geld voor n koliek operatie aan de kant zet kan ik dat net zo goed niet doen, gaat heel lang duren voor ik zo'n bedrag bij elkaar heb. Gelukkig heb ik mn ouders in zulke situaties( die betaal ik dan trouwens ook weer terug!!!)

Anoniem

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 20:28

Citaat:
Tsja als je altijd alleen maar van t aller aller ergste geval uitgaat kun je eigelijk nooit iets leuks doen!

Tuurlijk wel

alleen wat langer wachten, maar dan waardeer je het des te meer

Citaat:
en als ik geld voor n koliek operatie aan de kant zet kan ik dat net zo goed niet doen, gaat heel lang duren voor ik zo'n bedrag bij elkaar heb

ja, en?
Wat is er erg aan dat het lang duurt voordat je het bij elkaar hebt?
Je hebt het wel nodig als er wat gebeurd.

Nu heb jij de mazzel van je ouders die inspringen, maar wat zou je doen als je die niet had?
Toch een paard kopen en maar hopen dat hij geen koliek oid krijgt?
Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, zijn er veel mensen die denken dat krijgt hij niet en een potje met weinig is wel genoeg?

GCH

Berichten: 163
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: den haag

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:27

Ik kan al mijn paarden nu goed onderhouden, en zal ze niet verkopen, mits er echt geen andere uitweg is. Ik bezuinig als dat nodig is zeker, maar mijn andere dieren hebben het net zo goed als mijn paarden.

Een paard zal ik nooit verkopen, door een super band die ik met hem heb, maar er zal heel veel moeten gebeuren wil ik een van de andere wel verkopen

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:49

Waterkippie schreef:
dat hangt van de verzekering en de dekking af die je kiest

Een vriendin van mij betaald 50 euro per kwartaal, en daar zijn kosten voor operaties die nodig zijn (levensbedreigend) worden vergoed.
Daarnaast worden ook DA kosten vergoed, zo moest ze foto's laten maken en dat heeft ze allemaal terug gestrort gekregen.

Ik weet niet wie je hier bedoelt Ingele, maar deze vriendin betaalt zelfs nog minder dan dat. Ik betaal voor Indy 75 euro per half jaar, en heb afgelopen zomer netjes alle kosten voor foto's ed terug gekregen.

Ik lig niet krom voor Indy. Maar ik leef wel zuinig. Ik vind het namelijk heel belangrijk dat Indy het goed heeft bij mij. Ze staat op een redelijk luxe stal, heeft momenteel ijzers omdat dat nodig was, dierenarts komt zodra het nodig is, ze heeft zelfs alternatieve behandelingen gehad voor een aantal gezondheidsproblemen. Als Indy iets nodig heeft kan het dus ook gebeuren dat iets anders even moet wachten.

Als student is het niet altijd even makkelijk om op deze manier een pony te onderhouden, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar krom liggen doe ik zeer zeker niet! Ik ga niet vaak uit (puur omdat ik het anders saai ga vinden ), geef als ik wel ga niet te veel uit, kleren koop ik bij de H&M ofzo, voor extra dingen spaar ik. Maar ook ik heb een klerenkast die uitpuilt. Voor Indy heb ik een spaarrekening en een verzekering.

Dus kortom: ik koop niet belachelijk veel, maar ik kom niks tekort. Tot nu toe heb ik bijna alles (behalve de aankoop van Indy) van mijn gewone rekening (dus mijn salaris) kunnen doen.

Poosje81
Berichten: 21218
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:12

Goed, even andersom geredeneerd dan!

Je zit goed bij kas, woont samen, hebt 5 paarden etc. je wordt zwanger (bedenkt al dat er dan toch wat uit moet)

komt alleen te staan tijdens zwangerschap, verkoopt 4 van de 5 paarden, komt nog 2 veulens uit je voormalige merries, 1 verkoop je, 1 heb je nog.
Mijn situatie. Nu is het zo dat het tot op heden goed gaat allemaal. Maar ik kan niet ver in de toekomst kijken. Een veearts kan ik betalen, smid ook etc. Maar voor de rest moet ik gewoon zuinig aan doen, vaste lasten en kind gaan voor. Dat lijkt me logisch. ik bezuinig dus op mezelf om paard te onderhouden, in kleding, uitgaan etc.

Als er echt iets ernstigs gebeurd met 1 van de 2, dan weet ik niet hoe ik zal reageren, moeder laten inspringen? toch andere beslissing?
elke financiƫle stap weeg ik af. Ik heb nu vader en zoon, vader gaat naar hengstenkeuring in januari, daar hangt zijn toekomst een beetje vanaf.

Ben nu dus zo, elke maand is meegenomen, ze komen niks tekort bij me, maar als er een moment komt dat ik het niet kan dokken, dan gaat 1 van de 2 eruit (papa denk ik)

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Re: Zelf krom liggen om je paard te kunnen onderhouden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 23:21

Kijk dit soort ellende kan je dus ook overkomen als paardeneigenaar.
En dan is het bijna letterlijk kromliggen.

Ik heb echt een tijd gehad dat ik niets te eten in huis had voor mezelf,maar mijn paard stond wel vierkant op ijzers,een uitgebreide verzekering en als ik het nodig achtte een VA over de vloer.
En nooit 1 maand achterlopen met de stalling.

Mijn katten zullen ook nooit iets te kort komen.

Als je dieren neemt hoor je daar zorg voor te dragen,simple as that!

En als je al moeite hebt met bijvoorbeeld je stalgeld rond te krijgen kun je echt beter niet aan een paard beginnen.

Ook wil ik er even bij vermelden dat ik een alleenstaande vrouw ben.
Dus geen partner die even bijspringt als ik in de sh*t zit