Korte wei of (zand)paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Korte wei of (zand)paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 13:40

Ik heb een loopstal met een zanduitloop eraan en een kleine wei voor mijn shetlander. Ze staat in de zomer overdag op de wei en 's nachts in de zanduitloop. Dit gaat in het voorjaar en de zomer goed, tot het moment dat het gras kort wordt en ik haar weer merendeels in de uitloop zet. In de winter bij vorst en sneeuw continu.

Ieder jaar ook weer terugkerend probleem is dat ze dunne tot zeer dunne mest krijgt en het is nu dus weer zover. Echter na al die jaren heb ik nog geen systeem gevonden hoe ik dit kan voorkomen.

Het komt door het zand, dat is mij inmiddels wel duidelijk. Maar nog niet of dit nu komt door het zand uit de uitloop of het zand van de korte wei. Ik vermoed van het eerste. Want zodra ze langer op het zand komt te staan naarmate de weidegang korter wordt, wordt de dunne mest erger. Het begint met 1 flats per dag en zo steeds meer totdat ze halverwege winter nog maar 1 goede mesthoop neerlegd.

Vorig jaar gaf ik onbeperkt hard hooi en stro; dat hielp maar ze werd vreselijk dik. Dus dat is ook niet de bedoeling. Ze krijgt haar hooi nooit op het zand, maar ze schuifelt het zelf mee naar buiten, eet de blaadjes op die er liggen, eens een noot of eikel. Er staan geen graspolletjes in; is puur zand. Af en toe geef ik eens een knabbeltak (van berk), tegen verveling ook. Eens per maand krijgt ze ook sandclear kuurtje. Ik ontworm regelmatig.

Liefst zou ik haar op het weitje laten, maar ben toch bang dat ze het helemaal aan gruzelementen loopt.

Dus vandaar dat ik het nu hier maar eens aankaart. Wie kent dit probleem, en wie heeft er een tips of een oplossing voor?

Ben nu al zover dat ik echt zit te overwegen een minipony erbij te kopen voor de vermaak. In de hoop dat ik er dan niet 2 aan de dunne heb uiteraard

Groeten, Ingrid

Jasper

Re: Korte wei of (zand)paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:32

Wij hebben dit probleem ook gehad met onze ezels. Daarom hebben we nu de paddock overdekt met een dikke laag houtsnippers. Dat scheelt enorm. Je kan lekker buiten voeren, takken neerleggen en ze krijgen geen hap zand meer binnen. En een korte wei komen ze niet meer in. Ze gaan een paar uren in het wat langere gras en daarna weer in de paddock.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 13:15

Jasper schreef:
Daarom hebben we nu de paddock overdekt met een dikke laag houtsnippers.

Ja dat hadden wij voorheen ook. Ideaal spul. Maar op den duur moet je een keertje "bijvullen" en toen kon ik het spul niet meer aankomen. Bij een tuinhandel konden ze mij niet garanderen dat er geen giftige stukjes hout tussen zouden zitten en bij een ander was het spul al half verrot.

Waar haal jij je houtsnippers dan vandaan als ik vragen mag, want ik zou in feite het spul best toch terug willen weer.

Groeten
Ingrid

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:56

De firma De Wit uit ?????*denk, denk, weet niet meer waar die zat*. Wij hebben gevriesdroogde snippers (van vermaalde houtpallets) gestort. Die rotten wat minder snel.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 20:00

Jasper schreef:
De firma De Wit uit ?????*denk, denk, weet niet meer waar die zat*. Wij hebben gevriesdroogde snippers (van vermaalde houtpallets) gestort. Die rotten wat minder snel.

Dank je ... is vast wel te vinden via google
Ik ga het in ieder geval uitzoeken.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:13

Kijk ook eens naar de verf die je op je stal hebt gesmeerd. Mijn pony was ook ook aan de race als hij op stal stond. Toen bleek dat hij wel eens aan de muur likte en de beits die daar op zat, daar kon hij niet tegen. De mest was zo dun dat het gewoon drap was.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 10:18

Wij hadden eerst een poeder voor het zand eten, waardoor het zand sneller uit de maag wegging ofzo.. Volgens mij heette het Zandweg. Dat doe je gewoon door het voer heen. Wij hebben ook een zandpaddock, en een kale wei, bij ons staan de pony's dag en nacht in de wei. Het paard overdag in de wei/paddock en 's nachts op stal, en mijn E-pony staat overdag in de wei/paddock, 's nachts op stal/paddock.. We hebben het zand gedeelte van onze paddock nu wel afgezet, maar dat is vanwege de eikels...

Succes !

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:07

Ja dat is zandweg van Hofmans Lieve geloof ik. Heb ik ook. Geef ik preventief iedere maand. En tussendoor 2x per week ook nog eens lijnzaad. Maar ze blijft wat aan de dunne eigenlijk.

Inmiddels heb ik een stukje wei langer opengezet ... gewoon om te zien of het erger werd of minder. Het laatste gelukkig. Wel zie ik nu duidelijk het zand in de mest zitten. Maar ja heb dan nog liever dat het eruit komt, dan dat het erin blijft zitten

Je mag de zandweg kuur volgens mij niet vaker geven dan eens per maand.

Ik doe nu ook sinds een paar dagen wat droge zemelen door haar voer (niet te veel ivm opstopping).

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:47

Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn merrie. (KWPN)

Ik heb als tip van iemand gekregen om lijnzaaddoppen te voeren. Dit is een restprodukt van het lijnzaad, vermengd met o.a. melasse.
De paarden vinden het erg lekker, en het is in weze alleen maar ruwvoer. Om de 1 a 2 dagen hiervan een emmer voeren (mijn shet geef ik een halve emmer). Het schijnt dat dit de darmen als het ware schoonveegt. (vandaar dat je ook een grotere hoeveelheid moet geven).
Bij mijn merrie werkt het iig goed. (naast 1x in de maand sandclear). Ze is iig van de dunne mest af.

Wellicht werkt dit voor jou ook.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:21

Interessant ... waar haal je dat?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:01

ik zou ze gewoon onbeperkt hooi voeren ... ze worden dik omdat de darmen goed gevuld zijn ... het is dus geen vet wat ze kweken .. de darmen zijn alleen erg vol ...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 22:53

Ik heb dat vorig jaar wel gedaan toen ik een mindere kwaliteit hooi had (bui regen erop gehad); maar nu heb ik het idee dat ze maar door blijft eten. Dus heb ik onbeperkt stro in de stal liggen, maar ook dat is allemaal op in de ochtend. Dus tja wat is dan onbeperkt ... voor haar doen is het toch beperkt geweest kennelijk.

Heb sinds vandaag de wei maar open gelaten ... is wel kort, maar nog altijd beter dan al het zand. Als het vallen van de bladeren voorbij is en die zijn weer opgeruimd, dan is er minder aanleiding hoop ik om in die zandbak rond te snuffelen en te "stofzuigen"

anne7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 07:50

Isapaardje schreef:
Interessant ... waar haal je dat?

ik haal het bij een veevoeder groothandel in Woudenberg, ik heb eigenlijk geen idee waar je het verder kan halen. Wellicht is het een product wat je overal kan halen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 08:35