Ieder jaar ook weer terugkerend probleem is dat ze dunne tot zeer dunne mest krijgt en het is nu dus weer zover. Echter na al die jaren heb ik nog geen systeem gevonden hoe ik dit kan voorkomen.
Het komt door het zand, dat is mij inmiddels wel duidelijk. Maar nog niet of dit nu komt door het zand uit de uitloop of het zand van de korte wei. Ik vermoed van het eerste. Want zodra ze langer op het zand komt te staan naarmate de weidegang korter wordt, wordt de dunne mest erger. Het begint met 1 flats per dag en zo steeds meer totdat ze halverwege winter nog maar 1 goede mesthoop neerlegd.
Vorig jaar gaf ik onbeperkt hard hooi en stro; dat hielp maar ze werd vreselijk dik. Dus dat is ook niet de bedoeling. Ze krijgt haar hooi nooit op het zand, maar ze schuifelt het zelf mee naar buiten, eet de blaadjes op die er liggen, eens een noot of eikel. Er staan geen graspolletjes in; is puur zand. Af en toe geef ik eens een knabbeltak (van berk), tegen verveling ook. Eens per maand krijgt ze ook sandclear kuurtje. Ik ontworm regelmatig.
Liefst zou ik haar op het weitje laten, maar ben toch bang dat ze het helemaal aan gruzelementen loopt.
Dus vandaar dat ik het nu hier maar eens aankaart. Wie kent dit probleem, en wie heeft er een tips of een oplossing voor?
Ben nu al zover dat ik echt zit te overwegen een minipony erbij te kopen voor de vermaak. In de hoop dat ik er dan niet 2 aan de dunne heb uiteraard
Groeten, Ingrid
We hebben het zand gedeelte van onze paddock nu wel afgezet, maar dat is vanwege de eikels...